Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 dr/h (2h dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion kreativitet og kropssprog
Introduktion til Dramatik C
Introduktionsforløbet har fokus på skuespillerens arbejde, hvor der opnås kendskab til og indsigt i grundlæggende skuespilteknik og –metode.
Vi skal beskæftige os med følgende:
Arbejde med kreativitet
Ryste sammen øvelser/opvarmning
Aflæse kropsudtryk
Status øvelser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundlæggende skuespilteknik og teori 1
Introduktion til grundlæggende skuespilteknik med fokus på skuespilleren.
Der vil i dette forløb være fokus på skuespillerens virkemidler:
- Kroppen, bevægelsesmønstre, aktion/reaktion, rummet, statuen, mimik, gestik, stemmeføring, udtryksniveau og blikretninger.
Der arbejdes med skabelse af egen monolog med særlig fokus på blikretning.
Kernestof:
Dramatik en grundbog; sider: 11-19, 25-26
Tekst:
uddrag fra ”Først bli’r man jo født” af Line Knutzon
Klip:
Jens Arentzen: Blikretning og pauser
http://www.youtube.com/watch?v=HVi3Dbg-VsE
http://www.youtube.com/watch?v=CAr0_qXYoFs
Keith Johnstone: klip med improøvelse og status
https://www.youtube.com/watch?v=uXgmdz5AKoA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det naturalistiske teater
Teaterhistorisk forløb om Det Naturalistiske drama og Stanislavskijs skuespilteknikker.
Fokus på:
- Viden om naturalismens betydning for teatrets udvikling.
- Viden om Stanislavskijs ”nye” skuespilteknikker
- Afprøvning af teknikker gennem øvelser og små realisationer.
- At kunne arbejde med at forstå og opbygge en rolle.
- At arbejde med dramaturgi og iscenesættelse herunder en dramaturgisk analyse af indledningen til Frøken Julie med særlig fokus på en analyse af magtforholdet, intrige, tema og komposition.
Centrale Stanislavskijbegreber:
• Det magiske hvis / Relationen
• De givne omstændigheder / Situationen
• Fantasi og forestillingsevne
• Fysiske handlinger og motivation
• Undertekst
• Hovedhandling og mål
• At indleve sig
Klar scene: s. 104-107
Tekstmateriale:
Et dukkehjem, Henrik Ibsen, 1879 der spilles små uddrag fra indledningen og slutningen
Helle Helle "En stol for lidt" teksten dramatiseres med fokus på at arbejde med undertekst, motivation og arbejde med den varme stol.
Frøken Julie, August Strindberg, 1888 uddrag. Fokus en dramaturgisk analyse af indledningen: en analyse af magtforholdet, intrige, tema og komposition.
Forestillinger:
Klip fra Et dukkehjem:
Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det absurde teater
Fokus på det absurde teaters spillestil og teori (klovneri, usammenhængende dialog, cirkeldramaturgi).
Efter forløbet skal eleverne:
- Kende til den historiske baggrund for Det absurde teater
- Kende til Det absurde teaters dramatikere
- Have kendskab til eksistentialismen
- Have kendskab til og arbejdet med det absurde teater
- Herunder opnå viden om de særlige kendetegn ved Det absurde teaters: spillestil, scenografi, dramaturgi, filosofi.
- Arbejde med dramaturgisk analyse og forestillingsanalyse
Materiale:
Tekster:
Dramatik en Teaterhistorie, Det absurde teater, Systime 2015: s. 124 til 144
Scener fra
Eugène Ionesco ”Den skaldede sangerinde” 1950
Eugène Ionesco "Stolene" 1952
Eugène Ionesco "Enetime" 1951
Samuel Beckett "Venter på Godot" 1952
forestillingsanalyse analyse
Samuel Beckett: Mens vi venter på Godot, Folketeatret 2014 (CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
00'ernes teater
Nullernes teater Teaterhistorie- tendenser i nullerne / Det reflekterende samtidssteater
Mål:
Viden om de vigtigste tendenser og strømninger i nullernes teater. Dramatik, dramatikere og typiske tendenser.
At få kendskab til vigtige teatertendenser i perioden
Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters kort historie, forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
Gennem arbejde/afprøvning af små realisationer
Centrale begreber: Det postdramatiske teater, Det refleksive/politiske teater, Virkelighedsteateret (researchbaseret teater), Lyddrama. Dramaturgien og udtryksformen.
Fokus på det det refleksive samtidsteater/ politiske teaters historie(kort), forskellige dramaturgiske og udtryksmæssige former
Fokus på Lollike og det postdramatiske teater- videoforestillingsanalyse ( Jeg hører stemmer)
Fokus på scenisk arbejde med fysisk, ekspressiv spillestil og postdramaets 'karakter'.
Læst stof:
Teater i det nye årtusinde s 9-12 og 33-36
teaterstykker:
Christian Lollike: Underværket
Christian Lollike: Dom over skrig
Christian Lollike: All my dreams come true
Teaterstykker uddrag:
Jeg hører stemmer (Det Kgl Teater instruktion Christian Lollike 2017) (CFU)
Manifest 2083 (Christian Lollike 2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt i selvvalgte grupper.
Vi arbejder med eksamensprojektets faser fra ideudvikling, planlægning, fremførelse og evaluering.
Eksamensprojektet vises for forældre og venner i teatersalen og målet er at skærpe elevernes kritiske og refleksive blik på deres produkter inden dramatikeksamenen.
Fokus på:
- At skabe og realisere en ide
- Rolleopbygning
- Iscenesættelse
- Måde med et publikum
- Refleksionsevner.
Teaterforestilling:
"Sabotage" Teater Fair play
"Lillith - verdens første kvinde" Holbæk teater
"Kend dig selv" 3g Dramatik midtvejsforestilling Stenhus Gymnasium
grupper:
gruppe 1: Forræder (mord på slottet) (Lærke, Nawal, Tingting)
gruppe 2: Matilde, Rumeysa, Efekan
Gruppe 3: Dom over skrig (Laura, Hjalte og Oliver)
Gruppe 4: Krig undskyld pis (Malte, Hmod, Emilie, Bastian)
Gruppe 5: Bruddet (Først bliver man jo født) Freja, Melanie, Augusta, Isabel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64375133801",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64375133801",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64375133801"
}