Holdet 2024 eø/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Hold 2024 eø/2 (3g eø/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro - Etablering af virksomhed
Titel 2 Forløb#2 Strategi
Titel 3 Forløb#3 Marketing
Titel 4 Forløb#4 Regnskab
Titel 5 Forløb#5 Organisation og ledelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro - Etablering af virksomhed

I dette forløb introduceres begrebet "virksomhed". Fokus er herefter på iværksætteri og opstart af virksomheder samt innovation. Forløbet beskæftiger sig med følgende overordnede spørgsmål:

- Hvilke typer af virksomheder findes der?
- Hvad kendetegner iværksættere?
- Hvilke elementer indeholder en forretningsplan?
- Hvorfor har virksomheder en forretningsplan?
- Hvilken rolle spiller innovation i moderne virksomheder?
- Hvordan opstår innovation?
- Hvilke typer af innovation eksisterer der?

I relation til iværksætteri arbejdes med case-virksomheder.

Kernebegreber:
Virksomhedens idé, mission og vision, virksomhedens interessenter, interessentanalyse, iværksættertyper, virksomhedsformer, forretningsplan, innovation, invention, teknologisk drevet innovation, strategisk innovation, brugerdrevetinnovation, kilder til innovation, produkt-, service- og procesinnovation, inkrementel og radikal innovation, PLC-kurven.

Kernestof:

Luk virksomheden op! 3.udgave Side: 13-17, 19-29, 31-46, 48-54


Supplerende stof:

”Dansk iværksætter lancerer teskeer med indbyggede teposer”, BØRSEN (24.04.19)

Harvard University, The Atlas of Economic Complexity, https://atlas.cid.harvard.edu/explore

”Hun går forrest i kampen mod madspild”, BØRSEN (26.02.21)

Ford-case: https://www.youtube.com/watch?v=8PdmNbqtDdI&ab_channel=ryngoksu

Martin Thorborg (jubii): Det tager tid:  http://youtu.be/xrffWJIZ5lw
Søren Ejlersen (Årstiderne.com): Vis du er der – og sælg: http://youtu.be/mxm0Hph0AvY
Mads Peter Veiby (M1): https://www.youtube.com/watch?v=Q_BmxzG4P-Y
Lars Larsen (JYSK) https://www.youtube.com/watch?v=RNSUjsYlRmo

"Glamping: Camping med luksus og komfort hitter", TV-Midtvest, 23.07. 2017,
https://www.tvmidtvest.dk/silkeborg/glamping-camping-med-luksus-og-komfort-hitter

Introduktion til Business model Canvas: https://youtu.be/QoAOzMTLP5s

https://lvo.forlagetcolumbus.dk/kapitel-3/311-virksomhedens-vaekstmuligheder/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Strategi

Formået med dette forløb er, at eleverne stifter bekendtskab med de strategiske udfordringer, som virksomheder ståroverfor. Både nyopstartede virksomheder og etablerede virksomheder. Eleverne vil i forløbet skulle forholde sig til følgende problemstillinger:

- Hvilke faktorer påvirker en virksomheds performance?
- Hvad bruger virksomheder strategier til?
- Hvordan formulerer man en strategi?
- Hvilke strategier kan virksomheder forfølge?
- Hvilke muligheder har en virksomhed for vækst?

Eleverne skal efter forløbet kunne identificere strategiske udfordringer for virksomheder og formulere mulige strategier.Forløbet anvendes desuden til at illustrere
erhvervsøkonomis identitet som fag, nemlig koblingen mellem teoretiske modeller og empiriske cases.

Kernebegreber:
Industri, branche, marked, vækstrate, markedsandel, forretningsstrategi og overordnet strategi, SWOT,STEEPLE, Porters diamant, konkurrenceformer (fuldkommen konkurrence, monopol, monopolistisk konkurrence, oligopol), Porters Five Forces,Porters tre konkurrencestrategier, virksomheders vækstmuligheder, Ansoffs vækstmatrice, Blue Ocean Strategy.

Kernestof:

Luk virksomheden op! 3. udgave: Side 60-93

Supplerende stof:

"B&O-topchef omfavner Apple og Google: Vi har meldt os ind i virkeligheden. Før ville vi have opfundet vores egen dims fra bunden", Berlingske Business 15/01/18

"B&O kan endelig skimte overskud", Jyllands-Posten, 07/04/18, uddrag

"Sådan er Coops nyeste supermarkeder" , https://samvirke.dk/artikler/se-billederne-saadan-er-coops-nyeste-supermarkeder, 28. nov. 2023.

"Eksperter spår svær fremtid for Coops discountsatsning”, Berlingske 13. marts 2023

"Næsten alle hans butikker lukkede ned i løbet af 2020 – alligevel leverer dansk lakridskonge det bedste år nogensinde", Af Morten Jasper,  Børsen, 27. apr 2021

"Den bornholmske lakridskonge har slået rødder på Frederiksberg: - Der var slet ingen tvivl om, at det skulle være her",  21. december 2022 Frederiksberg LIV Sektion 1

"26-årige Nicolai har succes med sit eget tøjmærke, og nu har han åbnet et showroom: - Det har været ret vildt", 14/2/2024, https://fyens.dk/middelfart/26-aarige-nicolai-har-stor-succes-med-sit-eget-toejmaerke-og-nu-har-han-aabnet-et-nyt-showroom-det-har-vaeret-ret-vildt

"Efter ti opkøb på tre år træder Royal Unibrew på bremsen", Børsen, 1. marts 2024.

Cirque de Soleil: https://www.youtube.com/ @CirqueduSoleil

https://atlas.cid.harvard.edu/countries/64/export-basket

Ole Henriksen homepage - https://olehenriksen.com/

"Porters Generiske Konkurrencestrategier", Forklar mig lige, https://www.youtube.com/watch?v=U7usup3-SoY
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Marketing

I forløbet introduceres eleverne til de beslutninger, virksomheder står overfor i relation til deres markedsføring. Eleverne skal efter forløbet kunne besvare følgende spørgsmål:

- Hvorfor beskæftige sig med marketing?
- Hvilke faktorer påvirker forbrugeres købsbeslutninger?
- Hvordan kan man segmentere et marked?
- Hvilke fordele og ulemper er der ved at segmentere et marked?
- Hvilke valg skal en virksomhed træffe omkring produkt, pris, promovering og placering?
- Hvordan kan virksomheder benytte markedsundersøgelse til at formulere marketingsstrategier?

I forløbet trænes elevernes mundtlige formidlingsevner ved at eleverne på skift er ansvarlige for at fremlægge en markedsføringsstrategi, som de synes er særlig interessant, effektfuld, innovativ etc. Eleverne skal derudover pitche deres egne markedsføringsstrategier for hinanden.

Kernebegreber:

Marketing, forbrugeradfærd, købsadfærd, købsmotiv, B2B, B2C, segmenteringskriterier, Minerva-modellen, De 4 P’er herunder produktmix, branding, prisstrategi, promotion (above the line, below the line), distribution, markedsundersøgelser

Kernestof:
Luk virksomheden op! 3.udgave: Side: 96-128, 132-133

Supplerende stof:
Iconic brand sounds quiz:  https://www.youtube.com/watch?v=U-cXr69lYEc , Reel2Media.

Gallupkompas - segmenteringsværktøj - https://kantargallup.dk/Kompas2020.php

https://www.conzoom.dk/da/danmark/kort

Restaurant Substans: https://restaurantsubstans.dk/

Nespresso - https://www.nespresso.com/dk/da/

"Red Bull i brand heaven", Kommunikationsforum.dk: https://kforum.dk/article149543k.ece, 17. oktober 2012.

”Red Bulls danske selskab hælder mere på bundlinjen” (06.0.21), Fødevarewatch.dk, https://fodevarewatch.dk/Drikkevarer/article12878851.ece

"B&O-topchef omfavner Apple og Google: opfundet vores egen dims fra bunden Vi har meldt os ind i virkeligheden" (Berlingske Business, 15/01/18)

”Særlig type butikker vinder frem: - Det sikrer min overlevelse, siger købmand” - TV 2. Artikel fra www.tv2.dk d. 6. april 2023.

”Købmand åbner butik for småpenge: 'Jeg fatter ikke, hvorfor de store dagligvarekæder ikke for længst har nosset sig sammen'”, Vejle Amts Folkeblad d. 12. april 2023

”I tyve år har han stået som en modvægt til »store bryggeriers masseproducerede pjask«”, Berlingske 20.4 2024

Udvalg af produkter fra Herslev Bryghus’ ”Mark øl”-produktlinje, https://herslevbryghus.dk/product/mark-hoe/




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Regnskab

Forløbet præsenteres eleverne for centrale elementer i en virksomheds regnskab med henblik på at kunne vurdere og diskutere en virksomheds økonomiske forhold – herunder indgår også investering i aktier mv. Forløbet indledes med en præsentation af den overordnede struktur bag et regnskab (balancen og resultatopgørelsen) og principperne bag bogføring herunder afskrivninger. Herefter præsenteres nøgletal som en måde at måle en virksomheds præstation, soliditet og udfordringer. Følgende overordnede problemstillinger behandles i forløbet:

- Hvilken funktion har regnskaber?
- Hvad indeholder et årsregnskab?
- Hvilke krav stilles til regnskaber?
- Hvad er afskrivninger og hvordan afskriver man retvisende?
- Hvordan kan man benytte nøgletal til at forstå en virksomheds præstation, soliditet og udfordringer?
- Hvordan foretager man en regnskabsanalyse?
- Hvilke muligheder er der for at investere?
- Hvilke overvejelser bør man gøre sig, når man investerer?

Kernebegreber:
Årsregnskab, balance, typer af aktiver og passiver, anlægs- og omsætningsaktiver, egen- og fremmedkapital, regnskabsklasser, krav til god regnskabsførelse, artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse, afskrivninger, nøgletal, rentabilitet, egenkapitalens forrentning, afkastningsgrad, overskudsgrad, aktivernes omsætningshastighed, gearing, indtjeningsevnen, dækningsgrad, likviditetsgrad, soliditetsgrad.

Kernestof:
Luk virksomheden op! 3. udgave - Side 137-160, 164-166


Supplerende stof:
Tivoli Årsrapport –Årsrapport 2023: https://www.tivoli.dk/da/om/virksomheden/aarsrapporter, uddrag.

Diverse regnskabs- og nøgletal - https://borsen.dk/investor/kurser/danske-aktier/?filter=c20cap

”Drikkevaregigant forventer øget vækst, mens indtjeningen halter.” Finans d. 23.02.24. , uddrag https://finans.dk/soeg?term=v%C3%A6kst%20nye%20markeder.

Royal Unibrew’s årsrapport 2023, økonomisk information, https://investor.royalunibrew.com/news-releases/news-release-details/annual-report-2024/

Royal Unibrew opprioriterer særlig del af strategien”. Finans d. 15.01.24. https://finans.dk/erhverv/ECE16751670/royal-unibrew-opprioriterer-saerlig-del-af-strategien/

"Salling Group sælger for historiske 70 mia. kr.", Børsen,  29.4.2024

Salling Group, Finansielle nøgletal, https://www.sallinggroup.com/kaeder-butikker/noegletal (1.5.2024)

"Dansk milliardærs komet tjener 996 mio. kr.", Børsen, 11.3.2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Organisation og ledelse

I forløbet introduceres eleverne til virksomheders organisation og ledelse. Efter forløbet skal eleverne kunne bruge denneviden til at diskutere og vurdere virksomheders udviklingsmuligheder og udfordringer fra et organisatoriskperspektiv. Forløbet er struktureret omkring følgende problemstillinger, som alle behandles både teoretisk og empirisk:

- Hvordan kan man organisere en virksomhed?
- Hvilke fordele og ulemper er der ved forskellige organisationsstrukturer?
- Hvad er god ledelse?

Gennem eksempler og cases er organisation og god ledelse blevet behandlet som en integreret del af en virksomhedsforretning og en vigtig strategisk udfordring for virksomheder. Eleverne møder dog også en række nye virksomheder som Atea og Joe and the Juice, som på forskellig vis er eksemplariske i forhold til at illustrere forskellige tilgange til ledelse og medarbejdermotivation. Selvom hovedfokus i forløbet er motivation og ledelse i virksomheder, så inddrages eksempler fraelevernes egen livsverden som en måde at aktivere deres forforståelse. Eksempelvis deres motivation for at gå i skole og hvordan en skole er organiseret.

Kernebegreber:
Organisation, organisk og mekanisk organisationsstruktur, typer af organisationsstrukturer (funktionel, division, geografisk,matrix, horisontal, netværk, hybrid), ledelsesteorier (trækteori, adfærdsteori, situationsbaseret ledelse, teamledelse,værdibaseret ledelse.

Kernestof:
Luk virksomheden op! 3. udgave - Side 172-195, 199-211, 214, 226-233.

Supplerende stof:

”Lederen skal gøre sig fortjent”, Vækst via Ledelse, Laurits Rønn, Dansk Erhverv. www.danskerhverv.dk

"Fergusons formel", DJØF-bladet, 5.11.2014.

Interview med Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk, https://www.youtube.com/watch?v=j833_iIdGUY

Yotube, Kultur i Japan: http://www.youtube.com/watch?v=of8UgykfUbw

Hofstede, https://geerthofstede.com/landing-page/

"Ansatte vælger selv chef og opgaver" (Devoteam), 17.11.2010, Berlingske Business,  http://www.business.dk/node/9580318
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer