Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ol/d (3d ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget
En beskrivelse af faget oldtidskundskab samt en introduktion til antikken
Oldtidskundskab er et videns-, kundskabs- og kulturfag, der omhandler antikken som grundlag for senere perioders kultur og forestillingsverden såvel europæisk som globalt. Faget er centralt for almendannelse, idet det beskæftiger sig med antikke tekster og monumenter, hvori værdier, begreber og formsprog, der blev normgivende for senere perioders kunst,litteratur, tænkning og værdier, kommer til udtryk.
Hovedprincippet er autopsi - selvsyn - hvor vi møder antikken gennem dens tekster, og vi perspektiverer herefter til vores samtid. Vi møder teksterne reflekteret og kritisk - men vi skal også være villige til at lade os udfordre, bevæge og danne i mødet med antikken.
Basisteksterne, som vi læser, læses som en litterær helhed, i en tematisk sammenhæng og som en del af fagets sammenhæng.
Arbejdsformer:
Undervejs i løbet af året vil jeg indføre jer i forskellige forløb gennem små læreroplæg. Den vigtigste arbejdsform i undervisningen er nærlæsning af teksterme. I vil skulle arbejde både individuelt, i par- og gruppearbejde med teksterne. Ofte vil arbejdet munde ud i små oplæg (hvor f.eks. en gruppe gennemgår et tekststykke) eller i en klassesamtale om teksten.
I vores skulpturforløb vil arbejdet blive mere projektpræget.
Basistekst i alt: 177
Vi begynder skoleåret med at se på, hvad oldtidskundskab er, og vi taler i den forbindelse om det antikke og det moderne gymnasium samt begrebet almendannelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fra mythos til logos 1, kærlighed - Hesiod
Indirekte samspil med religion.
Vi læser uddrag af Hesiods "Theogonien": Nedslag i proømiet samt vers 116-210 + 453-506
Vi læser Iliaden, 5. sang, vers 370-374
Fokuspunkter:
- Episke træk
- Græske guder - deres attributter og virkeområde
- Kosmogoni < > antropogoni < > theogoni
- Mytens didaktiske funktion
- Etymologiske forklaringer
- Kærlighed i mytologien - Eros og Afrodite
- Forskellige Afrodite-traditioner
- Oraklet i Delfi
Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte græske og romerske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer.
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster - og hvorfor
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder (hvor udgangspunktet er hermeneutisk); den filologiske nærlæsning, biografisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning
Perspektivering:
Maleri: Uranos' kastration af Vasari (1500-tallet)
Maleri: Venus' fødsel af Botticelli (1486)
Basistekst: 7 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Homer - Odysseen
Vi læser 1. og 9. sang af Odysseen.
Fokuspunkter:
- Det homeriske spørgsmål
- Viden om det antikke epos og dets kendetegn - versemålet, mundtligheden, musepåkaldelse, patronymika, epiteter, formelvers og homeriske lignelser
- Guderne hos Homer
- Heltetyper: metis < > bia
- De civiliserede / grækerne < > barbarerne / ikke grækerne
- Retoriske virkemidler
- Do-ut-des tanken
- Telemachos' udvikling
- Rejsen og kulturmødet
- Etnocentrisme < > etnorelativisme
- Øve grundighed og systematik, der bidrager til at udvikle studiekompetencen
Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte græske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster - og hvorfor
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder (hvor udgangspunktet er hermeneutisk); den filologiske nærlæsning (der bidrager til at forstå helheden og omvendt), biografisk læsning, strukturalistisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning
Perspektivering:
- Forskellige malerier af Æblestriden
- Film: O Brother, Where Art Thou? (2000)
- Klaus Rifbjerg: "Penelope på Ithaca" (1970)
- Troels Kløvedals syn på rejsen og Odysseus, uddrag fra artiklen "Troels Kløvedal revser danskernes måde at rejse på", Politiken 2014
- Forskellige tolkninger af Odysseus-karakteren, uddrag fra artiklen "Den aldrig forlegne vendekåbe", Politiken 2002
- Uddrag fra artiklen "Kampen mod barbariet", Kristeligt Dagblad 2009
- Model for interkulturel forståelse
Fokuspunkter i perspektiveringen:
- Homer som inspirationskilde
- Klaus Rifbjergs brug af Penelope-figuren
- Rejsen og kulturmødet
- Barbari og civilisation
Basistekst: 31 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Billeder til æblestriden.docx
-
I skal bruge læselektien til at prøve at få et overblik over relationerne mellem Agamemnon, Klytaimnestra, Orestes, Ifigenia, Menelaos og Aigisthos. Tag noter i jeres noteshæfte til det.
-
Genlæs lektien til i mandags
-
Læs op på det, du har lært i old indtil nu, der kommer en lille prøve
-
Homers Odysse, 1. sang, (Otto Steen Due), Gyldendal, 2006
-
Genlæs de første 105 vers i 1. sang i Odysseen
-
Odysseen 1 sang.pdf
-
Alle spørgsmålene til Odysseens 1. sang, vers 1-105 skal være besvaret til i dag
-
Spørgsmål til 1 sang vers 106-251.docx
-
Spørgsmål til resten af 1 sang i Odysseen.docx
-
Arbejdsark til Odysseens 9 sang vers 1-192.docx
-
Overvejelser i forhold til 9. sang.docx
-
Du skal læse de første 192 vers i 9. sang i Odysseen til i dag.
-
Genlæs de første 192 vers i 9. sang i Odysseen
-
9. sang, vers 105-141 til print.docx
-
9. sang, vers 105-141.docx
-
Om Grækenland.docx
-
Du skal til i dag have forberedt vers 252-307 i 9. sang ud fra vedhæftede analyseskema
-
Spørgsmål til resten af 9, vers 371-566.docx
-
Undersøg på nettet hvem Troels Kløvedal er og læs herefter Homers Odyssé og kulturfprståelse (blev udleveret onsdag og er også vedhæftet som pdf.)
-
Antikreception, Penelope på Ithaca, 2024.pptx
-
Det du arbejdede med i torsdagstimen skal være lavet færdigt til i dag
-
MEDBRING JERES GRUNDBOG PAIDEIA
Supplerende stof:
-
Paideia, Grundbog til oldtidskundskab, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Systime 2012: side 11-13
-
Paideia, Grundbog til oldtidskundskab, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Systime 2012: side 19, 22
-
Ifigenia | lex.dk – Den Store Danske
-
Paideia, Grundbog til oldtidskundskab, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Systime 2012: side 27-28
-
Paideia, Grundbog til oldtidskundskab, Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen, Systime 2012: side 16-19
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fra mythos til logos 2, kærlighed - Ovid
Vi læser fragmenter om Empedokles' naturfilosofi.
Herefter læser vi uddrag fra Elskovskunsten af Ovid.
Derefter læser vi begyndelsen på Ovids Metamorfoser om verdens, menneskets og dyrenes skabelse, uddrag af 15. sang om verdens og menneskets foranderlighed, samt Apollo- og Daphnemyten.
Sidst i forløbet læser vi uddrag fra Ovids Eskapader (Amores): 1,4 & 1,5 & 1,9
Fokuspunkter:
- Empedokles' naturfilosofi og kærlighedens rolle
- Det mytologiske verdensbillede overfor det naturvidenskabelige verdensbillede
- Fra mythos til logos
- Romerske guder - deres attributter og virkeområder
- Forfatteren Ovid
- Kendetegn ved den episke genre
- Kendetegn ved elegi-genren
- Forskelle og ligheder mellem græsk og romersk epos
- Publikum; litterater der værdsatte interetekstuelle referencer og henvisninger til de græske værker
- Metamorfose-begrebet
- Ovids verdensbillede, menneskesyn og verdenssyn
- Ovids kærlighedsopfattelse
- Ovids brug af mytologien i forbindelse med beskrivelse af kærligheden
- Mytens didaktiske funktion
- Aristoteles' teori om anagnorisis og peripeti
Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte romerske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder; den filologiske nærlæsning, biografisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning
Perspektivering:
Skulpturer af Kate MacDowell: Hare "First and last breath" (2007) og Daphne (2007)
Emily Cullen: Dafnes svar, (2019)
Anmeldelse af Pia Busks digtsamling "Corina og jeg" fra Information, 20. maj 2017
Uddrag fra Pia Busks digtsamling Corinna og jeg (2017): "Professoren", Første møde", "Guderne" og "Navnet"
Basistekst: 24 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kunstsøjle: Skulptur - i et historisk perspektiv
Faglige mål:
- Beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶ Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter
Den græske (fra arkaisk til hellenistisk) og romerske skulpturs udvikling.
Datering på baggrund af stilistiske træk.
Gennemgang af de vigtigste historiske begivenheder.
Kernestof: Kendte / gennemgåede græske værker:
1. Poseidon Kouros'en
2. Kouros fra Anavysos
3. Aristodikos
4. Den Chiotiske Kore
5. Euthydikos' Kore
6. Kalvebæreren
Tidlig klassisk tid:
7. Kritios-drengen
8. Vognstyreren
Højklassisk tid:
9. Amazone
10. Spydbæreren
11. Diadoumenos
Senklassisk tid:
12. Afrodite fra Knidos
13. Hermes med Dionysosbarnet
Hellenistisk tid:
14. Demosthenes
15. Galler der dræber sig selv og sin hustru
16. Afrodite og Pan
17. Nike fra Samothrake
Romersk skulptur:
1. Augustus - Prima Porta
2. Kejser Commodus - som sagnhelten Herakles
3. Kejser Cladius - som Jupiter
4. Marcus Aurelius - rytterstatue
5. Portræt af romersk kvinde
6. De tre gratier
Perspektivering - Barokkens brug af det antikke græske formsprog:
1. Hades' rov af Persefone af Bernini
Perspektivering - Nyklassicismens brug af det antikke græske formsprog (oplysningstiden som den historiske baggrund):
1. Jason med det gyldne skind af Thorvaldsen
2. Ganymedes rækker skålen af Thorvaldsen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Drama - Ødipus (moderne udgangspunkt)
Vi læser tragedien Kong Ødipus af Sofokles (oversat af Otto Foss).
Dette forløb tager udgangspunkt i en moderne problemstilling, hvor klassen diskuterer skæbne og fri vilje (inspireret af Dodds - om tolkninger af "Kong Ødipus" - tekst 46 fra J. Thiedecke Skæbne, synd og straf i antikken og eftertiden).
Undervejs får klassen kendskab til samtidens Athen, Kadmos-myten, De Store Dionysosfester, teateret samt Aristoteles' Poetik / dramateori:
Tragediens opbygning, stedets & tidens & handlingens enhed, desis & lysis, anagnorisis, peripeti og katharsis.
Derudover arbejder vi med følgende begreber og temaer:
- Kosmos < > kaos
- Hybris - nemesis
- Dionysisk < > apollinsk
- Miasma
- Stichomyti
- Tragisk ironi
- Den tragiske helt
- De 3 appelformer; etos, patos, logos
- Blindhed/uvidenhed
- Indre < > ydre syn
- Oraklet i Delfi
- Synet på skæbnen
Andre fokuspunkter:
- Vi diskuterer slægtskyld samt forskellen på subjektiv og objektiv skyld
- Skæbne som en moderne problemstilling
Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte græske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer.
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster - og hvorfor
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder; den filologiske nærlæsning, biografisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning (hvor udgangspunktet er hermeneutisk).
Perspektivering:
Freud: Ødipuskomplekset (1969-75)
Jean-Pierre Vernant: Ødipus uden kompleks (1991)
Basistekst: 104 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591050320",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591050320",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591050320"
}