Holdet 2024 re/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2024 re/y (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget
Titel 2 Etik
Titel 3 Kristendommen
Titel 4 Islam
Titel 5 Hinduismen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget

En kort introduktion til faget. Vi har gennemgået bekendtgørelsen og nogle væsentlige fagbegreber (myte, ritual, kult, eskatologi, synkretisme, axis mundi, emic/etic etc.) samt talt om hvordan man definerer religion.  Vi har også  gennemgået Ninian Smarts 7 dimensioner og set på om "Church of Maradona" er en religion. Til sidst vi har set Mikael Rothstein gennemgå religionshistorien på 5 minutter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Etik


Introduktionen til "Den Optimale Behandling"

Lars-Henrik Schmidt "Tre urtabuer" T10 i "Den Optimale Behandling".

Gruppearbejde om Tekst 19 (Claus Kristensen "Den Genteknologiske Racehygiejne"), 39 (P.C. Jersild "Er det en pligt at leve?") og 45 (Marina Roné "Mig og Mine Organer") i "Den Optimale Behandling" + artikel: https://www.dr.dk/nyheder/penge/desperat-mangel-paa-danske-vacciner-i-afrika-mpox-oversvoemmer-vores-hospitaler.

Fælles tekstanalyse af tekst T.48. "Den Optimale Behandling". Jan Linddhardt "Organer fra mig til dig"

Dokumentar "Organer til Salg" CFU

Fokus har hovedsageligt ligget på nytteetik, pligtetik, tabuetik og religiøs etik.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendommen

Vi har arbejdet med kristendommen i dens formative, historiske og nutidige skikkelser. Kontinuiteten og spændingsforholdet mellem mellem Det Gamle Testamente/Jødedommen og Det Nye Testamente/Kristendommen påvises. I forbindelse med læsningen af skabelsesberetningerne har vi arbejdet med kreationisme. Der er læst enkelte lignelser, som er bearbejdet i grupper. Vi har arbejdet med lidelseshistorien og Bjergprædikenen, med fokus på Jesu tolkning af loven. Vi har talt om den rituelle kristendom og en smule om forskellen på katolsk og protestantisk kristendom. Forløbet blev afrundet med et sociologisk kig på danskernes forhold til tro, og på senmoderne religiøsitet generelt, med fokus på Phil Zuckermans arbejde. Til slut talte vi om religionskritik med udgangspunkt i Richard Dawkins' "The God Delusion".

Vi har arbejdet med:
Skabelsesberetningen og syndefaldet - I den forbindelse har vi også talt om kreationisme og læst Q and A på Jesusnet.dk: https://jesusnet.dk/svar/hvordan-kan-jeg-tro-paa-skabelsesberetningen/
Kristendommen rødder (Forman), Herrens Lidende Tjener (Esajas Kap 53), Jesus og Loven, de 10 bud og bjergprædiken (2. Mosebog 20, 1-17 og Matthæus 5, 1-48), lignelser (Den barmhjertige Samaritaner, arbejderne i vingården, den fortabte søn og de betroede talenter), I forbindelse med lignelserne læste vi Marie Krarups artikel: https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste. Lidelseshistorien (Mattæus 27, 1-66) den rituelle kristendom (dåben), Paulus (Galaterbrevet kapitel 1), Luther og Phil Zuckerman (artikel: Her er Meningen).
I Formans "De Kristnes Religion" har vi læst siderne 61-71 (den historiske Jesus) og 97-105 (Den rituelle kristendom).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Vi har arbejdet med væsentlige sider af islam både historisk og nutidigt. Vi har arbejdet med islams formative periode, åbenbaringer fra Mekka og Medina, trosforestillinger, sharia, hadith og de 5 søjler med særlig fokus på valfarten. Mangfoldigheden i islam belyses ved at se på Jihads og sharias forskellige betydninger, samt forskelle på de fire grupperinger: Sekularister, modernister, traditionalister, fundamentalister. Afslutningsvist talte vi om feministisk islam, med fokus på Sherin Khankan.

Grundbogen til Religion C: Side 112-115
5 skarpe om islam: DR
Oplæg om islams tidlige historie ved MM
Gruppearbejde om troens hovedpunkter med udgangspunkt i baggrundsmateriale og tekster fra "Muslimernes Religion" 19-29 (Tekst 14 + 15 om Dommedag, Tekst 16 og 17 om forudbestemmelsen, Tekst 6 om profetens himmelrejse,  Tekst 11 + 12 + 13 om Koranen og tekst 2 + 3 om Gud)
Tekst om Muhammeds Kaldelse: https://religion.systime.dk/?id=546#c5503
Klassisk Sharia: "Muslimernes Religion" side 42-48

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hinduismen


Et kort men effektivt forløb om hindusime. Forløbet har taget udgangspunkt i Allan Poulsens bog "Hinduisme".

Tekster taget fra Poulsen (2012): Hinduismen:
Vi har læst tekst 2,3 og 4 side 122-124 om karma, Atman, samsara og moksha og tekst 14 om Darshan i forbindelse med Puja.


Dokumentarfilm og online-kilder:
DR, MitCFU: Fem skarpe om hinduismen
”How to have a puja at home”: https://www.youtube.com/watch?v=Pbxlh8oRNWU&ab_channel=Howcast


Selvom det er gået stærkt har vi nået at arbejde med følgende begreber:

• Polyteisme
• Brahman
• Atman
• Samsara
• Karma
• Moksa
• Jnana marga/erkendelsens vej
• Bhakti marga/hengivelsens vej
• Karma marga/handlingens vej
• Puja
• Darshan
• Prasad
• Murti
• Do-ut-des
• Trimurti: Brahma, Vishnu, Shiva (og Devi)
• Askese
• De fire livsaldre: Læretiden, forsørgeren, pensionisten, omvandrende asket
• To-gange-født
• Kastesystemet: Varna og jati
• De fire varnaer: Præstekasten (brahmin), krigerkasten (kshatriya), bondekasten (vaishya) og tjenerkasten (shudra) + de kasteløste (dalit)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer