Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Mu (3g Mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musikkens sprog i teori og praksis
Bro- og overbygning til 1g. Vi repeterer fagbegreber og supplerer med ny viden, som er nyttig når man skal forstå - og tale om - musik. Den teoretiske viden suppleres med praktisk musikalsk efterprøvning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Praktisk (sammenspil/kor mv.)
Holdet har i årets løb arbejdet med forskelligeartede praktiske discipliner, herunder sammenspil, en- og flerstemmig sang.
Holdet har deltaget i to korprojekter: Det landsdækkende projekt SYNG i efteråret, hvor vi lærte tre firstemmige satser forud for en tur til Taarnby Gymnasium, hvor vi arbejdede videre med satserne en hel dag sammen med 500 andre gymnasieelever kulminerende i en lille koncert.
Herudover lavede (også firstemmigt) vi julekor: en nyfortolkning af "Forunderligt at sige".
Vi har også i vores hip hop-forløb optrådt med kendte rap-numre for hinanden.
Til sammenspil har det gennemgående benspænd været at afprøve forskellige stilarter. Holdet har (foruden sammenspil på eget initiativ) spillet:
Jeg håber din kæreste dør (Ida Laurberg)
Talking in your sleep (The Romantics)
Weekend Kriger (Malk de koijn)
Supernova Superstar (Isa's Stepz)
Nadja (Svend Asmussen)
Chameleon (Herbie Hancock)
Hush Money (Lake Street Dive)
Kids in America (Kim Wilde)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Husk hver især at øve lidt på jeres roller i sammenspilsnummeret, så vi hurtigt kan komme videre i dag. Brug desuden 15 minutters tid på den underside på Musikipedia der hedder "Øvelser". I skal logge ind (gratis profil), så I skal lave en profil hvi
-
Øvelser » Toner | Musikipedia
-
HÅBER DIN KÆRESTE DØR.docx
-
Splittet til atomer | Ida Laurberg: Jeg Håber Din Kæreste Dør | DR LYD
-
Kvintcirklen | Musikipedia
-
Stikord til musikanalyse | Musikipedia
-
Pop - kompendie, men du får snart ibogen.docx
-
Kære 3g Mu
-
OB forsinket
-
Lektie er at have besluttet sig (kollektivt/demokratisk) for hvad det næste sammenspilsnummer skal være. Husk mig også på at jeg kort skal sige noget om musik i TP5/SRP.
-
Pop - kompendie - modalharmonik.docx
-
Hvis du ved hvilken stemme du synger, så skal du øve dig på Omvendt og Flammer rammer ved at lytte på øvefilerne mange gange. Hvis du ikke ved hvilken stemme du synger, så lyt til de filer der hedder "Alle", så du får en fornemmelse af numrene.
-
Omvendt, Alle.mp3
-
Omvendt, Sopran.mp3
-
Omvendt, Alt.mp3
-
Omvendt, Tenor.mp3
-
Omvendt, Bas.mp3
-
Flammer Rammer, Alle.mp3
-
Flammer rammer, Sopran.mp3
-
Flammer rammer, Alt.mp3
-
Flammer rammer, Tenor.mp3
-
Flammer rammer, Bas.mp3
-
Melodisk analyse | Musikipedia
-
Rockmusik i tid og rum - Soundboxanalyse s 118-125.pdf
-
ELEVOPGAVE - Soundforløb (1).docx
-
Øvelse 2 - Hip Hop evolution, ep 1 - The foundation - elev (1).docx
-
Øvelse 2b - Tupac, If I Die 2Nite - elev.docx
-
Læs i RAP-bogen, s. 126-128. Læseformål er at kunne beskrive hvad et layeringdiagram er og kunne beskrive diagrammet på side 127.
-
Øvelse 3a - genretest - elev (1).docx
-
Læs i rap-bogen s. 77-85.
-
Elevopgave Hiphop - Rap! (2) (1).docx
-
-
Øvelse 6 - NWA, Fuck tha Police - elev.docx
-
Læs s. 85-94 i RAP-bogen. Det er lidt mange sider, men jeg forestiller mig at I har hørt noget af det før.
-
Øvelse 8 - Per Vers, Black Power - elev.docx
-
Forbered jer også på en målrettet MGP-indsats i dag. Forbered om nødvendigt noget hjemme.
-
I har to lektioner i dag til at blive koncertklar med jeres nummer. Hvis det betyder at I må forberede noget hjemme, så sørg for at få det koordineret.
-
Øvelse 11 - Snoop Dogg, Drop It Like Its Hot - elev.docx
-
Vi skal synge julekor sammen med 1d i dag. I og alle studieretningselever øver på en julesang vi skal synge sammen.
-
https://www.musikipedia.dk/oevelser/toner
-
Klassisk musikhistorie.html
-
Klassisk musik analyse.html
-
Den vestilige kulturs klassiske musik kort fortalt.pdf
-
Overbliksoverblik over den klassiske musiks historie i grovegrove træk.docx
-
Hvis I har brug for ekstra julehygge i form af fødevarer eller andet, så husk at medbringe det!
-
Ingen lektie, men husk at træne på Musikipedia! Vi laver status på jeres status i timen.
-
Første opgave - Akkordomvendinger.mscz
-
[Free-scores.com]_mozart-wolfgang-amadeus-eine-kleine-nachtmusik-525-1588.pdf
-
B-niveau Mozart. Eine kleine Nachtmusik.doc
-
Opgave 3.1 ÔÇô Tears In Heaven.mscz
-
B-niveau Mozart. Eine kleine Nachtmusik (1).doc
-
Lyt gerne nogle gange til "Nadja" med Svend Asmussen som forberedelse.
-
Særligt til August: Hvis du har tid, så kig på den her video - pattern 2 - måske det er inden for din zone for nærmeste udvikling? Three Beginner Brush Patterns For Snare Drum
-
DRTV - Carl Nielsen - mellem himmel og jord
-
M1_3. sats_hovedtema.docx
-
Jeg glemte jo så at skrive lektien på. Ak. Jeg håber at relevante personer har øvet på B-stykket til "Nadja". Resten fikser vi sidenhen.
-
Øvelse 2 - Filmmusikkens teori - elev.docx
-
Ringenes herre scene 1.pdf
-
Ringenes herre scene 1.MOV
-
Øvelse 3 - Filmmusikhistorien - elev.docx
-
I SKAL også øve jer på "Nadja", så I kan gennemføre jazz-banen i musikundervisningen tilfredsstillende ;)
-
Filmmusikteori og -historie - Jakob Jensen.pdf
-
Ingen lektie - vi samler op på forskellige hængepartier og får kigget lidt grundigere på Ringenes Herre-klippet. Timen slutter 15.30 (og så skal man til gengæld huske at lave lektierne til fredag!).
-
Jurassic Park (1993) - Welcome to Jurassic Park Scene | Movieclips
-
Husk også at tænke over eksamensnummer
-
Jeg er dobbeltbooket i 7. modul i dag, så I får fri 14.55, men skal forberede jer på lidt ekstra hjemmearbejde :)
-
Lektie er at vælge et af jeres yndlingsfilmklip og forberede en lille analyse I skal fremlægge, hvor I bruger så mange relevante filmmusikanalysebegreber som muligt.
-
Jurassic simplificeret node.pdf
-
Cassandra, Johanna og August mangler stadig at fremlægge et yndlingsfilmklip inkl. deres yndlingsfagbegreber om filmmusik, så det skal I have klar til i dag. Timen kommer til at blive delvist selvstændigt arbejde, da jeg er dobbeltbooket med Tp1, men
-
Øv jer på hvad I skal i "Hush Money". Emil, husk at øve teksten også! Alle skal øve på at spille deres omkvæd-figur samtidig med at de synger koret.
-
Black Power - grooveskema.mscz
-
Weekend kriger - grooveskema.mscz
-
Analysemodel_rap.docx
-
Filmmusik, analysevejledning.docx
-
Så ses vi endelig igen. Jeg sparer jer for lektier men regner dog med at I øver på eksamensnummeret (både første og anden del) hjemme så ingen er i tvivl om tekster og roller osv.). Hvis I ikke allerede har bestemt jer for hvad I skal som solonummer,
-
HUSK AT KOMME TIL TIME I DAG. Vi slutter 15.30
-
Jeg har lagt en hulens masse dokumenter op i de to eksamensmapper under jeres holddokumenter. Kig gerne i dem begge og se om noget undrer jer = om der er noget I vil spørge om. Jeg vil bede jer vælge (i dag!) hvilken af de tre rapz I gerne vil forber
-
HUSK at medbringe hørebøffer til undervisning i dag. HUSK at have forberedt jer på at kunne fremlægge en analyse (skriftligt) af ENTEN Weekend kriger, Fuck tha Police eller Black Power.
-
I skal i øvrigt regne med at blive helt til 16 i dag, da vi har opstilling til forårskoncerten.
-
En lille eksamenslignende opgave til musikentusiasterne på 3gMu.docx
-
HoldSangScene Tidspunkt2dDanmark og Vi kan ikke leve aleneStor10.003dUfo uberStor10.30Thor Svensmark (seized)Shame on me Stor10.45Simon ChenDutch Military Beat and Senegalism mm. Ilijas Stor11.00Albert Balvig-PhillipsiStor11.50August RubergYoungest d
-
Sidste timer inden læseferie. Tænk godt over hvad I har brug for at spørge om eller få hjælp til eller eller. Vi repeterer eksamensemnerne og strukturen for eksamen så I er klar hvis den kommer :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
121 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
POP
Om popmusik i nyere tid. Inkl. genopfriskning og udbygning af forskellige analysebegreber (melodik, rytmik, harmonik).
Her arbejder vi altså musik-internt, og analyserer de aspekter af værker vi faktisk kan høre.
• Afsnittet Rytmik behandler forskellige rytmer og rytmiske strukturer, der ofte optræder i moderne popmusik. Centralt for moderne popmusik er spændingen mellem taktens pulsslag og de off-beats, der ofte løber på tværs. Endelig beskrives de ofte komplekse polyrytmer, der optræder i den aktuelle pop.
• I afsnittet Hooks og gimmicks fokuserer vi på de elementer ved sangen, der gør, at vi "får den på hjernen", de såkaldte hooks og gimmicks, der tilføjer sangen et uventet twist, som får lytteren til at spidse ører.
• Med afsnittet Melodik fokuserer vi på et kendetegn ved den aktuelle popmusik: gentagelsen af små melodiske motiver. Disse kan, fremgår det, sekvenseres og varieres i større eller mindre grad.
• Afsnittet Harmonik beskriver de oftest spændingsløse akkordforbindelser, der ligger til grund for de moderne popsange. Akkordrundgangene “mangler” så at sige dominant-akkorden, hvorfor harmonikken kategoriseres som modal.
• Med afsnittet Rum sætter vi fokus på de musikalske rum, popmusikken danner. Der præsenteres to ekstremer: På den ene side det "realistiske rum" der foregiver at være en 1:1-repræsentation af de akustiske instrumenter som de "virkelig" klinger og på den diametralt modsatte anden side det "virtuelle rum", der ingenlunde forsøger at lyde som rigtige akustiske instrumenter. Midt mellem de to yderpoler finder vi oftest "behandlede rum, der tilføjer akustisk genkendelige instrumentklange et unaturligt touch.
• Med afsnittet Produktion kommer vi med i studiet og fokuserer på de teknologier, der har spillet en afgørende rolle i udviklingen af musikken, herunder på hvordan musikken er blevet optaget og programmeret over tid.
Konteksten
• Med afsnittet Autenticitet dykker vi ned i endnu et aspekt af den musik-eksterne analyse og undersøger, hvordan en kunstner kan forsøge at fremstille sig selv som ægte og troværdig, det vi kalder autentisk.
Materiale:
POP (Systime)
Sammenspil: Ida Laurberg: "Jeg håber din kæreste dør"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Pop - kompendie, men du får snart ibogen.docx
-
Kære 3g Mu
-
OB forsinket
-
Lektie er at have besluttet sig (kollektivt/demokratisk) for hvad det næste sammenspilsnummer skal være. Husk mig også på at jeg kort skal sige noget om musik i TP5/SRP.
-
Pop - kompendie - modalharmonik.docx
-
Hvis du ved hvilken stemme du synger, så skal du øve dig på Omvendt og Flammer rammer ved at lytte på øvefilerne mange gange. Hvis du ikke ved hvilken stemme du synger, så lyt til de filer der hedder "Alle", så du får en fornemmelse af numrene.
-
Omvendt, Alle.mp3
-
Omvendt, Sopran.mp3
-
Omvendt, Alt.mp3
-
Omvendt, Tenor.mp3
-
Omvendt, Bas.mp3
-
Flammer Rammer, Alle.mp3
-
Flammer rammer, Sopran.mp3
-
Flammer rammer, Alt.mp3
-
Flammer rammer, Tenor.mp3
-
Flammer rammer, Bas.mp3
-
Melodisk analyse | Musikipedia
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sound
NÅR DU HAR GENNEMFØRT FORLØBET, KAN DU:
- Redegøre for funktionen og lyden af følgende effekter: Pitch shifting, Noise sweep, Lo-pass-filter, Hi-pass-filter, formant shifting, rumklang, delay/ekko, overdrive/distortion, baglæns rumklang samt andre effekter baseret på baglæns afspilning af optagelser
- Foretage en soundboksanalyse og redegøre for, hvilke parametre der afgør instrumenters placering i boksen/mixet
- Forklare forskellen på live og soundscape samt identificere, hvornår der er tale om først- eller sidstnævnte
- Beskrive et nummers valg af lyde samt hvilke associationer, du får af dem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
MGP 2024
Vi arbejdet med sangskrivning, og eleverne komponerer selv et nummer til MGP.
https://www.musikipedia.dk/sangskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hip Hop (emne 1)
Når du har gennemført forløbet, så kan du
1. Kende hip hoppens udvikling fra 1980’erne til i dag
2. Læse rytmer og med hjælp notere et basalt groove i Musescore
3. Lave flowskema og layeringdiagram.
4. Analysere hiphop, både tekstligt og musikalsk ud fra flg. metode:
Kunstneren og nummeret
Hvem er kunstneren? Hvad handler teksten om? Hvilken stemning har den?
Raptype
Festrap? Statusrap? Bevidst rap? Hardcore rap? – eller en blanding?
Sproglige virkemidler
Enderim, Indrim, Multirim, Bogstavrim (alliterationer), Vokalrim (assonans), Semantiske felter (betydningsområder)
Flow
Tryk, betoning, sungen stil / fri stil, skyderskemaet
Forholdet mellem musik og tekst
Layering (Instrumentation)
Vurder hvad der er samples og hvad der er nyindspillet
Karakterisér lagene
Form
Både formLED (struktur og funktion) og formTYPE
Groove
Beat - Modrytme (Puls-Takt-rammen)
Periode
Aktivitetsniveau
Komplementaritet
Gentagelsesmønstre (Ostinater)
Lige, swing, betoning, timing
Harmonik
Harmonik TYPE?, Harmoniske mønstre?
Musikken i en historisk sammenhæng (ikke pensum)
Rapmusikkens rødder og forudsætninger
Rappens udvikling i både USA og Danmark
MATERIALER OG KILDER
Rap s 77-85
Rap s 85-89
Rap s 89-94
Rap s 94-97
Rap s 98-104
Rap s 126-128
Numre vi har arbejdet med:
NWA: Fuck tha Police
Per Vers: Black Power
Malk de koijn: Weekend Kriger (også til sammenspil)
Tupac: If I die 2nite
Snoop Dog: Drop it like it's hot
Dokumentar:
Hip Hop-evolution, ep.1 + uddrag af ep. 2(Netflix)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Overblik over den klassiske musiks historie
forløb om den Vesteuropæiske klassiske musikhistorie. Det vil forløbe i følgende faser:
1. Lærergennemgang af de musikhistoriske perioder.
2. Gruppearbejde. Hver gruppe arbejder med en musikhistorisk periode og et musikstykke fra denne periode.
3. Fremlæggelse. Hver gruppe samler resultaterne af gruppearbejdet i en PowerPoint præsentation og laver en mundtlig fremlæggelse støttet af PowerPoint præsentationen for resten af klassen.
Metoder
• Den værkinterne analysemetode
• Stilhistoriske analysemetoder
• Den lytteorienterede analysemetode
Værker til analyse
Middelalder:
Communio Viderunt Omnes
Renæssance:
Madrigal: Pierre Passerau: Il Est Bel Et Bon (ca. 1530)
Barok:
Vivaldi: De fire årstider, Efteråret 1. sats
S. Bach: Fuga i C-mol fra Das Wohltemperiertes Klavier
Wienerklassik:
Menuet fra Mozarts klarinetkvintet, K. 464
Første sats fra Mozarts "Eine kleine Nachtmusik"
Romantik:
Kort uddrag fra Beethovens symfoni nr. 5 i c-mol
Modernisme:
Elevoplæg om tolvtonemusik inkl. eksempler på kompositioner af Schönberg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Intro til notation, satsteknik, arrangement
Holdet er blevet introduceret til de basale teknikker inden for korarrangement og har lavet flydekor til uddrag af et par numre i Musescore.
Holdet er også blevet introduceret til notation af andre instrumenter, da vi i forbindelse med vores hip hop-forløb eksperimenterede med selv at lave grooveskema til de numre vi arbejdede med.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Musikalske narrativer - filmmusik (emne 2)
Forløbet tager afsæt i vores forløb om klassiske musik for at stille skarpt på musik med et mere eksplicit narrativt formål. Her ser vi først på uddrag af Carl Nielsens 2. symfoni, "De fire temperamenter" og taler om programmusik.
Herefter bevæger vi os videre til filmusikken. Formålet med arbejdet her er at danne sig et overblik over filmmusikkens historie og væsentlige parametre. Vi lærer de relevante fagbegreber og analyserer scener fra film med henblik på at karakterisere, analysere og fortolke såvel de musikinterne karakteristika samt samspillet mellem bilede og lyd.
Eleverne forbereder samtidig en analyse af en selvvalgt filmscene, som fremlægges for holdet.
Materiale:
https://www.musikipedia.dk/filmmusik (her fremgår også alle relevante fagbegreber)
https://jakobmjensen.dk/filmmusik/generelt-filmmusikteori/ (samt arbejspapirer i pdf, der kan downloades fra siden)
Elevernes selvvalgte filmscener
Scene fra Ringenes Herre, del. 1 og noder hertil (Gandalf kommer på besøg i Herreredet)
Scene fra Jurassic Park og noder hertil (første møde med dinosaurerne) - vi har også spillet med på temaet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64344663662",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64344663662",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64344663662"
}