Holdet 2024 ma/gy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e)
Hold 2024 ma/gy (gy ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Regnefærdigheder
Titel 2 Lineære funktioner
Titel 3 Statistik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Regnefærdigheder

I dette forløb arbejdes der med følgende:

regningsarternes hierarki
at løse ligninger
at reducere
at gange ind i parenteser
at gange to parenteser sammen
kvadratsætningerne
at bruge Expand på Ti-Nspire
at bruge solve på Ti-Nspire
at bruge nulreglen
at sætte uden for parentes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lineære funktioner

Lineære funktioner og variabelsammenhænge

Der arbejdes med følgende:

-Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner
-Tegning af grafen for den lineære funktion ud fra a og b
-Sildeben
-Brug af formlerne for a og b
-Bevis af a og b
-At kunne opstille en lineær model og indføre passende variable ud fra tekst
-At forklare betydningen a og b i konkrete sammenhænge
-Beviset for hvad der sker med y-værdien, når x vokser med henholdsvis 1 og h
-xy-plot af datamateriale
-Lineær regression i TI-Nspire  
-Forklaringsgraden r2, punktplot og residualplot
-Modellering
-Skæring mellem graferne for to lineære funktioner – både grafisk og     analytisk samt vha. TI-Nspire
-Ligefrem proportionalitet
-Intervalnotation og ulighedstegn
-Definitionsmængde og værdimængde
-Stykkevise lineære funktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Statistik

Eleverne vil lære:

- At kende til begreberne hyppighed, kumuleret (summeret) hyppighed, frekvens og kumuleret (summeret) frekvens samt udregning af disse
- At kunne illustrere frekvens og hyppighed for ugrupperede observationer i pindediagrammer eller søjlediagrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere frekvens og hyppighed for grupperede observationer i histogrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere kumuleret frekvens for ugrupperede observationer i trappediagrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere kumuleret frekvens for grupperede observationer i sumkurver samt aflæse på disse
- At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for ugrupperede observationer
- At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for grupperede observationer ved brug af intervalmidtpunkt
- At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for ugrupperede observationer ved opstilling af observationer i stigende rækkefølge.
- At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for grupperede observationer ud fra sumkurven
- At kunne fortolke kvartilsættet i den konkrete sammenhæng
- At kunne tegne og fortolke boksplot for både grupperede og ugrupperede observationer
- At kunne aflæse fraktiler og fortolke disse på en sumkurve.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer