Holdet 2024 Mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Musik B
Lærer(e)
Hold 2024 Mu (3g Mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musikkens sprog i teori og praksis
Titel 2 Praktisk (sammenspil/kor mv.)
Titel 3 POP
Titel 4 Sound
Titel 5 MGP 2024
Titel 6 Hip Hop (emne 1)
Titel 7 Overblik over den klassiske musiks historie
Titel 8 Intro til notation, satsteknik, arrangement
Titel 9 Musikalske narrativer - filmmusik (emne 2)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Praktisk (sammenspil/kor mv.)

Holdet har i årets løb arbejdet med forskelligeartede praktiske discipliner, herunder sammenspil, en- og flerstemmig sang.

Holdet har deltaget i to korprojekter: Det landsdækkende projekt SYNG i efteråret, hvor vi lærte tre firstemmige satser forud for en tur til Taarnby Gymnasium, hvor vi arbejdede videre med satserne en hel dag sammen med 500 andre gymnasieelever kulminerende i en lille koncert.
Herudover lavede (også firstemmigt) vi julekor: en nyfortolkning af "Forunderligt at sige".

Vi har også i vores hip hop-forløb optrådt med kendte rap-numre for hinanden.

Til sammenspil har det gennemgående benspænd været at afprøve forskellige stilarter. Holdet har (foruden sammenspil på eget initiativ) spillet:

Jeg håber din kæreste dør (Ida Laurberg)
Talking in your sleep (The Romantics)
Weekend Kriger (Malk de koijn)
Supernova Superstar (Isa's Stepz)
Nadja (Svend Asmussen)
Chameleon (Herbie Hancock)
Hush Money (Lake Street Dive)
Kids in America (Kim Wilde)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 121 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 POP

Om popmusik i nyere tid. Inkl. genopfriskning og udbygning af forskellige analysebegreber (melodik, rytmik, harmonik).

Her arbejder vi altså musik-internt, og analyserer de aspekter af værker vi faktisk kan høre.
• Afsnittet Rytmik behandler forskellige rytmer og rytmiske strukturer, der ofte optræder i moderne popmusik. Centralt for moderne popmusik er spændingen mellem taktens pulsslag og de off-beats, der ofte løber på tværs. Endelig beskrives de ofte komplekse polyrytmer, der optræder i den aktuelle pop.
• I afsnittet Hooks og gimmicks fokuserer vi på de elementer ved sangen, der gør, at vi "får den på hjernen", de såkaldte hooks og gimmicks, der tilføjer sangen et uventet twist, som får lytteren til at spidse ører.
• Med afsnittet Melodik fokuserer vi på et kendetegn ved den aktuelle popmusik: gentagelsen af små melodiske motiver. Disse kan, fremgår det, sekvenseres og varieres i større eller mindre grad.
• Afsnittet Harmonik beskriver de oftest spændingsløse akkordforbindelser, der ligger til grund for de moderne popsange. Akkordrundgangene “mangler” så at sige dominant-akkorden, hvorfor harmonikken kategoriseres som modal.
• Med afsnittet Rum sætter vi fokus på de musikalske rum, popmusikken danner. Der præsenteres to ekstremer: På den ene side det "realistiske rum" der foregiver at være en 1:1-repræsentation af de akustiske instrumenter som de "virkelig" klinger og på den diametralt modsatte anden side det "virtuelle rum", der ingenlunde forsøger at lyde som rigtige akustiske instrumenter. Midt mellem de to yderpoler finder vi oftest "behandlede rum, der tilføjer akustisk genkendelige instrumentklange et unaturligt touch.
• Med afsnittet Produktion kommer vi med i studiet og fokuserer på de teknologier, der har spillet en afgørende rolle i udviklingen af musikken, herunder på hvordan musikken er blevet optaget og programmeret over tid.
Konteksten
• Med afsnittet Autenticitet dykker vi ned i endnu et aspekt af den musik-eksterne analyse og undersøger, hvordan en kunstner kan forsøge at fremstille sig selv som ægte og troværdig, det vi kalder autentisk.

Materiale:
POP (Systime)

Sammenspil: Ida Laurberg: "Jeg håber din kæreste dør"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sound

NÅR DU HAR GENNEMFØRT FORLØBET, KAN DU:

- Redegøre for funktionen og lyden af følgende effekter: Pitch shifting, Noise sweep, Lo-pass-filter, Hi-pass-filter, formant shifting, rumklang, delay/ekko, overdrive/distortion, baglæns rumklang samt andre effekter baseret på baglæns afspilning af optagelser

- Foretage en soundboksanalyse og redegøre for, hvilke parametre der afgør instrumenters placering i boksen/mixet

- Forklare forskellen på live og soundscape samt identificere, hvornår der er tale om først- eller sidstnævnte

- Beskrive et nummers valg af lyde samt hvilke associationer, du får af dem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Hip Hop (emne 1)

Når du har gennemført forløbet, så kan du
1. Kende hip hoppens udvikling fra 1980’erne til i dag
2. Læse rytmer og med hjælp notere et basalt groove i Musescore
3. Lave  flowskema og layeringdiagram.
4. Analysere hiphop, både tekstligt og musikalsk ud fra flg. metode:

Kunstneren og nummeret
Hvem er kunstneren? Hvad handler teksten om? Hvilken stemning har den?

Raptype
Festrap? Statusrap? Bevidst rap? Hardcore rap? – eller en blanding?

Sproglige virkemidler
Enderim, Indrim, Multirim, Bogstavrim (alliterationer), Vokalrim (assonans), Semantiske felter (betydningsområder)

Flow
Tryk, betoning, sungen stil / fri stil, skyderskemaet

Forholdet mellem musik og tekst
Layering (Instrumentation)
Vurder hvad der er samples og hvad der er nyindspillet
Karakterisér lagene

Form
Både formLED (struktur og funktion) og formTYPE

Groove
Beat - Modrytme (Puls-Takt-rammen)
Periode
Aktivitetsniveau
Komplementaritet
Gentagelsesmønstre (Ostinater)
Lige, swing, betoning, timing

Harmonik
Harmonik TYPE?, Harmoniske mønstre?

Musikken i en historisk sammenhæng (ikke pensum)
Rapmusikkens rødder og forudsætninger
Rappens udvikling i både USA og Danmark

MATERIALER OG KILDER

Rap s 77-85
Rap s 85-89
Rap s 89-94
Rap s 94-97
Rap s 98-104
Rap s 126-128

Numre vi har arbejdet med:
NWA: Fuck tha Police
Per Vers: Black Power
Malk de koijn: Weekend Kriger (også til sammenspil)
Tupac: If I die 2nite
Snoop Dog: Drop it like it's hot

Dokumentar:
Hip Hop-evolution, ep.1 + uddrag af ep. 2(Netflix)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Overblik over den klassiske musiks historie

forløb om den Vesteuropæiske klassiske musikhistorie. Det vil forløbe i følgende faser:

1. Lærergennemgang af de musikhistoriske perioder.

2. Gruppearbejde. Hver gruppe arbejder med en musikhistorisk periode og et musikstykke fra denne periode.

3. Fremlæggelse. Hver gruppe samler resultaterne af gruppearbejdet i en PowerPoint præsentation og laver en mundtlig fremlæggelse støttet af PowerPoint præsentationen for resten af klassen.


Metoder
• Den værkinterne analysemetode
• Stilhistoriske analysemetoder
• Den lytteorienterede analysemetode



Værker til analyse

Middelalder:
Communio Viderunt Omnes

Renæssance:
Madrigal: Pierre Passerau: Il Est Bel Et Bon (ca. 1530)

Barok:
Vivaldi: De fire årstider, Efteråret 1. sats
S. Bach: Fuga i C-mol fra Das Wohltemperiertes Klavier

Wienerklassik:
Menuet fra Mozarts klarinetkvintet, K. 464
Første sats fra Mozarts "Eine kleine Nachtmusik"

Romantik:
Kort uddrag fra Beethovens symfoni nr. 5 i c-mol

Modernisme:
Elevoplæg om tolvtonemusik inkl. eksempler på kompositioner af Schönberg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Intro til notation, satsteknik, arrangement

Holdet er blevet introduceret til de basale teknikker inden for korarrangement og har lavet flydekor til uddrag af et par numre i Musescore.

Holdet er også blevet introduceret til notation af andre instrumenter, da vi i forbindelse med vores hip hop-forløb eksperimenterede med selv at lave grooveskema til de numre vi arbejdede med.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Musikalske narrativer - filmmusik (emne 2)

Forløbet tager afsæt i vores forløb om klassiske musik for at stille skarpt på musik med et mere eksplicit narrativt formål. Her ser vi først på uddrag af Carl Nielsens 2. symfoni, "De fire temperamenter" og taler om programmusik.
Herefter bevæger vi os videre til filmusikken. Formålet med arbejdet her er at danne sig et overblik over filmmusikkens historie og væsentlige parametre. Vi lærer de relevante fagbegreber og analyserer scener fra film med henblik på at karakterisere, analysere og fortolke såvel de musikinterne karakteristika samt samspillet mellem bilede og lyd.
Eleverne forbereder samtidig en analyse af en selvvalgt filmscene, som fremlægges for holdet.

Materiale:
https://www.musikipedia.dk/filmmusik (her fremgår også alle relevante fagbegreber)
https://jakobmjensen.dk/filmmusik/generelt-filmmusikteori/ (samt arbejspapirer i pdf, der kan downloades fra siden)

Elevernes selvvalgte filmscener
Scene fra Ringenes Herre, del. 1 og noder hertil (Gandalf kommer på besøg i Herreredet)
Scene fra Jurassic Park og noder hertil (første møde med dinosaurerne) - vi har også spillet med på temaet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer