Holdet 2024 dr/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e)
Hold 2024 dr/2 (3g dr/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dramatik
Titel 2 Naturalisme
Titel 3 Absurd teater
Titel 4 00'ernes teater

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til dramatik

Introduktion til dramatik, og portfolio.

Mål:
* At være kreativ og skabende
* Improvisation, samarbejde, spontanitet
* Ideudvikling
* Status som grundlæggende skuespilsteknik
* Konflikt og spænding

Materiale: Dramatik- eget kompendium 1 med fokus på kreativitet, statusforhold og dramatisk spænding.
Praktiske øvelser, aflæsninger og portfolioskrivning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Naturalisme

Fokus på det dramatiske teater/ Naturalismen fra 1870/ Stanislavskij : dramaturgien, skuespilsteknikken og virkelighedsillusionen
Mål:
• At få viden om skuespilsteknikken Stanislavskij udvikler først gennem arbejde med moderne naturalisme
• At afprøve teknikkerne gennem øvelser
• At arbejde med at forstå en karakter og opbygge en rolle
• At arbejde med sekvensering
• At få viden om naturalismens betydning for teaterets udvikling
• At få kendskab til de tre vigtigste dramatikere Ibsen, Strindberg og Tjekhov
*       Lave realisationer af Ibsens "Et dukkehjem" og forskellige moderne noveller.

Centrale Stanislavskij-begreber:

• Det magiske hvis / Relationen
• De givne omstændigheder / Situationen
• Fantasi og forestillingsevne
• Fysiske handlinger og motivation
• Undertekst
• Hovedhandling og mål
• At indleve sig

Med udgangspunkt i en lærerstyret gennemgang af Det naturalistiske drama arbejder eleverne med den aristoteliske dramaturgi, de tre enheder og den naturalistiske stil i repik og regi.
Vi læser uddrag af "Et dukkehjem" og arbejder med iscenesættelse med udgangspunkt i Stanislavskijs system.





Materiale:

Klar Scene : 104 - 107
Øvelser med undertekst
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem
Realisationer af uddrag af :
Helle Helle : "Søndag 15:10""
Linn Skåber "Til ungdommen"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Absurd teater

Henrik Flygare: Klar scene, side140- 156
Det Absurde teaters baggrund, budskab til publikum, scenografi, dialog, og skuespiludtryk.

Det Absurde Teaters brud med illusionen om virkeligheden på scenen. Bruddet med de tre enheder.

Eleverne har arbejdet med praktiske øvelser i forbindelse med sprogets betydning i det absurde teater herunder skindialogen, stiliserede bevægelser og iscenesættelse af uddrag fra absurde dramaer.

Eleverne har set uddrag af "Venter på Godot" og "Enetime" og arbejdet med dramaturgisk analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 00'ernes teater

Introduktion til 00'ernes teater med særligt fokus på Det reflekterende samtidsteater og Christian Lollikes stil
Viden om strømninger i samtidsteateret ( det postdramatiske teater, dramaturgien, spillestil og  dramatikere og scenisk arbejde hermed.)

Centrale begreber: Det postdramatiske teater, Det refleksive/politiske teater, Virkelighedsteateret (researchbaseret teater), Lyddrama. Dramaturgien og udtryksformen.
Iscenesættelser af uddrag og klip


A. Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters historie(kort), forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
B. Fokus på Lollike som eksponent for det postdramatiske teater- arbejde med uddrag fra følgende forestillinger af Lolike : "Underværket", "Familien der kunne tale om alt" og "Dom over skrig"
C: Fokus på scenisk arbejde med fysisk, ekspressiv spillestil og postdramaets 'karakter'


Læst stof:
Teater i det nye årtusinde s. 33- 45(teaterhistorisk baggrund)
Teater Live: s.27 -37 (Dramaturgi og karakteren)


Nullernes teater Teaterhistorie- tendenser i nullerne / Det reflekterende  samtidssteater
Mål:
Viden om de vigtigste tendenser og strømninger i nullernes teater. Dramatik, dramatikere og typiske tendenser.
At få kendskab til vigtige teatertendenser i perioden
Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters kort historie,forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
Gennem arbejde/afprøvning af små realisationer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer