Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Bi/4 (3g Bi/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vira, pro- og eukaryote celler
Intro til biologi – læreplanen, forventninger, forløb og årets gang
- pro- og eukaryote cellers opbygning og funktion (og kort om virus, som kommer igen i immunologien)
- respiration (og gæring)
- forskellen ml. mitose og meiose og deres funktion
Elever skal kunne forklare funktion af mitokondrier, grønkorn, cellekerne, cytoplasma og ribosomer samt princippet bag transport over membranen.
Øvelser:
- Mikroskopi
Diffusionsforsøg
- mælkebøtte i vand og saltvand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kulhydrat, blodsukkerregulering (hormon) og fedt
Forløb med fokus på kulhydraters opbygning og biologisk betydning, som går over i blodsukkerregulering og den hormonelle regulering. Kort om fedts opbygning og biologisk betydning.
Forsøg:
- stivelse i kartofler (Journal)
- rep af spytforsøg
- blodsukkerregulering
Hormonforstyrrende stoffer som case. Diskussion af artiklen 'Danske han-ørreder er igen rigtige hanner' Aktuel Naturvidenskab nr. 6 2017.
Film: "Hormonernes fantastiske verden". Mange forskellige eksempler og de videnskabelige gennembrud i hormonforskningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nerver og Rusmidlers påvirkning
– udvalgte dele af menneskets fysiologi, herunder neurologiske reguleringssystemer
Nervesystemets generelle opbygning og fokus på iontransport og AP samt overførsel i synapsen. Forløbet ender ud i et projekt om rusmidler, hvor eleverne arbejder med og fremlægger om forskellige fremmende eller hæmmende rusmidler, hvor påvirkningen i synapsen er i fokus.
Smertestillende medicin/opioider, Hash, Ecstasy, Koffein, Cigaretter/nikotin, Alkohol, Kokain
Film:
Viden om: Afhængighedens gåde (fokus på dopamins rolle i belønnings-systemet samt på forskellige dyreforsøg)
Journalforsøg:
Grib linealen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Proteiner & enzymer
Indhold:
(I forlængelse af forløb om hormoner og blodsukkerregulering).
- Næringssoffernes, kulhydrater, lipider (fedtstoffer) og proteiner repeteret.
- Proteiners opbygning og strukturniveauer (primær, sekundær, tertiær & kvatenær) med fokus på enzymer.
- Enzymers egenskaber og afhængighed af co-faktorer og co-enzymer.
- Enzymregulering ved produkthæmning.
Eksperimentelt:
- Forsøg med enzymerne Pectinase og Cellulase i juice-fremstilling (J)
- insulin-model
- kædeleg (foldning af aminosyrekæder)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Protein - Insulinmodel
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA: Genetik, genteknologi & evolution
Indhold:
- DNA´s molekylære opbygning, forekomst og betydning.
- Fra gen til protein: Proteinsyntese.
- Klassisk genetik og arvegange (recessiv, dominant, kønsbundet).
- Celledelinger uddybet med formål og forskelle ml. mitose og meiose.
- Mutationer og deres betydning; på kort sigt (sygdom), på langt sígt (evolution).
- Genteknologier: PCR og gelelektroforese
- Fokus på den genetiske sygdom cystisk fibrose og hvordan gentek kan bruges retsgenetisk, i sundhedssystemet og etiske dilemmaer deromkring
Eksperimentelt:
- Isolering af DNA fra planteceller (J)
- Blodtypebestemmelse, AB0 & Rhesus-blodtyper, metodik & genetik (J)
- Menneskedyret (https://snm.ku.dk/skoletjenesten/materialer/menneskedyret/)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gentek opgaver
|
05-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi & immunologi
Indhold:
Eksempler på mikroorganismer, virus, bakterier samt parasitter og svampe og deres betydning som sygdomsfremkaldere.
Vækst og vækstfaktorer belyst og undersøgt eksperimentelt.
Immunforsvarsreaktion og antistofdannelse.
Eksperimentelt:
- Bakterievækst, vækstfaktorer & antibiotika (J)
- Blodtypebestemmelse fra emnet om genetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fysiologi, åndedræt og blodkredsløb
Forløb om menneskets fysiologi med fokus på åndedræt, blodkredsløb og energiproduktion. Oversigt over kroppens organer gennemgås kort.
Respiration og gæring: glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæde. Særligt fokus på den anaerobe energiomsætning og energiproduktion ved første minutter.
Eksperimentelt arbejde:
Der måles vital kapacitet, puls og blodtryk
Dissektion af grisehjerte.
Blodsukkermålinger
Læreplan
Kernestof:
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem og blodkredsløb
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider
- respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi (skoven) og rep
Skoven
– energistrømme og C- N-kredsløb i økosystemer. Succession, energi i fødekæder, undersøgelse af skoven som økosystem med forskellige (små)forsøg. Fokus på forskellene mellem produktionsskov vs naturskov samt kort om nål- og løvskov.
Forsøg:
- successionsgåtur
- nedbrydningsforsøg
Natur vs Kultur-skov
>førnelag
>skovscoreskema
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343642436",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343642436",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343642436"
}