Titel
3
|
De retoriske partes og argumentation
Færdigt forløb
Estimeret omfang af stoffet i dette forløb er 50 sider
forløbet introduceres eleverne først til de fem retoriske partes (inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio), og dernæst til argumentationsteori samtidig med der sideløbende laves tilhørende opgaver og udarbejdes et debatindlæg samt en fælles video for, hvorfor man på Stenhus bør vælge retorik.
I arbejdet med Inventio introduceres eleverne til begreberne topik/topos og i forlængelse heraf arbejder vi med lærerproducerede opgaver om topik og vinkling.
I arbejdet med dispositio introduceres eleverne også for ansva-modellen og den klassiske dispositio
I arbejdet med elocutio introduceres til aptum, puritas, perspicuritas og ornatus samt til en række sproglige virkemidler (p. 35-37 i Ud med sproget).
Ydermere introduceres der kort til Memoria og Actio, som vi vender tilbage til, når eleverne skal holde tale senere på året.
Efterfølgende går vi i dybden med argumentationsteori.. Vi arbejder teoretisk og praktisk med Tolmins argumentmodeller, argumenttyper (ordvalgsargument/framing, sammenligningsargument, autoritetsargument, glidebaneargument, generaliseringsargument, motivationsargument, ad-hominem-argumentation), argumentationens dynamik samt modargumentation og gendrivelser.
På baggrund af argumentationsteorien og de tre første partes laver eleverne en retorisk kritik (analyse og vurdering) af Jakob Park Nielsens debatindlæg "Smukfest skal blande sig uden om anmeldernes sprogbrug" (fra Politiken) med særligt henblik på inventio, dispositio og elocutio samt argumentationen og appelformer
Dernæst analyserer eleverne debatindlægget "Skal du have børn i den forlængede spilletid, må du også selv turde tage ansvar på dine skuldre" og "Gratis bind og tamponer hører ikke hjemme på KU" med fokus på elocutio, topik og argumentation.
I forlængelse af argumentationsteorien lærer eleverne om begrebet retorisk medborgerskab, og vi diskuterer, hvornår der er mulighed for at opnå dette. I denne forbindelse lærer eleverne også om borgerforslaget som genre og eleverne laver retorisk kritik på borgerforslaget ”Afskaf dansk" fra d. 21.9.2023
Praktisk udformer eleverne deres eget debatindlæg(selvvalgt kommunikationssituation), hvor de både laver en udspecificeret beskrivelse af kommunikationssituationen og arbejder grundigt med inventio, dispositio og elocutio. Undervejs i processen giver eleverne hinanden konstruktiv kritik i par. Efterfølgende prøver de at skulle omskrive deres debatindlæg til et borgerforslag, hvor vi fokuserer på muligheder og begrænsninger ved den ændrede kommunikationssituation.
Endelig laver vi på holdet en fælles moverende video for, hvorfor man skal vælge retorik som valgfag på Stenhus. Videoen bruger til Åbent hus og til valgfagspræsentation.
Endelig er eleverne 9/1-2025 inde som tilskuere til Debatten, hvor vi iagttager og analyserer argumentation i praksis.
Læst teori:
Ud med sproget p. 21-26, 26-33, 33-39, 85-88, 89-94, 140-142 (de retoriske partes, inventio, dispositio, elocutio, memoria, actio samt om argumentation og om den praktiske del af eksamen)
Om borgerforslaget som genre (se https://www.borgerforslag.dk/ofte-stillede-spoergsmaal/)
Lærerproduceret materiale om Retorisk medborgerskab
Tekster, vi har lavet retorisk kritik på (dvs. retorisk analyse + vurdering af hensigtsmæssigheden):
Debatindlægget: "Smukfest skal blande sig uden om anmeldernes sprogbrug" af Jakob Park Nielsen, Politiken 26.5.2023
Debatindlægget: "Skal du have børn i den forlængede spilletid, må du også selv turde tage ansvaret på dine skuldre", af Tobias Pagh, 9.1.2024
Debatindlægget "Gratis bind og tamponer hører ikke hjemme på KU" af Alxander Foges, 20.11.2024 på ku.dk
Borgerforslaget "Afskaf dansk" fra d. 21.9.2023
Analyse af Frej Prahl-instagramopslag
Elevproducerede ytringer:
Debatindlæg
Fælles video for valgfaget retorik
Omskrivning til Borgerforslag
|