Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 FP4 eø (FP4 eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRO OG FORRETNINGSPLAN
I forløbet introduceres, ud over forskellige virksomhedstyper, firmaet N'Sleep i Skagen gennem DR-dokummentaren 'De Vildeste Ivværksættere'; Der refereres til N'Sleep i forbindelse med fagets 'vrige emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
INNOVATION OG IVÆRKSÆTTER
Forløbet har fokus på :
- Interessenter
- Iværksættertyper
- Virksomhedsformer, undtagen andelsselskaber, med vægt på fordele og ulemper ved de forskellige former.
Forløbet indeholder Innovationskapitlet i LVO. Herunder fokus på begreberne:
- Sammenhængen mellem invention og innovation
- Hvad driver innovation?
- Diffusion
- Kilder til innovation
- Innovationsformer
- PLC
Elevernes start-up virksomheder:
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
STRATEGI
Fokus i dette kapitel på at elever kan definere, forstå og anvende følgende begreber og modeller:
- Marked
- Værdikæde
- Markedsleder
- SWOT og PEST(EL)
- Porters diamant
- Porters konkurrenceformer
- Porters Five Forces
- Porters generiske strategier
- Boston-matricen
- Ansoffs vækstmatrice
- Kilder til vækst (organisk/uorganisk)
- Integrationsformer
- Blue ocean/Red ocean
|
Indhold
|
Kernestof:
-
SWOT analyse | Forklarmiglige.dk
-
STEEPLE analysen - analyse af omverdenen | Forklarmiglige.dk
-
LVO, pp. 58 - 63 (indtil 2.3), pp. 58 - 59 kursorisk; vi starter strategikapitlet, hvor rigtigt mange af fagets vigtigste modeller findes; læg godt mærke til højre spalte, p. 60, og overvej om dette hænger sammen med de instrukser, Jesper Buch gav N'
-
LVO, pp. 64-69 om SWOT og STEEPLE, overspring 2.4 om TOWS-analysen
-
PORTERS DIAMANT.pdf
-
PORTERS DIAMANT.pptx
-
Konkurrenceformer: Guide til at forstå din markedsposition
-
Konkurrenceformer
-
Læs om elementerne i STEEPLE og løs opgaven sidst i dokumentet
-
Porters Five Forces
-
Positioneringskort.pptx
-
Færdiggør vedhæftede opgave om konkurrenceformer:
-
Læs LVO, pp. 72-76 om positioneringskortet og Porters Five Forces; overvej om du er helt enig i produkternes placering i positioneringskortet p. 73, konfektureprodukter er jo meget heterogene
-
LVO, pp. 72-73 om positionering, 77-79 om Porters konkurrencestrategier
-
Figur 2.6 og 2.13 (LVO 3).pptx
-
Læs LVO, pp. 77-79 om Porters konkurrencestrategier
-
Læs LVO, pp. 82-84 om Bostonmatricen, der beskriver virksomhedens produktportefølje
-
Læs LVO, pp. 84-86 om Ansofs vækstmatrice og intern/organisk vækst
-
Læs LVO, pp. 86-90 om ekstern/uorganisk vækst
-
Samme lektie som til sidste gang
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
MARKETING
Fokus i dette forløb er:
- Købsmotiver
- Videregående arbejde med segmentering ud fra Minerva, Gallups kompas og Conzoom. Derudover Systimes 'Kender du typen'-case med elevfremlæggelser
- Marketingmiks (7 p'er)
- Branding
- Penetration-/skimming price
- Below/above the line
- Positioneringskort
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs LVO, pp. 95-99
-
Value Proposition Canvas Explained
-
Opgave dag 1.docx
-
Læs om de ni elementer i:
-
Læs LVO, pp. 102-109, men overspring figur 3.3 og Vurdering af segmenterne; desuden læses afsnittet om brandnavne kun kursorisk
-
Sortiment X.docx
-
Læs LVO, pp. 110-114, 116-120 om de 7 p'er, produkt og pris
-
Læs LVO, pp. 114-122; priselasticitet, pp. 115-116 kun kursorisk, jeg gennemgår eksempler på tavlen, for det er ikke kernestof, men det er en god idé at kende til sammenhængene mellem pris og efterspørgsel
-
Læs LVO, pp. 120-128; læg godt mærke til forskellen på 'below the line' og 'above the line' promotion; for at præcisere opdeler bogen promotion i disse to + 'Teknologi og promotion' (p. 129), hvor sidstnævnte er den form, der efterhånden har størst f
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
REGNSKAB & ØKONOMI
Forløbet fokuserer, ud over den grundlæggende forståelse af omkostninger, resultatopgørelse og balance, på at eleverne kan kommentere og fortolke regnskaber ud fra absolutte tal og især nøgletal.
Begreberne kapacitetsgrad, lagerdage og Dupont-pyramiden er ikke behandlet. Øvrige nøgletal er anvendt på sammenlignende analyse for udvalgte år af LEGO og Pandoras regnskaber.
Under forløbet gennemførte aktiespilskonkurrence, i hvilken forbindelse børsnøgletallene K/I og P/E er gennemgået via fiktive cases.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
ORGANISATION & LEDELSE
Forløbet samler kapitlerne i LVO om organisation, ledelse og motivation.
Der er især fokuseret på:
- Organisationstyper og -former (Mintzberg) og baggrunden for valg af en given form ud fra overvejelser om f.eks. mekanistisk eller organisk struktur, herunder case om 'Blue Bell Creameries'
- Ledelsesteoriers udvikling, leders opgaver og ledertyper (manager/leder)
- Ledelsesformer (autoritær, demokratisk, laissez-faire)
- Situationsbestemt ledelse (U1 - U4)
- Ledelsesgitteret (Blake & Mouton)
- Adize om teamledelse
- Interkulturel ledelse (Hofstede) og de seks kulturelle dimensioner
I denne forbindelse er arbejdet med Systimes case om Vestas' produktion af vindmølle-naceller i Spanien.
Motivationsdelen omfatter først og fremmest:
- Motivations- og vedligeholdelsesfaktorer (Herzberg)
- Maslows behovspyramide
- McGregors menneskesyn
- Scheins forskellige menneskeopfattelser: Economic man, social man, complex man.
Herunder er der især fokus på sammenhængen mellem de ovenstående tilgange til motivation og ledelsesformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64379849646",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64379849646",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64379849646"
}