Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 TyF/5 (1g TyF/5, 2g TyF/5)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jugend und Identität
Gennem tekster om unge mennesker animeres eleverne til at tale om egne oplevelser. Det ønskes, at eleverne tager udgangspunkt i situationer, de er bekendt med og som de har gode muligheder for at udtrykke mundtligt. Der arbejdes med simple sætningskonstruktioner, hvor fluency er i fokus. Teksterne og undervisningen har haft fokus på at finde situationer, der minder eleverne om deres egen hverdag og emner, de møder i den nutidige debat, fx. skønhedsidealet, venskaber if. til sociale medier mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sechzehn Jahre - Das Audio
|
01-12-2023
|
Lügen in der Freundschaft
|
12-12-2023
|
Winterbilder. En fordybelsesopgave.
|
02-02-2024
|
Streuselschnecke
|
17-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Das Sportlerportrait.
Eleverne arbejder med at finde tysksproget materiale, som så tilpasses til en fremlæggelse. Der er fokus på at læse og forstå udidaktiseret tysksproget materiale, som så omsættes til mundtlig fremstilling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tysktest I: Regelmæssige verber.
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Landeskunde
Der arbejdes med at formidle viden om det tyske skolesystem og det politiske system, herunder opbygningen af den føderale stat. Valget til forbundsdagen har været et væsentligt omdrejningspunkt i forløbet og de forskellige politiske partiers program er indgået i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bundesländer
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stunde Null - ein neuer Anfang
Der har været fokus på at forstå, hvordan skyggerne fra 2. verdenskrig hviler over den almindelige tyske familie. Samtidig ønskes det at vise, at der var håb og glæde også for mennesker, der var traumatiseret af krigen.
Der er arbejdet med at inddele komplekse handlingsforløb i enkle fortællinger, hvor individet står i centrum.
Arbejdsformen har været mundtlige fremstillinger. Disse er foregået i mindre grupper eller par, for at øge trygheden, så den enkelte elev har produceret så meget mundtligt tysk som muligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mord und Totschlag - das Böse im Menschen.
I forløbet er der arbejdet med den mundtlige fremstilling, hvor der har været fokus på at identificere de vigtigste elementer i et handlingsforløb. Eleverne har individuelt og i grupper arbejdet med at præsentere personer, steder og tidsforløbet i en tekst. Desuden har eleverne udarbejdet tidslinier for handlingen, med henblik på at skærpe deres forståelse for fortællingens udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fähner
|
17-11-2024
|
Stadtrally Flensburg
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grammatik: Artikler og personlige pronominer
Fokuseret sprogforløb, hvor præsentationen af tekstindhold og hændelsesforløb står i centrum.
Udgangspunktet er forskellige dele af filmen "Lola rennt" + korte uddrag fra filmmanuskriptet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Märchen und die phantastische Erzählung.
Eleverne har arbejdet med den fantastiske fortælling og eventyr, for at øve deres mundtlige fremstilling af enkle handlingsforløb, der er "pakket ind i" en fantasipræget fortællingsramme. I forbindelse med eventyrlæsningen er der desuden arbejdet med eventyrets fælles træk og hvad der er baggrunden for folkeeventyrene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62655017431",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62655017431",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62655017431"
}