Holdet 2023 TyF/7 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 TyF/7 (1g TyF/7, 2g TyF/7)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitales Leben
Titel 2 Begegnungen und Beziehungen
Titel 3 Helden und Vorbilder - EKSAMEN
Titel 4 Sport und Landeskunde - EKSAMEN
Titel 5 Märchen - EKSAMEN
Titel 6 DDR - EKSAMEN
Titel 7 Flensburg, et miniforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitales Leben

Digitales leben

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med emnet ”Digitales Leben.” De har i den forbindelse lært om transparente ord, som ofte bruges til at beskrive det digitale liv, mange af dem kender fra deres egen hverdag. På denne måde har der været fokus på, at sproget ligner noget de kender – fra dansk, engelsk osv. I forløbet har vi læst/set/hørt forskellige tekstgenrer, herunder: sange, tv-serier og noveller. Vi har igennem forløbet trænet alle fire sprogfærdigheder; lytte-, tale-, læse- og skrivefærdigheden.

Teksterne i forløbet udforsker på forskellig vis den digitale verden, som unge mennesker færdes i. Der indgår både kritiske tekster, som Programmiert af Tim Bendzko, der sætter spørgsmålstegn ved det glansbilledeliv, man ofte finder på SoMe. Dog har eleverne også arbejdet med den Tv-Serien Druck, der tværtimod viser unge menneskers digitale liv som en nødvendig udvidelse af det virkelige liv.

Materiale:
Tekst og musikvideo til sangen ”Programmiert” af Tim Bendzko (2013). Teksten findes på side 23-24 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal. Musikvideoen kan tilgås via Youtube her: https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE&ab_channel=TimBendzko
Lukas Böing: ”Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich.” (2015). Side 27-28 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal.
Tobias Moorstedt: ”Chronik einer Liebe“ (2014). Side 32-39 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal.
Druck Staffel 1, Folge 1-4: ”Liebe ist alle”, ”Wir alle zusammen“, „Freunde“ und „Die Party ist vorbei“. (2018). Pola Beck/ Julie Andem.
Goethe Institut, Ok.Danke.Tschüss: „Ich Poste also bin ich“ (2022). Link til Musikvideo her: https://www.youtube.com/watch?v=NtfCveD4fyE&ab_channel=DeutschlernenmitderDW

Grammatik:
Opsummering af folkeskolegrammatik: zu sein, zu haben, bestemte og ubestemte artiklers bøjning på tysk, syntaktisk analyse (arbejdet videre med det de har lært i AP)




Særlige fokuspunkter:
En kort introduktion til tyske udtaleregler, side 10-11 i Auf Uns af Fucsh og Sinding, 2016, Gyldendal
Ordforråd
Mundtlighed – vi har snakket en smule tysk i hver time i dette forløb – om dem selv, om deres weekend/ferieplaner, om sociale medier osv. ”Meinungen ausdrücken” har vi trænet meget.
Arbejdsformer

Skriftligt arbejde:
Portfolio med selvvalgte tyske tekster
Screening
Test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Begegnungen und Beziehungen

Begegnungen und Beziehungen

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet ”Begegnungen und Beziehungen.” Teksterne i forløbet kredser på forskellig vis om relationer og møder mellem mennesker. Det drejer sig både om kortere relationer eller møder og længerevarende og dybe relationer mellem mennesker. Fælles for disse møder og relationer er, at de på forskellig vis griber ind i menneskers liv og ændrer deres skæbnes gang.

Materiale
Willkommen und Abschied (Gedicht) von Johann Wolfgang von Goethe (1789), i Greif zu! Af Gitte Tilling, Christian Dines Miemietz og Hanne Holmelund von Sehested, Gyldendal, 2014
»EINE FAMILIE - ZWEI WELTEN« Hamburger Abendblatt, 27. Januar 2009, Von Özlem Topcu,
Wunderkinder (Film), 2011, Marcus O. Rosenmüller
Perfekt mit dir (Lied), 2021, af Munich Supercrew –
Text: https://www.munichsupercrew.de/perfektmitdir
Video: https://www.youtube.com/watch?v=oHeIVBv3z3U&ab_channel=MunichSupercrew
Bist du eine Hexe? Af Doris Dörrie (1994) i Weitblick af Vita Braagaard


Grammatik
Regelmæssige verber
Førnutid – ordstilling
Ejestedord
Personlige stedord

Særlige fokuspunkter
portfolio med inddragelse af selvvalge tekster

Arbejdsformer
Grupper, selvstændigt, ordstafet, kahoot, quiz
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Helden und Vorbilder - EKSAMEN


Helden und Vorbilder
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har eleverne arbejdet med helte og forbilleder. De har både arbejdet med tekster om mennesker, der kan betegnes som helte eller forbilleder så som Sophie Scholl eller Felix Finkbeiner. Men de har også selv skullet forholde sig til, hvad en helt er for dem. Her har de bl.a. lavet en lydaflevering, hvori de skulle snakke om en person, der er en helt eller et forbillede for dem.
Desuden har eleverne arbejdet med begreberne ”Alltegshelden” og ”Superhelden” for at finde ud af, hvad forskellen mellem disse to egentlig er. Derudover har eleverne undersøgt, hvad det modsatte af en helt eller et forbillede er, får på den måde at komme endnu tættere begreberne.

Materiale
SOPHIE SCHOLL – DIE LETZTEN TAGE“ – Film (2005), Regie: Marc Rothemund
Drehbuch: Fred Breinersdorfer
Blümchentapete und Rauhfasersex  - Mein wildes Leben (Jakob Hein, 2010), Novelle, i Ein neuer Anfang, Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, 2013
„Berühmte Leute aus den deutschsprachigen Ländern“ 2. 102-104 i Ein neuer Anfang, Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, 2013
„Schlechtes Vorbild“ Sido, 2006. Text: https://genius.com/Sido-schlechtes-vorbild-lyrics
Video: https://www.youtube.com/watch?v=9jjvlT78pU4&ab_channel=AGGRO.TV
”1000 Milliarden Bäume als Ziel – Felix will die Welt mit Bäumen pflastern – und so das Klima retten” af Hjalmar Jess, i Brennpunkt Deutsch, nr. 4, 2018

Grammatik
Relative pronominer


Skriftligt arbejde
Lydaflevering
Skriv en side i en dagbog (forestil dig, at du var en kendt person)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sport und Landeskunde - EKSAMEN

I dette forløb læser vi om Tyskland som Bundesland samt om byerne Berlin og Bayern og deres kultur og berømte sports- og fodboldklubber, seværdigheder samt begivenheder, som fx Olympische Spiele 1972 (palästinensischer Terroraktion). Vi ser filmen "Berlin 36" om de olympiske lege i Berlin i 1936 og de to kvinder Gretel Bergmann, som er en jødisk højdespringer og Marie Ketteler, som er en højdespringer, som er en mand. Derudover har vi talt om deres eget forhold til sport.


Tekster:
In: Volltreffer, Musik, Sport und Krimis, Tyskforlaget

Alexander Fischer: Sport und Landeskunde
Alexander Fischer: Bayern
Alexander Fischer: Berlin

Film: Berlin '36, von Kaspar Heidelbach, 2009.

Grammatik:
Ordstilling
Genitiv
Personlige stedord
Ejestedord
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen - EKSAMEN

Vi læser eventyr og beskæftiger os med:
Et eventyrs kendetegn mht. komposition, figurer, sprog, tema samt kunsteventyr overfor folkeeventyr.

Tekster:
Fra Gattungen, Gyldendal (2017):
Merkmale eines Märchens s. 61-68
Grimm: Rotkäpchen inkl. opgaver s. 69-76

Fra Los geht's (Gyldendal, 2018):
Grimm: Die drei Brüder + opgaver, s. 107-113
Grimm: Aschenbrödel von Ludwig Bechstein + opgaver, s. 122-130)


Grammatik:
Stærke verber
Modalverber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DDR - EKSAMEN

I dette forløb får eleverne et overblik over DDRs historie, specielt mhp. følgende begivenheder:
1949, staten DDR oprettes
1961, Muren i Berlin gøres uigennemtrængelig
1989, Murens fald
Stasis (Staatssicherheitspolizei) arbejde og rolle i DDR
Dagligliv og årsager til "Republikflucht"

Vi ser en dokumentar med to unge piger, der tager rundt til forskellige mindesmærker i Berlin og bl.a. taler med Peter Keup, som flygtede fra DDR i 19... Derefter ser vi filmen "Ballon", som sætter fokus på dagligliv og flugt. Romanuddraget "Feuer" giver et indblik i et ungt pars glæder og sorger efter at være flygtet til Vestberlin i 1989.

Tekster:
Lisa und Lena in der DDR, Tick-Tack, Dokumentar, ARD, 2019
Film: Ballon, Michal Helbig, 2019
Ich sass im Stasi-Gefängnis in: Brennpunkt Deutsch 4/2009.
Interview mit drei Generationen: Geschichte der DDR und Interviews, aus BPB
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Flensburg, et miniforløb

Et miniforløb.
Vi læser om Flensburgs rolle i Danmarks historie, om Schlesvig-krigene i 1848 og 1864 og om Genforeningen i 1920. Om Nord- og Sydslesvig og om Duborgskolen, som vi skal besøge. Vi taler om Flensburgs rolle som stor indskibningshavn for sukker og rom, som dannede grundlaget for Flensburgs rigdom. I den forbindelse besøger vi også udstillingen Rum Sucker. Versklavung på Schiffahrtsmuseum i Flensburg. Derudover træner vi sproglige vendinger, som man kan bruge på indkøb på tysk.
På Duborgskolen taler I med elever, som fortæller om, hvordan det er at leve i en dansk-tysk kultur.
Der afholdes et Stadt Rally i Flensburg samt afleveres en opgave om udstillingen på Schifffahrtsmuseum.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stadtrally in Flensburg 31-03-2025
Zucker. Rum. Versklavung. 07-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer