Holdet 2023 TyF/6 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 TyF/6 (1g TyF/6, 2g TyF/6)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitales Leben
Titel 2 Begegnungen und Beziehungen
Titel 3 Helden und Vorbilder
Titel 4 Reisen EKSAMEN
Titel 5 Märchen EKSAMEN
Titel 6 Flensburg und Weihnachten Deutschland
Titel 7 Krimi, Mord, Tod und Rache EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitales Leben

Digitales leben

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med emnet ”Digitales Leben.” De har i den forbindelse lært om transparente ord, som ofte bruges til at beskrive det digitale liv, mange af dem kender fra deres egen hverdag. På denne måde har der været fokus på, at sproget ligner noget de kender – fra dansk, engelsk osv. I forløbet har vi læst/set/hørt forskellige tekstgenrer, herunder: sange, tv-serier og noveller. Vi har igennem forløbet trænet alle fire sprogfærdigheder; lytte-, tale-, læse- og skrivefærdigheden.

Teksterne i forløbet udforsker på forskellig vis den digitale verden, som unge mennesker færdes i. Der indgår både kritiske tekster, som Programmiert af Tim Bendzko, der sætter spørgsmålstegn ved det glansbilledeliv, man ofte finder på SoMe. Dog har eleverne også arbejdet med den Tv-Serien Druck, der tværtimod viser unge menneskers digitale liv som en nødvendig udvidelse af det virkelige liv.

Materiale:
Tekst og musikvideo til sangen ”Programmiert” af Tim Bendzko (2013). Teksten findes på side 23-24 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal. Musikvideoen kan tilgås via Youtube her: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE&ab_channel=TimBendzko
Lukas Böing: ”Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich.” (2015). Side 27-28 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal.
Tobias Moorstedt: ”Chronik einer Liebe“ (2014). Side 32-39 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal.
Druck Staffel 1, Folge 1-4: ”Liebe ist alle”, ”Wir alle zusammen“, „Freunde“ und „Die Party ist vorbei“. (2018). Pola Beck/ Julie Andem.
Goethe Institut, Ok.Danke.Tschüss: „Ich Poste also bin ich“ (2022). Link til Musikvideo her: https://www.youtube.com/watch?v=NtfCveD4fyE&ab_channel=DeutschlernenmitderDW

Grammatik:
Opsummering af folkeskolegrammatik: zu sein, zu haben, bestemte og ubestemte artiklers bøjning på tysk, syntaktisk analyse (arbejdet videre med det de har lært i AP)


Særlige fokuspunkter:
En kort introduktion til tyske udtaleregler, side 10-11 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal
Ordforråd
Mundtlighed – vi har snakket en smule tysk i hver time i dette forløb – om dem selv, om deres weekend/ferieplaner, om sociale medier osv. ”Meinungen ausdrücken” har vi trænet meget.
Arbejdsformer

Skriftligt arbejde:
Portfolio med selvvalgte tyske tekster
Screening
Test
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysk screening 27-11-2023
Test 08-01-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begegnungen und Beziehungen

Begegnungen und Beziehungen

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet ”Begegnungen und Beziehungen.” Teksterne i forløbet kredser på forskellig vis om relationer og møder mellem mennesker. Det drejer sig både om kortere relationer eller møder og længerevarende og dybe relationer mellem mennesker. Fælles for disse møder og relationer er, at de på forskellig vis griber ind i menneskers liv og ændrer deres skæbnes gang.

Materiale
Willkommen und Abschied (Gedicht) von Johann Wolfgang von Goethe (1789), i Greif zu! Af Gitte Tilling, Christian Dines Miemietz og Hanne Holmelund von Sehested, Gyldendal, 2014
»EINE FAMILIE - ZWEI WELTEN« Hamburger Abendblatt, 27. Januar 2009, Von Özlem Topcu,
Wunderkinder (Film), 2011, Marcus O. Rosenmüller
Perfekt mit dir (Lied), 2021, af Munich Supercrew –
Text: https://www.munichsupercrew.de/perfektmitdir
Video: https://www.youtube.com/watch?v=oHeIVBv3z3U&ab_channel=MunichSupercrew
Bist du eine Hexe? Af Doris Dörrie (1994) i Weitblick af Vita Braagaard



Grammatik
Regelmæssige verber
Førnutid – ordstilling
Ejestedord
Personlige stedord

Særlige fokuspunkter
portfolio med inddragelse af selvvalge tekster

Arbejdsformer
Grupper, selvstændigt, ordstafet, kahoot, quiz
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Helden und Vorbilder


Helden und Vorbilder
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med helte og forbilleder. De har både arbejdet med tekster om mennesker, der kan betegnes som helte eller forbilleder så som Sophie Scholl eller Felix Finkbeiner. Men de har også selv skullet forholde sig til, hvad en helt er for dem. Her har de bl.a. lavet en lydaflevering, hvori de skulle snakke om en person, der er en helt eller et forbillede for dem.
Desuden har eleverne arbejdet med begreberne ”Alltegshelden” og ”Superhelden” for at finde ud af, hvad forskellen mellem disse to egentlig er. Derudover har eleverne undersøgt, hvad det modsatte af en helt eller et forbillede er, får på den måde at komme endnu tættere begreberne.

Materiale
SOPHIE SCHOLL – DIE LETZTEN TAGE“ – Film (2005), Regie: Marc Rothemund
Drehbuch: Fred Breinersdorfer
Blümchentapete und Rauhfasersex  - Mein wildes Leben (Jakob Hein, 2010), Novelle, i Ein neuer Anfang, Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, 2013
„Berühmte Leute aus den deutschsprachigen Ländern“ 2. 102-104 i Ein neuer Anfang, Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, 2013
„Schlechtes Vorbild“ Sido, 2006. Text: https://genius.com/Sido-schlechtes-vorbild-lyrics
Video: https://www.youtube.com/watch?v=9jjvlT78pU4&ab_channel=AGGRO.TV
”1000 Milliarden Bäume als Ziel – Felix will die Welt mit Bäumen pflastern – und so das Klima retten” af Hjalmar Jess, i Brennpunkt Deutsch, nr. 4, 2018

Grammatik
Relative pronominer


Skriftligt arbejde
Lydaflevering
Skriv en side i en dagbog (forestil dig, at du var en kendt person)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reisen EKSAMEN

Beskrivelse:
I dette forløb skal I stifte bekendtskab med flere rejsetyper: Jugendreise, Innere Reise, Road-Trip, Welt-Reise, Pilgerreise, Interrail osv.
Det grammatiske fokus er repetition af svage verber samt introduktion af personlige, possessive og relative pronominer.

Efter forløbet skal I kunne:

- lave en omfattende Zusammenfassung af en tekst
- lave konkrete tekstnedslag og kommentere udvalgte passager i tekster
- anvende Redemittel som hjælp til mundtlighed
- perspektivere de forskellige tekster til emnet "Reisen"
- kende de forskellige rejsetyper, vi har arbejdet med (innere Reise, äußere Reise, Welt-Reise, Jugendreise, Interrail, Bildungsurlaub, Road-Trip, Abendteuer, Pilgerreise)
- kende de basale tyske udtaleregler
- Kunne bøje svage verber genkende og kunne bøje personlige, possessive og relative pronominer
- kunne danne sætninger med modalverber og kende og kunne anvende deres bøjningsmønster
- kunne bøje stærke verber
- kunne danne relativsætninger med rigtig ordstilling


Materiale:

Tekst:
Nicola Meier (Zeit Magasin): Der grosse Aufbruch (2018)
Auszug aus Habe Kerkeling: Ich bin dann mal weg (2006)

Film:
Fatih Akin: Im Juli

Lied und Musikvideo:

Cro: Einmal um die Welt (2011)
https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc

Mark Forster: Au Revoir (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=MtDPKJSsBgc


Grammatik:

Repetition af grammatikken fra 1.g:

- Sætningsanalyse og kasus
- Artikler
- Hjælpeverber: sein og haben
- Svage verber
- Pronominer (personlige, possessive og relative)
- Ordstilling (ved sammensatte verballed)

Ny grammatik:
- Hjælpeverbet werden
- Præpositioner
- Konjunktioner
- Ordstilling (i hoved- og ledsætninger)
- Stærke verber
- Modalverber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen EKSAMEN

Vi vil i dette forløb læse ældre, tyske tekster og arbejde indgående med genren folkeeventyr. Fokus på mundtlighed i forløbet og brug af Redemittel samt strategier til at tale frit og indgå i dialog.

Efter forløbet skal I:
- kende de særlige kendetegn for eventyrgenren
- analysere eventyr ud fra de særlige kendetegn
- Mundtligt kunne beskrive særlige kendetegn ved eventyrgenren
- kunne anvende aktantmodellen til at beskrive eventyr
- indgå mundtligt i dialog om og kommentere på tekster

Tekster:

Brüder Grimm: Rotkäppchen
Brüder Grimm: Die Drei Brüder
Brüder Grimm: Die Sterntaler
Brüder Grimm: Frau Trude
Brüder Grimm: Die Brautschau
Brüder Grimm: Der süsse Brei

Film: Frau Holle (ARD 2008)

Grammatik:
Repetition og anvendelse af grundlæggende grammatiske emner: artikler + genitiv, regelmæssige verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Flensburg und Weihnachten Deutschland

Miniforløb om Weihnachten og den nordtyske by Flensburg inkl. ekskursion til Flensburg med besøg på Duborgskolen samt Stadtrally, hvor eleverne på egen hånd skal anvende sprog og finde historiske steder.

Fokus på det danske mindretal i Nordtyskland og forskelle og ligheder mellem vores skole og den danske skole i Flensburg, Duborgskolen. Undersøgelse af identitet i et grænseland. Weihnachtsmarkt som særligt tyskkulturelt element som omdrejningspunkt for besøget i Flensburg.
Træning af samtalefærdigheder og sproglige strategier.

Mål for forløbet:
- At få kendskab til tyske julemarkeder
- At sammenligne med danske forhold (interkulturel kompetence)
- At søge og anvende tysksproget information på internettet (informationskompetence)
- At træne mundtlig tysk (på ekskursion at tale med en tysktalende i Flensburg)

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- gøre rede for Flensburgs særlige tysk-dansk-kulturelle baggrund
- kunne begå sig på mundtligt tysk på julemarked, i butikker, på caféer og lignende

Materiale (supplerende):
Artikel: "Flensburg: Von der dänischen Siedlung zur Grenzstadt", 25.07.2022, ndr.de: https://www.ndr.de/geschichte/schauplaetze/Flensburg-Von-der-daenischen-Siedlung-zur-Grenzstadt,flensburg442.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krimi, Mord, Tod und Rache EKSAMEN

Beskrivelse:

I temaet indgår forskellige krimier om hævn og mord, og vi vil undersøge, hvad der er særlige kendetegn for krimigenren. Der trænes også fagspecifikt ordforråd via quizlet og brætspil.


Formål:

Efter forløbet skal eleverne:

- kunne lave en sammenhængende krimianalyse både mundtligt og skriftligt med hjælp fra Redemittel
- have repeteret de grammatiske felter relative pronominer, stærke verber og modalverber samt stifte bekendtskab med sammensatte verber
- kende til og kunne gøre rede for krimiens genretræk
- kunne lave en personkarakteristik
- have oparbejdet et fagspecifikt ordforråd, der knytter sig til genren krimi


Materiale:

Texte:

- Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010)
- Ingrid Noll: "Nasentropfen" (2005)
- Ferdinand von Schirach: "Fähner" (i uddrag) (2009)
- Ferdinand von Schirach: "Die Ehefrau" fra: „Kaffee und Zigaretten“ (2019)
- Helle Egendal: Gattungen (Gyldendal 2017), s. 78-86

Film:

- von Schirach: „Fähner” (2015)


Grammatik:

- Personlige, possessive og relative pronominer (repetition)
- Modalverber (repetition)
- Sammensatte verber
- Stærke verber (repetition)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik-test verber og spørgeord 04-03-2025
Kulturpräsentationsaufgabe 17-03-2025
Skriftlig prøve Krimi del 1 22-04-2025
Skriftlig prøve Krimi del 2 28-04-2025
Slutscreening på klassen 05-05-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer