Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa/gy (gy sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb - ligestilling mellem kønnene
Ligestilling mellem kønnene i Danmark?
Spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene er fortsat en aktuel tematik, som strækker sig langt tilbage i historien. Ligestillingsspørgsmålet medfører ofte mange emotionelle reaktioner i forhold til de forskelle, som vi kan identificere mellem mænd og kvinder, herunder spørgsmål om retfærdighed i forhold til de forskelle eller direkte uligheder, som vi fortsat kan konstatere og opleve, når vi kigger på relationerne mellem kønnene med sociologiske, økonomiske og politologiske briller. Med fokus på spørgsmålet om, hvorvidt der er ligestilling mellem kønnene i Danmark, introduceres eleverne til de tre centrale fagområder inden
for samfundsfaget. Herunder skal de arbejde med aktuel empiri og forsøge at anvende deres viden om samfundsfaglige begreber til at forklare de forhold, som viser sig i arbejdet med dette tema.
Kernestof og faglige mål (i grundforløbet)
- At grundforløbet skal tilrettelægges som et tema med inddragelse af sociologi, politik og økonomi.
- At eleverne i grundforløbet præsenteres for kvalitative og kvantitative data.
- At de tre faglige discipliner (sociologi, politologi og økonomi) så vidt muligt indgår med lige stor vægt i grundforløbet.
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
• Luk samfundet op 3 udg.; sider: 12-26, 30-38, 108-114, 118-123, 174-179, 190-192
Artikler:
• Nina Wegener og Mathilde Tronegård; ”Studievalg Danmark: Vi skal alle hjælpe unge med at se ud over køn”, Altinget.dk 7. Januar 2021. https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/studievalg-danmark-vi-skal-alle-hjaelpe-de-unge-med-at-se-ud-over-koen
• Maria Jeppesen, “Mænd overvurderer deres indsats i hjemmet”, 18. oktober 2016” Avisen.dk: https://www.avisen.dk/maend-overvurderer-deres-indsats-i-hjemmet_411172.aspx
• Liberal Alliance: https://www.liberalalliance.dk/blog/hvorfor-klatrer-alex-i-traeer/
• Malte Larsen, Jyllandsposten 8. marts 2020, ”Kønskvoter er det stik modsatte af ligestilling” https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11971317/koenskvoter-er-det-stik-modsatte-af-ligestilling/
• SF’s hjemmeside: https://sf.dk/det-vil-vi/ligestilling/
Videoer:
UNDP med flere: Video om verdensmålene: https://www.verdensmaalene.dk/maal/5
Barbie-film trailer: Warner Brothers, 2023: https://www.youtube.com/watch?v=pBk4NYhWNMM
Danmarks Radio, Explainer om ligeløn: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvad-er-ligeloen_373336
Debat film on ligeløn fra Forlaget Columbus: https://gron.luksamfundetop.dk/kapitel-1/kapitel-1/debatfilm/
Instruktionsvideo til beregning fra Forlaget Columbus:
https://vimeo.com/526028619
Videoer om ideologier udgivet af Forlaget Columbus:
• https://forlagetcolumbus.dk/boeger/politik/politikbogen/videoer/kapitel-2
• Partifilm - Luk Samfundet Op
• https://vimeo.com/209565871
• https://luksamfundetop.dk/kapitel-5/partifilm-om-politiske-ideologier
• https://vimeo.com/685445705
• https://vimeo.com/639856044
Andet:
• Data fra DST: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/ligestilling#2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947207639",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947207639",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65947207639"
}