Holdet 2024 g bk/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 g bk/2 (g bk/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 01 Billedets virkemidler
Titel 2 02 Portrættet
Titel 3 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 01 Billedets virkemidler

Forløbet har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af, hvordan kunstneriske virkemidler påvirker oplevelsen af et billede. Eleverne skal lære at analysere og bruge de formalanalytiske værktøjer til at afkode og diskutere billeders indhold og virkning. Forløbet opbygger elevernes evne til at analysere visuelle elementer som form, farve, lys og komposition.

TEORETISKE BEGREBER:
• Komposition: Åben/lukket, statisk/dynamisk, symmetri, midterkomposition,
  det gyldne snit, hierarkisk og additiv/seriel komposition samt venstre og
  højre komposition.
• Rum: Overlapning, repoussoir, gradienter, farveperspektiv,
  linearperspektiv
  (orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje,
  centralperspektiv).
• Lys, skygge og skravering: Egenskygge, slagskygge, plasticitet, volumen,
  billeddybde.
• Farvelæren: Ittens farvehjul, primære, sekundære, tertiære farver,
  egenkontrast, kold-varmkontrast, lys-mørkkontrast,
  komplementærkontrast,
  kvalitet- og kvantitetskontrast.

PRAKTISK ARBEJDE (KIM):
• Collage med fokus på komposition:
  Statiske og dynamiske, åbne og lukket kompositioner skabt af
  geometriske
   former af farvet karton på sort baggrund.
• Additiv (seriel komposition) via foto og redigering:
   Selvportræt Inspireret af Andy Warhols Nine Jackies, 1964. Trykt med
  fokus på varm-koldkontrast.
• Male/tegne perspektivisk rum: Inspireret af Albert Mertz Otte rum, 1963
   med fokus på undersøgelse af rum farver samt iscenesættelse gennem
   symbolik.
• Perspektivtegninger med forsvindingspunkter:
   Blyanttegninger med forskellige perspektiver og forsvindingspunkter.
   Valgfrit om man ønskede at skravere værkerne for at give en
   tredimensionel effekt.
• Male farvehjulet samt farvekontraster ud fra hukommelsen.

PRAKTISK ARBEJDE (CHRISTINE g/bk1):
• Collage med fokus på komposition. Statiske og dynamiske kompositioner. Åbne og
  lukkede kompositioner. Geometriske figurer, cirkler, rektangler, trekanter i forskellige
  udformninger skabt af farvet papir påsat sort karton.
• Naturens kraft. En undersøgelse af tid, årstid, planter og biodiversitet. Med
  inspiration fra samtidskunstneren Rune Bosses kunstneriske virke og hans Ur-Pflanze
  (2018-19), skabte holdet en urplante ved hjælp af fototeknikken cyanotypi og dertil en
  lille plantebog over deres særligt udvalgte planter. Materialer til Naturens kraft:
  https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=296#c2181 (Introduktion til Rune Bosse.
  Video 1, 2 og 3: Naturen som eksperimentarium, Naturen som kunstnerisk materiale,
  Naturen i kunstens laboratorium). Rune Bosse, Tempus circularis. Fagus sylvatica.
  Rune Bosse: Ur-Planze (Novemberr #2), 2018.  Biodiversitet CONCITO
  https://concito.dk/biodiversitet  (2 sider)  Formal- og betydningsanalyse af det
  endelige værk.
• Med afsæt i cyanotypiværket af urplanten skabte eleverne 3 computerbehandlede
  værker med fokus på komposition, hierarkisk komposition, additiv komposition og en
  smule på farvelære.
• Landskabsmaleri i akvarel. I denne øvelse anvendte eleverne farven som
  rumskabende virkemiddel.
• Perspektivtegning. I denne øvelse var holdet i mesterlære og fulgte anvisningerne
  fra følgende https://www.youtube.com/watch?v=y41VbCfpVoE. Fokus:
  linearperspektiv, orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje,
  centralperspektiv. Fugle-, frø- og normalperspektiv. 'Telefonpælprincippet'.
• Farvelære. Abstrakt farvekort over elevernes daglige bevægelsesmønstre på skolen,
  på vej gennem byen/landet på vej til og fra skole, med familie, på tur med hunden...
  Øvelsen tog afsæt i Piet Mondrian, Broadway Boogie Woogie. Krav til farvelægning:
  primærfarverne gul, rød og blå.

PRAKTISK ARBEJDE (CAMILLA):
• Collage: Statisk og dynamisk komposition med geometriske former. Vi har talt om
  figurer der overlapper hinanden, om hvad beskæringer gør ved en komposition. Nogen
  af jer undersøgte hvordan forskellige farver indvirker på hinanden i jeres collager. Vi har
  diskuteret om jeres kompositioner kunne betegnes som åbne eller lukkede
  kompositioner.
• Cyanotypi: Enkelt traditionelt cyanotypiværk med tilhørende bog om de
  egenskaber/fortællinger/kræfter jeres urplante(buket) besidder. Værket er i dets
  metode inspireret af både Anna Atkins og af Rune Bosse.
• Digitalt værk, 2 Plakater. I har hver lavet to plakater, hvor I har brugt hhv. en hierarkisk
  og en additiv kompositionsform. En del af jer eksperimenterede her med jeres
  farvevalg, og skabte blikfang og hierarki ved at lade nogle motiver træde frem i
  billedfladen i varme farver og skabe baggrund i kolde farver. I kompendiet til
  grundforløbet har I set på værket Andy Warhol: Jackie Kennedy II, 1965. Serigrafi på
  lærred, 72 x 61 cm. som er et eksempel på en kunstner der anvender additiv
  komposition.
• Vi har set på hvordan andre kunstnere som f.eks. Peter Paul Rubens billede Salomons
  dom og Eugene Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne, 1830 tydeligt anvender
  kompositioner, der leder beskueren i retning af at noget er vigtigere end andet i deres
  billeder = hierarkisk komposition.
• Konstrueret perspektiv: linearperspektiv med enten centralperspektiv eller to points
  perspektiv. I placerede svævende kubeformer i jeres konstruerede perspektiv tegning.
  kubeformerne ses i hhv. frø-, fugle- og normalperspektiv.
  I forhold til linerarperspektivet har I indtegnet det i f.eks. Leonardo Da Vincis 'Den
  sidste nadver', som netop anvender centralperspektiv.

VÆRKLISTE:
Bemærk: værkerne er primært gennemgået med et formalanalytisk sigte. Dog er der enkelte værker, vi har set lidt nærmere på vha. betydningsanalysen.

• Andy Warhol: Nine Jackies, 1964. Akryl, olie, and print on lærred. Samlet
  værk: 153.4 × 122.6 cm. Indivduelle små værker: 41 × 51 cm. Whitney
  Museum of American Art, New York.
• Andy Warhol: Campbell's Soup Cans,1962. Akryl med
  metalemalje på 32 lærreder. Hvert lærred måler: 50.8 x 40.6 cm, MoMA,
  New York.
• Andy Warhol: Marilyn Monroe, 1967. Silketryk 91.5 x 91.5 cm. MoMA,
  New York.
• Cimabue: Tronende Madonna med barn (Maestà di Santa Trinita), 1280-
  1285, Altertavlen i træ, 385 x 223 cm.Galleria degli Uffizi, Firenze.
• Claude Monet: St. Lazare banegården i Paris, 1877. Olie på lærred, 74,5
  x 104 cm, Muse'e d'Orsay, Paris.
• Claude Monet: Valmuemark. Ca. 1873. Olie på lærred, størrelse ukendt.
  Privat samling eller Musée d'Orsay, Paris, Frankrig (afhængig af
  version).
• Edgar Degas: Strygersker, 1884. Olie på lærred, 76x73 cm. Musée
  d’Orsay, Paris.
• Edvard Munch: Livets Dans. 1899-1900, olie på lærred, 49.5  X 71inches,
   Nasjonalgalleriet  Oslo.
• Edvard Munch: Skriget,1893. Pastelkridt, tempera og olie på karton, 91 x
  74 cm, Nasjonalgalleriet, Oslo.
• Emil Nolde: Dansen omkring guldkalven, 1910. Olie på lærred, 88 x
  105,5 cm. Staatsgalerie moderner Kunst, Munchen.
• Eske Kath. A Party For Camille, 2006. Akryl og collage på lærred.
  280x260 cm.    
• Eugene Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne, 1830, Olie på
   lærred, 260 x 325 cm.
• Eugène Delacroix. Sardanapalus’ død. 1827-1828. Olie på lærred.
  Louvre, Paris.
• George Tooker: The Subway, 1950. Tempera på kompositionsplade, 47 x
  92,7 cm. Museum of American Art, New York.
• Henri Matisse: Harmoni i rødt, 1908. Olie på lærred, 180,5 x 221 cm,
  Hermitage Museum, Skt. Petersborg.
• J. F. Willumsen: Den grønne pige, 1922, Olie på lærred, 192 x 142 cm,
  Statens Museum for Kunst.
• Jean-Francois Millet: Hyrdinden med sin fåreflok, 1864. Olie på lærred,
  81 x 101 cm. Mus d'Orsay, Paris.
• Leonardo da Vinci: Den sidste nadver, 1495-1498. Vægmaleri, 460 cm ×
  880 cm. Santa Maria delle Grazie, Milano, Italien.                                                                                                                            
• Per Kirkeby: Gryn-Sommer, 1988. Olie på lærred, 200 x 170 cm.  
  Louisiana, Museum for Moderne Kunst, Humlebæk.
• Perugino, Pietro: Peters hyrdebrev (Kristus giver nøglen til Skt. Peter),
  1481-1482. Fresko, 340 x 550 cm. Vatikanet, Sixtinske Kapel, Rom.
• Peter Paul Rubens: Salomons dom. Ca. 1617. Olie på lærred, 233 x 302
  cm. Statens Museum for Kunst, København.
• Piet Mondrian: Komposition med gul, blå og rød, 1937-1942, olie på
  lærred, 72,7 × 69,2 cm - med ramme: 91,7 × 88,2 × 6,3 cm, Tate, London.
• Raphael: Galatea, 1513, Fresco, 3 X 2,2 m, Villa Franesia Rom.
• Stense Andrea Lind-Valdan: Medlemmer (du var et menneske, jeg var en
  leopard), 2021. Ansigtstryk. Ansigtscreme, solcreme, foundation,
  concealer, bronzer, kindrødt, øjenskygge, øjenbrynfarve, eyeliner,
  mascara, læbestift og tidselolie på inkjetpapir indrammet i mørkbejdset
  eg med museumsglas, 29.70 x 42 cm indrammet: 33.50 x 46 cm. Galleri
  Maria Friis, København
• Teo van Doesburg: Modkomposition, 1925. Olie på lærred, 50 x 50 cm.
  Kunstmuseum Lodz, Polen.
  Trine Boesen: Space Odyssey, 2011, 200 x 300 cm. Acrylic and pencil on
  canvas. Trapholt - Museum of Art and Design
• Vilhelm Hammershøi. Dobbeltportræt, kunstneren og hans hustru,
  1898.
• Vincent van Gogh, Kartoffelspiserne.  1885, Olie på lærred, 82 x 114 cm,
  Vincent van Gogh museum, Amsterdam.
• Wassily Kandinsky: Kosak­ker, 1910-11. Olie på lærred, 95 x 130 cm.
  Tate Gallery, London.

TEORETISK MATERIALE
• Lærerproduceret kompendium ud fra følgende bøger: Billedkunst, metode,
  kronologi, tema. Scheel Andersen, H og Ole Laursen (2006) siderne 7-13, 13-
  17 og 20-27. Oxwig, H, Eriksen, J., Holm Strøm, S. (2013) Grundbog i kunst
  og arkitektur - kunstens rum. Systime. S. 169-179, Billedkunstbogen - form,
  indhold og kontekst, Forlaget Columbus, (2024).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 02 Portrættet

Vi uploader 350 millioner fotos på Facebook, deler 96 millioner fotos på instagram, og fem milliarder snaps på snapchat hver eneste dag, mange af dem er selfies. Men hvorfor er vi mennesker så optaget af at afbillede os selv og dele det med andre? Vi dykker ned i kunsthistorien og undersøger (selv)portrættet og selviscenesættelsen i udvalgte perioder med særligt fokus på at undersøge os selv gennem kunsten.

TEORETISKE BEGREBER:
• Das unheimliche, selfie, portrætlighed, (selv)iscenesættelse, Simultanperspektiv,  Skravering, lys/skygge,  billeddybde, plasticitet, volumen, naturalistisk gengivelsesstrategi.


PRAKTISK ARBEJDE:
• Skraveringsteknikker med valør, lys og skygge: Undersøge lys og skygge
   på geometriske figurer samt skraveringsteknikker som optakt til
   selvportræt.
•.Iagttagelsestegning af lys og skygge på geometrisk figur:
   Første tegning har eleverne fokus på skulpturen som geometrisk form
   med blyant/ kul på. Anden tegning har eleverne fokus på lyssætningen.
• Selvportræt med fokus på volumen, billeddybde og plasticitet:
   Tegne et selvportræt ud fra en naturalistisk gengivelse (korrekte
   proportioner) gennem et fokus på skravering, lys og skygge.
• Med inspiration fra DR-serien; DKs bedste portrætmaler, udarbejder
  eleverne et portræt af en levende model med fokus på portrætlighed,
  lys, skygge og volumen.
• Selviscenesættende værk: Et simultanperspektivsk selvportræt med
  fokus på iscenesættelse. Inspiration af Picasso, P.: Frøknerne fra Avignon,
  1907. Olie på lærred, 243,9 × 233,7 cm. Museum of Modern Art, New York.

FILM:
DR.dk: S.5 E1: Danmarks bedste portrætmaler:
  https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-bedste-portraetmaler_-
  portraetlighed_426236 (tilgået: 21.11.24).
• DR2 Nadia Plesner: Jeg, mig og min selfie
  kunsten at portrættere sig selv, 2021 DR2 (Tilgået via CFU: 21.11.24)

VÆRKLISTE:
• Hans Holbein den yngre: Kong Henrik VIII, Efter 1537. Olie på lærred,
  størrelse ukendt. Walker Art Gallery, Liverpool, Storbritannien.
•  Hyacinthe  Rigaud,  Portræt af Ludvig XIV (Solkongen), 701. Olie på
  lærred, 2,73 x 2,02 m. Louvre Museum, Paris, Frankrig.
• Jan Esmann: Open face Rune, 2010/2012. Olie på lærred, 100 x 130.
• Julie Nord: Siblings, 2013.Akvarel og sort blæk på papir
  76 x 57 cm.
• Julie Nord: Illustration For A Lost Tale, 2005. Posca tusch, felt-tip tusch
  på papir. 93x193 cm.
• Julie nord: Dorian (2012), Originallitografi trykt på 250 gr.  Velin d'arches
  (fransk bøttepapir). Antal: 150 eks. nummereret og signeret.
  Papirformat:  50 x 68  cm.
• Michael Kvium: Portræt af Hendes Majestæt Dronning Margrethe, 2010.
  Olie på lærred. 200 - 100 cm.
• Niels Strøbek: Margrethe II. 1975. Olie og tempera på plade. 158 x 110
  cm. Danske Bank.
• Thomas Kluge: The Royal House, 2009 - 2013. Olie på lærred
  220 X 220 cm.

TEORETISK MATERIALE
Lærerproduceret materiale og Power points.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer