Titel
1
|
Digitales Leben
Digitales leben
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med emnet ”Digitales Leben.” De har i den forbindelse lært om transparente ord, som ofte bruges til at beskrive det digitale liv, mange af dem kender fra deres egen hverdag. På denne måde har der været fokus på, at sproget ligner noget de kender – fra dansk, engelsk osv. I forløbet har vi læst/set/hørt forskellige tekstgenrer, herunder: sange, tv-serier og noveller. Vi har igennem forløbet trænet alle fire sprogfærdigheder; lytte-, tale-, læse- og skrivefærdigheden.
Teksterne i forløbet udforsker på forskellig vis den digitale verden, som unge mennesker færdes i. Der indgår både kritiske tekster, som Programmiert af Tim Bendzko, der sætter spørgsmålstegn ved det glansbilledeliv, man ofte finder på SoMe. Dog har eleverne også arbejdet med den Tv-Serien Druck, der tværtimod viser unge menneskers digitale liv som en nødvendig udvidelse af det virkelige liv.
Materiale:
Tekst og musikvideo til sangen ”Programmiert” af Tim Bendzko (2013). Teksten findes på side 23-24 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal. Musikvideoen kan tilgås via Youtube her: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE&ab_channel=TimBendzko
Lukas Böing: ”Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich.” (2015). Side 27-28 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal.
Tobias Moorstedt: ”Chronik einer Liebe“ (2014). Side 32-39 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal.
Druck Staffel 1, Folge 1-4: ”Liebe ist alle”, ”Wir alle zusammen“, „Freunde“ und „Die Party ist vorbei“. (2018). Pola Beck/ Julie Andem.
Goethe Institut, Ok.Danke.Tschüss: „Ich Poste also bin ich“ (2022). Link til Musikvideo her: https://www.youtube.com/watch?v=NtfCveD4fyE&ab_channel=DeutschlernenmitderDW
Grammatik:
Opsummering af folkeskolegrammatik: zu sein, zu haben, bestemte og ubestemte artiklers bøjning på tysk, syntaktisk analyse (arbejdet videre med det de har lært i AP)
Særlige fokuspunkter:
En kort introduktion til tyske udtaleregler, side 10-11 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal
Ordforråd
Mundtlighed – vi har snakket en smule tysk i hver time i dette forløb – om dem selv, om deres weekend/ferieplaner, om sociale medier osv. ”Meinungen ausdrücken” har vi trænet meget.
Arbejdsformer
Skriftligt arbejde:
Portfolio med selvvalgte tyske tekster
Screening
Test
|