Holdet 2024 fi/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e)
Hold 2024 fi/h (2h fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad kommer du mig ved? - EKSAMEN
Titel 2 Politisk Filosofi - Frygt - EKSAMEN
Titel 3 Hvad vil det sige at være menneske? - EKSAMEN
Titel 4 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad kommer du mig ved? - EKSAMEN

Det er forløbets hensigt at gennemgå og behandle etikkens centrale positioner igennem en undersøgelse af, hvorfor vi som mennesker tilsyneladende har et behov for at opstille adfærdsregler ift. hinanden. Der vil være særligt fokus på at gøre forløbet anvendelsesorienteret - altså skabe 'remtræk til virkeligheden'.

Kernebegreber:
- Konsekvensetik, utilitarisme, handlingsutilitarisme, regelutilitarisme, lystkalkule, hedonisme, kvantitet - kvalitet.
- Pligtetik, deontologi, sindelagsetik, moralloven, Det Kategoriske Imperativ, Det Praktiske Imperativ.
- Dydsetik, situationsetik, Den Gyldne Middelvej, eudaimonia, arete, polis.

Faglige mål:
- at arbejde systematisk med tekstforståelse (analyse, sammenligning og perspektivering, kritisk stillingtagen og vurdering).
- at læse filosofiske tekster, historisk og tematisk.
- at gøres bekendt med centrale etiske positioner.
- at arbejde med definitioner, distinktioner og argumenter inden for etik.
- at se det konkrete overført til abstrakte værdier - og omvendt.
- at gøre filosofien anvendelsesorienteret; perspektivere til elevernes egen virkelighed.

Kernebegreber:
- Konsekvensetik, utilitarisme, handlingsutilitarisme, regelutilitarisme, lystkalkule, hedonisme, kvantitet - kvalitet.
- Pligtetik, deontologi, sindelagsetik, moralloven, Det Kategoriske Imperativ, Det Praktiske Imperativ.
- Dydsetik, situationsetik, Den Gyldne Middelvej, eudaimonia, arete, polis.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Politisk Filosofi - Frygt - EKSAMEN

Det er forløbets hensigt at gennemgå og behandle de centrale positioner politisk filosofi. Forløbet vil være farvet af 'frygt' som overordnet tema. Der vil være særligt fokus på at gøre forløbet anvendelsesorienteret - altså skabe 'remtræk til virkeligheden'.

Centrale begreber:
Retfærdighed, utopi, monisme-dualisme, Hulelignelsen, statsræsonen, naturtilstanden, samfundspagt, empirisme-rationalisme, selvejerskabstesen, naturloven, magtfordelingslære, samfundskontrakten, egalitarisme, uvidenhedens slør, frihedsprincippet, differensprincippet, åbenhedsprincippet, minimalstat, libertarianisme, berettigelsestesen.

Faglige mål:
- at arbejde systematisk med tekstforståelse (analyse, sammenligning og perspektivering, kritisk stillingtagen og vurdering).
- at læse filosofiske tekster, historisk og tematisk.
- at gøres bekendt med centrale etiske positioner.
- at arbejde med definitioner, distinktioner og argumenter inden for etik.
- at se det konkrete overført til abstrakte værdier - og omvendt.
- at gøre filosofien anvendelsesorienteret; perspektivere til elevernes egen virkelighed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Hvad vil det sige at være menneske? - EKSAMEN

Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skovs grundbog i filosofi, "Mennesket i verden", vil danne grundlag for dette forløb om menneske og mening.

Med særligt fokus på det anvendelsesorienterede element af filosofien vil forløbet undersøge eksistensfilosofiske positioner ift. de menneskelige grundvilkår og det at leve et meningsfuldt liv. Med udgangspunkt i eksistensfilosofiens kernebegreber forsøges menneskets særlige ’væren’ afdækket og forstået.

Kernebegreber:
Angst, valg, mening, lidenskab, fortvivlelse, autenticitet, stadielære, nihilisme, viljen til magt, Gud er død, filosofere med hammeren, overmenneske, slave-/herremoral, perspektivisme, væren-i-sig, væren-for-sig, væren-for-den anden, dømt til frihed, ond tro, ansvar, meningsløshed, absurditet, selvmordet.

Faglige mål:
- at arbejde systematisk med tekstforståelse (analyse, sammenligning og perspektivering, kritisk stillingtagen og vurdering).
- at læse filosofiske tekster, historisk og tematisk.
- at gøres bekendt med centrale etiske positioner.
- at arbejde med definitioner, distinktioner og argumenter inden for etik.
- at se det konkrete overført til abstrakte værdier - og omvendt.
- at gøre filosofien anvendelsesorienteret; perspektivere til elevernes egen virkelighed.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer