Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 dr/2 (3g dr/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til dramatik
Introduktion til dramatik, og portfolio.
Mål:
* At være kreativ og skabende
* Improvisation, samarbejde, spontanitet
* Ideudvikling
* Status som grundlæggende skuespilsteknik
* Konflikt og spænding
Materiale: Dramatik- eget kompendium 1 med fokus på kreativitet, statusforhold og dramatisk spænding.
Praktiske øvelser, aflæsninger og portfolioskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Naturalisme
Fokus på det dramatiske teater/ Naturalismen fra 1870/ Stanislavskij : dramaturgien, skuespilsteknikken og virkelighedsillusionen
Mål:
• At få viden om skuespilsteknikken Stanislavskij udvikler først gennem arbejde med moderne naturalisme
• At afprøve teknikkerne gennem øvelser
• At arbejde med at forstå en karakter og opbygge en rolle
• At arbejde med sekvensering
• At få viden om naturalismens betydning for teaterets udvikling
• At få kendskab til de tre vigtigste dramatikere Ibsen, Strindberg og Tjekhov
* Lave realisationer af Ibsens "Et dukkehjem" og forskellige moderne noveller.
Centrale Stanislavskij-begreber:
• Det magiske hvis / Relationen
• De givne omstændigheder / Situationen
• Fantasi og forestillingsevne
• Fysiske handlinger og motivation
• Undertekst
• Hovedhandling og mål
• At indleve sig
Med udgangspunkt i en lærerstyret gennemgang af Det naturalistiske drama arbejder eleverne med den aristoteliske dramaturgi, de tre enheder og den naturalistiske stil i repik og regi.
Vi læser uddrag af "Et dukkehjem" og arbejder med iscenesættelse med udgangspunkt i Stanislavskijs system.
Materiale:
Klar Scene : 104 - 107
Øvelser med undertekst
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem
Realisationer af uddrag af :
Helle Helle : "Søndag 15:10""
Linn Skåber "Til ungdommen"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Absurd teater
Henrik Flygare: Klar scene, side140- 156
Det Absurde teaters baggrund, budskab til publikum, scenografi, dialog, og skuespiludtryk.
Det Absurde Teaters brud med illusionen om virkeligheden på scenen. Bruddet med de tre enheder.
Eleverne har arbejdet med praktiske øvelser i forbindelse med sprogets betydning i det absurde teater herunder skindialogen, stiliserede bevægelser og iscenesættelse af uddrag fra absurde dramaer.
Eleverne har set uddrag af "Venter på Godot" og "Enetime" og arbejdet med dramaturgisk analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
00'ernes teater
Introduktion til 00'ernes teater med særligt fokus på Det reflekterende samtidsteater og Christian Lollikes stil
Viden om strømninger i samtidsteateret ( det postdramatiske teater, dramaturgien, spillestil og dramatikere og scenisk arbejde hermed.)
Centrale begreber: Det postdramatiske teater, Det refleksive/politiske teater, Virkelighedsteateret (researchbaseret teater), Lyddrama. Dramaturgien og udtryksformen.
Iscenesættelser af uddrag og klip
A. Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters historie(kort), forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
B. Fokus på Lollike som eksponent for det postdramatiske teater- arbejde med uddrag fra følgende forestillinger af Lolike : "Underværket", "Familien der kunne tale om alt" og "Dom over skrig"
C: Fokus på scenisk arbejde med fysisk, ekspressiv spillestil og postdramaets 'karakter'
Læst stof:
Teater i det nye årtusinde s. 33- 45(teaterhistorisk baggrund)
Teater Live: s.27 -37 (Dramaturgi og karakteren)
Nullernes teater Teaterhistorie- tendenser i nullerne / Det reflekterende samtidssteater
Mål:
Viden om de vigtigste tendenser og strømninger i nullernes teater. Dramatik, dramatikere og typiske tendenser.
At få kendskab til vigtige teatertendenser i perioden
Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters kort historie,forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
Gennem arbejde/afprøvning af små realisationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349724357",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349724357",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349724357"
}