Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Retorik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 rt/2 (3g rt/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget
Intro til faget: hvordan lærer man retorik?, hvordan giver man kritik? De første taler med natura som udgangspunkt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Appelformer og krisekommunikation
Forløbet har haft fokus på etos og forskellige strategier til at håndtere, når etos har været i krise (krisekommunikation, apologi og undskyldning). Holdet har i fælleskab arbejdet med Lizette Risgaards krisekommunikation i forbindelse med anklagerne om upassende adfærd, samt fremlagt egne cases i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genre og den retoriske situation
Gennemgang af Ciceros pentagram og Bitzers retoriske situation, samt begges anvendelse både i analyse og egenproduktion. Gennemgang af de klassiske og moderne genrer med fokus på genrehybrider, både hvordan de kan fremme et formål og give kommunikative og etiske udfordringer.
Eleverne har fremlagt egne cases om genrehybrider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Partes
Et forløb om den retoriske arbejdsform - de 5 partes. Stilladsering på baggrund af de 3 første faser af debatindlæg om selvvalgt emne.
Forløbet er afsluttet med analyse af nytårstaler. Eleverne har selv holdt tale om Verdens bedste juleskurk, hvor de skulle give den gas mht. elocutio og actio.
Klassen har været inde og se Debatten.
Til portfolio: Debatindlæg disponeret efter ANSVA-modellen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Formidling
Om faglig formidling, både skriftligt og mundtligt.
Klassen har lavet diverse øvelser om tekstkvaliteter, analyseret artikler fra Samvirke og Helse, arbejdet procesorienteret med deres egen formidlende artikel, og knyttet begreberne på den mundtlige formidling i Forskerfesten, Ph.d. Cup. Klassen har selv lavet en mini PH.dCup, hvor de har fremlagt for hinanden i grupper. Der har været fokus på begreberne i Leif Becker Jensens artikel.
Til portfolio: Formidlende artikel
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Argumentation
Toulmins model, god og dårlig argumentation, argumenttyper, modargumentation, dynamisk argumentation. Analyse af debatindlæg og 1. maj tale. Forløbet er afsluttet med egne argumenterende taler.
Til portfolio: Argumenterende tale
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349987239",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349987239",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64349987239"
}