Holdet 2024 bk/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk/h (2h bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Intro til Billedkunst.
Titel 2 2. Niko Pirosmani. Billede på flade.
Titel 3 3. Kunst og samfundet - med særlig fokus på klima.
Titel 4 4. Kunstens fortællinger.
Titel 5 5. Skulptur før og nu
Titel 6 6.Tegning før og nu
Titel 7 7. Arkitekturmotiver  før og nu og Projekt
Titel 8 8 Køn og  krop,

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Intro til Billedkunst.

Intro til Billedkunst.

Holdet introduceres til faget gennem en række praktiske øvelser:
1. Kunsthistoriker - skab en kronologisk oversigt.
2. Beskriv et værk for din sidemand - en objektiv billedbeskrivelse.

Gennemgang af læreplanen.

Intro til portfolio.
Portfolio x 2 i H15 - en brun mappe og en grøn mappe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Niko Pirosmani. Billede på flade.

Del 1: En undersøgelse af Niko Pirosmani.

Holdet blev introduceret til Niko Pirosmani, hans ligeværdige sensitive bearbejdning af dyr (natur) og mennesker og hans evne til at skabe fortællinger gennem sin kunst.
Materialet tog afsæt i følgende (Er gennemgået af CR!):
Louisiana Revy 63. ÅRG. NR. 3 2023.
Kryger, M. (2023) Avantgarden elsker en god outsider. Også ham her. Politiken 14. maj.
Steffensen, E. (2023) En stjerne på himlen. Weekendavisen. 17. maj.
Ellemann Höegh, B. (2023) Mesteren fra Georgien havde en sær, unik streg. Og så malede han på voksdug. Berlingske. 11. juni.

Eleverne undersøgte Pirosmanis virker med afsæt i følgende billedeksempler:
Hjort, (1913).138,2 x 113 cm.
Fisker i rød trøje, 111 x 89,5 cm
Kvinde med ølkrus, 112,6 x 90 cm.
Lille lam og påskebord med flyvende engel, 80,4 x 99,9 cm
Ged, 83,4 x 101 cm.
Isbjørnehun med unge, 80,4 x 99,8 cm.
Rådyr ved et vandløb, 80,2 x 99,6.
Kakheti-toget, 70 x 141 cm.
Siddende gul løve, 100,2 x 80,5 cm.
Pige med en ballon, 65,3 cm x 41,5 cm.
Tatarisk kameldriver, 99,3 x 99,3 cm.
Georgisk kvinde med en tamburin. 1906. 110,4 x 89 cm.
Ortachala-skønhed, 52 x 117,6 cm.
Tre hjorte ved et vandløb, 103,3 x 81,4 cm.
Kvinde med blomster og parasol, 112,7 x 53 cm.
Portræt af Alexander Garanov. 1906. 110,5 x 91 cm.
Rådyr med landskab. 1913. 98,5 x 70,5 cm.

Formal- og betydningsanalyse af følgende værker.
Niko Pirosmani, Margareta. 115,9 x 94 cm. Begyndelsen af 1900-tallet.
Niko Pirosmani, Giraf. 137,4 x 111,7 cm. Begyndelsen af 1900-tallet.
Niko Pirosmani, Fest med lirekassemanden Datiko Zemel. 1906. 105,6 x 198,3 cm.

Tal R, The Sohum, 2014 (Værket, som Tal R har malet med inspiration fra Pirosmani, værket er med vilje vendt på højkant).

Relevante faglige begreber til Billedets virkemidler: Statisk og dynamisk komposition, kompositionslinjer, det gyldne snit, hierarkisk og additiv komposition. Rummet og opbyggelse af illusionsrum (overlapning, repoussoir, gradienter, linearperspektivet, synsvinkel), Lys og skygge (naturligt lys, egenskygge og slagskygge). Farven (lys/mørk-kontrast, kold/varm-kontrast, komplementærfarver, kvalitets- og kvantitetskontrast).

Praktisk arbejde:
1. Maleri på sort lærreder. Udsnit af et af Pirosmanis værker. Eleverne vælger selv - Udvælg et udsnit af værket, forstør det og gengiv det i stil med Pirosmani. Uanset om I gengiver dyr eller mennesker, er det et krav at der skal indgå et eller flere øjne for på den måde at følge Pirosmanis ligeværdige bearbejdning af dyr og mennesker – denne særlige sensitivitet.
2. Skitser og fedtfarvegengivelse på cyanotypi.
3. Menukort ”Gør som Tal R - Pirosmani fik mig til at stjæle”. Additivkomposition.


Del 2: Teoretisk arbejde med fokus på billedets virkemidler.

Fortsat træning af formal- og betydningsanalyse.
Henri Matisse. Harmoni i rødt, 1908. Hermitage Museum, Skt. Petersborg.
Claude Monet. Badende ved La Grenouillere, 1869. National Gallery, London.
George Tooker. The Subway. 1959.
M. Pechstein. Under træerne (1911).
Rembrandt van Rijns. Den hellige familie (1640)

Relevante faglige begreber til Billedets virkemidler: Statisk og dynamisk komposition, kompositionslinjer, det gyldne snit, hierarkisk og additiv komposition. Rummet og opbyggelse af illusionsrum (overlapning, repoussoir, gradienter, linearperspektivet, synsvinkel), Lys og skygge. Farven (lys/mørk-kontrast, kold/varm-kontrast, komplementærfarver, kvalitets- og kvantitetskontrast).

Praktisk arbejde:
4. Perspektivtegning. I denne øvelse var holdet i "mesterlære" og fulgte anvisningerne fra følgende
https://www.youtube.com/watch?v=y41VbCfpVoE
Fokus: linearperspektiv, orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje, centralperspektiv. Fugle-, frø- og normalperspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Kunst og samfundet - med særlig fokus på klima.

Kunst og samfundet - med særlig fokus på klima.

Forløbet tog afsæt i Jeppe Heins performance Breath with me, hvor eleverne fulgte Heins instruktioner og skabte stribede værker. Fokus luftforurening/klimakunst. Herefter blev holdet introduceret til Olafur Eliassons installation Ice Watch, Tate Modern (2018). Fokus den globale opvarmning/klimakunst. Desuden var der et fokus på de forskellige kunstformer performance og installationskunst) - deres udtryk, samspil og virkning på beskueren.
Herefter havde holdet fokus på Rune Bosses kunstneriske virke og hans Ur-Pflanze (2018-19) og dertil på Anna Atkins og hendes fotografier/illustrationer af natur og planter ved hjælp af cyanotypi. Cyanotypi impression 1843-1853. Med inspiration fra Bosses gengivelsesstrategier og Atkins fotografiske teknik skabte eleverne værker, der satte fokus på klimaet og vigtigheden af biodiversitet.

Relevante faglige begreber knyttet til analysen af elevværket Ur-Pflanze: Åben og lukket komposition, statisk og dynamisk komposition, kompositionslinjer, det gyldne snit, symmetrisk komposition. Rummet og opbyggelse af illusionsrum (overlapning). Farven (lys/mørk-kontrast, kold/varm-kontrast).

Liste over værker:

Materiale:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=296#c2181 (Introduktion til Rune Bosse. Video 1, 2 og 3: Naturen som eksperimentarium, Naturen som kunstnerisk materiale, Naturen i kunstens laboratorium).
Rune Bosse, Tempus circularis. Fagus sylvatica.
Rune Bosse: Ur-Planze (Novemberr #2), 2018.
Anna Atkins: Cyanotypi impression, 1843-1853
Biodiversitet CONCITO https://concito.dk/biodiversitet  (2 sider)

Installationskunst og performancekunst:
Installationskunst introduceres https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171&loopRedirect=1 (2 sider)
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=257 (Performancekunst, 2 sider).
Jeppe Hein, Breath with me (https://www.youtube.com/watch?v=_U1vUiTqA08)
Olafur Eliasson, Ice Watch, Rådhuspladsen (2014), Tate Modern (2018). Vi havde et særligt fokus på værket på Rådhuspladsen og så i den forbindelse følgende klip med O. Eliasson og Minik Rosing: https://video.ku.dk/video/10496632/ice-watch


Praktisk arbejde:
5. Ur-Pflanze, cyanotypi.
6. Bogen om planterne. En undersøgelse af udvalgte planter, der indgår i elevernes bud på deres Ur-Pflanze.
7. Eleverne skabte alle deres bud på Breath with me. (Blå stribede værker).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Kunstens fortællinger.

Kunstens fortællinger.

Holdet blev indledningsvis introduceret for en række græske myter:
Myten om Arachne
Myten om Hermafroditos og Salmachis
Myten om Apollon og Daphne
Myten om Narcissus
Hvorefter de ved hjælp af forskellige teknikker skulle skildre disse - formålet med de forskellige udtryksformer var at tilstræbe en mere forenklet og abstrakt gengivelse af myterne.
Herefter udvalgte eleverne en af myterne som grundlag for et grafisk tryk. Holdet blev introduceret for grafikkens metode via kunstneren Tal R: Tal R Træsnit https://www.youtube.com/watch?v=2cvtOqEkUUk

Liste over værker:
Emil Nolde, Dansen omkring Guldkalven (1910)
Peter Brueghel den Ældre, Jægerne i sneen (1565)
Albrecht Dürer, Adam og Eva (1504)

Relevante faglige begreber: Åben og lukket komposition, statisk og dynamisk komposition, kompositionslinjer, det gyldne snit, hierarkisk og additiv komposition, symmetrisk komposition. Rummet og opbyggelse af illusionsrum (overlapning, repoussoir, gradienter, linearperspektivet, synsvinkel), Lys og skygge (naturligt lys, egenskygge og slagskygge, synlig lyskilde, billedet har sit eget lys, ophævelse af en samlet belysning). Farven (lys/mørk-kontrast, kold/varm-kontrast, komplementærfarver, kvalitets- og kvantitetskontrast).

Praktisk arbejde:
8. Gengivelse af myte på sort papir.
9. Gengivelse af myte på hvidt papir.
10. Skulptur af ler, der skildre en myte - foto af denne.
11. Maleri af en myte på udklip fra en fagbog (Oldtidens Grækenland) - teknik ala Frederik Næbelrød.
12. Grafik.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Skulptur før og nu

Klassicisme    Modernisme  og Samtidskunst
  
Vi undersøger via nogle periodenedslag i henholdsvis Den antikke kunst,  i Romantikken i Modernismen og i samtiden hvordan menneskekroppen er blevet fremstillet og hvorfor ,dvs med hvilken hensigt ( Betydningsanalyse)

Formalanalysebegreber:  bl.a. gengivelse/stil realistisk>< idealisering,( begrebet Det skønne)  realistisk >< abstrakt / ekspressiv,  figurativ >< nonfigurativ,   
kontrapoststilling, balance>< ubalance, symmetri>< asymmetrisk, dynamisk>< statisk, konkave>< konvekse former, tung >< let , massiv>< hul , organisk>< uorganisk


Professionelle værker:

Antikken
Venus

Klassicismen
Bertel Thorvaldsen, Venus med æblet, 1828,  materiale: marmor

Modernisme/ Ekspressiv skulptur
Niels Hansen Jacobsen:  Skyggen, 1898 materiale: bronze

Samtidskunst dvs tiden ca 1980-2025
Peter Carlsen, Dansk  Loke, 2009  ( parafrase  dvs gendigtning/ remix over Skyggen)Materiale: glaseret keramik

Kirsten Justesen:  Grevinde Danner 2024  materiale: bemalet bronze

Praktisk arbejde/ øvelse 1: lille ekspressiv buste i ler
Praktisk øvelse 2 Nonfigurative mini-skulpturer i papir ( i komplementærfarvekontraster)
Praktisk øvelse 3  Fællesværk:  Installation / fotokunst mix af ler-buster og  reportagefotos af naturkatastrofer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6.Tegning før og nu

Vi kigger på forskellige måder at tegne på ( tegnestil). Vi ser på  idealiseret let forskønnet iagttagelsestegning fra Renæssancen,  til mere ekspressiv tegning  i Modernismen og til en helt subjektive  frie og spontane  evt. naivistiske tegninger  i samtidskunsten og lidt Street art >< graffiti

Læst stof:
2,5 sider Værker på papir ( s 63- 65 midt) For øjeblikket 2  Jesper Beck m fl.  
3 sider om Julie Nord ( s 56.58,59) Manual til samtidskunst Lisbeth Bonde og Mette Sandbye.
Wikipedia   sider om  Street art og Banksy
            

Formalanalysebegreber : bl.a. skitse >< selvstændigt værk, konturstreg, (flade) >< rumlig form, ( også kaldet modellering eller plasticitet) dvs. udtoninger ( dannet af sammenhængende skraveringer med glidende overgange mellem lys og mørke)  Objektskygge , slagskygge, ( den skygge der kastes på omgivelserne) highlight
Iagttagelsestegning >< ekspressiv tegning

Professionelle Værker:  
Renæssancen / Klassicisme
Leonardo da Vinci,  skitse gengivelse af Hænder, ca 1500

Modernisme/ ekspressiv tegning
Egon Schiele, Siddende Kvinde (1914)  blyant og lidt akvarel
Egon Schiele, Selvportræt, ( ca 19110) blyant og lidt akvarel
Kate Kollwitz, Døden med en ung pige på skødet,1934, Sort kridt,  

Samtidskunst

David Shrighley: Time to Choose, 1998,
                             You have no fucking e-mails, 2004

Husk mit navn:   Back to work, ca 2017 Litografisk tryk

Morten Schelde, The Neighbour, 2012, Blyant på papir ( 150X 200cm).

Julie Nord: Demon, 2006, Vægudsmykning,  en form for Installation
                    Tapet, 2006, blyant, pen

Ditte Nathalie Both: Lykkeper, ca 2014,  materiale tuschpen på papir (Originalt værk på Stenhus)

Banksy : Kissing Coppers, 2005,  oprindelig stencils, spraymaling i ( s/h)  
                I Want Change, oprindelig stencils , spraymaling  
                Game Changer, 2005

Praktiske øvelser:

Iagttagelsestegning
Hurtig konturskitse af gips-model af lille torso af Venus
Tegning af egne hænder i arrangeret håndstilling med objektskygge og slagskygge dvs. med naturligt lys/ lyskilde

Ekspressive tegninger evt. med lidt samfundskritisk tilgang
Kollektive abstrakte fantasitegninger / konturtegninger Emne: mødet mellem natur og kultur



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Arkitekturmotiver før og nu og Projekt

Vi indleder med at tale lidt om nogle klassicistiske  fascade-arkitekturmotiver , sådan som de kommer til udtryk i Det græske tempel og den Romerske triumfbue og vi ser nogle eksempler på hvordan nogle af  disse motiver  er videreført i senere tid  bl.a.  i KBH  ( i 1800.tallet) både i det fine  borgerskabs etagehuse og i kirker,  og også  i lokale bygninger i Holbæk både i 1800-tallet og i vores tid .

Motiver som ofte skal signalerer status og magt. Her bor der særligt velhavende eller betydningsfulde mennesker eller institutioner

I skal kende til fagbegreber som bl.a. grundplan, opstalt, facade, portal, Græske motiver som trekantgavl, entablatur, søjleorden,  særlige romerske motiver  hvælving,  og  buer,
Forskellen på bærende konstruktioner og motiver som udsmykning f.eks. pilastre, halvbuer profiler,  triglyffer, metoper, konvulut og tandsnit
I skal også kunne anvendefagbegreber (der også anvendes til beskrivelse bl.a skulptur )som  f.eks geometriske former , statisk  dynamisk  horisontale og verikale linjer  organisk uorganisk, konkav konveks,  rytme og accentuering  

Vi taler også en lille smule om bæredygtighed , både den fysiske , men også om arkitekten  Jan Gehls ide om social bæredygtighed





Derefter ser vi på nogle eks på Modernisme: Funktionalisme og Nyere modernisme ( Opgøret med klassicismen) dvs bruddet med  al udsmykning  og nye ideer om lighed: alles ret til at have en ordentlig bolig , og nye materialer og byggemetoder.  

Læst stof  DAC Antikken
                   DAC  Klassicismen
                   DAC  Modernisme og Nymodernisme


Professionelle Værker:

Antikken
Grækenland :Parthenon i  Athen, ca 438 F.kr ( Før kristi fødsel)  Tempel indviet til den jomfruelige  græske gudinde  Athene ( græsk mytologi)
Romerriget :  nogle af væggene på Collosseum, 80  E.K ( Efter kristi fødsel  )

Klassicismen og Nyklassicismen ( 1700 og 1800-tallet)
Facaden til Vor Frue kirke i KBH  ( ca 1829)
Facader på nogle boliger til rige  Byborgere  på og ved  Kongens nytår KBH ( 1780)
Portalen til Holbæk museum  ( 1844)
Portal på etagebyggeri fra 1930èrne i Holdbæk
Portal i keramik til indgang til andelsboligforening i Holbæk  ca 1980

Modernisme og Nyere modernisme   
Le Corbusier Le  Plan , En fremtidsplan for nye  Højhuse og byplan i Paris  , 19 25
Lagkagehuset på Christianshavn ( 1931)

Ladegårdsparken, socialt boligbyggeri  fra ca 1970èrne

Den mere skulpturelle og  organiske  og eksperimenterende  modernisme  

Unikke, dyre, bygninger som er kulturens huse/ ofte prestigeprojekt : museer, opera, teater etc.

Frank Llyod Wright , Guggenheim museet i New York ca 1937
Jørn Utzon Operahuset i Sidney , 1973

Stenhus før og nu ( 1970erne og 1990` erne)

Grønjordskollegiet , 1970

Nyere modernisme ( et par kollegier)

Tietgenskollegiet, 2005
Big:  Bjarke Ingels , Urban Rigger , 2016
CPH-village  Vesterbro,  c 2020 ( midlertidige bygninger)

Praktisk Øvelse : Lav et udkast til en udsmykning af en portal til indgangen ved billedkunst med klassicistiske elementer

PROJEKT:

Design af eget kollegie  beliggende ved Holbæk fjord.  ( se opgavebeskrivelse under timen )


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8 Køn og krop,

Ps
Hvis vi når det
Kirsten Justesen Ice  Pedestal 2 , 2000, Kunstfoto dvs.et  iscenesat  foto  (Værk  på stenhus )
Kirsten Justesen, Lunch, kunstfoto 1975
Avida Bystrøm,  cherry picking , installation på kunstmuseum, 2018

Julian Thulin ,Virgin Tour , 2019,   Performance/Bodyart / Installation i det offentlige rum  

Egen øvelse Kollage ( Parafrase over dvs. remix af klassicistisk, dvs idealiseret menneskekrop ) ud fra nogle overvejelser over køn og krop i dag



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer