Holdet 2024 g bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 g bk/1 (g bk/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Intro til Billedkunst.
Titel 2 2. Billede på flade.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Intro til Billedkunst.

Intro til Billedkunst.

Holdet introduceres til faget gennem en række praktiske øvelser:
1. Kunsthistoriker - skab en kronologisk oversigt.
2. Beskriv et værk for din sidemand - en objektiv billedbeskrivelse.

Gennemgang af læreplanen.

Intro til portfolio.
Portfolio x 2 i H15 - en brun mappe og en grøn mappe.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Billede på flade.



I de praktiske øvelser i grundforløbet arbejdede I med de grundlæggende billedanalytiske begreber som komposition, åben/lukket, statisk/dynamisk, symmetri, det gyldne snit, hierarkisk og additiv/seriel komposition. Foruden farvelæren: Ittens farvecirkel (primære og sekundære farver), egenkontrast, kold-varmkontrast, lys-mørkkontrast, komplementærkontrast, kvalitets- og kvantitetskontrast. Rumlæren indgik dertil i jeres praktiske arbejde i grundforløbet - overlapning, repoussoir, gradienter, farveperspektiv, linearperspektiv (orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje, centralperspektiv), lys og skygge.

Materiale:
Billedkunst, metode, kronologi, tema. Scheel Andersen, H og Ole Laursen (2006) siderne 7-13, 13-17 og 20-27. Oxwig, H, Eriksen, J., Holm Strøm, S. (2013) Grundbog i kunst og arkitektur - kunstens rum. Systime. S. 169-179.

Værkliste til teoretiske øvelser:
Bemærk: værkerne er primært gennemgået med et formalanalytisk sigte. Dog er der enkelte værker, vi har set lidt nærmere på vha. betydningsanalysen, hvorfor de er anført øverst på denne liste:
Piet Mondrian. Komposition med rød, gul, blå og sort. 1921, olie på lærred. Gemeentemuseum, The Hague. (OBS. Vi talte her om, at hans værker var udtryk for landskaber og bylandskaber).
Claude Monet. Badende ved La Grenouillere, 1869. National Gallery, London.
Henri Matisse. Harmoni i rødt, 1908. Hermitage Museum, Skt. Petersborg.
George Tooker. The Subway. (1959).
M. Pechstein. Under træerne (1911).

Edgar Degas. Strygersker, 1884. Olie på lærred, 76x73 cm. Musée d’Orsay. Paris.
Edvard Munch.  Livets Dans. 1899-1900, olie på læred, 49.5  X 71 inches, Nasjonalgalleriet  Oslo.
Eske Kath. A Party For Camille, 2006. Akryl og collage på lærred. 280x260 cm.                                                                                                                                                    
Vilhelm Hammershøi. Dobbeltportræt, kunstneren og hans hustru, 1898.
Diego Velasquez. Narren don Sebastian de Morra. c. 1645. Olie på lærred. Museo del Prado Madrid.
Eugène Delacroix. Sardanapalus’ død. 1827-1828. Olie på lærred. Louvre, Paris.
Niccolo Dell’Abbate. (1512- 1571) Crucifixion with the Virgin, Mary Magdalene, and St. John the Evangelist
Raphael.  Galatea. 1513.  Fresco, 3 X 2,2 m, Villa Franesia Rom.
Francisco De Zurbarán.  St. Serapion.  1628 Olie på lærred, 120,7 X 104,1 cm.  Wadsworth Antheneum, Harford, Connecticut
Vincent van Gogh, Kartoffelspiserne.  1885, Olie på lærred, 82 x 114 cm. Vincent van Gogh museum, Amsterdam
Titian.  Rør mig ikke.  Omkring 1514, olie på lærred, 110,5 X91,9 cm, The National Gallery, London.
Peter Paul Rubens.  Henrik VI af Frankrig præsenteres af Marie de Medici. 1625. Olie på lærred.  Louvre, Paris.
Inge Ellegaard, Storbyens Jungle nr 2, 1983.
Jais Nielsen, Afgang, 1918. Fuglsang Kunstmuseum.
Diego Velasquez. De hellige kongers tilbedelse. 1619. Olie på lærred. Museo del Prado Madrid.
J. F. Willumsen. Den grønne pige (1922).
L. S. Lowry. Coming from the Mill, (1930).
Rembrandt van Rijns. Den hellige familie (1640)
Teo van Doesburg. Modkomposition, - 1925.
Guido da Siena. Tronende Madonna med barn - ca. 1270.
Roy Lichtenstein. Takka Takka, - 1962.
Emil Nolde. Dansen omkring guldkalven, - 1910.
Edvard Munch. Skriget, - 1893.
Edvard Munch. Det syge barn (1907)
Anselm Kiefer. Shulamite. 1983.
Claude Monet. St. Lazare-banegården. 1877.
Richard Hamilton. Hvad er det dog, der gør vor tids hjem så anderledes, så tiltalende? (1956).


Praktiske øvelser:
1) Collage med fokus på komposition. Statiske og dynamiske kompositioner. Åbne og lukkede kompositioner. Geometriske figurer, cirkler, rektangler, trekanter i forskellige udformninger skabt af farvet papir påsat sort karton.

2) Naturens kraft. En undersøgelse af tid, årstid, planter og biodiversitet. Med inspiration fra samtidskunstneren Rune Bosses kunstneriske virke og hans Ur-Pflanze (2018-19), skabte holdet en urplante ved hjælp af fototeknikken cyanotypi og dertil en lille plantebog over deres særligt udvalgte planter.
Materialer til Naturens kraft:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=296#c2181 (Introduktion til Rune Bosse. Video 1, 2 og 3: Naturen som eksperimentarium, Naturen som kunstnerisk materiale, Naturen i kunstens laboratorium).
Rune Bosse, Tempus circularis. Fagus sylvatica.
Rune Bosse: Ur-Planze (Novemberr #2), 2018.
Biodiversitet CONCITO https://concito.dk/biodiversitet  (2 sider)
Formal- og betydningsanalyse af det endelige værk.

3) Med afsæt i cyanotypiværket af urplanten skabte eleverne 3 computerbehandlede værker med fokus på komposition, hierarkisk komposition, additiv komposition og en smule på farvelære

4) Landskabsmaleri i akvarel. I denne øvelse anvendte eleverne farven som rumskabende virkemiddel.

5) Perspektivtegning. I denne øvelse var holdet i mesterlære og fulgte anvisningerne fra følgende
https://www.youtube.com/watch?v=y41VbCfpVoE
Fokus: linearperspektiv, orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje, centralperspektiv. Fugle-, frø- og normalperspektiv. 'Telefonpælprincippet'.

6) Farvelære. Abstrakt farvekort over elevernes daglige bevægelsesmønstre på skolen, på vej gennem byen/landet på vej til og fra skole, med familie, på tur med hunden... Øvelsen tog afsæt i Piet Mondrian, Broadway Boogie Woogie. Krav til farvelægning: primærfarverne gul, rød og blå.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer