Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 la (3g la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Latin
Et kort opstartsforløb med fokus på Roms mytologiske historie, samt basal latinsk grammatik. I forløbet arbejdes der med konstrueret latin og formålet er repetition og opfølgning på AP-latin.
Konstrueret tekst: ca. 1 side
Carpe Diem: Latin i almen sprogforståelse af Margit Kiil Jørgensen, Jette Kjems Pedersen, Dorte Thomsen, Annemarie Torresin. Modtryk 2006.
- Amulius og Numitor (s.6-7)
Supplerende materiale: ca. 10 sider
Podcast: Politikken Historie: Antikkens Rom ”Brodermod og voldtægt – skabelsesmyter og #metto banede vej for republikken”
https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art6760784/Brodermord-og-voldt%C3%A6gt-skabelsesmyter-og-metoo-banede-vej-for-republikken
Kasusskema
Roms mytologiske historie (lærernoter)
I forløbet trænes:
- Verbers regelmæssige endelser i præsens indikativ aktiv
- Substantiver (adjektivers og pronominers) kasus - og introduktion til kasusbrug
- Introduktion til syntaks og syntaktisk analyse, herunder alle kasus, adverbielle led mm.
- Eleverne har blandt andet fremlagt om hver deres kasus og lavet visualisering heraf.
- Oversættelse fra latin til dansk og omvendt
Romerrigets mytologiske historie:
- Romulus og Remus
- De romerske guder
- Aeneas
Væsentlige øvelser og arbejdsformer:
- Gæt et ord
- Pararbejde med oversættelse og syntaks
- Gruppearbejde + fremlæggelser
- Individuel refleksion
- Projektarbejde i grupper med præsentation af en kasus på visualisering af denne.
- Quizlet
Hjælpemidler:
https://latinskordbog.dk/forside
https://ordnet.dk/ddo
God Latin 1: Augustus af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
Øvrigt materiale ca. 11 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cæsar og Augustus
Et kort historisk forløb om Cæsar og Kejser Augustus. Forløbets formål er at gøre eleverne bekendt med Romerrigets to største personligheder og deres historiske kontekst. I dette forløb arbejdes der med konstrueret tekst og der er fokus på udvidelse af elevernes grammatiske kundskaber.
Konstrueret tekst: ca. 2 sider
God Latin 1: Augustus af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
- Roma Crescit (s. 18-19)
Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen. Praxis 2021.
- Gaius Julius Caesar (s. 46-47)
Tekster læst i oversættelse: ca. 5 sider
God Latin 1: Augustus af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
- Romerriget og kejser Augustus (s.4-7)
Livius: Ab urbe condita I, 58 (Lucretia)
Latinbogen af Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Systime 2022.
- 1.5B Epistula a Lucio ad amicum
Perspektiverende materiale: ca. 1 side
Svetons beretning om mordet på Cæsar (taget fra: Gajus Suetonius Tranquillus (ca. 70-130 e.Kr.): Kejserbiografier: Cæsar kap. 82, oversat af A. B. Drachmann, 1911) Fra Latinbogen af Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Systime 2022.
Supplerende materiale: ca. 14 sider
God Latin 1: Augustus af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
- Verber (s. 45 – 47 + 49)
Klip fra serien 'Rome' hvor Caesar bliver myrdet (sæson 1, episode 12 (minuttal 35:07))
https://www.youtube.com/watch?v=8bcamTjFRUU&ab_channel=LuciusVorenus
Augustus Prima Porta statue
https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/ancient-mediterranean-ap/ap-ancient-rome/v/augustus-of-primaporta-1st-century-c-e-vatican-museums
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/vatikanet/primaporta/primaporta.htm
Politikken Historie: Antikkens Rom #6: Augustus - den første kejser styrede Rom med hård hånd.
https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art7059024/Augustus-den-f%C3%B8rste-kejser-styrede-Rom-med-h%C3%A5rd-h%C3%A5nd
I forløbet trænes:
- Verbernes bøjning: Perfektum + infinitiv (herunder morfologiske øvelser, såsom: afgør med din sidemakker person og tal for de følgende fire verber i perfektum.
- Diatese (aktiv vs. passiv)
- Syntaks
- Ordforrådstræning vha. bl.a. vendespil, kryds og tværs og gæt og grimasser
- Udtale af latin (video fra latinbogen)
- Oversættelse
- Historiske tekster om Cæsar og Augustus
- Kunst (skulptur)
Fokus på basal grammatik, samt historie og kultur:
- Roms mytologiske historie
- Den trojanske krig og Aeneas
- Romulus og Remus (kongetidens begyndelse)
- Lucretia (kongetidens afslutning)
- Julius Caesar
- Augustus (vej til magten, arven fra Caesar)
Projektarbejde om livet i det antikke Rom i grupper:
- Research
- Lave produkt (en lille bog), der skal indeholde fakta og beskrivelser, billeder mm.
En lille bog om Rom:
- De romerske guder
- Roms (mytologiske) historie)
- Det romerske samfund (patron/klient-systemet)
- Det politiske system
- Kultur (underholdning, kvinder, slaver)
- Romerske boliger
Væsentlig øvelser og arbejdsformer:
- Quizlet (de romerske guder)
- Tegne tidslinje over Romerrigets (mytologiske) historie
- Individuel refleksion over podcasten fra Politikken
- Oversættelse i par
- Research i par
- Ordforrådsøvelse med kryds og tværs
- Bestem verberne
- Tip en 13'er
- Vendespil
- Lav et kapitel til den lille bog om Rom
- Skriv et postkort (har været i Vatikanet og set Augustus Prima Porta statuen, skriv hjem)
- Gæt og grimasser
Hjælpemidler:
https://latinskordbog.dk/forside
https://ordnet.dk/ddo
God Latin 1: Augustus af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
Øvrigt materiale ca. 22 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kærlighed og Catul
Et forløb om digteren Catul med fokus på kærlighed og poesi i Rom. Forløbet udforsker Rom under Republikken og Cæsar med fokus på den dekadente livsførelse. Forløbet har fokus på Catul og hans forhold til kvinden Lesbia, som går op og ned. Eleverne trænes i oversættelse, syntaktisk analyse, morfologisk analyse og indholdsanalyse. Således udforskes temaer som forbudt kærlighed, servitium amoris = elskovsslaveriet, og kærlighedens bagside f.eks. jalousi, amans = amens (forelsket = uden forstand) mm.
Originaltekster: ca. 3 sider
Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen. Praxis 2021.
- Catul 51 (s.104-107)
- Catul 5 (s. 99)
- Catul 72 (s. 120)
Tekster læst i oversættelse: ca. 5 sider
- Sapfo digt 31 (Oversættelse af Holger Friis Johansen, Fri mands tale, Centrum, 1984)
- Catul 70 (God Latin 2: Catul af Susanne Høeg. Modtryk 2020. s. 29)
Samt paralleloversættelser til Catul 51, 5 og 72.
Perspektiverende materiale: ca. 1 side
Sulpicia - En romersk digter 16, 17 og 18 oversat af Harald Voetmann. Gyldendal 2016.
Supplerende materiale: ca. 5 sider
Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen. Praxis 2021.
- Catul og hans samtid (s. 93-95)
Romernes "julehøjtid" Saturnalia
https://www.youtube.com/watch?v=V1K9enEfcC4&ab_channel=Invicta
Fokus:
- Græsk kulturs indtog i Rom
- Sapfo
- Dekadent livsførelse
- Kærlighedens ambivalens
- Sproglige virkemidler
- Fra Cæsar og Catul til Augustus og Sulpicia --> Augustus’ moralprogram
I forløbet trænes:
- Verbernes form i perfektum og imperfektum.
- Verbernes modus og form i konjunktiv (hertil hoved/ledsætning og oversættelse af konjunktiv
- Transparente ord.
- Akkusativ med infinitiv (A.C.I.)
- Morfologiske øvelser ifm. Catul 51 (angiv ordklasse) og Catul 5 (morfologisk analyse af verberne)
- Participier.
Faglige mål:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
- genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
- udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
- identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
Væsentlige øvelser og arbejdsformer:
- Sandt eller falsk (Catul og hans samtid)
- Komparativ skriftlig analyse (Sapho og Catul)
- Morfologiske øvelser (angiv ordklasse + morfologisk analyse af verber)
- Genkendelse af transparente ord
- Differentieret gruppearbejde (inddelt i homogene grupper med forskellige stilladsering)
- Udvælg et kerneord
- Indholdsanalyse
- Oversættelse og syntaktisk analyse i par og grupper
- Udtale/samtale øvelser med spørgsmål og svar
Hjælpemidler:
https://latinskordbog.dk/forside
https://ordnet.dk/ddo
God Latin 1: Augustus af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
Original tekst ca. 3 sider
Øvrigt materiale ca. 11 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Myter og Ovid
Et forløb om Ovids litteratur og dens indvirkning med primært fokus på myter og hvad man kan bruge antikkens myter til. Forløbet udforsker forskelige myter fra Ovids Metamorfoser med fokus på indholdsanalyse og perspektivering samt mytens funktion. Der er fokus på temaer som konflikten mellem Ovid og kejser Augustus, kærlighed, romernes forhold til ægteskab og sex, kvinder, metoo mm. Herudover trænes der også oversættelse, syntaktisk og morfologisk analyse.
Originaltekster: ca. 4 sider
God Latin 3: Ovid af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
- Ovids Metamorphoser 1. sang vers 655-661 (Jupiter et Io)
- Ovids Metamorphoser 1. sang vers 468-474 (Apollo et Daphne)
Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen. Praxis 2021.
- Ovids Metamorphoser 4. sang vers 55-62 (Pyramus et Thisbe)
Latin Library: https://www.thelatinlibrary.com/ovid/ovid.artis2.shtml
- Ovid: Ars Amatoria: liber II, 123-130 (Ulixes et Calypso)
Tekster læst i oversættelse: ca. 13,5 sider
Ovids Metamorfoser oversat af Otto Steen Due. Gyldendal 2005.
- Jupiter og Io fra Metamorfosernes 1. sang vers 588-665
- Apollo og Daphne fra Metamorfosernes 1. sang vers 452-567
- Pyramus og Thisbe fra Metamorfosernes 4. sang vers 55-166
Ovids Elskovskunst - håndbog i hor oversat af Otto Steen Due. Gyldendal 2019.
- Ovid Ars Amatoria 1. bog vers 459-504 og 589-624
- Ovid Ars Amatoria 2. bog vers 113-118 og 123-130 (Ulixes et Calypso)
- Ovid Ars Amatoria 3. bog vers 205-230 og 577-610
Perspektiverende materiale: ca. 1 side
Berninis skulptur "Apollo og Daphne"
William Shakespeare uddrag af A Midsummer Night's Dream (akt 5, scene 1)
Supplerende materiale: ca. 18 sider
I seng med romerne af Allan A. Lund - kapitel 5 "Hor og utroskab" side 109-120. Museum Tusculanum 2005.
God Latin 3: Ovid af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
- Ovid, hans samtid og værket Metamorfoser (s. 4-6)
Introduktion "Elskovskunsten og Ovid" skrevet af Bodil Due i Ovids Elskovskunst - håndbog i hor. Gyldendal 2019. (s.4-8)
Politikken Historie: Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker. (fra 16:00 til 08:00 (på spotify fra 17:35 til 25:43))
https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art7059038/Helte-og-sex-%E2%80%93-Roms-digtere-l%C3%B8b-en-stor-risiko-n%C3%A5r-de-skrev-deres-v%C3%A6rker
Fokus:
- Hvad er en myte
- Mytens funktion
- Ovids Metamorfoser (epos genren, daktylisk heksameter)
- Forvandling
- Kærlighed
- Hybris og nemesis
- Ovids indflydelse på senere litteratur og kunst bl.a. hos Bernini og Shakespeare
I forløbet trænes:
- Verber i perfektum og imperfektum
- Verber i konjunktiv
- Participier
- A.C.I.
- Frie prædikater
Faglige mål:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
- genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
- udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
- identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
- anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Væsentlige øvelser og arbejdsformer:
- Gåtur på skolen (kigge på og tale om skolens kunst)
- Individuel refleksion
- Quizlet (huskegloser til Jupiter og Io)
- Oversættelse i grupper og præsentation i matrixgrupper
- Syntaktisk analyse individuelt og i grupper
- Fælles læsning
- Kerneordsopgave
- Stationsarbejde (Apollo og Daphne)
- Krydsord
- Refleksion og evaluering
- Sandt eller falsk
- Gæt et ord (transparente ord)
- Kahoot
Hjælpemidler:
https://latinskordbog.dk/forside
https://ordnet.dk/ddo
God Latin 1: Augustus af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
Original tekst ca. 4 sider
Øvrigt materiale ca. 32,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi og Seneca
Et forløb om filosofi med primært fokus på stoicismen og det lykkelige liv. Eleverne introduceres først til Epikuræismen og Horats og dernæst er der fokus på stoicismen og Seneca. Eleverne introduceres til begge filosofier for at kunne sammenligne dem og der trænes grundlæggende begreber til begge. Herudover er der fokus på Senecas liv og historiske kontekst. Forløbet udforsker grundlæggende stoiske værdier, begreber og råd som Seneca giver til vennen Lucilius. Der arbejdes med Senecas breve og her trænes oversættelse, syntaktisk og morfologisk analyse samt indholdsanalyse.
Originaltekster: ca. 5 sider
Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen. Praxis 2021.
- Horats: Carpe diem 1.11
God Latin 4: Seneca af Susanne Høeg. Modtryk 2020.
- Seneca: Brev 1 "Tiden" kap. 1 og 2
- Seneca: Brev 16 "Hvad gavn har jeg af filosofi" kap. 3 og 4
Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen. Praxis 2021.
- Seneca: Brev 50 kap. 3 og 4
Tekster læst i oversættelse: ca. 8 sider
Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen. Praxis 2021.
- Horats: Carpe diem 1.11
God Latin 4: Seneca af Susanne Høeg. Modtryk 2020.
- Seneca: Brev 1 "Tiden" kap. 1 og 2
- Seneca: Brev 16 "Hvad gavn har jeg af filosofi"
Lucius Annaeus Senecas ‘Moralske breve’ til Lucilius, 5. bog oversat af Kell Commerau Madsen og Hans Gregersen. AIGIS 12,1 udgivet maj 2012 af Københavns Universitet.
- Seneca: Brev 50
Lucius Annaeus Senecas ‘Moralske breve’ til Lucilius, 4. bog. oversat af Kell Commerau Madsen og Hans Gregersen. AIGIS 9,2 udgivet november 2009 af Københavns Universitet.
- Seneca: Brev 41 "Sjælen" kap. 4 – 8
Perspektiverende materiale: ca. 1 side
Niels Overgaard om stoicismens grundprincipper: https://youtu.be/3WyQzQMYQbQ
Supplerende materiale: ca. 9 sider
Latinbogen af Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen. Systime 2022.
- 3.1 Epikuræisme
- 3.2 Stoicisme
Latin - her og nu af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen. Praxis 2021.
- Seneca og brevene (s. 174-177)
Fokus:
Vita beata (det lykkelige liv)
Sproglige virkemidler (metaforer)
Stoisk ro
Begreber til epikuræismen (carpe diem, voluptas, amicitia, otium)
Begreber til stoicismen (ratio, affectus, fatum, officium, negotium, nausea, virtus, labor, mos maiorum, gravitas, pietas)
Tempus fugit
Stoicisme og det moderne menneske
I forløbet trænes:
- Modalverber og infinitiver (sammensat verballed)
- Verbets former
- Relative pronominer
- Konjunktioner
- Præpositionsforbindelser
Faglige mål:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
- genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
- udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
- identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
- anvende den sproglige viden, de har fået i latin, til at beskrive og analysere dansk og fremmedsprog
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentlig øvelser og arbejdsformer:
- Brainstorm i par
- Find nøgleord
- Komparativ analyse (Horats og Seneca)
- Oplæsning
- Begrebsquiz (epikuræisme eller stoicisme)
- Oversættelse og syntaktisk analyse i homogene grupper inddelt efter sværhedsgrad
- Oversættelse og syntaktisk analyse i heterogene grupper
- Individuel prøve i oversættelse og syntaks
- Vendspil (begreber)
- Quizlet (stoicismen)
- Find stikord
- Pararbejde med analyse
- Genkende latin i engelske ord
- Stationsarbejde (escape room på OneNote)
Hjælpemidler:
https://latinskordbog.dk/forside
https://ordnet.dk/ddo
God Latin 1: Augustus af Susanne Høeg. Modtryk 2019.
Original tekst ca. 5 sider
Øvrigt materiale ca. 18 sider
Original tekst i alt ca. 12 sider
Øvrigt materiale i alt ca. 94,5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349766057",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349766057",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349766057"
}