Holdet 2024 DA/gx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2024 DA/gx (gx DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Studielæsning og novelleanalyse - Grundforløb
Titel 2 Sociolingvistik - Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Studielæsning og novelleanalyse - Grundforløb

Formålet med forløbet:
Formålet med forløbet er først og fremmest at præsentere eleverne for relevante studieteknikker, der skal støtte deres tilegnelse af viden ved læsning af faglige tekster i alle fag. Samtidig introducerer forløbet eleverne til grundlæggende tekstanalytiske begreber ved læsning af introducerende fagtekster i dansk samt to noveller, en klassisk (Boccaccios ”De to elskere”) og en moderne (Naja Marie Aidts ”Ond i sulet”). Som en del af forløbet skriver eleverne en mindre opgave om deres forhold til læsning samt en personkarakteristik (i alt 4,5 timers fordybelsestid).

Særlige fokuspunkter:
Studielæsning: Før-læsning, at gøre hjernen parat, læseformål, overblikslæsning, VØL-model, to-kolonnenotat, teksttyper.
Danskfaglig analyse: Genretræk (klassisk novelle og moderne novelle), fortæller og synsvinkel, fremstillingsformer, kompositionsanalyse, personkarakteristik.

De faglige mål
- Eleverne skal kunne anvende relevante læsestrategier både før, under og efter læsning af faglige tekster i alle fag
- Eleverne skal have kendskab til forskellige typer af faglige tekster og deres opbygning
- Eleverne skal kende til og kunne anvende forskellige danskfaglige analysebegreber til analyse af fiktive tekster

Materiale
Kernestof:
- Giovanni Boccaccio: Dekameron (uddrag) ”De to elskere”, 1353, (2,78 ns)
- Naja Marie Aidt: ”Ond i sulet”, 1993, (3,8 ns)
- Barbara Kjær Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 234-239, Systime, 2014, (4,8 ns)
- Jørn Ingemann Knudsen: Textanalyse.dk, s. 35-39, Systime, 2005, (3,6 ns)
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, s. 37-40, Systime 2015, (4,9 ns)

Supplerende stof:
- Jesper Quistgaard: ”Overgang” (kortfilm), 2013, (1,7 ns)
- Diverse fagtekster fra forskellige fag (”Tekst A-F”) (4,4 ns)

Arbejdsformer
- Eleverne arbejder selvstændigt og parvist med tilegnelse af strategierne og det faglige stof
- Der reflekteres over læsestrategier i klassesamtale
- Eleverne arbejder med skriftlig udtryksfærdighed samt en mindre tekstproduktion i forlængelse af det analytiske arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Personkarakteristik 22-08-2024
Glæden ved læsning 23-08-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sociolingvistik - Grundforløb

Forløbet introducerer eleverne til de sociolingvistiske temaer, som de skal kunne til AP-prøven. Undervejs i forløbet forventes det, at teknikker fra studielæsning inddrages i forbindelse med tekstlæsning.
Babelstårnet anvendes, øvrige tekster og øvelser er i kompendiet til sociolingvistik. Derudover foreligger et kompendium med fakultative øvelser.

Særlige fokuspunkter: Høj og lav stil, sproghistorie, slang, sproghandlinger, -lekter, facework og høflighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer