Holdet 2024 FP1 ps/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 FP1 ps/2 (FP1 ps/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og kønsforskelle
Titel 2 Barndommen
Titel 3 Studiepraktik
Titel 4 Ungdom, Identitet og Stress
Titel 5 Gruppepåvirkning
Titel 6 Kognitiv psykologi - Hukommelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og kønsforskelle

Introduktion til faget psykologi gennem tematiseret forløb af hvordan psykologi forklarer Køn og kønsforskelle.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barndommen

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingspsykologiske teorier og begreber
- udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
- formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestofområde:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø og kultur
– omsorg, sårbarhed og resiliens.


Forløbsbeskrivelse:
Temaet dækker over gennemgang og diskussion af traditionelle udviklingspsykologiske teorier, Erik B. Erikson til nyere spædbarnsforskning, samt Daniel Stern og John Bowlby.

Disse teorier sættes i relation til tilknytningsforstyrrelser, omsorg/omsorgssvigt, sårbarhed og ressiliens, særligt med inddragelse af Bowlbys undersøgelser af anbragte børn samt Mary Ainsworth fremmedsituation og Still face eksperimentet.

Desuden undersøger vi, hvordan individets personlighed dannes og udvikles i samspil mellem risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Studiepraktik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ungdom, Identitet og Stress

Faglige mål:
- redegøre for centrale psykologiske teorier og begreber om ungdom og identitet
- udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til disse på et fagligt grundlag
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
- formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestofområde:
Personlighed og identitet
– selv, identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndteringen af udfordringer, herunder stress og coping.

Temaet dækker over gennemgang og diskussion af ungdomsproblematikker, særligt identitetsudvikling i det senmoderne samfund.

Der fokuseres særligt på stress og personlighedsdannelse i et eksistentiel/humanistisk perspektiv

Der gennemgås identitetsteorier af Eriksons, Gergens og Giddens.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gruppepåvirkning

Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske
– redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd

Kernestofområde:
Socialpsykologi
– gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– stereotyper og fordomme.

I spændingsfeltet mellem individ og samfund vil vi undersøge og diskutere hvorfor mennesker gør som de gør. Vi kigger på gruppers betydning for menneskets handlinger, følelser og identitet med særlig relation til menneskets roller i en samfundsmæssig og kulturel kontekst.

Vi undersøger hvordan stereotyper og fordomme er med til at skabe vores kulturelle forståelse og identitet.
Vi undersøger hvorledes kulturen har indflydelse på vores forståelse af verden og hvilke konflikter der kan opstå ved kulturmøder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kognitiv psykologi - Hukommelse

Faglige mål:
– redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser
– udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag
– inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.

Kernestofområde:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale og kulturelle forholds betydning for læring, intelligens og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af omverdenen.

Vi undersøger hvordan vi indlærer, behandler, oplever og lagrer information via hukommelse, opmærksomhed og perception. Vi ser bl.a. på hvordan vi opfatter og erkender os selv og verden omkring os.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer