Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 re/t (3t re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hinduisme
Forløbet er baseret på Allan Poulsens bog "Hinduisme".
Introkapitel + grupper har arbejdet med og fremlagt s. 7-21samt kap. 2- 8
Eleverne har arbejdet med Atman, Karma, Samsara, Brahman og Moksha.
De har fået en introduktion til Bhagavadgita og de tre frelsesveje (Jnana, Karma og Bhakti) samt til Trimurti. Tilbedelsen af guder og Varanasi som helligt sted.
De har desuden læst om varnasystemet (Kaster)
Modeller: Ninian Smarts syv dimensioner + Van Genneps model for overgangsritualer
Kildetekster:
Kildetekst 4: Karma, Samsara, Moksha udfra analyseskemaet
kildetekste 14: Darshan
Kildetekst 27 Michaels: Ritualet for den hellige tråd
Film:
Ritualet for den hellige tråd: https://www.youtube.com/watch?v=9_qD9UW05z4
We are not untouchable: https://www.youtube.com/watch?v=M5eyXPAvGfM
Bryllup i farver: https://www.dr.dk/studie/mediaitem/urn:dr:mu:programcard:52e113dc6187a21fac06a1e4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Grundbog: De kristnes religion
De Kristnes religion: 47- 56, 60, 65-73
Emner:
1) Verdens skabelse og myter
Myteteori fra Grundbog til religion c
Den Kristne grundmyte i "Kuplen, Muren, Graven
1.Mosebog kap 1-3 (verdens skabelse, Adam og Eva, Syndefaldet og uddrivelsen af edens have)
2)Forholdet til Jødedommen
1.mosebog kap.17 (Omskærelse)
2. mosebog kap 12 v. 1-50 (Påske og usyrede brød)
Uddrag fra den jødiske ritualbog til påsken: Haggadah
How to host a passover seder
3) Messisasforestillinger
Dr.DK: 5 skarpe om Jesus
Lidelseshistorien
Esajas kap. 11 v 1-10
Esajas 52:Herrens lidende tjener
Esajas kap. 53 vers 1-12
4) Nadveren
Markus kap. 14 v.12-25 (Nadveren)
Lukas kap. 22 v. 7-23 (Nadveren)
Matthæus kap. 26 v. 17-29 (Nadveren)
5) Lignelser
Lignelsen om Den fortabte søn
Lignelsen om Den barmhjertige samaritaner
Lignelsen om Det store festmåltid
Kim Fupz gendigter lignelser
Lignelsen som genre (lærerproduceret)
6) Kristen etik: Bjergprædikenen og det dobbelte kærlighedsbud
7) Paulus, Paulus som missionær. Fokus er på frelse og dommedag. "Paulus. Guds største PR-agent" + s. 42-43 i De Kristnes religion
8)Senmoderne kristendom: Grundbogen til religion c.
Dokumentaren "Gods and Girls" af Inna Shevchenko, om feministiske troende, teologer og religiøse ledere i islam, kristendom og jødedom, der i stedet for at afvise deres religion, afviser den patriarkalske læsning af religiøse tekster. Talk med Mia Rahr Jacobsen, sognepræst, der beskæftiger sig med køn og LGBT+ personer inden for kirken
Begreber/modeller
Indefra/udefra
Jan Hjärpes model om religiøsitet. ”Begrebsnøglen til religion”. (Systime) https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=1¨
Teorier om hvorfor mennesker bliver religiøse
Jørgen Podemans model om ritualets 3 planer
Van Genneps model for overgnagsritualet
Minimalist/maximalist
Straffe i det hinsidige/dennesidige. Kollektivt/individuelt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
islam
Forløbet beskriver hvordan islam udviklede sig fra en lille bevægelse på den arabiske halvø til en verdensreligion, samt hvordan det er at være muslim i den moderne verden.
Forløbet tager udgangspunkt i Jens Formans bog: "Muslimernes religion"
Vi har arbejdet med væsentlige sider af islam både historisk og nutidigt. Vi har arbejdet med islams formative periode, åbenbaringer fra Mekka og Medina, trosforestillinger, sharia, hadith og de 5 søjler med særlig fokus på valfarten. Mangfoldigheden i islam belyses ved at se på sharias forskellige betydninger, samt forskelle på de fire grupperinger: Sekularister, modernister, traditionalister, fundamentalister.
Som del af forløbet ses dokumentar om moderne religioner og oplæg ved Sherin Khanhan
Film:
- How islam Began – in 10 minutes: https://www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo
- Dokumentar/Vice: "Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The World's Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi" : https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
Koranen:
-Sura 3: Koranen om koranen, (kildetekst 11)
- Sura 112: Guds storhed (kildetekst 2)
- Sura 112: Guds enhed (kildetekst 3)
Bønnens udførelse: Kildetekst 23
Jan Hjärpes model Indhold, funktion og engagement (s. 265)
Van Genneps model for overgangsritual ifm. Hajj
Jørgen Podemands Myte/titual/effikacitet (virkning)-model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
kristne sekter
Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i en anderledes kristendom, end den der praktiseres i folkekirken, samt lære dem at anvende flertydige begreber som kult, sekt og fundamentalisme religionsfagligt.
Forløbet handler om moderne kristendom og skal give eleverne indblik i kristne bevægelser uden for folkekirken. Vi tager udgangspunkt i bevægelsen omkring Ruth Kristiansen (tidligere kendt som Faderhuset),
- Roy Wallis sektbegreb
- Forskel på kult og sekt (https://www.religion.dk/viden/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-en-kult-og-en-sekt)
- Karismatisk ledelse fra Begrebsnøglen til religion
- Indefra/udefra fra Begrebsnøglen til religion
- Fundamentalismedefinition fra Fundamentalisme i islam og Kristendom
Grundtekster
- Podcast om faderhuset (https://www.spreaker.com/episode/s4e6-ruths-abenbaring-ville-faderhuset-uddrive-sataniske-kraefter-pa-jagtvej-69--57844033)
- Mit hemmelige liv i Faderhuset (DR)
- Videoer fra Daniel og Debbie samt Ruth TV (YouTube og TikTok)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I timen læser vi: Tekst 2: Koranen om Guds storhed sura 112 + 2, 255 s. 59 + Guds enhed (Tawhid) Sura 112, v 1-4 s. 60
-
I dag skal I læse om de 6 trosartikler, der er centrale i Islam: Gud, Englene, Bøgerne, Profeterne/Muhammed, Dommedag og forudbestemmelse. Vi læser grundigt de sider der handler om Gud, Bøgerne, Profeterne. De sider der handler om Engle, Dommedag og
-
Lektien: Forbered en fremlæggelse af kildeteksterne der står på sidste time. Brug skemaet for religionsfaglige tekster + viden om Islam
-
BP: Fortæller om klassisk sharia. Vi kigger på Sherin Khankans position + afrunder islamI klassen læses: Fundamentalisme som afrunding + optakt til det nye forløb
-
I timen:
-
Nyt forløb: Kristne sekter, Faderhuset
-
Vi læser den i timen: Forskellen på en kult og en sekt - Religion.dk.pdf
-
Gennemgår vi i timen: Karisma fra begrebsnøglen.pdf
-
Læs op på: De 4 sociologiske forklaringer på at mennesker bliver religiøse
-
Se dokumentaren: Mit hemmelige liv i Faderhuset DRTV - Mit hemmelige liv i Scientology: Mit hemmelige liv Faderhuset
-
image.png
-
Forbered en religionsfaglig analyse af teksten. Vi trækker lod om fremlæggelser i timen (to fremlægger sammen)
-
Faderhuset Kristina om Ruth.docx
-
opsamling Hinduisme
-
om eksamen i religion
-
religion i det senmoderne samfund.docx Læs om religion i det senmoderne, vær særligt obs på begreberne på s. 3
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591595410",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591595410",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65591595410"
}