Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ps/1 (3g ps/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Læring og Personlighed
Læring og Personlighed – samspil mellem miljø, personlighed og læring.
Fokus ligger på forholdet og sammenhængen mellem læring og personlighed med inddragelse af psykologiske felter såsom: kognition og læring, personlighedstest- og type/træk. Forløbet fokuserer på forholdet mellem personlighed og selvdisciplin og læring. Centrale teorier er: Big5, Piaget, Vygotsky og Høgh-Olesen. Desuden inddrages stress i forhold til karakterer, trivsel og gymnasietilværelse, hvor felter som motivation indgår - er det ydre eller indre motivation at tage en studentereksamen.
Faglige mål:
• Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det nor-malt fungerende menneske
• Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teori-er, begreber og undersøgelser
• Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
• vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
• argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
• demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
• Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof:
Bøger:
Schulz Larsen (2018). Psykologiens Veje. Systime
S. 9-25
s. 218-234
s. 309-319
Dammeyer (2017). Pædagogisk psykologi - videnskaben om læring og undervisning, Hans Reitzels Forlag (udleveret som pdf-fil)
s. 88-90
s. 97-109
Artikler:
Ørsted Andersen (2017) Selvbestemmelse giver elever lyst til at lære. Videnskab.dk
Thomas Nielsen (2006,3(15)) Forskningsnyt: Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen!. Forskningsnyt fra psykologi
Film:
DR dokumentar: 9. Z mod Kina
Websider:
https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php
https://www.youtube.com/watch?v=16Bb8e4lc38
Øvrigt indhold:
Jims dokumenter om reliabilitet og fejlkilder
Jims dokument om kvantitativ og kvalitativ metode
Jims powerpoint om boliglæring og personlighedstest (Zeidner og Matthews)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Det relationelle menneske det tidlige liv
Fokus i forløb ligger på den tidlige udvikling og etableringen (installationen) af psykens tilblivelse. Som betydende i denne kontekst er der fokuseret på relationens betydning i den tidlige udvikling og tilknytningsmønster.
Faglige mål:
• demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
• redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
• formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
• inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
• demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
• argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof:
Bøger:
Red. Hauge og Brørup (3. udgave 2005) Gyldendals Psykologihåndbog. Gyldendal (udleveret som pdf)
s. 50-77
Schulz Larsen (2018). Psykologiens Veje. Systime
s. 117-122
s. 277-284
Film:
TV2 dokumentar (2008). Er du mors lille dreng
Websider:
Harry Harlows forsøg med rhesusaber
https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
Hvad er hospitalisme
https://www.youtube.com/watch?v=8O5jynza2n4
Øvrigt indhold:
Jims powerpoint: circle of security
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Det relationelle menneske
Titel: Forløb 3: Det relationelle menneske – omsorgssvigt og opdragelse. Forløb 2 og 3 er integrerede forløb
Denne titel bygger videre på titel 2. Der ses igen på den tidlige udvikling og relationens betydning med inddragelse af opdragelse og omsorgssvigt. Som noget væsentligt ifm. omsorgssvigt er der arbejdet med resiliens og sårbarhed og betydningen af relation i dette kontinuum.
Faglige mål:
• demonstrere et bredt kendskab til fagets stofom-råder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
• redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
• formulere konkrete psykologifaglige problemstil-linger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele-vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herun-der digitale medier, til at undersøge disse pro-blemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
• inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psy-kologiske problemstillinger
• demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psyko-logisk viden
• argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof:
Bøger:
Schulz Larsen (2018). Psykologiens Veje. Systime
s. 117-136
s. 155-166
Film:
TV2 dokumentar (2008). Er du mors lille dreng - 10 år senere
DR dokumentar (2012): Min barndom i helvede
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Senmodernitet,og eksistentiel psykologi
Forløb 4:Senmodernitet, Ungdom, Eksistentiel psykologi og Stress
Dette forløb har fokuseret på forholdet mellem senmodernitet og identitet herunder betingelserne for identitetsdannelse, som i senmoderniteten i højere grad ses i et eksistentielt perspektiv – dine personlige valg bestemmer din skæbne og fremtid. Dette integreres med socialpsykologisk perspektiv på ungdom, senmodernitet, eksistentiel psykologi og stress..
Faglige mål:
• demonstrere et bredt kendskab til fagets stofom-råder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
• redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
• formulere konkrete psykologifaglige problemstil-linger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele-vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herun-der digitale medier, til at undersøge disse pro-blemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
• inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psy-kologiske problemstillinger
• demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psyko-logisk viden
• argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof:
Bøger:
Schulz Larsen (2018). Psykologiens Veje. Systime
s. 293-300
s. 303-308
s.321-344
s. 375-386+389
s. 439-449
s. 455-457
Film:
Film: Die Welle (2008)
Websider:
https://www.forebygstress.dk/stresstest_3.htm
https://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-kan-stress-fore-til-depression
Anders Fogh Jensen om Søren Kierkegaard:
https://www.youtube.com/watch?v=kV07F5YEHuM
Sidsel om Eksistentiel psykologi:
https://www.youtube.com/watch?v=3n_CNUe8B9o
Solomon Asch’s forsøg:
https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
https://www.youtube.com/watch?
DR Debatten:
https://www.youtube.com/watch?v=zLcP3Nnx7yE&list=PLFqNAfjqc7uLGiu9rgKcFT8bxRP_DR96U&index=7
Øvrigt indhold:
Jims dokument om eksistentiel psykologi og filosofi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Kulturmøder
Forløb 5 Kulturmøder
Forløbet fokuserer på, hvad der sker i mødet mellem to forskellige kulturer, mere konkret mellem den individualistiske danske majoritetskultur og den kollektivistiske mellemøstlige minoritetskultur. For hvad vil det egentlig sige at være dansk og hvordan sikrer vi den bedste integration uden diskrimination og fordomme?
Faglige mål:
• demonstrere et bredt kendskab til fagets stofom-råder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
• redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
• formulere konkrete psykologifaglige problemstil-linger i aktuelt stof samt udvælge og anvende rele-vant psykologisk viden fra forskellige kilder, herun-der digitale medier, til at undersøge disse pro-blemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
• inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psy-kologiske problemstillinger
• demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psyko-logisk viden
• argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestof:
Bøger:
Schulz Larsen (2018). Psykologiens Veje. Systime
s. 421-433
s. 412-414
Artikler:
Faber (2016) "Mine forældre holder jul og spiser karrysild og sviner mig til for at være en danskertøs". Information, Debat
Uzbak (2015), "Jeg frygtede, at alle danskere var racister" Information, Samfund s.14-15
Film:
DR1 dokumentar (2017): ”Patrioten og Venligboeren” – (ca. 23 min. – efter moské)
Websider:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-11-27-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Ondskab
Forløbets fokus er den teoretiske diskussion mellem, hvorvidt onde handlinger skyldes den enkelte persons indhold (den onde personlighed) eller den enkelte situations indhold, der skaber grobund for onde handlinger. Gennem forskellige cases diskuteres det, hvorvidt de involverede personer er onde mennesker eller almindelige mennesker, der er presset ud i at begå onde handlinger - og hvorvidt det overhovedet er muligt altid at lave denne skelnen? Og hvordan retfærdiggør individer over for sig selv, at de har begået onde handlinger? Forløbet trækker derfor også på viden fra bl.a. forløb 2 om barndommens betydning for skabelsen af en stabil personlighed og identitet. Hertil suppleres der med socialpsykologiske eksperimenter med særligt fokus på kritisk vurdering af disse.
Forløbets spørgsmål:
• Hvordan kan ondskab forstås ud fra Lars Svendsens definition?
• Hvad er en ond person og hvorfor bliver nogle mennesker onde? Fokus på psykopati
• Hvad er forholdet mellem ondskab og empati?
• Hvilken betydning har autoriteter for at begå onde handlinger (Milgram)?
• Hvilken betydning har rolleforventninger, deindividualisering, dehumanisering og gruppepsykologiske processer for onde handlinger (Zimbardo)?
• Kan vi stole på Milgram og Zimbardos resultater?
• Hvordan håndterer individer at have begået onde handlinger?
Faglige mål:
• Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
• Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
• Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Kernestof:
Bøger:
Schulz Larsen (2018). Psykologiens Veje. Systime
s. 40
s. 385-386
s. 401-403
s. 464-467
s. 470-487
Artikler:
Kjørsted (2018) "Det berømte psykologistudie nogensinde kan være fup", Videnskab.dk
Film:
Psykopaten, de slap fri (2020). Station 2. TV2 (28 min.)
Lydighedens dilemma (2002). DR1. 40 min.
Tortur (2017), afsnit 1 ”Bødler og ofre”. DR3. 28 min.
Tortur (2017), afsnit 2 ”De ansvarlige”. DR3. Fra 6.20 til 15 min.
BBC Dokumentar om Zimbardos fængselseksperiment:
https://www.youtube.com/watch?v=F4txhN13y6A
Websider:
Hvad er en psykopat:
https://www.youtube.com/watch?v=DcgepOlybpQ
https://www.dr.dk/nyheder/udland/breivik-retssag-saetter-nyt-fokus-paa-massemorders-plagede-barndom
PCL – psykopatitjeklisten:
https://kend-din-psykopat.dk/psykopattjeklisten/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349831325",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349831325",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349831325"
}