Holdet 2024 FP3/Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 2024 FP3/Bi (FP3 Bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi og introduktion til evolution
Titel 2 DNA, genetik og genteknologi
Titel 3 Proteiner og enzymer
Titel 4 Hormoner
Titel 5 Afhængighed
Titel 6 Arbejdsfysiologi og energiproduktion
Titel 7 Mikrobiologi og antibiotika resistens
Titel 8 Naturen i grundtræk - skovene i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi og introduktion til evolution

Kort forløb hvor flere dele af cellebiologien er repetition fra bio C.

Forløbet er også en introduktion til evolutionsbiologien som et led i forberedelsen til en studietur og besøg i Berlin zoo.

Indhold:
- Repetition af prokaryote og eukaryote cellers opbygning
- Organellernes funktioner
- Cellemembran og membrantransportprocesser
- Meiose og mitose
- Forskellige livsformer.
- Virus opbygning
- Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion


Forsøg og øvelser: Mikroskopering og Diffusion i agar

Læreplan
Kernestof:  
- cellebiologi: opbygning af pro- og eukaryote celler
- virus: opbygning
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af lipider
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diffusion i agar 23-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DNA, genetik og genteknologi

Tværfagligt forløb med psykologi under overskriften Arv og miljø

Dna's opbygning og funktion, herunder replikation og proteinsyntese i detaljer

Mutationer (molekylære og kromosomale mutationer)

Nedarvning af autosomale og kønsbundne egenskaber - både ét gens og to gensnedarvning. Blodtypesystemerne AB0 og Rhesus som eksempel på nedarvning.

Udvalgte genteknologiske metoder: PCR, gelelektroforese,DNA profilanalyse, gensplejsning.
Der er udført følgende i lab: DNA oprensning, PCR, skæring med restriktionsenzymer, gelelektroforese. Bestemmelse af blodtype.

Diskussion af og stillingtagen til anvendelsen af genteknologiske metoder i fosterdiagnostik. I den forbindelse nævnes kort kunstig befrugtning og fosterdiagnostik. Udsendelsen "Død over Downs" er vist.

Læreplan:
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, celledelinger og genteknologi

Supl. stof:
- bioteknologi og etik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 25-10-2024
Projekt 3 13-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Proteiner og enzymer

Forløb om enzymer og proteiners opbygning, struktur samt funktion.
Der er udført forsøg med katalase.

Læreplan
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner, herunder enzymer

Supl. stof:
- bioteknologi
- miljø


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymet katalase 22-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hormoner

Generelt om homeostasis
Fokus på hormonel balance og hormonel regulering generelt.
Fedt og vandopløselige hormoners virkning på cellulært niveau.
Menneskets kønshormon-regulering og forplantning gennemgås.
Hormonforstyrrende stoffers mulige indvirkning på forplantning.

Elever foretager mikroskopering af sædceller og undersøger effekten af temperatur og lav pH på sædcellernes mobilitet.

Kroppens regulering af frigivelsen af stresshormoner.

Læreplan
Kernestof:
- fysiologi: andre udvalgte organsystemer

Supl. stof
- sundhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Afhængighed

Fysiologi med fokus på nervesystemet og rusmidlers påvirkning af dette.

Der er arbejdet med fysisk og psykisk afhængighed.

Som eksempel gennemgås alkohols fysiologiske påvirkninger af kroppen. Som øvelse undersøges alkohols destabiliserende effekt af cellemembraner.

Læreplan
Kernestof:
fysiologi: andre udvalgte organsystemer

Supl. stof:
- sundhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Arbejdsfysiologi og energiproduktion

Forløb om menneskets fysiologi med fokus på åndedræt, blodkredsløb og energiproduktion.
Der måles puls og blodtryk.
Der foretages dissektion af svine hjerte.

Overordnet gennemgang af det anaerobe og aerobe energistofskifte.

Der udføres bestemmelse af VO2 maks (kondital) samt Windgate test (anaerob kapacitet). Disse tests og målingerne er foretaget i skolens testcenter.

Læreplan
Kernestof:
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb
- biokemiske processer: respiration og gæring
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mikrobiologi og antibiotika resistens


Kort forløb der introducerer basal mikrobiologi.
Anvendelse og virkemåde af forskellige typer antibiotika.
Udvikling af antibiotika resistens.
Virus opbygning og formering inddrages.
I laboratoriet er der lavet pladespredning af en bakterie, som er dyrket ved forskellige temperaturer, og undersøgt for respons på forskellige typer antibiotika
Evolution med fokus på evolutionær udvikling af antibiotika resistens.
Læreplan
Kernestof:
cellebiologi: liv og livets opståen, opbygning af pro- og eucaryote celler
- virus: opbygning og formering
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens

Supl.stof:
- sundhed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Naturen i grundtræk - skovene i Danmark

Skoven som økosystem. Bygger videre på basis økologi fra 1. år.

Fokus på mikrobiel nedbrydning, fotosyntese, planters næringsstofoptagelse, kvælstofs kredsløb.
Eleverne har foretaget karsespiring. Som demo er der er målt CO2 og O2 koncentration.

To "skovtyper" er undersøgt ift. jordbundsforhold, biodiversitet og nedbrydning.

Læreplan
Kernestof:
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, stofkredsløb og biodiversitet..
- biokemiske processer: fotosyntese

Supl. stof:
- Miljø
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer