Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 re/z (3z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kristendom
Forløb med fokus på kristendom i en senmoderne kontekst. Herudover beskæftiger vi os med jødedommen (kort), den formative periode, messiasskikkelsen vs. den historiske Jesus, Reformationen og Luther.
Materiale:
- "De kristnes religion", Jens Forman (2009), Systime: s. 51-56
- "Grundbogen til Religion C", Lene Madsen et al. (2012), Systime: s. 65-101
Fra Bibelen:
- Paulus' breve: 1 Rom 5,1-21, 1 Kor 15,1-28 og Gal 5,1-12
- 2. Mosebog 20,1-17
- Matthæus 5,1-48 og 22,34-40 og 27,11-26
- Markus 1,14-3,6 og 7,1-23 og 15,1-15
- Lukas 10,25-37 og 23,1-25
- Johannes 18,28-19,16
Film:
- "Luther" (2003)
- 5 skarpe om Luther, dr.dk/undervisning
- Religionens betydning i USA og Danmark - Phil Zuckerman, Danskernes akademi, her fra: Religionens betydning i USA og Danmark
Religionsfaglige begreber som bliver gennemgået og anvendt:
- Sekularisering
- afsekularisering
- affortryllelse
- genfortryllelse
- minimalisme
- maksimalisme
- synkretisme
- eklekticisme
- pluralisme
- polarisering
- medialisering
- religiøs aktør
- axis mundi
- indefra/udefra-synsvinkel
- kosmologi
- kosmogoni
- antropogoni
- teogoni
- eskatologi
- ritualer
- myter
- overgangsritualer (van Genneps teori)
- Smarts 7 dimensioner
- ritual-myte-model
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi begynder på et nyt forløb om Kristendommen.
-
Lektie: Læs verdensskabelse (er i dokumenter/rel/kristendom) og lav en oversigt og hvad der skabes og i hvilken rækkefølge
-
Husk Religionsbogen.
-
Læs Adam og Eva hjemme. Det er 1. Mosebog kap. 2 v. 4-25
-
Forman, Jens: "De Kristnes religion" (2008). Systime; sider: 51-56
-
Læs og svar på:
-
Læs om Messias
-
Med udgagnspunkt i arbejdet fra sidst skal I lave en oversigt/illustration i et selvvalgt medie (papir, ppt, prezi, tegnefilm, stop-motion, minecraft...) af Messias.I kan nok låne papir etc af lektiehjælperne
-
Løs gåden i det vedhæftede dokument.
-
Symbolsk ret.pdf
-
haggadah.docx
-
Vi skal en tur i bogkælderen og hente en ny bog. Lad bare "De kristnes religion" blive hjemme.
-
Medbring Grundbogen til religion C
-
Medbring Grundbogen til Religion C
-
"Grundbogen til Religion C", Lene Madsen et al. (2012), Systime; sider: 67-68, 71-74, 79-81, 96-97
-
Læs tekst 1-4 og lav opgave a i øvelse 1 på s. 68.
-
Læs om Den historiske Jesus - fra Jesus-bevægelse til verdensreligion. Undlad at lave øvelse 3.
-
1 Rom 5,1-21, 1 Kor 15,1-28 og Gal 5,1-12.docx
-
Øvelse 4 - Evangeliernes fremstilling af Jesus.docx
-
Medbring Grundbogen til religion C.
-
Kilder til - Den mytiske kristus og hans forkyndelse.docx
-
Matthæusevangeliet 5.doc
-
Matthæusevangeliet kapitel 5 - arbejdsspørgsmål.docx
-
Medbring Grundbogen til Religion C.
-
Læs stykket om de dominerende kristne retninger og de to store splittelser.
-
Medbring Grundbogen.
-
Markusevangeliet Kapitel 15
-
Lukasevangeliet Kapitel 23
-
Johannesevangeliet Kapitel 19
-
Se lektie på fredagstimen.
-
Læs stykket om næstekærlighed.
-
Bibel og etik
-
Øvelse 6, det indre marked og folkekirken idag.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Forløbet sætter fokus på de grundlæggende aspekter af islam som de fem søjler (herunder overgangsritualanalyse ifm. hajj), gudsbegrebet og trosforestillingerne. Desuden behandles begreberne sharia, fundamentalisme og sekularisering. I forbindelse med sharia i en moderne kontekst bruger vi Jan Hjärpes model over trosforhold.
- Materiale:
- "Grundbogen til Religion C", Lene Madsen et al. (2012), Systime: s. 111-149
Film:
- "Hajj - pilgrimsrejse til Mekka", (2003) BBC dokumentar
- "I'm Not Afraid to Stand Alone", Native Deen, 2007 (sang + musikvideo)
- "Sharia-zone i Tingbjerg", (2011) Bella TV, https://www.youtube.com/watch?v=-Ch64dkivM0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65595546676",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65595546676",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65595546676"
}