Holdet 2024 ma/gd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e)
Hold 2024 ma/gd (gd ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Basale regnefærdigheder
I dette forløb arbejdes der med følgende:
regningsarternes hierarki
at løse ligninger
at reducere
at gange ind i parenteser
at gange to parenteser sammen

Lineære sammenhænge
-variabler
-variabelsammenhæng
-koordinatsystem
-lineær model
-lineær funktion
-ligefrem proportionalitet
-definitions- og værdimængde
-intervaller
-toppunkt, nulpunkt
-to ligninger med to ubekendte

Konkret omhandler forløbet følgende læringsmål:
• At kunne forklare begrebet variabel.
• At kunne forklare begreberne uafhængig og afhængig variabel.
• At kunne forklare begrebet variabelsammenhæng og opstille sammenhænge mellem variable.
• At kunne forklare og forstå betegnelsen f(x).
• At kende koordinatsystemet og de tilhørende begreber, kvadrant, 1. akse og 2. akse, (x-akse og y-akse), samt at kunne aflæse og tegne punkter i et koordinatsystem
• At tegne koordinatsystemer i et CAS-værktøj med passende inddeling af akserne og passende aksetekster.
• At kunne forklare og identificere de fire forskellige repræsentationsformer, tabel, graf, sprog og formel og hvordan der skiftes fra den ene form til den anden.
• At kunne indskrive tabeller i et CAS-værktøj og afsætte værdierne i et koordinatsystem, med passende akseinddeling og med relevante aksetekster.
• At kunne tolke formel og omsætte denne til relevant tekst og omvendt dvs. kunne forklare betydningen af tallene i forskriften.
• At kunne opstille en lineær model og indføre passende variable ud fra tekst.
• At kende begrebet begreberne voksende, aftagende og konstant funktion
• At kunne anvende et CAS-værktøj til at gennemføre lineær regression på passende data.
• At kunne bruge residualplot til at afgøre om der er tale om en lineær sammenhæng
• At kende til forklaringsgraden r2
• At kunne forklare definitionen på en lineær funktion tegne grafen både i hånden og på et CAS-værktøj.
• At kunne forklare sammenhængen mellem den lineære funktion og dens graf.
• At kunne beskrive betydningen af konstanterne a og b i regneforskriften for den lineære funktion.
• At kunne bestemme a og b i forskriften for den lineære funktion, når der er givet to punkter på grafen.
• At kunne bevise hvordan man bestemmer a og b i forskriften for den lineære funktion, når der er givet to punkter på grafen.
• At kunne bestemme skæringspunktet mellem to lineære funktioner (herunder at kunne løse en ligning af 1. grad)
• At kende til egenskaben, at når x vokser med 1, ændres y a, samt bevis herfor.
• At kende begreberne definitionsmængde og værdimængde
• At kunne anvende intervalnotation og ulighedstegn
• At forstå en stykkevis lineær funktion, herunder forskrift og graf
• At løse 1. grads ligningssystem med to ubekendte  

• At kunne beherske begreber, udregninger og illustration både ved håndkraft og i et CAS-værktøj.

Basal statistik
Ikke grupperede observationer:
-observationssæt
-hyppighed,frekvens
-forskellige diagramtyper

Grupperede observationer:
-observationssæt
-intervalhyppighed,intervalfrekvens
-forskellige diagramtyper
-sumkurver

Konkret omhandler forløbet følgende læringsmål:
• At kende til begreberne hyppighed, kumuleret (summeret) hyppighed, frekvens og kumuleret (summeret) frekvens samt udregning af disse
• At kunne illustrere frekvens og hyppighed for ugrupperede observationer i pindediagrammer eller søjlediagrammer samt aflæse på disse
• At kunne illustrere frekvens og hyppighed for grupperede observationer i histogrammer samt aflæse på disse
• At kunne illustrere kumuleret frekvens for ugrupperede observationer i trappediagrammer samt aflæse på disse
• At kunne illustrere kumuleret frekvens for grupperede observationer i sumkurver samt aflæse på disse
• At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for ugrupperede observationer
• At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for grupperede observationer ved brug af intervalmidtpunkt
• At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for ugrupperede observationer ved opstilling af observationer i stigende rækkefølge.
• At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for grupperede observationer ud fra sumkurven
• At kunne fortolke kvartilsættet i den konkrete sammenhæng
• At kunne tegne og fortolke boksplot for både grupperede og ugrupperede observationer
• At kunne aflæse fraktiler og fortolke disse på en sumkurve.

• At kunne beherske begreber, udregninger og illustration både ved håndkraft og i et CAS-værktøj.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer