Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ma/gy (gy ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Regnefærdigheder
I dette forløb arbejdes der med følgende:
regningsarternes hierarki
at løse ligninger
at reducere
at gange ind i parenteser
at gange to parenteser sammen
kvadratsætningerne
at bruge Expand på Ti-Nspire
at bruge solve på Ti-Nspire
at bruge nulreglen
at sætte uden for parentes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner
Lineære funktioner og variabelsammenhænge
Der arbejdes med følgende:
-Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner
-Tegning af grafen for den lineære funktion ud fra a og b
-Sildeben
-Brug af formlerne for a og b
-Bevis af a og b
-At kunne opstille en lineær model og indføre passende variable ud fra tekst
-At forklare betydningen a og b i konkrete sammenhænge
-Beviset for hvad der sker med y-værdien, når x vokser med henholdsvis 1 og h
-xy-plot af datamateriale
-Lineær regression i TI-Nspire
-Forklaringsgraden r2, punktplot og residualplot
-Modellering
-Skæring mellem graferne for to lineære funktioner – både grafisk og analytisk samt vha. TI-Nspire
-Ligefrem proportionalitet
-Intervalnotation og ulighedstegn
-Definitionsmængde og værdimængde
-Stykkevise lineære funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektieaflevering
-
Lav følgende opgaver (skal ikke afleveres):
-
image.png
-
Lav følgende opgaver (IKKE lektieaflevering) og overvej, hvad forskellen er på de to opgaver.
-
OBS: Hvis man er fraværende, så husk at sørger for at få noter inden den næste time.
-
OBS: I skal ikke lave de opgaver, som jeg skrev op på tavlen onsdag. Dem laver vi i dag fredag.
-
Løs følgende ligning:
-
Lektieaflevering:
-
Lav følgende opgave i hånden (Du må gerne bruge lommeregner)
-
Kompendium grundforløb 2024; sider: 29-32, 35, 37, 39-40
-
Kompendium grundforløb_2024.pdf
-
Lav følgende opgave og overvej om der er noget skæringspunkt mellem graferne for f2 og f3.
-
Opgavekompendium: Lineære funktioner og variabelsammenhænge; sider: 7, 12
-
Lav opgaven færdig om bjørne, som I begyndte på i onsdags.
-
Gyldendals Gymnasiematematik Arbejdsbog B1; sider: 79
-
Lav følgende opgaver:
-
Lektien er at se på beviset for a og b, som blev gennemgået i mandags.
-
Løs flg ligning vha. nulreglen:
-
Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog B1; sider: 49-64
-
Kære gy maJeg er syg og der er derfor skriveværksted. Dvs det er kun dem, der har skriftligt fravær, der behøver komme.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Statistik
Eleverne vil lære:
- At kende til begreberne hyppighed, kumuleret (summeret) hyppighed, frekvens og kumuleret (summeret) frekvens samt udregning af disse
- At kunne illustrere frekvens og hyppighed for ugrupperede observationer i pindediagrammer eller søjlediagrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere frekvens og hyppighed for grupperede observationer i histogrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere kumuleret frekvens for ugrupperede observationer i trappediagrammer samt aflæse på disse
- At kunne illustrere kumuleret frekvens for grupperede observationer i sumkurver samt aflæse på disse
- At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for ugrupperede observationer
- At kunne udregne middelværdi og fortolke denne for grupperede observationer ved brug af intervalmidtpunkt
- At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for ugrupperede observationer ved opstilling af observationer i stigende rækkefølge.
- At kunne bestemme nedre kvartil, median og øvre kvartil for grupperede observationer ud fra sumkurven
- At kunne fortolke kvartilsættet i den konkrete sammenhæng
- At kunne tegne og fortolke boksplot for både grupperede og ugrupperede observationer
- At kunne aflæse fraktiler og fortolke disse på en sumkurve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946992973",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946992973",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65946992973"
}