Holdet 2024 bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk (3g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 Billedets virkemidler
Titel 2 02 Portrættet
Titel 3 03 Ekskursion Louisiana - Tema: Havet
Titel 4 04 Surrealismen
Titel 5 05 Skandalekunst
Titel 6 06 Det klassiske ideal
Titel 7 07 Det groteske
Titel 8 08 Eksamensprojekt: Havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 Billedets virkemidler

Forløbet har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af, hvordan kunstneriske virkemidler påvirker oplevelsen af et billede. Eleverne skal lære at analysere og bruge de formalanalytiske værktøjer til at afkode og diskutere billeders indhold og virkning. Forløbet opbygger elevernes evne til at analysere visuelle elementer som form, farve, lys og komposition.

TEORETISKE BEGREBER:
• Komposition: Åben/lukket, statisk/dynamisk, symmetri, midterkomposition,
  det gyldne snit, hierarkisk og additiv/seriel komposition samt venstre og
  højre komposition.
• Rum: Overlapning, repoussoir, gradienter, farveperspektiv,
  linearperspektiv
  (orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje,
  centralperspektiv).
• Lys, skygge og skravering: Egenskygge, slagskygge, plasticitet, volumen,
  billeddybde.
• Farvelæren: Ittens farvehjul, primære, sekundære, tertiære farver,
  egenkontrast, kold-varmkontrast, lys-mørkkontrast,
  komplementærkontrast,
  kvalitet- og kvantitetskontrast.

PRAKTISK ARBEJDE:
• Collage med fokus på komposition:
  Statiske og dynamiske, åbne og lukket kompositioner skabt af
  geometriske
   former af farvet karton på sort baggrund.
• Additiv (seriel komposition) via linoleumstryk:
   Selvportræt Inspireret af Andy Warhols Nine Jackies, 1964. Trykt med
  fokus på varm-koldkontrast.
• Male/tegne perspektivisk rum: Inspireret af Albert Mertz Otte rum, 1963
   med fokus på undersøgelse af rum farver samt iscenesættelse gennem
   symbolik.
• Perspektivtegninger med forsvindingspunkter:
   Blyanttegninger med forskellige perspektiver og forsvindingspunkter.
   Valgfrit om man ønskede at skravere værkerne for at give en
   tredimensionel effekt.
• Male farvehjulet samt farvekontraster ud fra hukommelsen.

VÆRKLISTE:
Bemærk: værkerne er primært gennemgået med et formalanalytisk sigte. Dog er der enkelte værker, vi har set lidt nærmere på vha. betydningsanalysen.

• Andy Warhol: Nine Jackies, 1964. Akryl, olie, and print on lærred. Samlet
  værk: 153.4 × 122.6 cm. Indivduelle små værker: 41 × 51 cm. Whitney
  Museum of American Art, New York.
• Andy Warhol: Campbell's Soup Cans,1962. Akryl med
  metalemalje på 32 lærreder. Hvert lærred måler: 50.8 x 40.6 cm, MoMA,
  New York.
• Andy Warhol: Marilyn Monroe, 1967. Silketryk 91.5 x 91.5 cm. MoMA,
  New York.
• Cimabue: Tronende Madonna med barn (Maestà di Santa Trinita), 1280-
  1285, Altertavlen i træ, 385 x 223 cm.Galleria degli Uffizi, Firenze.
• Claude Monet: St. Lazare banegården i Paris, 1877. Olie på lærred, 74,5
  x 104 cm, Muse'e d'Orsay, Paris.
• Claude Monet: Valmuemark. Ca. 1873. Olie på lærred, størrelse ukendt.
  Privat samling eller Musée d'Orsay, Paris, Frankrig (afhængig af
  version).
• Edgar Degas: Strygersker, 1884. Olie på lærred, 76x73 cm. Musée
  d’Orsay, Paris.
• Edvard Munch: Livets Dans. 1899-1900, olie på lærred, 49.5  X 71inches,
   Nasjonalgalleriet  Oslo.
• Edvard Munch: Skriget,1893. Pastelkridt, tempera og olie på karton, 91 x
  74 cm, Nasjonalgalleriet, Oslo.
• Emil Nolde: Dansen omkring guldkalven, 1910. Olie på lærred, 88 x
  105,5 cm. Staatsgalerie moderner Kunst, Munchen.
• Eske Kath. A Party For Camille, 2006. Akryl og collage på lærred.
  280x260 cm.    
• Eugene Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne, 1830, Olie på
   lærred, 260 x 325 cm.
• Eugène Delacroix. Sardanapalus’ død. 1827-1828. Olie på lærred.
  Louvre, Paris.
• George Tooker: The Subway, 1950. Tempera på kompositionsplade, 47 x
  92,7 cm. Museum of American Art, New York.
• Henri Matisse: Harmoni i rødt, 1908. Olie på lærred, 180,5 x 221 cm,
  Hermitage Museum, Skt. Petersborg.
• J. F. Willumsen: Den grønne pige, 1922, Olie på lærred, 192 x 142 cm,
  Statens Museum for Kunst.
• Jean-Francois Millet: Hyrdinden med sin fåreflok, 1864. Olie på lærred,
  81 x 101 cm. Mus d'Orsay, Paris.
• Leonardo da Vinci: Den sidste nadver, 1495-1498. Vægmaleri, 460 cm ×
  880 cm. Santa Maria delle Grazie, Milano, Italien.                                                                                                                            
• Per Kirkeby: Gryn-Sommer, 1988. Olie på lærred, 200 x 170 cm.  
  Louisiana, Museum for Moderne Kunst, Humlebæk.
• Perugino, Pietro: Peters hyrdebrev (Kristus giver nøglen til Skt. Peter),
  1481-1482. Fresko, 340 x 550 cm. Vatikanet, Sixtinske Kapel, Rom.
• Peter Paul Rubens: Salomons dom. Ca. 1617. Olie på lærred, 233 x 302
  cm. Statens Museum for Kunst, København.
• Piet Mondrian: Komposition med gul, blå og rød, 1937-1942, olie på
  lærred, 72,7 × 69,2 cm - med ramme: 91,7 × 88,2 × 6,3 cm, Tate, London.
• Raphael: Galatea, 1513, Fresco, 3 X 2,2 m, Villa Franesia Rom.
• Stense Andrea Lind-Valdan: Medlemmer (du var et menneske, jeg var en
  leopard), 2021. Ansigtstryk. Ansigtscreme, solcreme, foundation,
  concealer, bronzer, kindrødt, øjenskygge, øjenbrynfarve, eyeliner,
  mascara, læbestift og tidselolie på inkjetpapir indrammet i mørkbejdset
  eg med museumsglas, 29.70 x 42 cm indrammet: 33.50 x 46 cm. Galleri
  Maria Friis, København
• Teo van Doesburg: Modkomposition, 1925. Olie på lærred, 50 x 50 cm.
  Kunstmuseum Lodz, Polen.
  Trine Boesen: Space Odyssey, 2011, 200 x 300 cm. Acrylic and pencil on
  canvas. Trapholt - Museum of Art and Design
• Vilhelm Hammershøi. Dobbeltportræt, kunstneren og hans hustru,
  1898.
• Vincent van Gogh, Kartoffelspiserne.  1885, Olie på lærred, 82 x 114 cm,
  Vincent van Gogh museum, Amsterdam.
• Wassily Kandinsky: Kosak­ker, 1910-11. Olie på lærred, 95 x 130 cm.
  Tate Gallery, London.

TEORETISK MATERIALE
• Lærerproduceret kompendium ud fra følgende bøger: Billedkunst, metode,
  kronologi, tema. Scheel Andersen, H og Ole Laursen (2006) siderne 7-13, 13-
  17 og 20-27. Oxwig, H, Eriksen, J., Holm Strøm, S. (2013) Grundbog i kunst
  og arkitektur - kunstens rum. Systime. S. 169-179, Billedkunstbogen - form,
  indhold og kontekst, Forlaget Columbus, (2024).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 02 Portrættet

Vi uploader 350 millioner fotos på Facebook, deler 96 millioner fotos på instagram, og fem milliarder snaps på snapchat hver eneste dag, mange af dem er selfies. Men hvorfor er vi mennesker så optaget af at afbillede os selv og dele det med andre? Vi dykker ned i kunsthistorien og undersøger (selv)portrættet og selviscenesættelsen i udvalgte perioder med særligt fokus på at undersøge os selv gennem kunsten.

TEORETISKE BEGREBER:
• Das unheimliche, selfie, portrætlighed, (selv)iscenesættelse, Simultanperspektiv,  Skravering, lys/skygge,  billeddybde, plasticitet, volumen, naturalistisk gengivelsesstrategi.


PRAKTISK ARBEJDE:
• Skraveringsteknikker med valør, lys og skygge: Undersøge lys og skygge
   på geometriske figurer samt skraveringsteknikker som optakt til
   selvportræt.
•.Iagttagelsestegning af lys og skygge på geometrisk figur:
   Første tegning har eleverne fokus på skulpturen som geometrisk form
   med blyant/ kul på. Anden tegning har eleverne fokus på lyssætningen.
• Selvportræt med fokus på volumen, billeddybde og plasticitet:
   Tegne et selvportræt ud fra en naturalistisk gengivelse (korrekte
   proportioner) gennem et fokus på skravering, lys og skygge.
• Med inspiration fra DR-serien; DKs bedste portrætmaler, udarbejder
  eleverne et portræt af en levende model med fokus på portrætlighed,
  lys, skygge og volumen.
• Selviscenesættende værk: Et simultanperspektivsk selvportræt med
  fokus på iscenesættelse. Inspiration af Picasso, P.: Frøknerne fra Avignon,
  1907. Olie på lærred, 243,9 × 233,7 cm. Museum of Modern Art, New York.

FILM:
DR.dk: S.5 E1: Danmarks bedste portrætmaler:
  https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-bedste-portraetmaler_-
  portraetlighed_426236 (tilgået: 21.11.24).
• DR2 Nadia Plesner: Jeg, mig og min selfie
  kunsten at portrættere sig selv, 2021 DR2 (Tilgået via CFU: 21.11.24)

VÆRKLISTE:
• Hans Holbein den yngre: Kong Henrik VIII, Efter 1537. Olie på lærred,
  størrelse ukendt. Walker Art Gallery, Liverpool, Storbritannien.
•  Hyacinthe  Rigaud,  Portræt af Ludvig XIV (Solkongen), 701. Olie på
  lærred, 2,73 x 2,02 m. Louvre Museum, Paris, Frankrig.
• Jan Esmann: Open face Rune, 2010/2012. Olie på lærred, 100 x 130.
• Julie Nord: Siblings, 2013.Akvarel og sort blæk på papir
  76 x 57 cm.
• Julie Nord: Illustration For A Lost Tale, 2005. Posca tusch, felt-tip tusch
  på papir. 93x193 cm.
• Julie nord: Dorian (2012), Originallitografi trykt på 250 gr.  Velin d'arches
  (fransk bøttepapir). Antal: 150 eks. nummereret og signeret.
  Papirformat:  50 x 68  cm.
• Michael Kvium: Portræt af Hendes Majestæt Dronning Margrethe, 2010.
  Olie på lærred. 200 - 100 cm.
• Niels Strøbek: Margrethe II. 1975. Olie og tempera på plade. 158 x 110
  cm. Danske Bank.
• Thomas Kluge: The Royal House, 2009 - 2013. Olie på lærred
  220 X 220 cm.

TEORETISK MATERIALE
Lærerproduceret materiale og Power points.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 03 Ekskursion Louisiana - Tema: Havet

Havet som tema.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 04 Surrealismen

I dette forløb arbejder vi med surrealismen med særligt fokus på collage som udtryksform. Vi undersøger, hvordan surrealistiske kunstnere som bl.a. Max Ernst og Salvador Dali brugte collageteknikken til at skabe drømmeagtige, foruroligende og fantasifulde billeder.
Eleverne arbejder med automatskrivning og -tegning som redskab til at udforske det irrationelle og det indre sind, inden de selv skaber deres egne surrealistiske værker.
Forløbet har "surrealistiske monstre" som omdrejningspunkt, hvor flere af elevernes værker afspejler denne tematik i forskellige medier.

Formålet er, at styrke elevernes forståelse af det ubevidste, det absurde og det drømmeagtige som centrale elementer i surrealistisk kunst og i egen kunstproduktion.

BEGREBER:
• Surrealisme, automattegning, collage, readymades, objet trouvé, psykofotografisk
  surrealisme, abstrakt surrealisme, cadavre exquis, collage, frotage det ubevidste,
  denotation og konnotation

PRAKTISK:
• Surrealistisk collage-monster (med selviscenesættelse af egne kropsdele) (Collage).
• Surrealistisk landskab inspireret af Dalí, Thorsen og Freddie. (Tegning).
• Cadavre Exquis (Tegning med benspænd ift. farver).
• Digital provo-kunst (Digital collage, der sætter noget under debat ved brug af
  surrealistisk formgivning) (værket er en overgang til forløbet: Skandalekunst).

VÆRKER:
Bemærk: værkerne er primært gennemgået med et formalanalytisk sigte. Dog er der enkelte værker, vi har set lidt nærmere på vha. betydningsanalysen.

• Bellmer, Hans. La Poupée (The Doll). Ca. 1936, håndkoloreret gelatinsølvfotografi, 29,5
  x 19,4 cm. The Metropolitan Museum of Art, New York
• Chapman, Jake, og Dinos Chapman. Exquisite Corpse. 2000, ætsninger på Somerset-
  papir, hver 46 x 38 cm. Udgivet af The Paragon Press, London. Museum of Modern Art,
  New York. (2 værker).
• Dalí, Salvador: The Hallucinogenic Toreador. 1969–1970, olie på lærred, 398,8 x 299,7
  cm. Salvador Dalí Museum, St. Petersburg, Florida.
• Ernst, Max: Over skyerne vandre midnatten, 1920. Collage af trykte billedfragmenter.
  ca. 14 x 9 cm. Privateje.
• Kernn-Larsen, Rita: Dans og kontradans, 1935–36. Olie på lærred. Dimensioner ukendt.
  Privateje.
• Goya, Francisco: Fornuftens søvn skaber monstre, 1797, fra serien Los Caprichos,
  Akvatinte og ætsning på papir, 21.5 cm × 15 cm, Museo del Prado, Madrid.
• Thorsen, Elsa: Klassisk landskab, 1937. Olie på lærred. Dimensioner ukendt.
   Kunstmuseet i Tønder.
•  Salvador Dalí: Erindringens bestandighed (1931). Olie på lærred. 24 × 33 cm. Museum
   of Modern Art (MoMA), New York

TEORI:
• Kunsten: "Surrealismen - kort fortalt": https://kunsten.dk/da/indhold/surrealisme-kort-
  fortalt-5126, (tilgået 2025).
• Ebdrup, Niels. "Surrealisme er bevidsthedsudvidende." Videnskab.dk, 2024.
• Kunstforeningen Gammel Strand. Kvindernes surrealisme: Franciska Clausen, Rita
   Kernn-Larsen, Elsa Thorsen. 2019.
• Systime. Kunstens stemmer. kap. 4.4 "Det ustyrliges kunsthistorie." 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 05 Skandalekunst

FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb har eleverne arbejdet med grænseoverskridende kunst som tema. Forløbet tager afsæt i en undersøgelse af kunstens evne til at udfordre normer, bryde tabuer og skabe debat gennem provokation og eksperimenterende formsprog. Eleverne har i undervisningen stiftet bekendtskab med en række værker fra både danske og internationale kunstnere, hvor grænsen mellem kunst og provokation er udfordret og forhandlet.

Formålet med forløbet har været at styrke elevernes evne til at arbejde selvstændigt, eksperimenterende og reflekteret med billedkunstneriske problemstillinger og at fremme forståelsen af kunstens rolle som grænseafprøvende og samfundskommenterende udtryksform.

PRAKTISK:
Som afslutning på forløbet har eleverne udarbejdet et individuelt mini-projekt, hvor de har skabt deres eget værk med afsæt i temaet. Projektet består af en praktisk del (et selvstændigt kunstnerisk udtryk) og en teoretisk samt analytisk del (en mundtlig præsentation og analyse).

I projektet har eleverne:
• Udviklet en idé og et kunstnerisk koncept, dokumenteret i et inspirationsboard med
  visuelle og begrebslige til- og fravalg.
• Eksperimenteret med materialer og medier med henblik på at understøtte værkets
  udtryk og tematik.
• Arbejdet med skitseforløb og visuel dokumentation af arbejdsprocessen.
• Foretaget en selektiv formalanalyse (fx komposition, farver, rum, materialer) samt en
  betydningsanalyse (tema, symbolik, budskab, titel mv.) af deres eget værk og sidst
  taget stilling til, hvordan deres værk indgår socialhistorisk i samtiden.
• Projektet er afrundet med en 8–10 minutters individuel mundtlig præsentation, hvor
  eleverne har fremlagt deres proces, refleksioner og analyser med afsæt i faglig
  terminologi og viden opnået gennem undervisningen.

VÆRKER:
• Freddie, Wilhelm: Meditation over den antinazistiske kærlighed. 1936, olie på lærred,
  201,5 x 160,5 cm. KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg.
• Wilhelm Freddie: Sex-paralysappeal, 1936. Skulptur: Bemalet gips, glas, reb, handske,
  træ. Højde: 64.5 centimeter. Statens Museum for Kunst, København.
• Asger Jorn: Ørnens ret, 1952. Olie på masonit. Dimensioner ukendt. Kunsten Museum
  of Modern Art Aalborg.
• Asger Jorn: Den Foruroligende Ælling, 1959. Olie og oliekridt på lærred (overmalet  
  loppefund). 73 × 92 cm. Museum Jorn, Silkeborg. (Overmaling af: Ibi-Pippi Orup
  Hedegaard, 2022).
• Claus Carstensen: Piss Monochrome (Ensfarvet pis), 1993. Urin på lærred. 185 × 150
  cm. Statens Museum for Kunst, København
• Marco Evaristti: Helena, 2000. Installation med 10 fungerende blendere, hver
  indeholdende en levende guldfisk. Dimensioner varierer. Trapholt Museum, Kolding,
  Danmark.
• Christian Lemmerz: Svømmere 1992-1993. Materiale: Gips i 9 dele. Dimension ukendt.
  Statens Museum for kunst.
• Damien Hirst: God Alone Knows, 2007. Glas, rustfrit stål, får og formaldehydopløsning
  samt marmorplint. Dimensioner: En tank á 380 x 201 x 61 cm. Private samling /
  Tidligere udstillet på internationale gallerier og museer.

TEORI:
• “Provokunst: Pik, lort og hundehvalpe.” DR, 2021,
  https://www.dr.dk/drtv/se/provokunst_-pik-lort-og-hundehvalpe_215150. Tilgået 10.
  maj 2025.
• "Kunstskandaler." Billedkunstbogen, Forlaget Columbus, 2025, s. 159.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 06 Det klassiske ideal

FORLØBBESKRIVELSE:
I dette forløb har vi arbejdet med temaet: det klassiske ideal med udgangspunkt i skulpturtraditionen fra antikken til renæssancen, og med inddragelse af samtidskunst. Gennem forløbet har eleverne undersøgt, hvordan idealet om skønhed har udviklet sig i billedkunsten – fra de idealiserede menneskekroppe i klassisk græsk kunst, over det dramatiske og sanselige i den hellenistiske periode, til renæssancens genoplivning og nyfortolkning af det antikke skønhedsideal.
Forløbet har både haft en analytisk og refleksiv dimension, hvor eleverne har diskuteret, hvordan forestillingen om det skønne formes kulturelt og historisk, samt hvordan nutidens kunstnere både viderefører og udfordrer klassiske idealer.

Formålet har været at styrke elevernes forståelse af kunsthistoriske perioder og begreber, samtidig med at de har reflekteret over nutidige diskussioner om krop, idealer og repræsentation i kunsten.

BEGREBER:
• Det klassiske skønhedsideal og proportionslære.
• Kontrapost, naturalistisk, realistisk vs. idealiseret fremstilling.
• Det sublime og det groteske som kontrast til det skønne (fokus på det grimme i
  efterfølgende forløb.).
• Samtidskunstens brug og brud på idealer.

PRAKTISK:
• Blindtegning af torso m. fokus på konturstregen og på at se og registrere 'modelen'
  mere end "perfektgøre" selve værket (Tegning).
• Klassisk tegning i grå/brune toner (Tegning).
• Modellere lerskulptur af den klassiske tegning af en torso (skulpturmodellering).
• Skulpturanalyse af ovenstående lerskulptur + analyse af David, 1501-1504 af
  Michelangelo og Praxiteles' Hermes med Dionysosbarnet ca. 340 f.v.t.

VÆRKER:
•  Myron: “Diskoskasteren” (ca. 460–450 f.v.t.). Materiale: Græsk marmor (romersk kopi
  af original i bronze). Mål: 155 cm høj. Lokation: Museo Nazionale Romano, Palazzo
  Massimo, Rom.
• Polyklet. (ca. 440 f.v.t.). Doryphoros (Spydbæreren), ca. 440 f.v.t., Original i Bronze,
  romersk kopi i marmor. H. 2,12 m. Nationalmuseet i Napoli.
• Michelangelo. David. 1501-1504, Marmor. H: 5,17 meter høj. Galleria dell'Accademia,
  Firenze, Italien.
• Praxiteles. Hermes med Dionysosbarnet. Ca. 340 f.v.t., Materiale: marmor. Højde ca.
  213 cm. Placering: Arkæologisk Museum i Olympia, Grækenland.
• Ukendt: Den Barberinske faun. ca. 200 f.v.t., Marmor, 2,03 meter høj. Glyptothek,
  München, Tyskland.
• Ukendt kunstner: “Venus fra Milo”/ Afrodite fra Melo (ca. 130-100 f.v.t.). Marmor
  Mål: 204 cm høj. Lokation: Louvre, Paris.
• Bertel Thorvaldsen: “Venus med æblet”, 1813–1816. Materiale: Marmor
  Mål: Ca. 201 cm høj. Lokation: Thorvaldsens Museum, København.
• Elmgreen & Dragset: ”HAN”, 2012. Materiale: Poleret rustfrit stål. Dimensioner: ca. 180
  cm høj. Placering: Havnefronten i Helsingør, Danmark.

TEORI:
• Wolter, Jonas. Kunst i teori og praksis: "Det skønne og grimhedens æstetik", Tiderne
   Forlag, 2022, s. 73-83.
• Eriksen, Jørgen Holdt, Sophie Holm Strøm og Henrik Oxvig. "Jagten på det perfekte –
  det klassiske i kunsten." Grundbog i kunst og arkitektur – Kunstens rum, Systime, 2013,
  s. 71–82.
• Eriksen, Jørgen Holdt, Sophie Holm Strøm og Henrik Oxvig. "Kroppen i kunsten."
  Grundbog i kunst og arkitektur – Kunstens rum, Systime, 2013, s. 83–94.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 07 Det groteske

FORLØBSBESKRIVELSE:
I dette forløb dykker vi ned i kunstens mørkere afkroge og udfordrer forestillingen om, hvad der er smukt. Gennem værker, der bevidst gør brug af det groteske og det frastødende, stiller vi skarpt på æstetikkens grænser – og hvem der egentlig sætter dem. Hvad sker der, når kunst provokerer i stedet for at behage? Når det ækle bliver udtryk for noget dybt menneskeligt? Eleverne lærer at analysere, fortolke og diskutere kunst, der går imod strømmen – og afslutter forløbet med at skabe deres eget værk, hvor det grimme ikke er en fejl, men et bevidst og virkningsfuldt greb.

BEGREBER:
• Det abjekte, det groteske, det grimme, das unheimliche, symbolik, Nature morte - stilleben,
  memento Mori, Vanitas, Clair obscur, komposition, farver, Overflade og tekstur,
  kropslighed, udtryk vs. indhold, det sublime, billedanalyse + skulpturanalyse (form- og
  betydningsanalyse), kontekst (historisk, kulturel, politisk).

PRAKTISK:
• Formal- og betydningsanalyse af Floating", 2005 er malet af den tyske kunstner Ursula
  Reuter Christiansen.
• Stilleben med Memento Mori tematik og vanitas-symboler + fokus på komposition og
  lys/skygge-kontrast (Clair obscur)(Fotografi).
• "Grim" skulptur ud fra Rosenkranz' grimhedskategorier + fokus på kunstnerisk
  strategi/gengivelsesstrategi og formsprog.

VÆRKER:
• Christian Lemmerz: Dante Zombie, 2017. Marmor. 52 x 50 x 30 cm. Udstillet i
  forskellige sammenhænge, bl.a. hos Galleri Hans Alf, København.
• Michael Kvium: Contemporary Clowns (Friheden), 2017. Skulptur: mixed media.162 x
  62. Privateje.
• Louise Bourgeois: Spider (Cell), 1997. Stål, gobelin, træ, glas, stof, gummi, sølv, guld og
  knogle. ca. 449.6 cm x 665.5 cm x 518.2 cm. Samling: The Easton Foundation, New
  York.
• Sarah Best: Pull yourself together, (2023). Skulptur: Gips, akrylmaling, vokset linned,
  jernkød-krog. 61 × 94 × 15 cm (dimensionerne kan variere). New York
• Michael Kvium: Kor, 1991. Olie på lærred. 275 × 400 cm. Statens Museum for Kunst,
  København.
• Allan Otte: Ophobning, 2010. Akryl på plade. 205 x 260 cm. Opkøbt af Statens
  Kunstfond.
• Hieronymus Bosch: Den hellige Skt. Antonius’ fristelser, ca. 1500. Olie på træpanel. 131
  x 238 cm. National Museum og Ancient Art, Lissabon.
• Ursula Reuter Christiansen: Floating III /Pthalpgroen BLAUW, 2005. Olie på lærred. 140
  x 200 cm. Statens Museum for Kunst.
• Nanna Starck: Analtab II (Anal Loss II), 2020. Mixed media på beton
  120 x 120 x 30 cm. Statens Museum for Kunst.
• Caravaggio: Judith og Holofernes, 1598-99. Olie på lærred. 145x195cm, Galleria
  Nazionale d’Arte Antica, Rom
• Willem van Aelst: Stilleben. Måltidsstykke med sølvkande, 1657. Olie på lærred. 58x 46
  cm. SMK, København.
• Mat collishaw: Martin Vegas, 2011. Udstilling:  Last Meal on Death Row. Fotografi
  64.8cm x 47.5cm. Texas.
• Pieter Moninckx: Dreng, der sover på et kranium, 1621 – 1686. Olie på træ. 43.5 x 33
  cm. SMK, København.

TEORI:
• Busk, K.C. (2025). Kapitel 4: Skulptur. I BILLEDKUNSTBOGEN. Columbus.
  https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160
• Busk, K.C. (2025). Kapitel 2: Indhold. I BILLEDKUNSTBOGEN. Columbus.
  https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
• Busk, K.C. (2025). Kapitel 1: Form. I BILLEDKUNSTBOGEN. Columbus.
  https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 08 Eksamensprojekt: Havet

FORLØBSBESKRIVELSE:
Havet fascinerer og skræmmer os. Det strækker sig som en endeløs horisont, gemmer på uopdaget verdener og fortæller historier om menneskets længsel, frygt og møde med det ukendte. I dette projekt dykker vi ned i havets mystik og udforsker, hvordan kunst kan gribe det usynlige og uforståelige. Med inspiration fra Louisianas udstilling Havet skal du skabe et personligt værk, der tematiserer menneskets relation til havet.

Formålet med eksamensprojektet er, at eleven skal besvare den overordnet problemstilling ved, selvstændigt, at udvælge og afgrænse en idé, anvende faglig viden og analyse samt udføre og realisere idéen og skabe et praktisk værk.

Problemstilling:
• Hvordan kan kunst og visuelle fænomener fremstille og/eller problematisere
  menneskets relation til havet?

Underspørgsmål:
• Hvordan påvirker havet mennesker – fysisk og følelsesmæssigt?
• Hvordan ses det i kunsthistorien?
• Hvordan kan du udtrykke det forhold i dit eget arbejde?

Opgavekrav:
• Du skal udarbejde et værk med afsæt i projektets emne: Havet. Først skal du overveje
  og definere, hvilket vinkel, du vil tage udgangspunkt i/arbejde med/udfordre
  visuelt/sansemæssigt/metaforisk eller noget helt andet.
• Brug de valgte eksempler fra Louisiana-ekskursionen og undervisningsmaterialet
  Havet, når du overvejer idéer.
• Du må frit vælge, hvilket kunstnerisk medie du vil arbejde i: 2D - billede på flade , 3D -
  skulptur eller en blanding af flere medier på samme tid.
• Du må frit vælge, hvilke materialer, du anvender.
• Du skal vælge 1-2 værker fra ekskursionen til Louisiana som inspiration, og derudover
  vælge værker fra kunsthistorien.
• Projektet skal afspejle de timer, du har lagt i det og have en vis kunstnerisk kvalitet.
• Tid: 7 lektioner + hjemmearbejde/værkstedseftermiddage.
• Bedømmelsen af projektet indgår i den samlede bedømmelse af
  eksaminationen.

TEORI:
• Louisiana Museum of Modern Art. (2024). Undervisningsmateriale – Havet. Hentet fra
  https://louisiana.dk/wp-content/uploads/2024/10/Undervisningsmateriale-HAVET.pdf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer