Holdet 2024 fi/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e)
Hold 2024 fi/1 (3g fi/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad kommer du mig ved?
Titel 2 Politisk Filosofi - Frygt
Titel 3 Menneske og maskine
Titel 4 Menneske og Mening

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad kommer du mig ved?

Det er forløbets hensigt at gennemgå og behandle etikkens centrale positioner igennem en undersøgelse af, hvorfor vi som mennesker tilsyneladende har et behov for at opstille adfærdsregler ift. hinanden. Der vil være særligt fokus på at gøre forløbet anvendelsesorienteret - altså skabe 'remtræk til virkeligheden'.

Faglige mål:
- at arbejde systematisk med tekstforståelse (analyse, sammenligning og perspektivering, kritisk stillingtagen og vurdering).
- at læse filosofiske tekster, historisk og tematisk.
- at gøres bekendt med centrale etiske positioner.
- at arbejde med definitioner, distinktioner og argumenter inden for etik.
- at se det konkrete overført til abstrakte værdier - og omvendt.
- at gøre filosofien anvendelsesorienteret; perspektivere til elevernes egen virkelighed.

Kernebegreber:
- Konsekvensetik, utilitarisme, handlingsutilitarisme, regelutilitarisme, lystkalkule, hedonisme, kvantitet - kvalitet.
- Pligtetik, deontologi, sindelagsetik, moralloven, Det Kategoriske Imperativ, Det Praktiske Imperativ.
- Dydsetik, situationsetik, Den Gyldne Middelvej, eudaimonia, arete, polis.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Politisk Filosofi - Frygt

Det er forløbets hensigt at gennemgå og behandle de centrale positioner politisk filosofi. Forløbet vil være farvet af 'frygt' som overordnet tema. Der vil være særligt fokus på at gøre forløbet anvendelsesorienteret - altså skabe 'remtræk til virkeligheden'.

Faglige mål:
- at arbejde systematisk med tekstforståelse (analyse, sammenligning og perspektivering, kritisk stillingtagen og vurdering).
- at læse filosofiske tekster, historisk og tematisk.
- at gøres bekendt med centrale etiske positioner.
- at arbejde med definitioner, distinktioner og argumenter inden for etik.
- at se det konkrete overført til abstrakte værdier - og omvendt.
- at gøre filosofien anvendelsesorienteret; perspektivere til elevernes egen virkelighed.

Centrale begreber:
Retfærdighed, utopi, monisme-dualisme, Hulelignelsen, statsræsonen, naturtilstanden, samfundspagt, empirisme-rationalisme, selvejerskabstesen, naturloven, magtfordelingslære, samfundskontrakten, egalitarisme, uvidenhedens slør, frihedsprincippet, differensprincippet, åbenhedsprincippet, minimalstat, libertarianisme, berettigelsestesen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Menneske og maskine

Maskinerne er her!

Forløbet om mennesker og maskiner tager afsæt i Alex Garlands science fiction-film ”Ex Machina” fra (2014). Vi forstår filmen som et tankeeksperiment, der undersøger forskellen mellem mennesker og maskiner. Klassiske problemstillinger knyttet til kunstig intelligens tematiseres i filmen, og giver ophav til spørgsmål af både erkendelsesteorietisk, teknologifilosofisk, bevidsthedsfilosofisk og moralsk art. Hvad er forholdet mellem sjæl og legeme? Hvad er forskellen mellem mennesker og maskiner? Vil det være muligt at skabe en kunstig bevidsthed? Skal kunstigt intelligente maskiner have rettigheder? Er vi i gang med at overflødiggøre os selv?

I løbet af forløbet vil stifte bekendtskab med Turingtesten - og herigennem behaviorisme. Vi læser Searles kritik af Turing og ser på ’det kinesiske rum’ argumentet, intentionalitets-begrebet samt Searles idé om, at bevidstheden er et biologisk fænomen.

Efter endt forløb:

- Kan du indgå i en fagligt funderet diskussion vedrørende forskellen mellem mennesker og maskiner
- Kan du redegøre for de erkendelsesteoretiske problemstillinger spørgsmålet vækker
- Kan du med udgangspunkt i klassisk filosofiske tekster redegøre for, hvordan forskellen mellem mennesker og maskiner er blevet udlagt hos Turing og Searle.
- Kan du analysere menneske og maskine-problematikken med udgangspunkt i de klassiske bevidsthedsfilosofiske positioner (specifikt dualismen, materialismen og dobbeltaspektteorien)
- Kan du diskutere etiske problemstillinger som knytter sig menneske-maskine problemet

Begreber:

Maskiner: digital computer, hardware, software, Kunstig intelligiens, neurale netværk, machine learning, chatbots,

Searle: Materialisme, stærk og svag kunstig intelligens,  intentionalitet, 'det kinesiske rum-argumentet', semantik, syntaks, bevidstheden som biologisk fænomen

Turing: Turing test, Turing maskine, behaviorisme


Primær tekster:
John R Searle: af "Bevidstheder, hjerner og videnskab (1980) i Nielsen, "Sjæl og legeme, filosofiske tekster" (1998)
John R Searle: "Vores fælles betingelse - bevidsthed" (2013) TED-talk https://www.ted.com/talks/john_searle_our_shared_condition_consciousness?language=da#t-2627
Allan M. Turing: af "Regnemaskiner og intelligens (1950) i Nielsen, "Sjæl og legeme, filosofiske tekster" (1998)

Sekundær tekster:
Youtube: Turing Machines Explained - Computerphile (2014)

Andet materiale med filosofisk indhold:
Alex Garland: Ex Machina” (2014)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Menneske og Mening

Det er forløbets mål at skabe indsigt i forskellige eksistensfilosofiske teorier om det at være menneske i verden. Teorierne handler om hvordan menneskelivet kan tilskrives mening, om vilje og valg som menneskets mulighedsbetingelser - og hvorledes vi forholder os til disse.

Med særligt fokus på det anvendelsesorienterede element af filosofien vil forløbet undersøge eksistensfilosofiske positioner ift. de menneskelige grundvilkår og det at leve et meningsfuldt liv. Med udgangspunkt i begreber som valg, ansvar, vilje og mening forsøges menneskets særlige ’væren’ afdækket/forstået.

Faglige måll:
- at arbejde systematisk med tekstforståelse (analyse, sammenligning og perspektivering, kritisk stillingtagen og vurdering).
- at læse filosofiske tekster, historisk og tematisk.
- at gøres bekendt med centrale etiske positioner.
- at arbejde med definitioner, distinktioner og argumenter inden for etik.
- at se det konkrete overført til abstrakte værdier - og omvendt.
- at gøre filosofien anvendelsesorienteret; perspektivere til elevernes egen virkelighed.

Centrale begreber:
Angst, fortvivlelse, stadielære, timelige - evige, mulige - nødvendige, autenticitet, monisme - dualisme, passiv/aktiv nihilisme, resentimentsmenneske, overmenneske, urkraft, viljen til magt, perspektivisme, ond tro, eksistens før essens, dømt til frihed, væren-i-sig, væren-for-sig, væren-for-den-anden, absurditet, selvmordet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde