Holdet 2024 mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 mu (3g mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mauerpark
Titel 2 Carl Nielsen
Titel 3 Kvintcirklen
Titel 4 MGP 2024
Titel 5 Form i PopRock og Rondo
Titel 6 Blues
Titel 7 Sound og instrumenter
Titel 8 Analyse af rytmisk musik C-niv 2024-2025
Titel 9 Rap
Titel 10 Eksternt
Titel 11 Musikhistorie - klassisk
Titel 12 Soul

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mauerpark

Drum-circle
Tilsat akkordrundgange på keys
Electronics: Juno, Roland SPD-X, Ableton, Push
Techno historie

SPILLEKURSUS
Stamtoner
Afledte toner
Dur- og mol-akkorder

RYTME
Det rytmiske system
Helnode og helpause
Halvnode og halvpause
Fjerdedelsnode og fjerdedelspause
Ottendedelsnode og ottendelspause
Sekstendedelsnode og sekstendedelspause
Overbinding
Punktering
Synkope

GROOVE
Puls
Beatmarkering
Underdeling (i 2, 4, 3, 6)
Afterbeat eller Backbeat
Lift
Off-beat
Clave

(Afsluttes med test)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Carl Nielsen

CARL NIELSEN - MÅLOPFYLDELSE

NÅR DU HAR GENNEMFØRT FORLØBET, KAN DU:
1. Lave en melodisk analyse herunder forklare begreberne skala, nodesystemet, fortegn og kvintcirklen.
2. Du kan udføre analysen ved at bruge begreber som:
a. Perioder
b. Fraser
c. Toneart
d. Taktart
e. Melodiens bevægelse
f. Rytmik
3. Du kan endvidere forklare de to eksterne parametre: ”Kunstsange” og ”Folkelige sange”, og placere dit analyseobjekt i forhold hertil.

Forløbets metoder:
1. Fællessang ved klaveret.
2. Læreroplæg om melodisk analyse.
3. Læreroplæg om Carl Nielsen
4. Gruppearbejde
5. Analyse af ”Pjerrot sa’ til månen” og ”Tit er jeg glad”.
6. Lytte til to versioner af ”Tit er jeg glad”:
o klassisk version af Sankt Annæ Pigekor
o DR-pigekoret & Lau Højens version
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 MGP 2024

MÅLOPFYLDELSE
Når du har gennemgået dette forløb, kan du
-arbejde med sangskrivning ved bevidst at vælge forskellige skriveprocesser
-bruge følgende begreber kreativt i din sangskrivning:
• Stil?
• Formled?
• Formtype?
• Forskellen på Popform og Udvidet popform?
• AABA-form?
• Strofisk form?
• Opskriften på et hit? (Hitskabelonen)

Materialer:
https://www.musikipedia.dk/sangskrivning#1
https://www.musikipedia.dk/sangskrivning#4
Lektie: https://www.musikipedia.dk/sangens-stil-og-struktur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Form i PopRock og Rondo

FORM

NÅR DU HAR GENNEMFØRT FORLØBET, KAN DU:
- Redegøre for formled og struktur i følgende formtyper: Udvidet popform, strofisk / korisk form, AABA, Rondo
- Redegøre for opbygningen i bluesrundgang og hvordan genren typisk forholder sig til form

MATERIALE
- ”Rondo”: https://denstoredanske.lex.dk/rondo
- “Blues”: https://www.musikipedia.dk/blues/fokus
- ”Formanalyse” frem til ”Perioder” (med undtagelse af bueform, barform, viseform): https://www.musikipedia.dk/formanalyse

MUSIK FRA UNDERVISNINGEN
- Saybia: The Day After Tomorrow
- Anne Linnet: Smuk og dejlig
- Ray Charles: Hit The Road Jack
- The Beatles: I Saw Her Standing There
- Michael Jackson: “She’s Out Of My Life”
- Mozart KV 417 3. sats Hornkoncert i Es (starter 10:15): https://www.youtube.com/watch?v=sgcx6N2_sw0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Blues

Når du har gennemført forløbet, så kan du
1. Kende stamtonerne på klaver, bas og guitar (Puls, taktslag, takt og taktarter)
2. Du kan konstruere og spille en blues
3. Du kan analysere en blues gennem følgende musikalske parametre.
a. Form (AAB), harmonik (akkorder med lille septim), instrumentation (Bas, tromme, klaver og guitar), sound og udtryksfelt (Call and response)


Fokuspunkter:
- at du kan sige, hvad der skal stå i de 12 takter i en blues
- at du - v.hj. af klaveroversigt og kvintcirkel kan sige, hvad de 3 BLÅ TONER hedder i den pågældende toneart

Kernefaglige begreber:
12-takters blues
Bluesskema
Blueskor
tonika, subdominant og dominant
Trin
Quick-change
Turnaround
Lille septim (7’er)
Vibrato
Bend
Slide
Call-and-response
Bluesskala
Blå toner (b3, b5, b7)
AAB-form (tekst)

(materialer findes i forløbets mappe på Lectio)
Øvrige online-materialer:
Materialer:
bluesform | Musikipedia
https://www.musikipedia.dk/leksikon/bluesform
bluesharmonik | Musikipedia
https://www.musikipedia.dk/leksikon/bluesharmonik
Pentaton skala | Musikipedia
https://www.musikipedia.dk/skalaer#3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Sound og instrumenter

NÅR DU HAR GENNEMFØRT FORLØBET, KAN DU:
- Redegøre for funktionen og lyden af følgende effekter: rumklang vs. delay/ekko, EQ, compressor, Chorus vs Tremolo vs Phaser vs Flanger, Vibrato vs Tremolo, Wah-Wah, Overdrive, distortion, boost and fuzz pedals
- Foretage en soundboksanalyse og redegøre for, hvilke parametre der afgør instrumenters placering i boksen/mixet
- Forklare forskellen på live og soundscape samt identificere, hvornår der er tale om først- eller sidstnævnte
- Beskrive et nummers valg af lyde samt hvilke associationer, du får af dem

Fokuspunkter:
- Soundboxmodellen
- Live-lyd -- Soundscape modellen
- 3 ting der påvirker klang/sound: Instrument, spilleteknik, effekter

(De centrale tekster og materialer findes i forløbets mappe på Lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Analyse af rytmisk musik C-niv 2024-2025

MÅLOPFYLDELSE
Når du har gennemgået forløbet, kan du bruge følgende metoder og begreber i din analyse af musikken:

1) Basis:
• G-nøgle
• Toneart
• Taktart
• Tælle takter
• Orientering i nodeark // stemmer // partitur
2) Instrumenter // Instrumentation
3) Sektioner
• Rytmegruppen
• Korsektion
• Blæsersektion
o Messingblæsere
o Træblæsere
• Strygersektionen
• Percussionsektionen
4) Formtyper
• Pop-Rock
• Udvidet Pop-Rock
• AABA-form
• Strofisk
• Rondo (+ begreberne der hører til Rondo)
5) Virkemidler
• Call’n’Response
• Riff
• Ostinat
• Kor:
o Flydekor
o Medstemmer
o Korsvar
o Modstemme
• Groove
o Downbeat
o Off-beat
o Afterbeat
o Puls
o Underdeling
o Modrytme
o Lift
o Claverytme
• Sound
o Livelyd-Soundscape modellen (argumenter)
o Soundbox-modellen
Pan
Frekvens
Dybde
Filtrering og andre FX
• Lagdeling
o Forgrund
o Mellemgrund
o Baggrund
• Melodi
o Cyklisk // Lineær
o Melisme
o Ad lib.
o Syngestil
• Tid-Rum modellen (lær at argumentere for den)
• Tekst
o Hvad står der egentligt?
o Forholdet tekst-musik
o Udtryk. Det samlede forhold Tekst/Musik/Image
• Stil
o Styr på stilens virkemidler
o Hvordan passer dette nummer med stilens virkemidler?
Det udenfor musikken
o Protester
o Strømninger
o Begivenheder
o Ismer
o Religion
o Økonomi
o Samfund
o Filosofi


Stof:
1) "Analyse af rytmisk musik" af Jakob Jensen (https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/rytmisk/Analyse%20af%20rytmisk%20musik/Analyse%20af%20rytmisk%20musik.pdf)

2) Musiklære, instrumemntlære opsummeringsark https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/nodelaere/Musikl%C3%A6re,%20instrumentl%C3%A6re%20opsummeringsark.pdf

3) https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori.html

4) https://www.musikipedia.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Rap

HIPHOP

NÅR DU HAR GENNEMFØRT FORLØBET, KAN DU:
- Redegøre for følgende begreber ifm. Med flowanalyse: Enderim, indrim, multirim, anafor, epifor, assonans og allitterationer/bogstavrim
- Forklare hvad der kendetegner en rappers flow
- Kende betydningen af begreberne sampling og loop samt hvordan de karakteriserer hiphoppens instrumentale udtryk
- Forklare, hvordan et hiphopbeat kan konstrueres med hhv. oldschool (samples i layers) og moderne metoder (musikprogrammer og f.eks. Ableton Push)
- Overordnet genfortælle hiphopgenrens opståen og udvikling fra 1970’erne til 1990’erne gangsta rap
- Redegøre for karakteristika ved de fire overordnede hiphopgenrer; festrap, hardcore, bevidst rap og statusrap

MATERIALE
- Rap: Historie og analyse s. 77-89, 93-95, 110-116, https://drive.google.com/file/d/1E76c8v__sdhLfMFAJE2SEKWgdaCQ-wp4/view?usp=sharing
- Elevopgave – Hiphoppens genrer:  https://docs.google.com/document/d/13CE-rGbyUdBhspz0UdzCgYWsZE8Axu5x/edit?usp=sharing&ouid=110738954375832547838&rtpof=true&sd=true
- Elevopgave – Rap!: https://docs.google.com/document/d/1aERmTuijZkK03Hro30a6PuR2p_YTW8uT/edit?usp=sharing&ouid=110738954375832547838&rtpof=true&sd=true
- Elevopgave – Sampling: https://docs.google.com/document/d/1ZehG1Oy_G3zhb7V6JZMBNEcoprIouKol/edit?usp=sharing&ouid=110738954375832547838&rtpof=true&sd=true

MUSIK FRA UNDERVISNINGEN
- Kidd: “Ikk’ Lavet Penge”
- Kesi: “Tilbage”
- Flo Rida: “Low”
- Johnson: “Kig Forbi”
- Benal: “Lampeskærm”
- Malk De Koijn: “Vi tager fuglen på dig”
- ICEKIID: ”ErruDumEllaHvad”
- Eminem: ”Lose Yourself”
- Den Gale Pose: ”Spændt Op til lir”
- Grandmaster Flash: ”The Message”
- Nelly: ”Hot In Herre”
Se desuden musik fra vedlagte opgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksternt

Når du har gennemgået dette forløb, kan du forholde dig til:

Udtryk. Det samlede forhold Tekst/Musik/Image
• Stil
o Styr på stilens virkemidler
o Hvordan passer dette nummer med stilens virkemidler?
Det udenfor musikken
o Protester
o Strømninger
o Begivenheder
o Ismer
o Religion
o Økonomi
o Samfund
o Filosofi

SOUL – din læseliste:

Rebel & Remix: 78 – 87
Sort stolthed

Soulbogen:
Soulens rødder, 7 - 10
Blues og Gospel, side 7

Soul og 1960’erne, 18 – 23
Soulmusik er den sorte kulturs populærmusik i USA i 1960’erne… side 18

Sydstatssoul, 23 – 46
Studierne og selskaberne, side 23
Sydstatslyden, side 24
Stax, side 26-31
Soul Man, side 41-46

Motown, 82 – 84, 88 – 99
The Sound Of Young America, side 82
Motowns første år, side 83
Motown’s “klassiske” periode 1963-67, side 88-99

Jakob Jensen
Soul-skema.pdf

(De centrale tekster og materialer findes i forløbets mappe på Lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Musikhistorie - klassisk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Soul

MÅLOPFYLDELSE. Når du har gennemgået dette forløb, kan du:

Aflæse (udfra nodegrafik):
• Toneart
• Taktart
• Tempo
Redegøre for INSTRUMENTATIONEN
• Bas (endnu bedre: ”Elbas”, ”Kontrabas”)
• Trommer
• Keyboard (endnu bedre: ”Flygel”, ”Elpiano”, ”Fender Rhodes”, ”Syntheziser”)
• Blæsere (endnu bedre: ”Sax”, ”Trumpet”)
• Strygere (endnu bedre: ”Symfoniorkester”, ”Violiner”, ”dybe el mørke strygere”)
• Sang (endnu bedre: ”Mandlig solist”, ”Kor”, ”Sopran”, ”Tenor”)
• Percussion (endnu bedre: ”Koklokke”, ”Tambourin”, ”Metal”, ”Skind”, ”Æg”)
• Elektronisk (endnu bedre: ”Trommemaskine”, ”Sample”, ”Sequencer”)
• Perspektiver til klassisk musik: Barok: orkestret i fx RONDO
Beskrive FORMEN (ud fra tekstark, lydfil) ved FORMLED og giv den et FORMNAVN
• funktion; intro, vers osv
• struktur: A, B, C osv
• perspektivér til klassisk musik (Rondo: Ritornel, episode)
Redegøre for musikkens OPBYGNING (udfra lydfil og tekstark)
• ”I Introen hører vi…”
• ”Så kommer verset, hvor vi hører…, som spiller….”
Forklare hvordan instrumenter spiller RYTMISK (GROOVE)
• puls: beatmarkering, underdeling
• modrytmik: afterbeat, off-beat, lift (synkope), clave-figur
• aktivitet, betoning, swing/lige, sammenfald, komplementærrytme
Beskrive SOUND
• Live Sound eller Soundscape? Hvorfor?
• Sound Box modellen (lag, effekter, panorering)
Redegøre for MELODIK
• Orienteret om en centraltone, ”stillestående” (CYKLISK)
• Sangbar, let at huske, kan synges alene (LINEÆR)
• ”Melisme” overfor ”enkel”
Vurdere musikken i forhold til BLUES
Opsamle STILTRÆK, Motown el. Sydstats Soul?, og vurdere UDTRYKSFELT, TID & RUM
Placere musikken i SAMTIDEN

SOUL – din læseliste:

Rebel & Remix: 78 – 87
Sort stolthed

Soulbogen:
Soulens rødder, 7 - 10
Blues og Gospel, side 7

Soul og 1960’erne, 18 – 23
Soulmusik er den sorte kulturs populærmusik i USA i 1960’erne… side 18

Sydstatssoul, 23 – 46
Studierne og selskaberne, side 23
Sydstatslyden, side 24
Stax, side 26-31
Soul Man, side 41-46

Motown, 82 – 84, 88 – 99
The Sound Of Young America, side 82
Motowns første år, side 83
Motown’s “klassiske” periode 1963-67, side 88-99

Jakob Jensen
Soul-skema.pdf

Analysenumre:
Sam & Dave: Soul Man
Aretha Franklin: Respect
Diana Ross & The Supremes: You Can't Hurry Love
Diana Ross & The Supremes: Baby Love

(De centrale tekster og materialer findes i forløbets mappe på Lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer