Titel
2
|
2. Ulighed i Danmark
Forløbet har til formål at give eleverne indsigt i de faktorer, der skaber og reproducerer uligheder i vores samfund. Eleverne skal desuden selvstændigt kunne argumentere for deres egne holdninger til problemstillinger vedrørende ulighed under inddragelse af teoretiske og ideologiske perspektiver på ulighed.
Eleverne vil gennem forløbet stifte bekendtskab med forskellige teoretiske og ideologiske perspektiver på ulighed, herunder Pierre Bourdieus begrebsapparat, John Rawls, Robert Nozick, Basil Bernsteins sprogkoder og Axel Honneths anerkendelsesteori. I forløbet sættes der fokus på økonomisk ulighed, fattigdom, "den nye ulighed", ulighed i sundhed, uddannelse og i forhold til integration.
Eleverne vil som afslutning på forløbet arbejde med selvstændigt at søge artikler frem om emnet, som de selvstændigt analyserer ud fra teorier og begreber om ulighed.
Følgende faglige mål er dækket i forløbet:
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
• Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
• Metode: Kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode
Lærebøger
• Brøndum, P. & Banke Hansen, T. (2017). Luk samfundet op (3. udgave). Columbus. Side 98-101.
• Jensby, J. G. & Brøndum, P. (2017). Ulighedens mange ansigter: Perspektiver på social ulighed. Columbus. Side 47-51, 67-69, 81-85, 136-141.
• Harrits, J.F. & Thorndal, M.H. (2014). Ind i samfundet. Columbus. Side 18-22.
• Skov, O.B., Matthiesen, T. & Bjørnstrup, V. (2018). Samf på B: Din grundbog om sociologi, politik og økonomi (2. udg.). Columbus. 59-64, 72-82, 150-158, 230.
• Tranegaard Andersen, R. & Engsted, J. (2014). Sygt sund: Perspektiver på sundhed og samfund. Columbus. Side 35-39 og 49-53.
Artikler
• Bugge, Mathilde (2023, 18. april). Det er udtryk for en syg kultur, at højtråbende patienter er kommet først til operationsbordet. Dr.dk. Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/sundhedsordfoerer-det-er-udtryk-en-syg-kultur-hoejtraabende-patienter-er-kommet#!/
• Caspersen, S. (2023, 28. november). Stort fald i antallet af fattige børn – men stadig store kommunale forskelle. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ae.dk. Link: https://www.ae.dk/analyse/2023-11-stort-fald-i-antallet-af-fattige-boern-men-stadig-store-kommunale-forskelle
• Lerche Kristiansen (2024, 18. marts). Ulighed på kort afstand. Dr.dk. Link: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/ulighed-paa-kort-afstand.
• Lyhne, A. (2019, 5. januar). Nej, ulighed er ikke et problem i Danmark. Berlingske Tidende.
• Risgaard, L. (2019, 14. marts). Debatindlæg: De borgerlige nægter at forholde sig til den stigende ulighed i Danmark. Information.
Statistik og tabelmateriale
• 25-årige uden uddannelse efter forældrenes uddannelsesniveau. (https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/bagtal/2012/2012-08-07-unge-uden-uddannelse)
• Afstanden mellem indkomstgrupper er vokset støt siden 1987 (https://www.ae.dk/tema/2023-07-ti-aars-indkomstfremgang-er-ujaevnt-fordelt)
• Andel af personer i relativ fattigdom (https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46843)
• Antal personer berørt af fattigdom, 2 fattigdomsgrænser, 2000-2021 (https://cepos.dk/artikler/0029-absolutte-og-relative-fattigdomsgraenser/)
• Gennemsnit ved den gymnasiale eksamen fordelt på forældrenes højeste fuldførte uddannelse (2015). https://www.dr.dk/nyheder/indland/grafik-dine-foraeldres-uddannelsesniveau-oeger-chancen-et-godt-snit
• Hvilken klasse har de voksne været i som børn? (https://www.ae.dk/files/dokumenter/publikation/temapublikation_din-klasse-foelger-dig-gennem-livet_endelig.pdf)
• Klassesamfund.dk er undersøgt ud fra temaerne uddannelse, indkomst, typiske jobs, sundhed, kriminalitet og børnenes skolegang.
• Stærk sammenhæng mellem forældre og børns uddannelsesniveau, Andelen af mønsterbrydere er faldet siden 2019 og Andelen af mønsterbrydere er faldet siden 2019 (https://www.ae.dk/analyse/2023-02-faerre-boern-af-ufaglaerte-faar-en-uddannelse-men-saerlige-uddannelsestilbud-vinder)
Dokumentar og medieklip
• DR (2016). En syg forskel (afsnit 1).
• DR (2021). Kender du typen? Med barndomsbord og blodrød bøf (uddrag).
• Korsgaard, M. (2012). Min barndom i helvede.
• Rockwool Fonden (YouTube). Den usynlige tråd. Link: https://www.youtube.com/watch?v=X6whem_l1eU
• Socialdemokratiet (YouTube). Vi er på børnenes hold. Link: https://www.youtube.com/watch?v=OgAz_h6u60E&t=1s
|