Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ma/ge (ge ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligninger
I dette forløb arbejdes der med følgende:
regningsarternes hierarki
at løse ligninger
at reducere
at gange ind i parenteser
at gange to parenteser sammen
kvadratsætningerne
at bruge nulreglen
at sætte uden for parentes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner
I dette forløb arbejdes der med følgende:
- Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner
- Tegning af grafen for den lineære funktion ud fra a og b
- Sildeben
- Brug af formlerne for a og b
- Bevis af a og b
- At kunne opstille en lineær model og indføre passende variable ud fra tekst
- At forklare betydningen a og b i konkrete sammenhænge
- xy-plot af datamateriale
- Lineær regression i TI-Nspire
- Forklaringsgraden r^2 punktplot
- Modellering
- Skæring mellem graferne for to lineære funktioner – både grafisk og analytisk samt vha. TI-Nspire
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1
|
13-09-2024
|
Screening
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
I dette forløb arbejdes der med følgende:
- At kende til begreberne hyppighed, kumuleret (summeret) hyppighed, frekvens og kumuleret (summeret) frekvens samt udregning af disse
- At kunne illustrere frekvens og hyppighed for ugrupperede observationer i pindediagrammer eller søjlediagrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere frekvens og hyppighed for grupperede observationer i histogrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere kumuleret frekvens for ugrupperede observationer i trappediagrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere kumuleret frekvens for grupperede observationer i sumkurver samt aflæse på disse
- At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for ugrupperede observationer
- At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for grupperede observationer ved brug af intervalmidtpunkt
- At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for ugrupperede observationer ved opstilling af observationer i stigende rækkefølge.
- At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for grupperede observationer ud fra sumkurven
- At kunne fortolke kvartilsættet i den konkrete sammenhæng
- At kunne tegne og fortolke boksplot for både grupperede og ugrupperede observationer
- At kunne aflæse fraktiler og fortolke disse på en sumkurve.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 2
|
04-10-2024
|
Aflevering 3
|
11-10-2024
|
Aflevering 4
|
29-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946979813",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946979813",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946979813"
}