Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Ps/h (2h Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kærlighed og Parforhold
Vi undersøger forskellige psykologiske retningers forståelser af Kærlighed og hvordan disse påvirker individets involvering i parforhold.
Kernestofområde:
Socialpsykologi
– gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– interpersonel kommunikation
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskriminering
– kulturpsykologi.
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, og kultur
– omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens.
Kognition og læring
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse
– perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen.
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping.
Kernestof:
Kærlighedskompendium:
Elementær psykologi. Thomas Nielsen, Frydenlund 2010 s. 366-376
+ uddrag af psykologiens veje 2017 ibog:
- Sigmund Freud og Kærlighed (psykoanalyse)
- Forskellige tilknytningsstile (udviklingspsyk)
- Girard: Vi begærer det, andre begærer (social psyk)
- Kærlighedens tre komponenter
- Kærlighed og forelskelse er ren kemi (Kognition og neuropsyk)
Ialt ca. 15 nm.
Forelskelse:
Kærlighed og forelskelse under forskerens lup: Thomas Nielsen 2011 PluraFutura Publishing s. 35-44
ialt 8 nm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Trivsel og mistrivsel i børn og unges udvikling
I spændingsfeltet mellem trivsel og mistrivsel af børn ser vi på barnets udvikling i både et kulturelt og historisk perspektiv. Vi undersøger hvilke omstændigheder der kan skabe mønsterbrud i barnets udvikling.
Kernestofområde:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, og kultur
– omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens.
Eleverne skal kunne:
– redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger, herunder kunne placere psykologisk teori i en videnskabsteoretisk ramme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ondskab
Vi definerer ondskab som en psykologisk fænomen og prøver at forklare: "hvorfor gode mennesker kan blive onde?"
Vi prøver at forklare ondskab ud fra en diskussion om arv og miljø, med anvendelse af Goldbergs personcentrerede teori om ondskab.
Desuden gennemgås klassiske socialpsykologiske eksperimenter Milgrams lydighedseksperiment og Zimbardos Stanford Prison eksperiment, til at forklare psykologiens videnskabelighed.
Kernestofområde:
Socialpsykologi
– gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– interpersonel kommunikation
– social kognition, herunder stereotyper, fordomme og diskriminering
– kulturpsykologi.
Psykologisk metode
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse
Eleverne skal kunne:
– redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger, herunder kunne placere psykologisk teori i en videnskabsteoretisk ramme
– demonstrere kendskab til, hvordan viden genereres inden for psykologi, og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Læring i skolen
Gennem neuro- og kognitionspsykologiske teorier og metoder skal eleverne kunne identificere, analysere og vurdere arbejdet med Feltundersøgelsen.
Desuden skal eleverne tage udgangspunkt i fænomenet: "læring i skolen", hvor de skal undersøge hvilke udfordringer/problemstillinger som der opstår i det miljø, udfra selvvalgt teorier om læring. Eleverne skal komme med løsningsforslag til forbedring af læring fra individ og/eller samfunds perspektiv
Kernestofområde:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens, motivation og hukommelse
– perceptionen og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen.
Psykologisk metode
– undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse
Eleverne skal kunne:
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger, herunder kunne placere psykologisk teori i en videnskabsteoretisk ramme
– redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere kendskab til, hvordan viden genereres inden for psykologi, og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hvem er jeg? - Identitet og personlighed
Forløbet omhandler forskellige psykologiske retningers forståelse og forklaring af identitet og personlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64375114908",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64375114908",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64375114908"
}