Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa/gt (gt sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: ligestilling mellem kønnene i Danmark
Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er fortsat en aktuel tematik, som strækker sig langt tilbage i historien. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres eleverne til de tre centrale fagområder inden for samfundsfaget. Herunder skal eleverne arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende deres viden om samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
Kernestof og faglige mål (i grundforløbet)
- At grundforløbet skal tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og økonomi.
- At eleverne i grundforløbet præsenteres for kvalitative og kvantitative data.
- At de tre faglige discipliner (sociologi, politologi og økonomi) så vidt muligt indgår med lige stor vægt i grundforløbet.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Grundbog:
• Luk samfundet op 3 udg.; sider: 12-26, 30-38, 108-114, 118-123, 174-179, 190-192
Artikler:
• Nina Wegener og Mathilde Tronegård; ”Studievalg Danmark: Vi skal alle hjælpe unge med at se ud over køn”, Altinget.dk 7. Januar 2021. https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/studievalg-danmark-vi-skal-alle-hjaelpe-de-unge-med-at-se-ud-over-koen
• Maria Jeppesen, “Mænd overvurderer deres indsats i hjemmet”, 18. oktober 2016” Avisen.dk: https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
• Liberal Alliance: https://www.liberalalliance.dk/blog/hvorfor-klatrer-alex-i-traeer/
• Malte Larsen, Jyllandsposten 8. marts 2020, ”Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling” https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
• SF’s hjemmeside: https://sf.dk/det-vil-vi/ligestilling/
Videoer:
- UNDP med flere: Video om verdensmålene: https://www.verdensmaalene.dk/maal/5
- Barbie-film trailer: Warner Brothers, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=pBk4NYhWNMM
- Danmarks Radio, Explainer om ligeløn: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-ligeloen_373336
- Debat film on ligeløn fra Forlaget Columbus: https://gron.luksamfundetop.dk/kapitel-1/kapitel-1/debatfilm/
Videoer om ideologier udgivet af Forlaget Columbus:
- https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2
- Partifilm - Luk Samfundet Op
- https://vimeo.com/209565871
- https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/partifilm-om-politiske-ideologier
- https://vimeo.com/685445705
- https://vimeo.com/639856044
Andet:
- Data fra DST: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelse 1, Hvordan læser man en tabel - spørgsmål.docx
-
Svarark til artiklen Kvindernes dom.docx
-
Kvindernes dom - Mænd overvuderer deres egen indsats i hjemmet - Avisen.dk 2016.docx (læses i timen)
-
Til i dag skal I som lektie læse s.15 (fra afsnittet "Generelt kan vi sige...")-20 i Luk Samfundet Op (LSO). Samtidig med læsningen skal I besvare følgende spørgsmål i noteform:
-
Kvindernes dom - Mænd overvuderer deres egen indsats i hjemmet - Avisen.dk 2016.docx
-
Læs s. 36-38 og besvar undervejs spørgsmålene:
-
Arbejdsark til modul 6.odt (laves i timen)
-
LEKTIE: Læs s. 20-21 i Luk Samfundet Op som introduktion til at betragte ligestilling med økonomiske briller.
-
Kære gt. Jeg ligger desværre syg, og jeg aflyser derfor det første modul, mens I i det andet modul skal løse nogle arbejdsopgaver om ligestilling i et økonomisk perspektiv. Arbejdsarket finder I herunder, og når I er færdige, skal I uploade det under
-
I skal som lektie læse s. 190-192 i LSO og bagefter forsøge at forklare det økonomiske kredsløb for en ven/forælder/hamster.
-
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
-
I dag hopper vi over til den mere politiske del af forløbet. Som lektie skal I læse s. 108-110 i LSO og besvare disse spørgsmål:
-
Øvelse 1 og 2, ideologier.odt
-
Ideologier - Luk Samfundet Op
-
Kære jer. I skal, mens I venter på mig, lave opgaverne i vedhæftede arbejdsark (om liberalisme). Upload jeres besvarelser under "opgaver" senest kl. 12.45.
-
Til i dag skal I læse om ideologien liberalisme. Læs s. 110-112 og besvar følgende spørgsmål undervejs:
-
Kære alle. Jeg er desværre syg, så I skal arbejde selv. Besvar opgaverne i vedhæftede arbejdsark og upload den under opgaver senest kl. 15. Når I er færdige med opgaverne, må I holde fri. Vh. Ditte
-
Arbejdsark, konservatisme og socialisme.odt
-
Undersøgelsesopgave om lovningsprocessen, og partiernes holdning til øremærket barsel.docx (laves i timen)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947201589",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947201589",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947201589"
}