Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 FP1 ps/3 (FP1 ps/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro: Køn & kønsforskelle
Forløbsbeskrivelse
Forløbet giver en introduktion til de forskellige tilgange i psykologien gennem temaet om køn og kønsforskelle. Forløbet belyser kendte forskelle mellem kønnene og bruger de forskellige psykologiske tilgange til at forklare, hvorfor man ser kønsforskelle. Der diskuteres løbende forskellen på biologiske og kulturelle forklaringsmodeller, ligesom den binære kønsforståelse også er til diskussion.
Centrale problemstillinger/tematikker
• Køn: Hvad indebærer et binært kønssyn?, Hvordan kan man anskue køn ud fra en bredere kønsforståelse?, Er køn noget vi fødes med, eller kan det formes gennem livet?, Er køn bestemt af arv eller miljø?
• Kønsforskelle: Hvorfor ser vi kønsforskelle?, Hvordan kan vi forklare kønsforskelle?
Kernestof
• Socialpsykologi:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- stereotyper, fordomme og diskrimination
• Personlighed og identitet:
- identitet og personlighed
• Udviklingspsykologi:
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
• Kognition og læring:
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Materialeliste
Grundbog:
• Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje, 3. udg., 2018, Systime. (Kap. 3 & kap. 9)
Medier:
• Caleb Pehrson: Skinner Box Rat, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=yqLUdxczi6M&t=
• DR2 Uden: Uden køn, afsnit 1, 2013. https://www.dr.dk/drtv/se/dr2-uden_-dr2-uden-koen_97230
• DR Undervisning: Køn og krop: Historien om Ehm, 2014. https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/opg-5-historien-om-ehm
• Everywhere Psychology: Bandura's Bobo Doll Experiment, 2012. https://www.youtube.com/watch?v=dmBqwWlJg8U
• News Dog Virals: The Little Albert Experiment, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=5duLMjaTL0U
• Sprouts: Pavlov’s Classical Conditioning, 2020. https://www.youtube.com/watch?v=jd7Jdug5SRc&t=
• Sprouts: Skinner’s Operant Conditioning: Rewards & Punishments, 2020. https://www.youtube.com/watch?v=ne6o-uPJarA&t=
• Sprouts: Social Learning Theory: Bandura’s Bobo Beatdown Experiments, 2022. https://www.youtube.com/watch?v=XHIhkM1cAv4
• TED-Ed: The meaning of life according to Simone de Beauvoir - Iseult Gillespie, 2020. https://www.youtube.com/watch?v=Ws2Y2cWme8c
• Veritasium: The Biggest Myth In Education, 2021. https://www.youtube.com/watch?v=rhgwIhB58PA
Aktuelt stof:
• Kristian Herlufsen, Samvirke: Kan man være andet end hankøn eller hunkøn?, 27. april 2021. https://samvirke.dk/artikler/kan-man-vaere-andet-end-hankoen-eller-hunkoen
• Nikoline Linnemann Prehn, Information: Vi er mennesker, før vi er køn, 29. juni 2018. https://www.information.dk/debat/2018/06/mennesker-foer-koen
• Regitze Christensen, Euroman: Kære mænd - hvor fanden er I henne?, 23. jun. 2015. https://www.euroman.dk/mennesker/jeg-har-brug-for-en-rigtig-hulemand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Livet i gymnasiet
Forløbsbeskrivelse
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes mangfoldige hverdag på gymnasiet eller HF. Eleverne får en forståelse for, hvordan deres hverdag er spækket med forhold, der kan belyses fra flere forskellige psykologiske vinkler.
Forløbet har tematiseret unges oplevelser og udfordringer i gymnasiet. Der har været fokus på, hvordan individet udvikler sig og påvirkes i sociale fællesskaber, herunder gruppepres, identitetsdannelse og konflikter. Derudover har forløbet arbejdet med den kognitive side af livet i gymnasiet med fokus på hukommelse, opmærksomhed & læring.
Centrale problemstillinger/tematikker
- Personlighed: Hvad er personlighed? Hvad former vores personlighed – arv, miljø eller et samspil? Hvordan kan man forklare forskelle i menneskers adfærd med forskellige personlighedsteorier?
- Grupper & gruppekonflikt: Hvordan påvirkes individets adfærd af gruppen? Hvorfor opstår gruppepres og konformitet – og hvordan kan det forklares psykologisk? Hvad er årsagerne til mobning og eksklusion i grupper? Hvordan kan socialpsykologiske teorier forklare fordomme og diskrimination?
- Læring, hukommelse & opmærksomhed: Hvordan kan kognitive skemaer føre til fordomme og stereotyper? Hvilken betydning har hukommelse og perception for vores forståelse af virkeligheden? Hvordan påvirker kognitive fejl (bias) vores beslutninger og adfærd?
Kernestof
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Personlighed og identitet:
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Kognition og læring:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Materialeliste
Grundbog:
- Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje, 3. udg., 2018, Systime. (Kap. 18, kap. 11, kap. 13, kap. 9 & kap. 21)
Medier:
- Innowell e-learning: Psykologi - The Big Five, 2018. https://www.youtube.com/watch?v=8qRUZ2-LclI
- Fighters 1985: Heysel Stadion 29 - 5 - 1985, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=nKnipcqPW3k
- Ted-Ed: The sibling rivalry that divided a town, 2022. https://www.youtube.com/watch?v=fNUQ8RnuUFk
- Sprouts: Robbers Cave Experiment: Unmasking the Roots of Tribal Conflicts, 2023. https://www.youtube.com/watch?v=9W0Txe-bhFE
- TED: Beware online "filter bubbles", Eli Pariser, 2011. https://www.youtube.com/watch?v=B8ofWFx525s
- Practical Psychology: The Stanford Prison Experiment (Summary + Lessons), 2021. https://www.youtube.com/watch?v=iXv91xFipLM
- Clive Wearing - The man with no short-term memory, 2007. https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y
- P3 Essensen: Derfor er din hukommelse fuld af fejl, 2021. https://www.youtube.com/watch?v=1tzI_jPT3Qc
- Whodunnit, 2016. https://www.youtube.com/watch?v=Yt3GVbH_uuE
Aktuelt stof:
- Ida Nygård Larsen & Mikkel Kristensen: ”Radikalisering på teenageværelset”, Information, 18. marts 2023. https://www.information.dk/moti/2023/03/radikalisering-paa-teenagevaerelset-tre-maaneder-fulgte-lukket-hoejreekstremt-onlinefaellesskab. Tilgået d. 18/4 2025.
- Børnerådet: ”Mere end hver tredje ung, som er blevet udsat for digital mobning, har også selv mobbet andre på nettet”, 2017. https://www.boerneraadet.dk/vores-viden/2017/materialer/boerneindblik-417-mere-end-hver-tredje-ung-som-er-blevet-udsat-for-digital-mobning-har-ogsaa-selv-mobbet-andre-paa-nettet/. Tilgået d. 18/4-2025.
- Thomas Hoffman: ”Husfædre dør af stress”, Politiken, 27. april 2002. https://politiken.dk/danmark/art5041775/Husf%C3%A6dre-d%C3%B8r-af-stress. Tilgået 18/4-2025.
- TV2: ”Herlufsholms hemmeligheder”, 2022.
- Cecilie Cronwald: ”Belønning ødelægger din motivation”, videnskab.dk, 16. nov. 2010. https://videnskab.dk/krop-sundhed/beloenning-oedelaegger-din-motivation/. Tilgået d. 18/4-2025.
- Thomas Helsborg: ”Læg telefonen væk i undervisningen og få en højere karakter”, dr.dk, 16. jan. 2017. https://www.dr.dk/levnu/psykologi/laeg-telefonen-vaek-i-undervisningen-og-faa-en-hoejere-karakter. Tilgået d. 18/4-2025.
- Børne- og Undervisningsministeriet: ”Skærme forstyrrer mere end hver 3. elev i undervisningen”, 23. nov. 2024. https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2024/nov/241122-ny-undersoegelse-skaerme-forstyrrer. Tilgået d. 18/4-2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Krisetider
Forløbsbeskrivelse
Forløbet "krisetider" har haft fokus på psykologiske perspektiver på personlige kriser, særligt hos unge i det senmoderne samfund. Undervisningen har undersøgt, hvad der udløser kriser, hvordan de opleves subjektivt, og hvordan individet forsøger at håndtere og bearbejde dem.
Vi har arbejdet med begreber som stress, copingstrategier, resiliens samt trukket på eksistentiel og humanistisk psykologi til at forstå kriser som en del af den personlige udvikling. Forløbet har desuden belyst, hvordan det senmoderne samfunds krav til selvrealisering og præstation kan øge sårbarheden hos unge.
Centrale problemstillinger/tematikker
- Stress & coping: Hvordan reagerer kroppen og psyken på stress – og hvorfor reagerer vi forskelligt? Hvordan ser forskellige copingstrategier ud i praksis?
- Sårbarhed & resiliens: Hvad betyder det at være psykisk sårbar – og hvor kommer sårbarhed fra? Hvad gør nogle mennesker mere modstandsdygtige (resiliente) end andre? Hvilken rolle spiller barndom, relationer og samfund for udviklingen af resiliens?
- Ungdom & senmodernitet: Hvordan påvirker det senmoderne samfund unges psykiske trivsel? Hvilke forventninger og krav møder unge i dag – og hvordan kan de føre til identitetskriser? Hvordan påvirker sociale medier unges selvforståelse og selvværd?
- Eksistentiel og humanistisk psykologi: Hvad betyder det for mennesket at skulle skabe mening i sit eget liv? Hvad siger den humanistiske psykologi om menneskets behov for selvrealisering og anerkendelse? Hvordan håndterer mennesker eksistentielle grundvilkår som valg, frihed og ansvar?
Kernestof
Udviklingspsykologi:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet:
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Materialeliste
Grundbog:
- Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje, 3. udg., 2018, Systime. (Kap. 23, kap. 8, kap. 17 & kap. 19)
Medier:
- TED, Nadine Burke Harris: How childhood trauma affects health across a lifetime, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=95ovIJ3dsNk
- The School of Life: “Why Maslow's Hierarchy Of Needs Matters”, 2019. https://www.youtube.com/watch?v=L0PKWTta7lU
Aktuelt stof:
- Kristina E. Young: ”En ildsjæl brændte ud”, Politiken, 25. mar. 2006.
- Bjørg Tulinius: ”Stress, angst og ensomhed: ”Vi har skabt et samfund, der presser mange unge ud over kanten””, Kristeligt Dagblad, 22. feb. 2019. https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/ungdom-med-ondt-i-livet. Tilgået d. 18/4-2025.
- DR3: ”Limbo – når sabbatår er fucked” (serie), 2019
- Case: Nu mestrer Moni sit liv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Livet i gymnasiet
Forløbsbeskrivelse
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes mangfoldige hverdag på gymnasiet eller HF. Eleverne får en forståelse for, hvordan deres hverdag er spækket med forhold, der kan belyses fra flere forskellige psykologiske vinkler.
Forløbet har tematiseret unges oplevelser og udfordringer i gymnasiet. Der har været fokus på, hvordan individet udvikler sig og påvirkes i sociale fællesskaber, herunder gruppepres, identitetsdannelse og konflikter. Derudover har forløbet arbejdet med den kognitive side af livet i gymnasiet med fokus på hukommelse, opmærksomhed & læring.
Centrale problemstillinger/tematikker
- Personlighed: Hvad er personlighed? Hvad former vores personlighed – arv, miljø eller et samspil? Hvordan kan man forklare forskelle i menneskers adfærd med forskellige personlighedsteorier?
- Grupper & gruppekonflikt: Hvordan påvirkes individets adfærd af gruppen? Hvorfor opstår gruppepres og konformitet – og hvordan kan det forklares psykologisk? Hvad er årsagerne til mobning og eksklusion i grupper? Hvordan kan socialpsykologiske teorier forklare fordomme og diskrimination?
- Læring, hukommelse & opmærksomhed: Hvordan kan kognitive skemaer føre til fordomme og stereotyper? Hvilken betydning har hukommelse og perception for vores forståelse af virkeligheden? Hvordan påvirker kognitive fejl (bias) vores beslutninger og adfærd?
Kernestof
Socialpsykologi:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Personlighed og identitet:
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Kognition og læring:
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Materialeliste
Grundbog:
- Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje, 3. udg., 2018, Systime. (Kap. 18, kap. 11, kap. 13, kap. 9 & kap. 21)
Medier:
- Innowell e-learning: Psykologi - The Big Five, 2018. https://www.youtube.com/watch?v=8qRUZ2-LclI
- Fighters 1985: Heysel Stadion 29 - 5 - 1985, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=nKnipcqPW3k
- Ted-Ed: The sibling rivalry that divided a town, 2022. https://www.youtube.com/watch?v=fNUQ8RnuUFk
- Sprouts: Robbers Cave Experiment: Unmasking the Roots of Tribal Conflicts, 2023. https://www.youtube.com/watch?v=9W0Txe-bhFE
- TED: Beware online "filter bubbles", Eli Pariser, 2011. https://www.youtube.com/watch?v=B8ofWFx525s
- Practical Psychology: The Stanford Prison Experiment (Summary + Lessons), 2021. https://www.youtube.com/watch?v=iXv91xFipLM
- Clive Wearing - The man with no short-term memory, 2007. https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y
- P3 Essensen: Derfor er din hukommelse fuld af fejl, 2021. https://www.youtube.com/watch?v=1tzI_jPT3Qc
- Whodunnit, 2016. https://www.youtube.com/watch?v=Yt3GVbH_uuE
Aktuelt stof:
- Ida Nygård Larsen & Mikkel Kristensen: ”Radikalisering på teenageværelset”, Information, 18. marts 2023. https://www.information.dk/moti/2023/03/radikalisering-paa-teenagevaerelset-tre-maaneder-fulgte-lukket-hoejreekstremt-onlinefaellesskab. Tilgået d. 18/4 2025.
- Børnerådet: ”Mere end hver tredje ung, som er blevet udsat for digital mobning, har også selv mobbet andre på nettet”, 2017. https://www.boerneraadet.dk/vores-viden/2017/materialer/boerneindblik-417-mere-end-hver-tredje-ung-som-er-blevet-udsat-for-digital-mobning-har-ogsaa-selv-mobbet-andre-paa-nettet/. Tilgået d. 18/4-2025.
- Thomas Hoffman: ”Husfædre dør af stress”, Politiken, 27. april 2002. https://politiken.dk/danmark/art5041775/Husf%C3%A6dre-d%C3%B8r-af-stress. Tilgået 18/4-2025.
- TV2: ”Herlufsholms hemmeligheder”, 2022.
- Cecilie Cronwald: ”Belønning ødelægger din motivation”, videnskab.dk, 16. nov. 2010. https://videnskab.dk/krop-sundhed/beloenning-oedelaegger-din-motivation/. Tilgået d. 18/4-2025.
- Thomas Helsborg: ”Læg telefonen væk i undervisningen og få en højere karakter”, dr.dk, 16. jan. 2017. https://www.dr.dk/levnu/psykologi/laeg-telefonen-vaek-i-undervisningen-og-faa-en-hoejere-karakter. Tilgået d. 18/4-2025.
- Børne- og Undervisningsministeriet: ”Skærme forstyrrer mere end hver 3. elev i undervisningen”, 23. nov. 2024. https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2024/nov/241122-ny-undersoegelse-skaerme-forstyrrer. Tilgået d. 18/4-2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Barndommens betydning
Forløbsbeskrivelse
Forløbets fokus er udviklingspsykologi, og eleverne undersøger psykologiske bud på problemstillinger som hvad god omsorg er, hvordan barnet udvikler sociale evner og empati, forældrenes rolle for barnets tidlige udvikling, konsekvenserne af tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt, samt hvorfor visse børn er særligt modstandsdygtige over for omsorgssvigt.
Forløbet skal give eleverne større forståelse for hvordan den første tid for et barn kan have en betydning for barnets videre udvikling. Desuden skal eleverne forstå og kunne forholde sig kritisk til teorier omkring barnets udvikling samt mulighed for at påvirke sit eget liv i en gunstig retning senere hen hvis det har fået en udfordrende start på livet.
Centrale problemstillinger/tematikker
- Freuds psyko-seksuelle udvikling: Hvordan påvirker barndommens seksuelle faser individets personlighedsudvikling?, Hvilken rolle spiller det ubevidste og fortrængning i udviklingen?, Hvad sker der, hvis et barn fikseres i en bestemt fase?
- Bowlby & Ainsworth tilknytningsteori: Hvordan påvirker tidlig tilknytning barnets emotionelle og sociale udvikling?, Hvilken betydning har omsorgspersonens sensitivitet og tilgængelighed?, Hvordan kan tilknytningsmønstre præge individets relationer gennem livet?
- Eriksons udviklingsmodel: Hvordan udvikles identitet gennem forskellige livsfaser?, Hvilke psykosociale konflikter skal individet løse for at udvikle sig sundt? Hvad er konsekvenserne af ikke at løse udviklingskriserne tilfredsstillende?
- Sterns udviklingsmodel: Hvordan opstår og udvikles selvfornemmelsen hos spædbarnet? Hvilken betydning har samspillet med omsorgspersonen for barnets selvudvikling? Hvordan sameksisterer og bygger selvniveauerne oven på hinanden?
- Udviklingsforstyrrelser & omsorgssvigt: Hvilke psykologiske konsekvenser har omsorgssvigt og tidlige traumer? Hvordan påvirker udviklingsforstyrrelser barnets adfærd og sociale funktion? Hvad er sammenhængen mellem miljø, arv og udviklingsforstyrrelser?
Kernestof
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Materialeliste
Grundbog:
Ole Schultz Larsen: ”Psykologiens Veje”, 3. udg., 2018, Systime. (Kap. 6, kap. 7, kap. 8, kap. 12, kap. 16)
Magnus Riisager: ”PsykB – temaer til psykologi på B-niveau”, 1. udg., 2023, Frydenlund. (Kap. 8)
Medier:
- The Strange Situation - Mary Ainsworth. https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU
Aktuelt stof:
- DR: Gift ved første blik, 5. okt 2023 (sæson 9, afsnit 7).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Livet i gymnasiet (del 1)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64379826326",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64379826326",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64379826326"
}