Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 TYF (3g TYF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
In den Alpen (eksamen)
Indhold:
I dette forløb beskæftiger vi os med Alperegionen, især landene Østrig og Schweiz, og særligt menneskets forhold til naturen vil være i fokus. Områdets natur tiltrækker hvert år i tusindvis af turister, der ønsker at vandre, klatre, cykle eller stå på ski. Vi ser også på, hvordan livet i bjergene prægede de mennesker, som levede der i 1800-tallet. I den forbindelse læser og ser vi bl.a. et uddrag af Johanna Spyris gamle klassiker ”Heidi”.
At bjergene heller ikke er helt ufarlige, skal vi se i filmen ”Nordwand”, der baserer sig på en virkelig historie fra sommeren 1936. I den forbindelse diskuteres, hvad der får mennesker til at risikere livet for at nå bjergets tinde og således opnå såkaldt ”Gipfelglück”.
Formålet er, at eleverne her tilegner sig en varieret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande udenfor Tyskland.
Materiale:
- Einstieg: Die Alpen (redigeret materiale fra Goethe Inst.)
- Wilhelm Müller: Das Wandern ist des Müllers Lust (1821) + Schubert: https://www.youtube.com/watch?v=r5itbR608Pg
- Jägermeister DJ Alex + Matty Valentino: Auffe aufn Berg (2017)
- Johanna Spyri: Heidi (Auszug): S. 7, 10-11, 22-23, 38-40, 54-55
- Heidi Folge 2 https://www.youtube.com/watch?v=PF1cCrpXkSY
- Heidi Folge 20 https://www.youtube.com/watch?v=9ZXrAe-m_rw
- Heinrich Harrer: Mein Leben (uddrag, s. 52-53) i: Lisbet Iversen: Bis ans Ende der Welt. Texte zum Thema Reisen (Tyskforlaget 2009)
Film/video:
- Philipp Stölzl: Nordwand (2008)
- Was macht Südtirol so einzigartig? https://www.youtube.com/watch?v=IpBcrhFCWg8 (2020)
Grammatik:
- Repetition af 2g-stof (bl.a. præpositioner, relativ pronominer, ordstilling)
- Udvidet infinitiv
- Adjektivernes bøjning
Procent af undervisningstiden: 27%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
In den Alpen-KOMENDIUM; sider: 1-2, 8-11, 14-16
-
Wie geht's? (Gyldendal); sider: 132, 149-150, 157
-
Find 5 verber på s. 1 i kompendiet og bøj i 3. pers. singularis i følgende tider: præs., præt., perf., pluskv. og futurum
-
Romantik
-
SCHUBERT // 'Die Schöne Müllerin, D. 795: No. 1, Das Wandern' by Konstantin Krimmel & Daniel Heide
-
Jägermeister DJ Alex & Matty Valentino - Auffe aufn Berg [Official Video]
-
Heidi Folge 2 deutsch
-
Heidi Folge 20 deutsch
-
Übt die Wörter vom Kreuzworträtsel
-
Heidi - Grammatik .docx
-
Quizlet: Nordwand
-
Minlæring - relativ pronomen
-
Lav opg. 2 på kopiark med adjektiver (den blandede bøjning)
-
Lav opg. 3 + 4 på kopiark med adjektiver
-
Einfach so!; sider: 79, 82
-
Øv jer på adjektivernes bøjning (kun attributiv og prædikativ brug). Tjek udleverede hjælpeark + uploadet powerpoint (under dokumenter/Tysk grammatik).
-
Ord til test i adjektivernes bøjning
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg. 1: Matthias Steiner
|
19-08-2024
|
Opg.2: Matthias Steiner
|
29-08-2024
|
Genaflevering 1
|
05-09-2024
|
Opg. 3: Nordwand
|
03-10-2024
|
Opg. 4: Test
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gutes und Böses (eksamen)
Tekster og film i dette forløb kredser om menneskets evige kamp mellem det gode og det onde. Hvem eller hvad er ond(t)? Hvornår bliver noget ondt? Er det gode eller det onde altid, hvad det udgiver sig for at være? Og forandrer opfattelsen af det onde sig over tid?
Materiale:
Fra: Leif Christophersen og Angela Homann: Der Zauberspiegel (Tyskforlaget 2006):
- K. Schwitters: Die Fabel vom guten Menschen
- B. Gappmaier: Der gute Mann
Fra: Vita Braagaard: Alle Woche wieder (P. Haase & Søns Forlag a-s 1983):
- A. Mechtel: Marthas kleine Reise
Fra: Jørn Ørum Hansen og Ebba Harsaae: Moderne Vergangenheit (Forlaget Hovedland 1991):
- Th. Mann: Tobias Mindernickel
F. von Schirach: Nachbarn (uddrag; eksamensstil tysk fortsættersprog, maj 2019)
Film/video:
- Fatih Akin: Aus dem Nichts (2017)
- Interview mit Ferdinand von Schirach (über Gutes und Böses, 4.20 Min): https://www.youtube.com/watch?v=9-EmHbNNRw4
Grammatik:
- adjektivernes bøjning og komparation
- substantiverede adjektiver
- løst sammensatte verber (repetition)
- Futurum
- Passiv
Procent af undervisningstiden: 28%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering 2
|
21-10-2024
|
Opg. 5: Nachbarn
|
29-10-2024
|
Ein deutsches Lied
|
31-10-2024
|
Opg. 6: Nachbarn
|
11-11-2024
|
Genaflevering 3
|
28-11-2024
|
Opg. 7
|
09-12-2024
|
Ordliste til Gutes und Böses
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hamburg
Forløbet har fungeret som optakt til en 3-dages studietur til Hamburg, hvorfor de valgte materialer beskæftiger sig med byens forskelligartede facetter, herunder om Hamburgs historie, især tiden lige efter 2. verdenskrig, om det berygtede forlystelseskvarter Reeperbahn i Sankt Pauli samt om nuværende problemer med bl.a. hjemløshed. Vi ser desuden filmen Soul Kitchen med fokus på begrebet 'Heimat'.
I forløbet vil der være særligt fokus på mundtlighed, og eleverne skal bl.a. forberede og holde et kortere oplæg om seværdigheder i Hamburg. Metodemæssigt vil eleverne desuden få kendskab til sagprosaanalyse.
Materiale:
- Wolfgang Borchert: In Hamburg (1946) i: Lone Holm og Jenny Gibson: Wir sind wir (Gyldendal 2010), s. 23
- Mechtild Borrmann: Trümmerkind (uddrag; eksamensstil 2019)
- Katja Iken m.fl.: Zeitzeugen des Hungerwinters 1946/47: „Die Moral geht zum Teufel“, in: www.spiegel.de 20.02.2017 (uddrag)
- Udo Lindenberg: Reeperbahn (2011)
- Lukas Gilbert: In Hamburg leben mindestens 3787 Obdachlose (8. Januar 2025): https://www.hinzundkunzt.de/in-hamburg-leben-mindestens-3787-obdachlose/
Film/videoer:
- EASY GERMAN besucht Hamburg: https://www.youtube.com/watch?v=cKFPlAuOJ6c (11 Min)
- Hamburg in 5 Minuten | Reiseführer | Die besten Sehenswürdigkeiten: https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU
- Udo Lindenberg - Reeperbahn 2011 feat. Jan Delay (offizielles Video): https://www.youtube.com/watch?v=M-RTO_Omcpw
- https://www.zdf.de/kinder/logo/obdachlosigkeit-einfach-erklaert-100.html
- Fatih Akin: Soul Kitchen (2009)
Grammatik:
- Tidsangivelser
- Dativverber
- Konjunktiv II
- Præpositioner med genitiv
Procent af undervisningstiden: 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering 4
|
23-01-2025
|
Opg. 9: Die Nacht im Freibad
|
06-02-2025
|
Opg. 10: Die Nacht im Freibad
|
17-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Das Leben hinter der Mauer (eksamen)
Dette forløb om DDR belyser Tysklands historie og samfundsforhold omkring oprettelsen af de to Tysklande efter 2. verdenskrig og frem til det revolutionære efterår 1989, hvor Berlin-muren faldt. Centralt for forløbet er, hvordan det var at leve i et kommunistisk land i skyggen af Muren.
Hvordan var livet I DDR? Hvornår og hvorfor blev Berlin-muren bygget? Hvordan så Muren ud, og hvilken betydning havde den for DDR-borgerne, som levede bag den? Hvem var Stasi, og hvilken indvirkning havde Stasi på den enkelte DDR-borgers tilværelse?
På baggrund materialet skal eleverne på tysk overordnet kunne redegøre for historiske og samfundsmæssige forhold vedr. livet i DDR og Berlin-muren.
Materiale:
- David Ensikat: Der Anfang oder Warum die DDR nur ein halbes Land war (i: Ove Rimi Andersen og Poul Husum: Es war einmal ein Land…, Tyskforlaget 2015)
- Brief von Ricarda Gnauck, i: Lone Holm og Jenny Gibson: Wir sind wir (Gyldendal 2010), s. 94-98
- Das Ministerium für Staatssicherheit
- Bespitzelungsmethoden der Stasi (i: Häckert og Hansen: „Literatur um die Jahrtausendwende“, s. 30)
- Claudia Rusch (ved Bjarne Mørup): Meine freie deutsche Jugend (systime 2009):
• Honeckers kandierter Apfel (s. 21-23)
• Die Feinschmecker vom Prenzlauer Berg (s. 36-38)
• Mauer mit Banane (s. 43-46; læst i uddrag som prøveeksamen)
Film/videoer:
- Michael Herbig: Ballon (2018)
- Eingemauert! - https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
- simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer: https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
- Bau der Berliner Mauer: https://www.youtube.com/watch?v=wzItcv0akA0
- Fall der Berliner Mauer: https://www.youtube.com/watch?v=6jPQM4o21aM
Grammatik:
- om omskrivning af præpositioner, der på dansk typisk kan styre en infinitiv eller ledsætning, mens dette kun i få tilfælde er muligt på på tysk
- repetition af udvalgte emner
Procent af undervisningstiden: 22%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering 5
|
03-03-2025
|
Terminsprøve i TYF A
|
12-03-2025
|
Genaflevering 6
|
27-03-2025
|
Mdt. eksamenstræning
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350046134",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350046134",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64350046134"
}