Stenhus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Stenhus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/8 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Stenhus Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
2023 TyF/8 (
1g TyF/8
,
2g TyF/8
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Deutsche Musik
Titel 2
Jugend und Identität
Titel 3
Digitale Medien
Titel 4
Jugend im Dritten Reich (eksamen)
Titel 5
Aussenseiter und Randfiguren (eksamen)
Titel 6
Mord und Verbrechen (eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Deutsche Musik
Vi arbejder med tysksproget musik, hvor teksterne er i centrum. Der arbejdes med "lytte-forstå" området og hvordan man udtrykker, at man kan lide/ikke bryder sig om noget.
Grammatisk er der fortsat fokus på køn og kasus samt verber. Nyt område her er modalverber.
Indhold
Kernestof:
Her er dit nye kompendium, som vi skal bruge det næste stykke tid:
Afsnit
Lektier: Medbring din tyske grammatikbog: "Alles in Allem" - lille hvis bog et trekantsmønster.
KOMPENDIUM So klingt Deutsch 1g ny.pdf
Lektier: Hvad kan/skal/ er man nødt til for at lære tysk? Skriv 9 sætninger i alt. Skriv 3 med "Ich kann...", 3 med "Ich soll..." og 3 med "Ich muss..."
Lektier: Lav opgave 1, 2 og 4 på side 61-62 i din grammatikbog"Alles in Allem".
Lektier: Besvar spørgsmål 1-10 på s. 14 i opgave 1. Husk at bøje verberne til ich, f.eks: "Ich spiele..."
Lektier:
Lektier: Alles in Allem: s. 35-36. Lav opgaverne 1-4.
Lektier: Ha et billed parat på din telefon, som egner sig til en opgave om erindringer, som I skal lave i timen i morgen. Det er bedst, hvis billedet er taget for et par år siden.
Alles in Allem s. 27 - 29 - læs om verberne "sein", "haben" og "werden". Derefter skal du lave opgave 1 på s. 29.)
Grammatik: Alles in Allem s. 27 - 29 - læs om verberne "sein", "haben" og "werden". Derefter skal du lave opgave 1 på s. 29.
Besvar alle spørgsmålene på s. 23 (1-7) i kompendiet, (som arbejdede med i timen) og lav opgave 2) i "Alles in Allem" s. 30.
Lektier: "Alles in Allem": Læs s. 74 - 76 om sammensatte verber. Lav derefter opgave 1) s. 76-77.
Lektier: Alles in Allem s. 71 opgave 2) - hvis du ikke fik den lavet timen i fredags).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Eine neue Sprache lernen
15-11-2023
Modalverber
17-11-2023
regelmässige und unregelmässige Verben
22-11-2023
Lili Marleen - Fragen zum Lied
22-11-2023
Fragen zum Song "Wir sind wir"
24-11-2023
Kreative Aufgabe (FOTO)
24-11-2023
Deutschlandslabor Fragen zum Video
29-11-2023
Übersetze das Lied "Columbo"
13-12-2023
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Jugend und Identität
I dette forløb skal vi beskæftige os med det unges og Tysklands identitet.
Vi skal se se på unges digitale vaner og kærlighedforhold og vi skal beskæftige os med Tysklands historiske identitet.
Indhold
Kernestof:
Skriv 5 sætninger på computeren eller i hånden. Du er astronaut. Hvad ser du? Se opgaven, s. 32 i kompendiet. Der står "Schreibwerkstatt" med rød font. Du skal starte dine sætninger med sætnings-indlederene i denne opgave.
MATERIALE: Du skal bruge det her nye kompendium i timen:Kompendium Identität 2023.pdf
Besvar de 4 spørgsmål her for neden, som du startede på i timen i fredags til sangen "Programmiert", som er på s. 5 i kompendiet)
Kompendium Identität 2023.pdf
S. 8-9 i det nye Kompendie.
Læs Kiara i interviewet s. 9 i kompendiet.
Læs Julia Engelmanns poetry slam: "Ich kann alleine sein"
"Ich kann alleine sein" - læs s. 40 ned og slå gloser op, så du kan oversætte henne i klassen.
I timen skal du lave en fremlæggelse om Julia Engelmanns digt "Ich kann alleine sein", så læs det lige igennem igen før timen.
Forbered dig til fremlæggelserne i timen. Øv dig mange gange på dine svar, så du kan dem udenad. Du må kun bruge stikord (ikke hele eller halve sætninger)
Øv dig mange gange til din fremlæggelse i timen.
Læs teksten s. 20 i kompendiet. Slå gloser op, du ikke forstår. Teksten er lidt svær. Den handler om, at vi som mennesker altid har villet have opmærksomhed og om myten om Narcissus, som var forelsket i sig selv.
Kompendium Identität 2023 (1).pdf
Læs s. 21 (Narzissmus-teksten) i kompendiet, og slå alle ukendte gloser op og skriv dem ned i selve teksten eller dem i et lille glosehæfte, så vi kan spille das Vokabelspiel.
Dette er IKKE Lektier, det er bare noget vi skal lave i timen:
Læs sangen: "Deutschland" af Rammstein s. 23 i kompendiet.Kompendium Identität 2023.pdf
Gruppefremlæggelser:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forberedelse til oversættelse: Allein
02-02-2024
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Digitale Medien
I dette forløb skal vi beskæftige os med unges digitale meidevaner. Vi skal se på de fordele og ulemper digitale medier har for unge mennesker.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 27 i det nye kompendie: Auf uns - Generation Selfie.pdf. Slå nye gloser op og skriv dem ned i dit kompendie.
I skal også læse teksten s. 27-29 i det nye kompendium "Auf uns", (som er sort og grønt.)
Lav opgave 4) side 30 færdig, (som du begyndte på i timen i fredags). Husk at bøje verberne i 3. person ental.
Grammatik: Lav til og med s. 7 i grammatik-kompendiet.
Auf uns - Generation Selfie.pdf
Læs s. 35 i Chronik einer Liebe i kompendiet (med den grønne forside.)
Læs s. 37 im Kompendium. Husk både det grønne kompendium og grammatik-kompendiet.
Læs s. 38
Du skal blot besvare spørgsmålet til teksten: Chronik einer Liebe: Wie machen sie ihre Beziehung öffentlich? = Hvordan gør de deres forhold offentligt?
Læs s. 42 fra teksten: "Gefällt mir: So geht social Media". Vi har læst teksten for længe siden, men læs den igen grundigt.
Læs s. 42 fra teksten: "Gefällt mir: So geht social Media". (Vi har læst teksten for længe siden, men læs den igen grundigt.)
Lektier: Læs s. 43 i kompendiet: Auf uns.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jugend im Dritten Reich (eksamen)
Forløbet har fokus på hvordan var at være barn og ung i Det tredje rige.
Vi arbejder med to forskellige perspektiver.
Dels vil vi undersøge den ideologiske opdragelse af børn og unge under nazismen: Hvordan og hvorfor formåede nazismen at fascinere generationen af unge tyskere?
Dels vil vi undersøge hvordan det var at være barn og jøde under Hitler.
Materiale:
Lærerfremstillet baggrundstekst om Det tredje rige
Tekster:
- Oprindelse ukendt: Der Giftpilz + Propaganda-billeder
- Martin Niemöller: "Als die Nazis..." (1976), Wie war's, Gad 1997
- Melita Machmann: Erinnerung an den 30. Januar 1933
- Heil Hitler, Herr Lehrer - Zeitzeugen berichten (fra: Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: Vorwärtsträumen, Gyldendal 1999, s. 266-267)
- Tilde Michels: " Freundschaftsringe", Kurzgeschichten – einmal anders, Kaleidoscope, 1999
Teater: I november har eleverne set teaterstykket "Arendt - at se i mørke" (Ålborg teater) om at være jøde i nazi-Tyskland og om totalitarisens og nazismens ondskab.
Film:
Der Krieg und Ich:
https://www.kindernetz.de/sendungen/der-krieg-und-ich/anton-aus-deutschland-1-104.html
Film: Napola
Indhold
Kernestof:
Kære 2.ø. Jeg glæder mig til at møde jer. Til denne time er der ingen lektier.
Ingen lektier. Medbring jeres kompendium "Jugend im Dritten Reich"
Titel
Kære 2.ø, jeres lektie er at øve jer på ordene i quizletten, jeg har linket til her på timen.
I skal læse og forstå de sidste to afsnit (4+5) af baggrundsteksten om Det tredje Rige, altså s. 2-3 i kompendiet. Vi samler op på hele teksten i timen.
Ingen lektier. Vi genopfrisker noget 1.g-grammatik! Medbring jeres tysk-grammatikbog
hitlers rede reichenberg 1938 - Google-søgning
I skal læse og forstå Hitlers tale til ungdommen s. 5 i kompendiet.
I skal læse og forstå et uddrag af en erindring fra et tidligere medlem af Bund Deutscher Mädel. Kompendiet s. 13 (læs til og med linje 15. Husk at læse den danske indledning).
Kære 2.ø, I får i dag en gramamtikprøve. Jeg laver spørgsmål inden for tre emner: Hjælpeverber, kasus og sætningsyper (ledsætning og hovedsætning).
I skal læse og forstå/oversætte resten af Maschmann-teksten s. 13-14 i kompendiet.
I skal træne gloser til en minifilm, vi skal se i timen: gloser til film "der Krieg und Ich"
Ingen lektier - men medbring alles in Allem
Ingen lektier - MEN I skal medbringe arbejdsarket til "Der Krieg und Ich - Anton".
Wir treffen uns in B7. Hier werden wir den Film Napola sehen, der von der Eliteschule “Napola” handelt und von der Erziehung der Jugend im Dritten Reich.
Afsnit
Vi ser de sidste to scener af Napola.
NAPOLA_grammatikopgaver.docx
Medbring Alles in allem
NAPOLA_Gruppenarbeit_2ø.docx
Vi skal igang med et længere gruppearbejde om filmen Napola. Vi lægger ud med en diskussion af nogle overordnede temaer i filmen. Svar på spørgsmålene i vedhæftede dokument. Svar i hele sætninger, men ikke for langt, da I skal kunne bruge svarene mun
Vi går igang med Napola-gruppearbejdet. Medbring Napola-bogen.
Kære 2-ø, jeg er blevet syg. I skal arbejde videre med jeres Napola-fremlæggelse til fredag.
Vi skal høre resten af jeres Napola-fremlæggelser! Husk lige at kigge på jeres ppt, så I er klar til at fremlægge. Det er grupperne med "Albrechts død" og "Boksekampene" vi mangler.
Kompendium_Drittes Reich_24.pdf
Vi skal igang med den sidste tekst og det sidste fokusområde i vores Drittes Reich-forløb, nemlig livet som jøde i Tyskland under Hitler. Teksten, I skal læse hedder "Freundschaftsringe", og som lektie skal I læse fra begyndelsen s.15 - s.16 (til og
I skal læse videre i Freundschafsringe fra side 16, linje 5 til og med side 17 (hele siden).
Resten af "Freundschaftsringe" i Drittes Reich-kompendiet skal læses færdig (og forstås) til i dag. Vi gennemgår sidste del af teksten sammen i timen, dernæst er der prøve.
Freundschaftsringe! Kreativ opgave! Medbring teksten eller kompendiet!
Freundschaftsringe_kreative_aufgabe.docx
Kleinwörter, die du unbedingt kennen musst_2gtyf8.doc
Medbring alles in allem!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Aussenseiter und Randfiguren (eksamen)
INedenfor ser I undervisningsbeskrivelsen til Aussenseiter + tekster fra forløbet
I dette forløb beskæftiger vi os med Aussenseiter/Randfiguren i samfundet og i litteraturen. Vi begynder forløbet med en introduktion til tre typer Aussenseiter-figurer: Rebell, Opfer und Sonderling, som vi bruger til at identificere forskellige slags outsidere og motiverne for personernes adfærd i vores materialer.
Fokus i forløbet er på læsning på mundtlighed.
Materialer:
- Samy Deluxe: Allein (2011) i: Birk, Helle: Aussenseiter, Gyldendal 2018.
- Sybille Berg: Pia
Aus: Heino Aggedam, Kathrine Henriksen: Geht’s weiter (Tyskforlaget 2012)
- Brüder Grimm: Hans Dumm (1812): i: Birk, Helle: Aussenseiter, Gyldendal 2018.
- Forfatter udkendt: Alle lästern über mich, Reihe: Wie Aussenseiter, Spiegel 23.07.2007.
"Alle lästern über mich" (2007), artikel fra Spiegel:
https://www.spiegel.de/lebenundlernen/schule/wir-aussenseiter-alle-laestern-ueber-mich-a-495498.html
Film:
- Systemsprenger (2019) af Nora Fingscheidt
Indhold
Kernestof:
Vi ser Freundschafstringefilm + Jeg tager resten af karaktersamtalerne. Medbring alles in allem!
Nyt forløb: Der Aussenseiter (outsideren)
Kære 2.ø, min søn er syg, så jeg er hjemme hos ham i dag. Der er skriveværksted i timen.
I skal have oversat Samy Deluxe-teksten til i dag. Medbring kompendium + arbejdsark til Samy Deluxe.
Arbeitsblatt zum Film Systemsprenger.docx
Ingen lektier men medbring både kompendium og grammatikbog
Ingen lektier. Vi skal arbejde med Systemsprenger.
Valgfagsorientering 2024-25 2ø.pptx
Kære jer, vi tager hul på et miniforløb om den tyske jul: "Weihnachten". I skal forberede jer til timen ved at øve ordene i quizletten, jeg har linket til.
Ingen lektier, men vi nåede jo ikke at bruge jeres quizlet-øvelse i går, så det skal vi lige nå i dag :-)
Edeka_Heimkommen_2.ø.docx
Husk at sende mig et babybillede af jer selv, hvis I vil være med i konkurrencen. Mail: majfisker@gmail.com
Kære jer, jeg bliver et kvarter forsinket! Beklager meget!
https://www.youtube.com/watch?v=aknucxb0xSo
Kære 2.ø, velkommen tilbage und frohes neues Jahr! Vi skal videre med vores Aussenseiter-forløb, og vi starter med et Brødrene Grimm-eventyr "Hans dumm". Jeres lektie er at besvare følgende spørgsmål i elevfeedback. Brug gerne google til at hjælpe me
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mord und Verbrechen (eksamen)
I forløbet arbejder vi med forbrydelser som emne.
Vi arbejder både med virkelige og fiktive forbrydelser.
Inden for fiktionens verden arbejder vi med krimien som genre, og
med udgangspunkt i bogen ”Gattungen” indledes forløbet med en genredefinition af krimien, så eleverne bliver i stand til udpege kendemærker, herunder det typiske persongalleri, mordårsagen, mordmotivet, plot ect. i det analytiske arbejde med krimitekster.
Eleverne læser krimier af blandt andre Ferdinand von Schirach, som gør sig bemærket ved at være mere interesseret i skyldsspørgsmålet end selve forbrydelsen. Desuden stifter eleverne bekendtskab med den særligt tyske femikrimi-tradition.
Film: Aus dem Nichts
Tekster:
Materiale:
- Antologi: Gattungen (78-87), Egendal Helle (2017)
- Schirach, Ferdninand von: Einsam (2010)
- Schirach, Ferdninand von: Anatomie (2010)
- Moser, Milena: Letzte Pizza (1990)
- Flieger, Jan; Liebfrauenmorgen (2010)
- Fliger, Jan: Abschied ohne Zeugen (2010)
- SPD - feat Sido: "'ne Leiche" (2010)
Indhold
Kernestof:
Vi skal igang med et nyt forløb om krimi-genren. Jeres lektie til timen er at finde 5 ord, som I forbinder med krimi-genren og oversætte dem til tysk!
Krimi_kompendium_25.pdf
ingen lektier
I skal øve jer på krimi-quizletten, som jeg har linket til (den er omfattende !)
I skal læse om krimigenren (Merkmales des Krimis) i kompendiet. Læs afsnittene "Definition" og "Das Verbrechen" s. 5-6 i Krimikompendiet.Krimi_kompendium_25.pdf
Ingen lektier - medbring kompendiet!
Ingen lektier - men medbring krimikompendiet!
Medbring krimi-kompendiet!
"Einsam" (kompendiet s. 13-15) skal være færdigoversat til i dag!
Kære krimieksperter, vi samler op på Einsam i dag. Jeres lektie er at have lavet følgende opgaver til teksten, kompendiet 18-20
NE LEICHE SONGTEXT_2c.docx
Du Gådeste | Anders And
Titel
Vi skal igang med en ny krimi-novelle. Den hedder "Liebfrauenmorgen" (navnet på en hvidvin). I skal læse og oversætte første afsnit s. 24, kun 7 linjer!
Vi arbejder videre med Liebfrauenmorgen. Medbring teksten!
Liebfrauenmorgen Arbeitsblatt.docx
Aus dem Nichts_Arbeitsblatt.docx
Vi ser filmen færdig i U2 (ca. 20 min) og går derefter tilbage i klassen.
HUSK at printe jeres noter + billederne af gerningssted og mordvåben.
Fremlæggelser: i D9
I skal have lavet det udleverede grammatik-ark færdigt - vi samler op i timen.
Hit med adverbier (ordforrådsøvelse).docx
Medbring krimikompendiet. Vi skal igang med Femi-krimier.
I sollt in dem Text "Letzte Pizza" weiterlesen. Bis 22, Spalte 2, Zeile 29.
Letzte Pizza_Aufagbe in Gruppen.docx
Vi læser Letzte Pizza færdig i dag. Medbring kompendium!
Letzte Pizza_fragen zum Textverständnis.docx
Vi arbejder videre med Letzte Pizza - og vi skal se et par af de film (Einstellungsgespräche), I har lavet før ferien :)
Medbring kompendium. Vi mangler en enkelt krimi-tekst!
Første del af "Asbchied ohne Zeugen" skal være oversat til i dag.
2. del af "Abschied..." skal være læst og oversat til i dag!
Redemittel Zusammenfassung_2ø.docx
2.ø eksamenstræning.docx
Vi arbejder videre med de mundtlige øvelser!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62655071328", "T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62655071328", "H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62655071328" }