Holdet 2024 Bi/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024 Bi/2 (3g Bi/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Naturen i grundtræk - Skov
Titel 3 Ekstremt liv
Titel 4 Diabetes
Titel 5 Fysiologi, åndedræt, muskler og blodkredsløb
Titel 6 Nerver, hjernen og rusmidlers biologi
Titel 7 Evolution og Genetik
Titel 8 Infektionsbiologi, virus og antibiotika
Titel 9 Økologi II. Skoven som økosystem

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi

Indhold:
Intro til biologi B og læreplanen.
I dette forløb har vi arbejdet med celler med fokus på plante og dyreceller opbygning og organellernes funktion. , herunder funktion af mitokondrier, grønkorn, cellekerne, cytoplasma og ribosomer samt transportmekanismer over cellemembranen (passiv, aktiv og endo- / exocytose og osmose).Cellemembranens opbygning og funktion samt transport over cellemembranen herunder diffusion, passiv transport, osmose og plasmolyse i plantecellen. Vi har repeteret osmose i kartofler fra grundforløbet og mikroskopieret planteceller som lavede plasmolyse.


Eksperimentelt:
- Diffusion og cellestørrelse (J)
- Mikroskopi af celler
- Plasmolyse i planteceller (J)


Kernestof:
̶ cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
Titel 2 Naturen i grundtræk - Skov

Naturen i grundtræk- skov
I dette forløb har vi undersøgt planter og været i skoven.
Planters respiration og brug af næringsstoffer samt mineralisering af organisk stof af nedbrydere.
Fotosyntese- lys- og mørkeproces.
Energi i fød-ekæden, trofiske niveauer, tab af energi i fødekæden, græsnings- og nedbryderførdekæden.
Stofkredsløb; kvælstofskredsløb og iltsvind.
Skovene i Danmark; kultur og naturskov, nicher , biodiversitet og succesion.
Planteforsøg (j):
Fordampning fra blade
Mikroskopi af læbeceller
Mikroskopi af lys- og skyggeblade

Skovjournal (j):
Natur - og kulturskov, skovscoreskema, førnelag

Kernestof:
økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, N-kredsløb og biodiversitet.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Ekstremt liv


Ekstremt Liv:
Vi har lavet forsøget "Enzymer til vaskepulver" med bakterier fra makroalger fra Issefjorden hvor fokus var at dyrke bakterier som var tilpasset koldt vand og hvilke vækstbetingelser bakterier har. Herunder har vi snakket om enzymer . og hvordan deres reaktionshastighed påvirkes af temperaturen samt denaturering, proteiners strukturniveauer, foldet en model af insulin og hvordan bakterier kan være tilpasset forskellige livsvilkår

Kernestof:

Cellebiologi: opbygning af prokcaryote celler
Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Genetik og molekylærbiologi: Mitose og meiose.
Enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten.

Forsøg:
Enzymer til vaskepulver.
Enzymforsøg med katalase- hvor temperaturens indflydelse på enzymaktiviteten undersøges.

Materiale:
Biologi i fokus:
s. 7-17 Celler, cellemembranen, transport over cellemembranen, cellevæg, DNA og organeller, mitose, meiose og livsformer og energi.
s. 70-76 Proteiners opbygning og funktion, aminosyrer, denaturering, proteiners strukturniveauer, enzymer, aktiveringsenergi og enzymaktivitet og temperatur.

Derudover har vi brugt artiklen: Ekstremofile bakterier fra videnskab.dk ,som omhandler ekstremt liv og hvordan ekstremofile bakteriers enzymer og cellemembraner er tilpasset forskellige temperaturer og hvad vi kan bruge enzymer fra ekstremofile bakterier til.

Derudover har vi set dokumentaren: Naturen - bioteknologiens skatkammer (https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/ekstremt-liv-2/#1508938510712-1eed30ab-b1090a9a-7a04) som uddyber hvordan vi kan finde nye enzymer i naturen og bruge dem til bla. at lave nye enzymer til vaskepulver.

Vi har læst artiklen " Bakterier lever på livets kant" fra Videnskab.dk file:///C:/Users/lykk1498/Downloads/Ekstremofile%20bakterier%20lever%20p%C3%A5%20livets%20kant_Videnskab.dk%20(2)%20(2).pdf

Kernestof:
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
̶ enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Diabetes

Forløb med fokus på kulhydraters opbygning og biologisk betydning, som går over i blodsukkerregulering og den hormonelle regulering.

Kulhydrater: inddeling i mono-,di- og polysakkerider.
Kulhydraters fordøjelse og optag i cellen.
Fordøjelsessystemet og enzymer.

Blodsukkerregulering med fokus på hormonet insulins virkemåde på cellernes optag af glukose samt glukagons virkning samt havd et balanceret blodsukker skal ligge på.
Type 1 og type 2 diabetes. Skadevirkninger ved ureguleret blodsukker samt det glykæmiske indeks.

Blodsukkertest (j)

Film: Diabetes fremtidens dræber


Forsøg:

- blodsukkerregulering

Kernestof:
Fysiologi: hormonel regulering.
Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
Titel 5 Fysiologi, åndedræt, muskler og blodkredsløb

Vi starter ud med at forstå hvordan GLP-1 virker.
Forløb om menneskets fysiologi med fokus på åndedræt, blodkredsløb, musklernes opbygning og tværbrocyklus  og energiproduktion.
Respiration og gæring: glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæde. Særligt fokus på den anaerobe energiomsætning og energiproduktion ved første minutter og energilagre.
Vi har gennemgået blodets funktion, blodkredsløbet, hjertet, træning og kondital, øget kondition, hurtighed og styrke, træthed, iltgæld, røde (type1) og hvide (type2)muskelfibre, puls og blodtryk.

Eksperimentelt arbejde:
Der måles puls og blodtryk hvor eleverne selv designer forsøget (rapport)
Wingatetest af 2 elever med laktatmålinger (rapport)
VO2max test af 2 elever (rapport)

Film: Sandheden om motion

Læreplan
Kernestof:
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem og blodkredsløb
- respiration og gæring

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 6 Nerver, hjernen og rusmidlers biologi

Vi skal forstå hvordan nerveceller og synapser fungerer samt lave projekt om rusmidlers virkning på nervesystemet.
I forløbet starter vi ud med at bestemme nerveledningshastigheden og få styr på nervecellens opbygning, iongennemtrængelighed, ionkanaler og ionpumper, aktionspotentialet, kemisk signalering over synapsen, fremmende og hæmmende synapser, agonist og antagonist og slutter af med et selvvalgt miniprojekt om et euforiserende stofs virkning på nervesystemet.
Derefter laves forsøg med rødbeder i alkohol for at vise alkohols virkning på cellemembraner, ved at måle på udsiviningen af betacyanin som funktion af alkoholkoncentrationen vha. et spektrofotometer. Herefter skal eleverne lave et forsøg med karse og alkohol som de selv designer og hvor de skal perspektivere til artikler omkring alkohols skadevirkning og vi har fokus på metodeovervejelser og overførbarheden fra en modelorganisme til menneske.

Forsøg:
Nerveledningshastighed (j)
Alkohol og cellemembraner (j) Rødbeder i alkohol ved forskellige koncentrationer og måling af absorbans med spektofotometer.
Karseforsøg

Kernestof:
Nervesystemet
Membranprocesser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Evolution og Genetik

Evolution og genetik

DNAs opbygning: Kromosomer, nukleotider, baseparringsprincippet, replikation.
Proteinsyntesen: Transkription og translation, mRNA, ribosomer, tRNA, aminosyrer, mutationer
Celler og alkohol, cellemembranen
Evolution:
Naturlig selektion ( kaninopgaven)
Evolution og livets begyndelse, undersøgelse af variation, arv og miljø
Krydsningsskemaer og stamtræer.
Gentest- PCR og elektroforese

Øvelser:
Ekstraktion af DNA i jordbær
Kanin opgaven- computersimulator der viser naturlig selektion
Undersøgelse af variation

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Infektionsbiologi, virus og antibiotika

Antibiotikas virkemåde og hvordan bakterier udvikler resistens ( evolution) samt hvilke måder bakterierne er resistente på.
Papirøvelse "er der resistens i svinestalden" hvor agarplader med forskellige antibiotika analyseres.
Immunforsvarets opbygning; det medfødte og erhvervede med fokus på antistoffer og antigener.
Blodtypeforsøg: fokus på antigen antiostofreaktion samt den genetiske baggrund for blodtyperne.
Virus: opbygning og livscyklus.

Kernestof:
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion

Eksperimentelt arbejde:
- Er der resistente bakterier i svinestalden (papiropgave).
- Blodtypebestemmelse

Film: De resistente bakterier
Beskrivelse:
Det handler om bakterier, penicillin og resistens. Der fortælles om penicillinens historie, der startede i 1928. I studiet viser Anja Philip, hvordan bakterierne muterer og bliver resistente. Ukritisk brug af antibiotika problematiseres, da det betyder flere resistente bakterier. Dette er specielt slemt for tuberkulose patienter, der er afhængige af virksomt penicillin. Tilsidst fortælles der om grundforskning indenfor området, hvor man forsøger at finde nye måder at nedbryde de multiresistente bakterier.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undersøgelse af variation 27-03-2025
Opsamling på biologi 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økologi II. Skoven som økosystem

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer