Holdet 2024 dr/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e)
Hold 2024 dr/h (2h dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion kreativitet og kropssprog
Titel 2 Grundlæggende skuespilteknik og teori 1
Titel 3 Det naturalistiske teater
Titel 4 Det absurde teater
Titel 5 00'ernes teater
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion kreativitet og kropssprog

Introduktion til Dramatik C
Introduktionsforløbet har fokus på skuespillerens arbejde, hvor der opnås kendskab til og indsigt i grundlæggende skuespilteknik og –metode.
Vi skal beskæftige os med følgende:
Arbejde med kreativitet
Ryste sammen øvelser/opvarmning
Aflæse kropsudtryk
Status øvelser

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grundlæggende skuespilteknik og teori 1

Introduktion til grundlæggende skuespilteknik med fokus på skuespilleren.
Der vil i dette forløb være fokus på skuespillerens virkemidler:
- Kroppen, bevægelsesmønstre, aktion/reaktion, rummet, statuen, mimik, gestik, stemmeføring, udtryksniveau og blikretninger.
Der arbejdes med skabelse af egen monolog med særlig fokus på blikretning.

Kernestof:
Dramatik en grundbog; sider: 11-19, 25-26

Tekst:

uddrag fra ”Først bli’r man jo født” af Line Knutzon



Klip:
Jens Arentzen: Blikretning og pauser
http://www.youtube.com/watch?v=HVi3Dbg-VsE
http://www.youtube.com/watch?v=CAr0_qXYoFs

Keith Johnstone: klip med improøvelse og status
https://www.youtube.com/watch?v=uXgmdz5AKoA

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det naturalistiske teater


Teaterhistorisk forløb om Det Naturalistiske drama og Stanislavskijs skuespilteknikker.
Fokus på:

- Viden om naturalismens betydning for teatrets udvikling.
- Viden om Stanislavskijs ”nye” skuespilteknikker
- Afprøvning af teknikker gennem øvelser og små realisationer.
- At kunne arbejde med at forstå og opbygge en rolle.
- At arbejde med dramaturgi og iscenesættelse herunder en dramaturgisk analyse af indledningen til Frøken Julie med særlig fokus på en analyse af magtforholdet, intrige, tema og komposition.

Centrale Stanislavskijbegreber:

• Det magiske hvis / Relationen
• De givne omstændigheder / Situationen
• Fantasi og forestillingsevne
• Fysiske handlinger og motivation
• Undertekst
• Hovedhandling og mål
• At indleve sig

Klar scene: s. 104-107


Tekstmateriale:
Et dukkehjem, Henrik Ibsen, 1879 der spilles små uddrag fra indledningen og slutningen
Helle Helle "En stol for lidt"  teksten dramatiseres med fokus på at arbejde med undertekst, motivation og arbejde med den varme stol.
Frøken Julie, August Strindberg, 1888 uddrag. Fokus en dramaturgisk analyse af indledningen:  en analyse af magtforholdet, intrige, tema og komposition.

Forestillinger:
Klip fra Et dukkehjem:
Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det absurde teater

Fokus på det absurde teaters spillestil og teori (klovneri, usammenhængende dialog, cirkeldramaturgi).


Efter forløbet skal eleverne:
- Kende til den historiske baggrund for Det absurde teater
- Kende til Det absurde teaters dramatikere
- Have kendskab til eksistentialismen
- Have kendskab til og arbejdet med det absurde teater
- Herunder opnå viden om de særlige kendetegn ved Det absurde teaters: spillestil, scenografi, dramaturgi, filosofi.
- Arbejde med dramaturgisk analyse og forestillingsanalyse



Materiale:
Tekster:
Dramatik en Teaterhistorie, Det absurde teater, Systime 2015: s. 124  til 144
Scener fra
Eugène Ionesco ”Den skaldede sangerinde” 1950
Eugène Ionesco "Stolene" 1952
Eugène Ionesco "Enetime" 1951
Samuel Beckett "Venter på Godot" 1952



forestillingsanalyse analyse
Samuel Beckett: Mens vi venter på Godot, Folketeatret 2014 (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 00'ernes teater

Nullernes teater Teaterhistorie- tendenser i nullerne / Det reflekterende  samtidssteater
Mål:
Viden om de vigtigste tendenser og strømninger i nullernes teater. Dramatik, dramatikere og typiske tendenser.
At få kendskab til vigtige teatertendenser i perioden
Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters kort historie, forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
Gennem arbejde/afprøvning af små realisationer

Centrale begreber: Det postdramatiske teater, Det refleksive/politiske teater, Virkelighedsteateret (researchbaseret teater), Lyddrama. Dramaturgien og udtryksformen.

Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters historie(kort), forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
Fokus på Lollike og det postdramatiske teater- videoforestillingsanalyse ( Jeg hører stemmer)
Fokus på scenisk arbejde med fysisk, ekspressiv spillestil og postdramaets 'karakter'.


Læst stof:
Teater i det nye årtusinde s 9-12 og 33-36

teaterstykker:
Christian Lollike: Underværket
Christian Lollike: Dom over skrig
Christian Lollike: All my dreams come true


Teaterstykker uddrag:
Jeg hører stemmer (Det Kgl Teater instruktion Christian Lollike 2017) (CFU)
Manifest 2083 (Christian Lollike 2012)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt i selvvalgte grupper.
Vi arbejder med eksamensprojektets faser fra ideudvikling, planlægning, fremførelse og evaluering.
Eksamensprojektet vises for forældre og venner i teatersalen og målet er at skærpe elevernes kritiske og refleksive blik på deres produkter inden dramatikeksamenen.

Fokus på:

- At skabe og realisere en ide
- Rolleopbygning
- Iscenesættelse
- Måde med et publikum
- Refleksionsevner.

Teaterforestilling:
"Sabotage" Teater Fair play
"Lillith - verdens første kvinde" Holbæk teater
"Kend dig selv" 3g Dramatik midtvejsforestilling Stenhus Gymnasium


grupper:
gruppe 1: Forræder (mord på slottet) (Lærke, Nawal, Tingting)
gruppe 2: Matilde, Rumeysa, Efekan
Gruppe 3: Dom over skrig (Laura, Hjalte og Oliver)
Gruppe 4: Krig undskyld pis (Malte, Hmod, Emilie, Bastian)
Gruppe 5: Bruddet (Først bliver man jo født) Freja, Melanie, Augusta, Isabel




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer