Holdet 2024 rt/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e)
Hold 2024 rt/2 (3g rt/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til faget
Titel 2 Appelformer og krisekommunikation
Titel 3 Genre og den retoriske situation
Titel 4 Partes
Titel 5 Formidling
Titel 6 Argumentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Appelformer og krisekommunikation

Forløbet har haft fokus på etos og forskellige strategier til at håndtere, når etos har været i krise (krisekommunikation, apologi og undskyldning). Holdet har i fælleskab arbejdet med Lizette Risgaards krisekommunikation i forbindelse med anklagerne om upassende adfærd, samt fremlagt egne cases i grupper.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genre og den retoriske situation

Gennemgang af Ciceros pentagram og Bitzers retoriske situation, samt begges  anvendelse både i analyse og egenproduktion. Gennemgang af de klassiske og moderne genrer med fokus på genrehybrider, både hvordan de kan fremme et formål og give kommunikative og etiske udfordringer.
Eleverne har fremlagt egne cases om genrehybrider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Partes

Et forløb om den retoriske arbejdsform - de 5 partes. Stilladsering på baggrund af de 3 første faser af debatindlæg om selvvalgt emne.
Forløbet er afsluttet med analyse af nytårstaler. Eleverne har selv holdt tale om Verdens bedste juleskurk, hvor de skulle give den gas mht. elocutio og actio.

Klassen har været inde og se Debatten.

Til portfolio: Debatindlæg disponeret efter ANSVA-modellen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Formidling

Om faglig formidling, både skriftligt og mundtligt.
Klassen har lavet diverse øvelser om tekstkvaliteter, analyseret artikler fra Samvirke og Helse, arbejdet procesorienteret med deres egen formidlende artikel, og knyttet begreberne på den mundtlige formidling i Forskerfesten, Ph.d. Cup. Klassen har selv lavet en mini PH.dCup, hvor de har fremlagt for hinanden i grupper. Der har været fokus på begreberne i Leif Becker Jensens artikel.

Til portfolio: Formidlende artikel
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Argumentation

Toulmins model, god og dårlig argumentation, argumenttyper, modargumentation, dynamisk argumentation. Analyse af debatindlæg og 1. maj tale. Forløbet er afsluttet med egne argumenterende taler.

Til portfolio: Argumenterende tale
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer