Titel
2
|
2. Niko Pirosmani. Billede på flade.
Del 1: En undersøgelse af Niko Pirosmani.
Holdet blev introduceret til Niko Pirosmani, hans ligeværdige sensitive bearbejdning af dyr (natur) og mennesker og hans evne til at skabe fortællinger gennem sin kunst.
Materialet tog afsæt i følgende (Er gennemgået af CR!):
Louisiana Revy 63. ÅRG. NR. 3 2023.
Kryger, M. (2023) Avantgarden elsker en god outsider. Også ham her. Politiken 14. maj.
Steffensen, E. (2023) En stjerne på himlen. Weekendavisen. 17. maj.
Ellemann Höegh, B. (2023) Mesteren fra Georgien havde en sær, unik streg. Og så malede han på voksdug. Berlingske. 11. juni.
Eleverne undersøgte Pirosmanis virker med afsæt i følgende billedeksempler:
Hjort, (1913).138,2 x 113 cm.
Fisker i rød trøje, 111 x 89,5 cm
Kvinde med ølkrus, 112,6 x 90 cm.
Lille lam og påskebord med flyvende engel, 80,4 x 99,9 cm
Ged, 83,4 x 101 cm.
Isbjørnehun med unge, 80,4 x 99,8 cm.
Rådyr ved et vandløb, 80,2 x 99,6.
Kakheti-toget, 70 x 141 cm.
Siddende gul løve, 100,2 x 80,5 cm.
Pige med en ballon, 65,3 cm x 41,5 cm.
Tatarisk kameldriver, 99,3 x 99,3 cm.
Georgisk kvinde med en tamburin. 1906. 110,4 x 89 cm.
Ortachala-skønhed, 52 x 117,6 cm.
Tre hjorte ved et vandløb, 103,3 x 81,4 cm.
Kvinde med blomster og parasol, 112,7 x 53 cm.
Portræt af Alexander Garanov. 1906. 110,5 x 91 cm.
Rådyr med landskab. 1913. 98,5 x 70,5 cm.
Formal- og betydningsanalyse af følgende værker.
Niko Pirosmani, Margareta. 115,9 x 94 cm. Begyndelsen af 1900-tallet.
Niko Pirosmani, Giraf. 137,4 x 111,7 cm. Begyndelsen af 1900-tallet.
Niko Pirosmani, Fest med lirekassemanden Datiko Zemel. 1906. 105,6 x 198,3 cm.
Tal R, The Sohum, 2014 (Værket, som Tal R har malet med inspiration fra Pirosmani, værket er med vilje vendt på højkant).
Relevante faglige begreber til Billedets virkemidler: Statisk og dynamisk komposition, kompositionslinjer, det gyldne snit, hierarkisk og additiv komposition. Rummet og opbyggelse af illusionsrum (overlapning, repoussoir, gradienter, linearperspektivet, synsvinkel), Lys og skygge (naturligt lys, egenskygge og slagskygge). Farven (lys/mørk-kontrast, kold/varm-kontrast, komplementærfarver, kvalitets- og kvantitetskontrast).
Praktisk arbejde:
1. Maleri på sort lærreder. Udsnit af et af Pirosmanis værker. Eleverne vælger selv - Udvælg et udsnit af værket, forstør det og gengiv det i stil med Pirosmani. Uanset om I gengiver dyr eller mennesker, er det et krav at der skal indgå et eller flere øjne for på den måde at følge Pirosmanis ligeværdige bearbejdning af dyr og mennesker – denne særlige sensitivitet.
2. Skitser og fedtfarvegengivelse på cyanotypi.
3. Menukort ”Gør som Tal R - Pirosmani fik mig til at stjæle”. Additivkomposition.
Del 2: Teoretisk arbejde med fokus på billedets virkemidler.
Fortsat træning af formal- og betydningsanalyse.
Henri Matisse. Harmoni i rødt, 1908. Hermitage Museum, Skt. Petersborg.
Claude Monet. Badende ved La Grenouillere, 1869. National Gallery, London.
George Tooker. The Subway. 1959.
M. Pechstein. Under træerne (1911).
Rembrandt van Rijns. Den hellige familie (1640)
Relevante faglige begreber til Billedets virkemidler: Statisk og dynamisk komposition, kompositionslinjer, det gyldne snit, hierarkisk og additiv komposition. Rummet og opbyggelse af illusionsrum (overlapning, repoussoir, gradienter, linearperspektivet, synsvinkel), Lys og skygge. Farven (lys/mørk-kontrast, kold/varm-kontrast, komplementærfarver, kvalitets- og kvantitetskontrast).
Praktisk arbejde:
4. Perspektivtegning. I denne øvelse var holdet i "mesterlære" og fulgte anvisningerne fra følgende
https://www.youtube.com/watch?v=y41VbCfpVoE
Fokus: linearperspektiv, orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje, centralperspektiv. Fugle-, frø- og normalperspektiv.
|