Titel
1
|
Hvad kommer du mig ved? - EKSAMEN
Det er forløbets hensigt at gennemgå og behandle etikkens centrale positioner igennem en undersøgelse af, hvorfor vi som mennesker tilsyneladende har et behov for at opstille adfærdsregler ift. hinanden. Der vil være særligt fokus på at gøre forløbet anvendelsesorienteret - altså skabe 'remtræk til virkeligheden'.
Kernebegreber:
- Konsekvensetik, utilitarisme, handlingsutilitarisme, regelutilitarisme, lystkalkule, hedonisme, kvantitet - kvalitet.
- Pligtetik, deontologi, sindelagsetik, moralloven, Det Kategoriske Imperativ, Det Praktiske Imperativ.
- Dydsetik, situationsetik, Den Gyldne Middelvej, eudaimonia, arete, polis.
Faglige mål:
- at arbejde systematisk med tekstforståelse (analyse, sammenligning og perspektivering, kritisk stillingtagen og vurdering).
- at læse filosofiske tekster, historisk og tematisk.
- at gøres bekendt med centrale etiske positioner.
- at arbejde med definitioner, distinktioner og argumenter inden for etik.
- at se det konkrete overført til abstrakte værdier - og omvendt.
- at gøre filosofien anvendelsesorienteret; perspektivere til elevernes egen virkelighed.
Kernebegreber:
- Konsekvensetik, utilitarisme, handlingsutilitarisme, regelutilitarisme, lystkalkule, hedonisme, kvantitet - kvalitet.
- Pligtetik, deontologi, sindelagsetik, moralloven, Det Kategoriske Imperativ, Det Praktiske Imperativ.
- Dydsetik, situationsetik, Den Gyldne Middelvej, eudaimonia, arete, polis.
|