Holdet 2024 Re/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Religion B
Lærer(e)
Hold 2024 Re/h (2h Re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jehovas vidner
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Mystik og sufisme
Titel 4 Karisma
Titel 5 Liv og død i vikingetiden
Titel 6 Girard

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jehovas vidner

Forløb om Jehovas vidner, med fokus på Jehovas Vidner som minoritetsreligion i det danske majoritetssamfund, Beckfords model, Wallis' model, alimentære koder, profetisk læsning af Biblen, indefrasyn og udefrasyn; i forløbet er set Indefra med Anders Agger og Niels Arden Oplevs To verdener, der er arbejdet med tekster fra såvel GT som NT, indefratekster samt baggrundmateriale

Forløbet har set på følgende emner
• Historisk baggrund og udvikling
• Forholdet mellem Jehovas Vidner som minoritet og majoriteten
• JV maksimalistiske bibelsyn
• Alimentære koder og deres formål hos JV (og andre religioner)
• De centrale trosforestillinger (videnskaben, alternativ livsstil, Guds navn, Bibelen)
• Syn på dommedag og 1914

Kernestof:
- kristendommen set i globalt perspektiv, navnlig i dens europæiske og danske fremtræden.
-  et veldefineret religionsfagligt emne

Fagligt mål:
– redegøre for centrale sider ved kristendom herunder dennes religions formative, historiske og nutidige skikkelse
- redegøre for og anvende religionsfaglige teorier:
1. Beckfords model til religiøse bevægelser
2. Forholdet mellem Minoritet og Majoritet

Baggrundslitteratur:
- Annika Hvitmar: Danske verdensreligioner - Kristendom, Gyldendal, 2007, s. 2215, 219, 223-231, 232-235, 237-244, 248-252
- Typer af religiøse bevægelser og minoriteter, fra: Tim Jensen (red), minoritetsreligioner i Danmark - religionssociologisk set, Columbus, 1991, s. 20-25 (Beckfordsmodel)

Tekster:
- Bibelcitater anvendt til JV's forståelse af dommedag:
Fjerde Mosebog 14, 34, Lukas 1, 30-33, Daniels Bog 4, 10-14, Andet Timotheusbrev 3, 1-5, Anden Kongebog 25, 8-16, Johannes’ Åbenbaring 12, 6 + 14,Lukas 21, 20-25,  Salmernes Bog 2, 1-6
- Jehovas Vidner er klare over, at de må bevare organisationen ren, fra: Jehovas Vidner - forkyndere af Guds rige, 1993 (Udgivet af Jehovas Vidner)
- Nanna Fønss: Jeg levede et liv uden frihed, fra: Jydske Vestkysten, 9/8 2005
- Bagefter var der jo ikke noget, fra: Annika Hvitmar: Danske verdensreligioner - Kristendom, Gyldendal, 2007, s. 223
- Jevas vidner om blodstranfusion: http://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/jehovas-vidner-hvorfor-ingen-blodtransfusion/ +
http://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/bibelen-om-blodtransfusion/
- Bibelcitater til forståelse af JV's på blod/allimentære koder samt sammenligne med andre religioner:
Jødedom: Første Mosebog, kapitel 4, vers 8-12, Første Mosebog, kapitel 9, vers 4-6, Anden Mosebog, kapitel 23, vers 19, Tredje Mosebog, kapitel 11, vers 1-8, Tredje Mosebog, kapitel 17, vers 10-14,
Kristendom: Markus-evangeliet, kapitel 7, vers 14-23, Apostlenes gerninger, kapitel 10, vers 9-16, Apostlenes gerninger, kapitel 15, vers 19-21,
Islam: Koranen, sura 4, vers 5
- Videnskab og tro, fra. Vågn op!, 22 januar 2004
- Godkender Jehova en alternativ livsstil, fra: Vågn op!, 1 oktober 2003
- Gud har et navn!, fra: Vågn op! 24 januar 2004
- Kravene til dåb, Vagttånet 1, 1985
- En højtid, der også berører dig, Vagttånet, 15 marts 2004
- Det er jo ikke mig, han er vred på, fra: Annika Hvitmar: Danske verdensreligioner - kristendom, Gyldendal, 2007, s. 237
- Uddrag af udgivelse Jehovas Vidner: En prøvelsens tid (1914-1918), Er Bibelen virkelig fra Gud, Guds navn
- Krigen der forandrede verden, fra: Vagttånet, 1 februar 2014
- Lina Haahr Andersen: Med Jehovas Vidner på skolebænken, 2. maj 2008.
http://www.religion.dk/andre-religioner-og-trosretninger/med-jehovas-vidner-p%C3%A5-skoleb%C3%A6nken
Til ritualer:

Dokumentar: Indefra med Anders Agger 2. Jehovas Vidner, DR2, 2013
Film: To Verdener, Niels Arden Oplev

Ekskursion: Besøg på det skandinaviske hovedkvarter for Jehovas Vidner, Betel





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Hinduisme

Forløb om hinduisme, med fokus på hinduismens historie og hellige bøger, pilgrimsrejse (Kumbha Mela), gunaerne, teofani i hinduismen og andre religion, Rudolf Otto, Bhagavadgita, Purusha-hymnen, myteteori, kastesystemet, Gandhi

Religionshistoriske hovedværker, Bhagavadgita, Systime, 2011, s.7
Allan Ahle, Horisont, Gyldendal, 2013, s.212
Allan Poulsen, Hinduisme, Systime, 2015, 56-60 + 78-84 + 162-166
Rudolf Otto: Det numinøse som fællestræk mellem religioner, her fra: http://mt-stx.systime.dk/index.php?id=148#c436

Teofanier i forskellige religioner: 2. Mosebog kap. 3, 1-14 + Al-Bhukari: Hadith-samling, Kap. 1: Åbenbaring, Bhagavadgita kap. 11,

Pilgrimsfærd – hinduisme, her fra: http://www.religion.dk/hinduisme/pilgrimsf%C3%A6rd-hinduisme, Hanne Kjærgaard, 25. maj 2005

Sadhuer - Indiens hellige mænd
http://www.religion.dk/viden/sadhuer-indiens-hellige-m%C3%A6nd, 13. marts 2013

Bruce Lincolns myteteori: Her fra: Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime, 2012, s. 252

Set:
5 Skarpe om hinduismen
Kumbha Mela (dokumentar)
Gandhi (spillefilm)

Miniprojekt om hindunationalisme
Gujarat brænder og bløder, af Lisbeth Storm, 4. maj 2002 Kristeligt Dagblad
Glimt af antimuslimske tekster fra 2002, her taget fra: Kirsten Egeberg, Lona Lerberg og Johnny Thiedecke: Ansigt til ansigt med inderne, Pantheon, 2006
Den mytiske baggrund for hinduismens terror, her taget fra: Ole Bjørn Petersen og Hans Henrik Fafner: Radikalisering og terrorisme, Systime, 2016, s. 180-181
Os og dem-teori, her fra:  Lykke-Kjeldsen, C (2016) Begrebsnøglen til religion – teori og metode, Systime,  s. 82-83.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mystik og sufisme

Forløb om mystik og sufisme

Dorthe Thelander Motzfeldt: Religion: Teori, fænomenologi, metode - grundbog til religion B, s. 85-101
Lærerfremstillet dokument om Rumi og Mathnawi
Fra Mathnawi (læst som værk): Historien om fløjten + Historien om Báyazíds valfart + Historien om sufien der så indad + Historien inde i kabaen + Historien om elefanten i det mørke rum + Historien om det bedrageriske pæretræ
Dansende dervisher, artikel af Jakob Melander, 17. november 1998, Information
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Karisma

Forløbet forsøger med udgangspunkt i Max Webers teori om karismatisk ledelse og rutiniseringsprocessen at forklare, hvordan religioner starter med fokus på hvilken rolle henholdsvis de religiøse ledere, tilhængerne og samfundet spiller. Fokus er på Hitler, Jesus, Muhammed og Jim Jones

Kernestof: væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori

Baggrundsmateriale:
- JANNIE LE MOIGNE: Den karismatiske leder: Diktator, politiker eller religiøs profet, 5/5 2015, her fra:
http://www.religion.dk/religion-og-ideologiske-vaerdier/den-karismatiske-leder-kan-ogsaa-vaere-en-religioes-profet
- Lykke-Kjeldsen, C., Pedersen, B.J., Rask, T.M., Roost, T.O., Wagner, H. 2023. Begreber. Begrebsnøglen til religion – teori og metode Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140
Om karismatisk ledelse og rutinisering af karisma
- Anders Østerby Mønsted: Massakren i Jonestown, 17. november 2013 Jyllands-Posten
- Beckfords model, Her fra: Tim Jensen (red): Minoritetsreligioner i Danmark – religionssociologisk set, Columbus,1991, s. 20-25
- Neostammer: Victor Bjørnstrup m.fl.: Fra drengestreger til bandekrig, Columbus, 2018, s. 59-61

Tekster:
- Teksteksempler om forskellige autoritetsformer fra: Margit Warburgs ”Religionssociologi” fra 1979, side 49-51
- Udtalelser om Hitler: Her fra: Problemer omkring nazismen i Tyskland frem til 1940 (Gyldendal, 1972), af Erik Ingemann Sørensen (og andre), - Goebbels siger om Hitler i sin dagbog, 11-12, journalist William Shirers s. 12-13, Hitler s. 15 + 18, Robert Ley s. 16
- Til Muhammed som karismatisk leder
Sura 3, 32, Sura 4, 59, Hadith om profetens udseende fra: Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam. Grundbog til islam, Systime, 2011, s. 62-63
- Til Jesus som karismatisk leder
Lukas kap. 4

Dokumentar:
- Massakren i Jonestown (Hot Doks), TV2, 2007
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Liv og død i vikingetiden

Forløbet har fokus på nordisk mytologi  med vægt på myter og deres formål.

Forløbet har set på følgende emner:
• "Grundmyten" i nordisk mytologi og synet på verden
• Sammenhængen mellem trosforestillingerne i nordisk mytologi og vikingernes krigersamfund
• Vikingernes ritualer (blot) og hvilke idealer der kom til udtryk i dem
• Betydningen af gavegivning hos vikingerne

Kernestof:
- væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion

Faglige mål:
- redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
- redegøre for og anvende religionsfaglige teorier:
Marcel Mauss og gavegivning

Baggrundsmateriale:
• Uffe Hartvig Larsen: Vikingers tro og tanke, Akademisk Forlag, 2000, s. 8-11
• Jens Peter Schjødt: Det førkristne Norden. Verdensreligionernes hovedværker. Spektrum, 1999, s. 37-49
• Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C, Systime, 2012, s. 252 (Bruce Lincolns myteteori)
• Jakob Mikkelsen: Gennemgang af Marcel Mauss’ tanker om gaven ud fra hans værk gaven fra 1924

Tekster:
• Uddrag af Gylfaginning, her fra: Jens Peter Schjødt: Det førkristne Norden. Verdensreligionernes hovedværker. Spektrum, 1999, s. 66-71 (kap. 8, 11, 19-20)
• Haakon den Godes saga: Sigurd Jarls blot, Adam af Bremen: Kulten i Uppsala, Thietmar: Om kulten i lejre: Her taget fra: Uffe Hartvig Larsen: Vikingernes tro og tanke, Akademisk forlag, 2000, s. 205-208
• Uddrag om Harald Hårfager, her fra: Vilhelm Grønbech: Vor folkeæt i i oldtiden, bind 3, V. Pios Boghandel,1912, s. 85
• Uddrag fra Egil Skallagrimssons saga, kapitel 83, citeret efter www.heimskringla.no
• Uddrag fra Havamal, her fra Thøger Larsens oversættelse i Edda-Myterne, første Bind, som Thøger Larsen udgav i 1926 (siderne 208-243), i udvalg, strofe 44-47, 76-77
• Historien om Rolf Kraki, her fra: Thøger Larsen: Edda-myterne, Andet Bind, Imprimatur, 1928, s. 152-155

Film:
- Uddrag af Vikings, afsnit 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Girard

Forløb om Girard

Rivaler og syndebukke, med udgangspunkt i René Girards teori om rivaler, syndebukke og mimetisk begær læses forskellige tekster, herunder filmen The Wicker Man, der viser syndebukkens funktion som "religiøs frelser" af samfundet.

Powpoint om Girard, syndebukke og mimetisk begær

Ingrid Ank, 4. juli 2007: http://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/ren%C3%A9-girard-1923

Poul Pilgaard Johnsen: Det, der er sket i Stauning

Her taget fra: Petersen og Pretzman: Rivaler og syndebukke – i religion og kultur, Systime, 2002, s. 219-223

Etiske krav: Følner m.fl.: Kuplen, muren og graven, Gyldendal, 2012, s. 167-168

Niels Schou: Syndebukken

Her taget fra: Petersen og Pretzman: Rivaler og syndebukke – i religion og kultur, Systime, 2002, s. 69-71

Markus-evangeliet, kapitel 11, 1-47

Hans Jørgen Lundager Jensen: Jesu lære

Uddrag fra Snorres Edda om Balder

Uddrag om Balders død

Her taget fra: Petersen og Pretzman: Rivaler og syndebukke – i religion og kultur, Systime, 2002, s. 278-280

Afrikas børnehekse (dokumentar)

The Wicker Man (film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer