Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 eø/3 (3g eø/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INNOVATION OG IVÆRKSÆTTER
Forløbet indeholder innovationskapitlet i LVO. Herunder fokus på begreberne:
- Sammenhængen mellem invention og innovation
- Hvad driver innovation?
- Diffusion
- Kilder til innovation
- Innovationsformer
- PLC
Desuden under iværksætter fokus på:
- Interessenter
- Iværksættertyper
- Virksomhedsejerformer, undtagen andelsselskaber og IVS, med vægt på fordele og ulemper ved de forskellige former
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
STRATEGI
Fokus i dette kapitel på at elever kan definere, forstå og anvende følgende begreber og modeller:
- Marked
- Værdikæde
- Markedsleder
- SWOT og PEST(EL)
- Porters diamant
- Porters konkurrenceformer
- Porters Five Forces
- Porters generiske strategier
- Boston-matricen
- Ansoffs vækstmatrice
- Kilder til vækst (organisk/uorganisk)
- Integrationsformer
- Blue ocean/Red ocean
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
MARKETING
Forløbet indeholder marketingkapitlet i LVO. Herunder fokus på begreberne:
- Brand og brandstrategi ud fra Red Bull og andre cases
- Købstyper og købsmotiver
- Segmentering pba. Minerva med inddragelse af Gallup og Conzoom (Kender Du Typen segmenterings-case)
- Marketingmix, alle syp p'er
- Maslows behovspyramide og købsadfærd
- USP
- Prisfastsættelsesmetoder og prisstrategier sammenholdt med positionering og Porters konkurrencestrategier
- Above the line - below the line - teknologi & promotion
- Behovscirklen fra 'Virksomhedens Verden' - rationelle, følelsesmæssige og moralske promotionargumenter
- Paid, owned, earned media
- PLC og parametermiks
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
REGNSKAB
Forløbet fokuserer, ud over den grundlæggende forståelse af omkostninger, resultatopgørelse og balance, på at eleverne kan kommentere og fortolke regnskaber ud fra absolutte tal og især nøgletal.
Begreberne kapacitetsgrad, lagerdage og Dupont-pyramiden er ikke behandlet. Øvrige nøgletal er anvendt på sammenlignende analyse for udvalgte år af LEGO og Pandoras regnskaber.
Under forløbet gennemførte aktiespilskonkurrence, i hvilken forbindelse børsnøgletallene K/I og P/E er gennemgået via fiktive cases.
Under forløbet gennemført Innovation Camp med ekstern bedømmelse af elevers start-up projekt på baggrund af video-pitch og præsentation af start-up virksomhederne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
ORGANISATION & LEDELSE
Forløbet samler kapitlerne i LVO om organisation, ledelse og motivation.
Der er især fokuseret på:
- Organisationstyper og -former (Mintzberg) og baggrunden for valg af en given form ud fra overvejelser om f.eks. mekanistisk eller organisk struktur, herunder case om 'Blue Bell Creameries'
- Ledelsesteoriers udvikling, leders opgaver og ledertyper (manager/leder)
- Ledelsesformer (autoritær, demokratisk, laissez-faire)
- Situationsbestemt ledelse (U1 - U4)
- Ledelsesgitteret (Blake & Mouton)
- Adize om teamledelse
- Interkulturel ledelse (Hofstede) og de seks kulturelle dimensioner
I denne forbindelse er arbejdet med Systimes case om Vestas' produktion af vindmølle-naceller i Spanien.
Motivationsdelen omfatter først og fremmest:
- Motivations- og vedligeholdelsesfaktorer (Herzberg)
- Maslows behovspyramide
- McGregors menneskesyn
- Scheins forskellige menneskeopfattelser: Economic man, social man, complex man.
Herunder er der især fokus på sammenhængen mellem de ovenstående tilgange til motivation og ledelsesformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
IC 2025 GRUPPER.docx
-
Præsentation 2025.pptx
-
Instruktion - Upload af pitch.docx
-
Hvad er en organisation.pptx
-
Organisation eller ej X.docx
-
Organisationsformer.ppt
-
LVO, pp. 171-179 (indtil afsnit 5.5); vi lægger især vægt på Mintzberg samt forskellene på mekanistiske og organiske organisationsstrukturer
-
Mintzberg
-
Læs projektoplægget grundigt igennem før start; lav evt. en plan og arbejdsfordeling på forhånd og sørg for at hele gruppen har adgang til det, I har udarbejdet ind til videre
-
Blue Bell Creameries ORG X.docx
-
Ledelse i større perspektiv.pptx
-
Vi gennemgår Blue Bell casen
-
LVO, pp. 198-206 om ledelsesteoriernes udvikling (indtil 6.2), men overspring afsnittet om Fayol, pp. 203-204
-
LVO, pp. 208-214 (indtil Værdibaseret ledelse...), men overspring blot pp. 212-213; alle tre ledelsesmodeller er ret vigtige i forhold til eksamen
-
Overvej dette: Hvilken ledelsesmæssig forskel ville det gøre, hvis Trinerne var rektor hhv. vicerektor? Inddrag både ledelsesgitteret og situationsbestemt ledelse
-
LVO, pp. 219-221 om køn og ledelse, løs derpå Øvelse 6.10; læs derefter LVO, pp. 215-219 om interkulturel ledelse; overvej på baggrund af Figur 6.9, hvilken forskel, det ville gøre ledelsesmæssigt, hvis Stenhus befandt sig i en højkontekst kultur
-
LVO, pp. 215-219 om høj- og lavkontekstlande og Hofstedes kulturdimensioner
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349735096",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349735096",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349735096"
}