Holdet 2024 eø/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Hold 2024 eø/3 (3g eø/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 INNOVATION OG IVÆRKSÆTTER
Titel 2 STRATEGI
Titel 3 MARKETING
Titel 4 REGNSKAB
Titel 5 ORGANISATION & LEDELSE

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 MARKETING

Forløbet indeholder marketingkapitlet i LVO. Herunder fokus på begreberne:

- Brand og brandstrategi ud fra Red Bull og andre cases
- Købstyper og købsmotiver
- Segmentering pba. Minerva med inddragelse af Gallup og Conzoom (Kender Du Typen segmenterings-case)
- Marketingmix, alle syp p'er
- Maslows behovspyramide og købsadfærd
- USP
- Prisfastsættelsesmetoder og prisstrategier sammenholdt med positionering og Porters konkurrencestrategier
- Above the line - below the line - teknologi & promotion
- Behovscirklen fra 'Virksomhedens Verden' - rationelle, følelsesmæssige og moralske promotionargumenter
- Paid, owned, earned media
- PLC og parametermiks
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 REGNSKAB

Forløbet fokuserer, ud over den grundlæggende forståelse af omkostninger, resultatopgørelse og balance, på at eleverne kan kommentere og fortolke regnskaber ud fra absolutte tal og især nøgletal.
Begreberne kapacitetsgrad, lagerdage og Dupont-pyramiden er ikke behandlet. Øvrige nøgletal er anvendt på sammenlignende analyse for udvalgte år af LEGO og Pandoras regnskaber.
Under forløbet gennemførte aktiespilskonkurrence, i hvilken forbindelse børsnøgletallene K/I og P/E er gennemgået via fiktive cases.
Under forløbet gennemført Innovation Camp med ekstern bedømmelse af elevers start-up projekt på baggrund af video-pitch og præsentation af start-up virksomhederne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 ORGANISATION & LEDELSE

Forløbet samler kapitlerne i LVO om organisation, ledelse og motivation.
Der er især fokuseret på:
- Organisationstyper og -former (Mintzberg) og baggrunden for valg af en given form ud fra overvejelser om f.eks. mekanistisk eller organisk struktur, herunder case om 'Blue Bell Creameries'
- Ledelsesteoriers udvikling, leders opgaver og ledertyper (manager/leder)
- Ledelsesformer (autoritær, demokratisk, laissez-faire)
- Situationsbestemt ledelse (U1 - U4)
- Ledelsesgitteret (Blake & Mouton)
- Adize om teamledelse
- Interkulturel ledelse (Hofstede) og de seks kulturelle dimensioner
I denne forbindelse er arbejdet med Systimes case om Vestas' produktion af vindmølle-naceller i Spanien.
Motivationsdelen omfatter først og fremmest:
- Motivations- og vedligeholdelsesfaktorer (Herzberg)
- Maslows behovspyramide
- McGregors menneskesyn
- Scheins forskellige menneskeopfattelser: Economic man, social man, complex man.
Herunder er der især fokus på sammenhængen mellem de ovenstående tilgange til motivation og ledelsesformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer