Holdet 2024 ol/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold 2024 ol/w (3w ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til faget
Titel 2 Fra mythos til logos 1, kærlighed - Hesiod
Titel 3 Homer - Odysseen
Titel 4 Fra mythos til logos 2, kærlighed - Ovid
Titel 5 Kunstsøjle: Skulptur - i et historisk perspektiv
Titel 6 Filosofi (herunder styreformer)
Titel 7 Drama - Ødipus (moderne udgangspunkt)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til faget

En beskrivelse af faget oldtidskundskab samt en introduktion til antikken

Oldtidskundskab er et videns-, kundskabs- og kulturfag, der omhandler antikken som grundlag for senere perioders kultur og forestillingsverden såvel europæisk som globalt. Faget er centralt for almendannelse, idet det beskæftiger sig med antikke tekster og monumenter, hvori værdier, begreber og formsprog, der blev normgivende for senere perioders kunst,litteratur, tænkning og værdier, kommer til udtryk.

Hovedprincippet er autopsi - selvsyn - hvor vi møder antikken gennem dens tekster, og vi perspektiverer herefter til vores samtid. Vi møder teksterne reflekteret og kritisk - men vi skal også være villige til at lade os udfordre, bevæge og danne i mødet med antikken.

Basisteksterne, som vi læser, læses som en litterær helhed, i en tematisk sammenhæng og som en del af fagets sammenhæng.

Arbejdsformer:
Undervejs i løbet af året vil jeg indføre jer i forskellige forløb gennem små læreroplæg. Den vigtigste arbejdsform i undervisningen er nærlæsning af teksterme. I vil skulle arbejde både individuelt, i par- og gruppearbejde med teksterne. Ofte vil arbejdet munde ud i små oplæg (hvor f.eks. en gruppe gennemgår et tekststykke) eller i en klassesamtale om teksten.
I vores skulpturforløb vil arbejdet blive mere projektpræget.

Basistekst i alt: 175

Vi begynder skoleåret med at se på, hvad oldtidskundskab er, og vi taler i den forbindelse om det antikke og det moderne gymnasium samt begrebet almendannelse.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra mythos til logos 1, kærlighed - Hesiod

Indirekte samspil med religion.

Vi læser uddrag af Hesiods "Theogonien": Nedslag i proømiet samt vers 116-210 + 453-506

Fokuspunkter:
- Episke træk
- Græske guder - deres attributter og virkeområde
- Kosmogoni < > antropogoni < > theogoni
- Mytens didaktiske funktion
- Etymologiske forklaringer
- Kærlighed i mytologien - Eros og Afrodite
- Oraklet i Delfi

Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte græske og romerske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer.
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster - og hvorfor
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder (hvor udgangspunktet er hermeneutisk); den filologiske nærlæsning, biografisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning

Perspektivering:
Maleri: Uranos' kastration af Vasari (1500-tallet)
Maleri: Venus' fødsel af Botticelli (1486)

Basistekst: 7 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Homer - Odysseen

Vi læser 1. og 9. sang af Odysseen.

Fokuspunkter:
- Det homeriske spørgsmål
- Viden om det antikke epos og dets kendetegn -  versemålet, mundtligheden, musepåkaldelse, patronymika, epiteter, formelvers og homeriske lignelser
- Guderne hos Homer
- Heltetyper: metis < > bia
- De civiliserede / grækerne < > barbarerne / ikke grækerne
- Retoriske virkemidler
- Do-ut-des tanken
- Telemachos' udvikling
- Rejsen og kulturmødet
- Etnocentrisme < > etnorelativisme

- Øve grundighed og systematik, der bidrager til at udvikle studiekompetencen

Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte græske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster - og hvorfor
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder (hvor udgangspunktet er hermeneutisk); den filologiske nærlæsning (der bidrager til at forstå helheden og omvendt), biografisk læsning, strukturalistisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning

Perspektivering:
- Forskellige malerier af Æblestriden
- Film: O Brother, Where Art Thou? (2000)
- Klaus Rifbjerg: "Penelope på Ithaca" (1970)
- Troels Kløvedals syn på rejsen og Odysseus, uddrag fra artiklen "Troels Kløvedal revser danskernes måde at rejse på", Politiken 2014
- Forskellige tolkninger af Odysseus-karakteren, uddrag fra artiklen "Den aldrig forlegne vendekåbe", Politiken 2002
- Uddrag fra artiklen "Kampen mod barbariet", Kristeligt Dagblad 2009
- Model for interkulturel forståelse

Fokuspunkter i perspektiveringen:
- Homer som inspirationskilde
- Klaus Rifbjergs brug af Penelope-figuren
- Rejsen og kulturmødet
- Barbari og civilisation

Basistekst: 31 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fra mythos til logos 2, kærlighed - Ovid

Vi læser fragmenter om Empedokles' naturfilosofi.

Herefter læser vi uddrag fra Elskovskunsten af Ovid samt uddrag fra Ovids Eskapader (Amores): 1,4 & 1,5 & 1,9

Derefter læser vi begyndelsen på Ovids Metamorfoser om verdens skabelse samt uddrag af 15. sang om verdens og menneskets foranderlighed.
Sidst læses Apollo- og Daphnemyten.

Fokuspunkter:
- Empedokles' naturfilosofi og kærlighedens rolle
- Det mytologiske verdensbillede overfor det naturvidenskabelige verdensbillede
- Fra mythos til logos
- Romerske guder - deres attributter og virkeområder
- Forfatteren Ovid
- Kendetegn ved den episke genre
- Kendetegn ved elegi-genren
- Forskelle og ligheder mellem græsk og romersk epos
- Publikum; litterater der værdsatte interetekstuelle referencer og henvisninger til de græske værker
- Metamorfose-begrebet
- Ovids verdensbillede og verdenssyn
- Ovids kærlighedsopfattelse
- Ovids brug af mytologien i forbindelse med beskrivelse af kærligheden
- Mytens didaktiske funktion
- Aristoteles' teori om anagnorisis og peripeti

Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte romerske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder; den filologiske nærlæsning, biografisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning

Perspektivering:
Anmeldelse af Pia Busks digtsamling "Corina og jeg" fra Information, 20. maj 2017
Uddrag fra Pia Busks digtsamling Corinna og jeg (2017): "Professoren" og Første møde".

Musiknummer: https://www.dropbox.com/scl/fi/wxmb41fqbuvx4do3ywivt/Apollo-Efter-Dafne-Benjamins-Moderne-Nyfortolkning.mp3?rlkey=twha2xg2dru4mfrzoo2860j8x&e=1&dl=0

Basistekst: 22 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kunstsøjle: Skulptur - i et historisk perspektiv

Faglige mål:
- Beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
̶  Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke monumenter

Den græske (fra arkaisk til hellenistisk) og romerske skulpturs udvikling.
Datering på baggrund af stilistiske træk.
Gennemgang af de vigtigste historiske begivenheder.

Kernestof: Kendte / gennemgåede græske værker:

1. Poseidon Kouros'en
2. Kouros fra Anavysos
3. Aristodikos
4. Den Chiotiske Kore
5. Euthydikos' Kore
6. Kalvebæreren

Tidlig klassisk tid:
7. Kritios-drengen
8. Artemision-bronzen

Højklassisk tid:
9. Spydbæreren

Senklassisk tid:
10. Afrodite fra Knidos
11. Hermes med Dionysosbarnet

Hellenistisk tid:
12. Demosthenes
13. Galler der dræber sig selv og sin hustru
14. Afrodite og Pan
15. Nike fra Samothrake

Romersk skulptur:
1. Augustus - Prima Porta
2. Kejser Commodus - som sagnhelten Herakles
3. Marcus Aurelius - rytterstatue
4. Portræt af romersk kvinde
5. De tre gratier

Perspektivering - Barokkens brug af det antikke græske formsprog:
1. Hades' rov af Persefone af Bernini

Perspektivering - Nyklassicismens brug af det antikke græske formsprog  (oplysningstiden som den historiske baggrund):
1. Jason med det gyldne skind af Thorvaldsen

Klassen har på ekskursion til København haft mulighed for at studere Bissens skulpturer på Glyptoteket (Paros med æblet, Psyke, Pige der sætter sit hår, Hylas, Fiskerdreng, Hyrdedreng)
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Filosofi (herunder styreformer)

Vi har tidligere arbejdet med Empedokles' naturfilosofi som eksempel på overgangen fra mythos til logos. Vi havde her fokus på hans verdensbillede, verdenssyn og menneskesyn.

Vi ser på det athenske demokrati for at sætte Platons filosofi ind i en historisk kontekst.

Herefter arbejder vi med Platons syn på den retfærdige stat ved at arbejde med hans dualistiske verdensopfattelse ud fra "Hulebilledet" og et lille uddrag fra "Symposion".

Fokuspunkter:
- Fra Mythos til logos
- Forskellige styreformer

- Ideerne < > fænomenerne
- Sjæl < > legeme
- Fornuften <  > sanserne
- Sjælens udødelighed og generindring (anamnesis)
- Episteme < > doxa
- Det absolutte < > det relative - sofisterne
- Sokratisk dialog - den majeutiske metode < > retorik (sofisterne)
- Forskellige beskrivelser af Eros
- Platons syn på styreformer
- Den retfærdige stat

Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte græske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer.
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster - og hvorfor
- Nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder; den filologiske nærlæsning, biografisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning (hvor udgangspunktet er hermeneutisk).

Fokuspunkter i perspektiveringen:
- Platon som inspirationskilde
- Ny-platonismen
- Det dualistiske verdenssyn

Basistekst: 11 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Drama - Ødipus (moderne udgangspunkt)


Vi læser tragedien Kong Ødipus af Sofokles (oversat af Otto Foss).

Dette forløb tager udgangspunkt i en moderne problemstilling, hvor klassen diskuterer skæbne og fri vilje (inspireret af Dodds - om tolkninger af "Kong Ødipus" - tekst 46 fra J. Thiedecke Skæbne, synd og straf i antikken og eftertiden).

Undervejs får klassen kendskab til samtidens Athen, Kadmos-myten, De Store Dionysosfester, teateret samt Aristoteles' Poetik / dramateori:
Tragediens opbygning, stedets & tidens & handlingens enhed, desis & lysis, anagnorisis, peripeti og katharsis.

Derudover arbejder vi med følgende begreber og temaer:
- Kosmos < > kaos
- Hybris - nemesis
- Dionysisk < > apollinsk
- Miasma
- Stichomyti
- Tragisk ironi
- Den tragiske helt
- De 3 appelformer; etos, patos, logos
- Blindhed/uvidenhed
- Indre < > ydre syn
- Oraklet i Delfi
- Synet på skæbnen

Andre fokuspunkter:
- Vi diskuterer slægtskyld samt forskellen på subjektiv og objektiv skyld
- Skæbne som en moderne problemstilling


Faglige mål:
- Analyse og fortolkning af oversatte græske tekster i deres antikke, historisk kontekst og i deres betydning for senere europæisk kunst
- Identifikation og forklaring af væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster - begreber der kan bruges til at forstå og reflektere over ens egen og andres kulturer.
- Overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster - og hvorfor
- Demonstrere viden om fagets forskellige metoder; den filologiske nærlæsning, biografisk læsning samt social- og kulturhistorisk læsning (hvor udgangspunktet er hermeneutisk).

Perspektivering:
Freud: Ødipuskomplekset (1969-75)

Basistekst: 104 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer