Holdet 2023 TyF/8 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 TyF/8 (1g TyF/8, 2g TyF/8)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deutsche Musik
Titel 2 Jugend und Identität
Titel 3 Digitale Medien
Titel 4 Jugend im Dritten Reich (eksamen)
Titel 5 Aussenseiter und Randfiguren (eksamen)
Titel 6 Mord und Verbrechen (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deutsche Musik

Vi arbejder med tysksproget musik, hvor teksterne er i centrum. Der arbejdes med "lytte-forstå" området og hvordan man udtrykker, at man kan lide/ikke bryder sig om noget.
Grammatisk er der fortsat fokus på køn og kasus samt verber. Nyt område her er modalverber.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eine neue Sprache lernen 15-11-2023
Modalverber 17-11-2023
regelmässige und unregelmässige Verben 22-11-2023
Lili Marleen - Fragen zum Lied 22-11-2023
Fragen zum Song "Wir sind wir" 24-11-2023
Kreative Aufgabe (FOTO) 24-11-2023
Deutschlandslabor Fragen zum Video 29-11-2023
Übersetze das Lied "Columbo" 13-12-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jugend und Identität

I dette forløb skal vi beskæftige os med det unges og Tysklands identitet.
Vi skal se se på unges digitale vaner og kærlighedforhold og vi skal beskæftige os med Tysklands historiske identitet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forberedelse til oversættelse: Allein 02-02-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jugend im Dritten Reich (eksamen)

Forløbet har fokus på hvordan var at være barn og ung i Det tredje rige.  
Vi arbejder med to forskellige perspektiver.
Dels vil vi undersøge den ideologiske opdragelse af børn og unge under nazismen: Hvordan og hvorfor formåede nazismen at fascinere generationen af unge tyskere?
Dels vil vi undersøge hvordan det var at være barn og jøde under Hitler.  


Materiale:
Lærerfremstillet baggrundstekst om Det tredje rige

Tekster:
- Oprindelse ukendt: Der Giftpilz + Propaganda-billeder
- Martin Niemöller: "Als die Nazis..." (1976), Wie war's, Gad 1997
- Melita Machmann: Erinnerung an den 30. Januar 1933
- Heil Hitler, Herr Lehrer - Zeitzeugen berichten (fra: Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999, s. 266-267)
- Tilde Michels: " Freundschaftsringe",  Kurzgeschichten – einmal anders,  Kaleidoscope, 1999


Teater: I november har eleverne set teaterstykket "Arendt - at se i mørke" (Ålborg teater) om at være jøde i nazi-Tyskland og om totalitarisens og nazismens ondskab.


Film:
Der Krieg und Ich:
https://www.kindernetz.de/sendungen/der-krieg-und-ich/anton-aus-deutschland-1-104.html

Film: Napola
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Aussenseiter und Randfiguren (eksamen)

INedenfor ser I undervisningsbeskrivelsen  til Aussenseiter + tekster fra forløbet

I dette forløb beskæftiger vi os med Aussenseiter/Randfiguren i samfundet og i litteraturen. Vi begynder forløbet med en introduktion til tre typer Aussenseiter-figurer: Rebell, Opfer und Sonderling, som vi bruger til at identificere forskellige slags outsidere og motiverne for personernes adfærd i vores materialer.

Fokus i forløbet er på læsning på mundtlighed.

Materialer:
- Samy Deluxe: Allein (2011) i: Birk, Helle: Aussenseiter, Gyldendal 2018.
-   Sybille Berg: Pia
Aus: Heino Aggedam, Kathrine Henriksen: Geht’s weiter (Tyskforlaget 2012)
- Brüder Grimm: Hans Dumm (1812): i: Birk, Helle: Aussenseiter, Gyldendal 2018.
- Forfatter udkendt: Alle lästern über mich, Reihe: Wie Aussenseiter, Spiegel 23.07.2007.
"Alle lästern über mich" (2007), artikel fra Spiegel:
https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/wir-aussenseiter-alle-laestern-ueber-mich-a-495498.html


Film:
- Systemsprenger (2019) af Nora Fingscheidt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mord und Verbrechen (eksamen)

I forløbet arbejder vi med forbrydelser som emne.

Vi arbejder både med virkelige og fiktive forbrydelser.
Inden for fiktionens verden arbejder vi med krimien som genre, og
med udgangspunkt i bogen ”Gattungen” indledes forløbet med en genredefinition af krimien, så eleverne bliver i stand til udpege kendemærker, herunder det typiske persongalleri, mordårsagen, mordmotivet, plot ect. i det analytiske arbejde med krimitekster.
Eleverne læser krimier af blandt andre Ferdinand von Schirach, som gør sig bemærket ved at være mere interesseret i skyldsspørgsmålet end selve forbrydelsen.  Desuden stifter eleverne bekendtskab med den særligt tyske femikrimi-tradition.


Film: Aus dem Nichts


Tekster:

Materiale:
- Antologi: Gattungen (78-87), Egendal Helle (2017)
- Schirach, Ferdninand von: Einsam (2010)
- Schirach, Ferdninand von: Anatomie (2010)
- Moser, Milena: Letzte Pizza (1990)
- Flieger, Jan; Liebfrauenmorgen (2010)
- Fliger, Jan: Abschied ohne Zeugen (2010)
- SPD - feat Sido: "'ne Leiche" (2010)







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer