Titel
1
|
01 Billedets virkemidler
Forløbet har til formål at give eleverne en grundlæggende forståelse af, hvordan kunstneriske virkemidler påvirker oplevelsen af et billede. Eleverne skal lære at analysere og bruge de formalanalytiske værktøjer til at afkode og diskutere billeders indhold og virkning. Forløbet opbygger elevernes evne til at analysere visuelle elementer som form, farve, lys og komposition.
TEORETISKE BEGREBER:
• Komposition: Åben/lukket, statisk/dynamisk, symmetri, midterkomposition,
det gyldne snit, hierarkisk og additiv/seriel komposition samt venstre og
højre komposition.
• Rum: Overlapning, repoussoir, gradienter, farveperspektiv,
linearperspektiv
(orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje,
centralperspektiv).
• Lys, skygge og skravering: Egenskygge, slagskygge, plasticitet, volumen,
billeddybde.
• Farvelæren: Ittens farvehjul, primære, sekundære, tertiære farver,
egenkontrast, kold-varmkontrast, lys-mørkkontrast,
komplementærkontrast,
kvalitet- og kvantitetskontrast.
PRAKTISK ARBEJDE (KIM):
• Collage med fokus på komposition:
Statiske og dynamiske, åbne og lukket kompositioner skabt af
geometriske
former af farvet karton på sort baggrund.
• Additiv (seriel komposition) via foto og redigering:
Selvportræt Inspireret af Andy Warhols Nine Jackies, 1964. Trykt med
fokus på varm-koldkontrast.
• Male/tegne perspektivisk rum: Inspireret af Albert Mertz Otte rum, 1963
med fokus på undersøgelse af rum farver samt iscenesættelse gennem
symbolik.
• Perspektivtegninger med forsvindingspunkter:
Blyanttegninger med forskellige perspektiver og forsvindingspunkter.
Valgfrit om man ønskede at skravere værkerne for at give en
tredimensionel effekt.
• Male farvehjulet samt farvekontraster ud fra hukommelsen.
PRAKTISK ARBEJDE (CHRISTINE g/bk1):
• Collage med fokus på komposition. Statiske og dynamiske kompositioner. Åbne og
lukkede kompositioner. Geometriske figurer, cirkler, rektangler, trekanter i forskellige
udformninger skabt af farvet papir påsat sort karton.
• Naturens kraft. En undersøgelse af tid, årstid, planter og biodiversitet. Med
inspiration fra samtidskunstneren Rune Bosses kunstneriske virke og hans Ur-Pflanze
(2018-19), skabte holdet en urplante ved hjælp af fototeknikken cyanotypi og dertil en
lille plantebog over deres særligt udvalgte planter. Materialer til Naturens kraft:
https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=296#c2181 (Introduktion til Rune Bosse.
Video 1, 2 og 3: Naturen som eksperimentarium, Naturen som kunstnerisk materiale,
Naturen i kunstens laboratorium). Rune Bosse, Tempus circularis. Fagus sylvatica.
Rune Bosse: Ur-Planze (Novemberr #2), 2018. Biodiversitet CONCITO
https://concito.dk/biodiversitet (2 sider) Formal- og betydningsanalyse af det
endelige værk.
• Med afsæt i cyanotypiværket af urplanten skabte eleverne 3 computerbehandlede
værker med fokus på komposition, hierarkisk komposition, additiv komposition og en
smule på farvelære.
• Landskabsmaleri i akvarel. I denne øvelse anvendte eleverne farven som
rumskabende virkemiddel.
• Perspektivtegning. I denne øvelse var holdet i mesterlære og fulgte anvisningerne
fra følgende https://www.youtube.com/watch?v=y41VbCfpVoE. Fokus:
linearperspektiv, orthogonaler/indadførende linjer, forsvindingspunkt, horisontlinje,
centralperspektiv. Fugle-, frø- og normalperspektiv. 'Telefonpælprincippet'.
• Farvelære. Abstrakt farvekort over elevernes daglige bevægelsesmønstre på skolen,
på vej gennem byen/landet på vej til og fra skole, med familie, på tur med hunden...
Øvelsen tog afsæt i Piet Mondrian, Broadway Boogie Woogie. Krav til farvelægning:
primærfarverne gul, rød og blå.
PRAKTISK ARBEJDE (CAMILLA):
• Collage: Statisk og dynamisk komposition med geometriske former. Vi har talt om
figurer der overlapper hinanden, om hvad beskæringer gør ved en komposition. Nogen
af jer undersøgte hvordan forskellige farver indvirker på hinanden i jeres collager. Vi har
diskuteret om jeres kompositioner kunne betegnes som åbne eller lukkede
kompositioner.
• Cyanotypi: Enkelt traditionelt cyanotypiværk med tilhørende bog om de
egenskaber/fortællinger/kræfter jeres urplante(buket) besidder. Værket er i dets
metode inspireret af både Anna Atkins og af Rune Bosse.
• Digitalt værk, 2 Plakater. I har hver lavet to plakater, hvor I har brugt hhv. en hierarkisk
og en additiv kompositionsform. En del af jer eksperimenterede her med jeres
farvevalg, og skabte blikfang og hierarki ved at lade nogle motiver træde frem i
billedfladen i varme farver og skabe baggrund i kolde farver. I kompendiet til
grundforløbet har I set på værket Andy Warhol: Jackie Kennedy II, 1965. Serigrafi på
lærred, 72 x 61 cm. som er et eksempel på en kunstner der anvender additiv
komposition.
• Vi har set på hvordan andre kunstnere som f.eks. Peter Paul Rubens billede Salomons
dom og Eugene Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne, 1830 tydeligt anvender
kompositioner, der leder beskueren i retning af at noget er vigtigere end andet i deres
billeder = hierarkisk komposition.
• Konstrueret perspektiv: linearperspektiv med enten centralperspektiv eller to points
perspektiv. I placerede svævende kubeformer i jeres konstruerede perspektiv tegning.
kubeformerne ses i hhv. frø-, fugle- og normalperspektiv.
I forhold til linerarperspektivet har I indtegnet det i f.eks. Leonardo Da Vincis 'Den
sidste nadver', som netop anvender centralperspektiv.
VÆRKLISTE:
Bemærk: værkerne er primært gennemgået med et formalanalytisk sigte. Dog er der enkelte værker, vi har set lidt nærmere på vha. betydningsanalysen.
• Andy Warhol: Nine Jackies, 1964. Akryl, olie, and print on lærred. Samlet
værk: 153.4 × 122.6 cm. Indivduelle små værker: 41 × 51 cm. Whitney
Museum of American Art, New York.
• Andy Warhol: Campbell's Soup Cans,1962. Akryl med
metalemalje på 32 lærreder. Hvert lærred måler: 50.8 x 40.6 cm, MoMA,
New York.
• Andy Warhol: Marilyn Monroe, 1967. Silketryk 91.5 x 91.5 cm. MoMA,
New York.
• Cimabue: Tronende Madonna med barn (Maestà di Santa Trinita), 1280-
1285, Altertavlen i træ, 385 x 223 cm.Galleria degli Uffizi, Firenze.
• Claude Monet: St. Lazare banegården i Paris, 1877. Olie på lærred, 74,5
x 104 cm, Muse'e d'Orsay, Paris.
• Claude Monet: Valmuemark. Ca. 1873. Olie på lærred, størrelse ukendt.
Privat samling eller Musée d'Orsay, Paris, Frankrig (afhængig af
version).
• Edgar Degas: Strygersker, 1884. Olie på lærred, 76x73 cm. Musée
d’Orsay, Paris.
• Edvard Munch: Livets Dans. 1899-1900, olie på lærred, 49.5 X 71inches,
Nasjonalgalleriet Oslo.
• Edvard Munch: Skriget,1893. Pastelkridt, tempera og olie på karton, 91 x
74 cm, Nasjonalgalleriet, Oslo.
• Emil Nolde: Dansen omkring guldkalven, 1910. Olie på lærred, 88 x
105,5 cm. Staatsgalerie moderner Kunst, Munchen.
• Eske Kath. A Party For Camille, 2006. Akryl og collage på lærred.
280x260 cm.
• Eugene Delacroix: Friheden fører folket på barrikaderne, 1830, Olie på
lærred, 260 x 325 cm.
• Eugène Delacroix. Sardanapalus’ død. 1827-1828. Olie på lærred.
Louvre, Paris.
• George Tooker: The Subway, 1950. Tempera på kompositionsplade, 47 x
92,7 cm. Museum of American Art, New York.
• Henri Matisse: Harmoni i rødt, 1908. Olie på lærred, 180,5 x 221 cm,
Hermitage Museum, Skt. Petersborg.
• J. F. Willumsen: Den grønne pige, 1922, Olie på lærred, 192 x 142 cm,
Statens Museum for Kunst.
• Jean-Francois Millet: Hyrdinden med sin fåreflok, 1864. Olie på lærred,
81 x 101 cm. Mus d'Orsay, Paris.
• Leonardo da Vinci: Den sidste nadver, 1495-1498. Vægmaleri, 460 cm ×
880 cm. Santa Maria delle Grazie, Milano, Italien.
• Per Kirkeby: Gryn-Sommer, 1988. Olie på lærred, 200 x 170 cm.
Louisiana, Museum for Moderne Kunst, Humlebæk.
• Perugino, Pietro: Peters hyrdebrev (Kristus giver nøglen til Skt. Peter),
1481-1482. Fresko, 340 x 550 cm. Vatikanet, Sixtinske Kapel, Rom.
• Peter Paul Rubens: Salomons dom. Ca. 1617. Olie på lærred, 233 x 302
cm. Statens Museum for Kunst, København.
• Piet Mondrian: Komposition med gul, blå og rød, 1937-1942, olie på
lærred, 72,7 × 69,2 cm - med ramme: 91,7 × 88,2 × 6,3 cm, Tate, London.
• Raphael: Galatea, 1513, Fresco, 3 X 2,2 m, Villa Franesia Rom.
• Stense Andrea Lind-Valdan: Medlemmer (du var et menneske, jeg var en
leopard), 2021. Ansigtstryk. Ansigtscreme, solcreme, foundation,
concealer, bronzer, kindrødt, øjenskygge, øjenbrynfarve, eyeliner,
mascara, læbestift og tidselolie på inkjetpapir indrammet i mørkbejdset
eg med museumsglas, 29.70 x 42 cm indrammet: 33.50 x 46 cm. Galleri
Maria Friis, København
• Teo van Doesburg: Modkomposition, 1925. Olie på lærred, 50 x 50 cm.
Kunstmuseum Lodz, Polen.
Trine Boesen: Space Odyssey, 2011, 200 x 300 cm. Acrylic and pencil on
canvas. Trapholt - Museum of Art and Design
• Vilhelm Hammershøi. Dobbeltportræt, kunstneren og hans hustru,
1898.
• Vincent van Gogh, Kartoffelspiserne. 1885, Olie på lærred, 82 x 114 cm,
Vincent van Gogh museum, Amsterdam.
• Wassily Kandinsky: Kosakker, 1910-11. Olie på lærred, 95 x 130 cm.
Tate Gallery, London.
TEORETISK MATERIALE
• Lærerproduceret kompendium ud fra følgende bøger: Billedkunst, metode,
kronologi, tema. Scheel Andersen, H og Ole Laursen (2006) siderne 7-13, 13-
17 og 20-27. Oxwig, H, Eriksen, J., Holm Strøm, S. (2013) Grundbog i kunst
og arkitektur - kunstens rum. Systime. S. 169-179, Billedkunstbogen - form,
indhold og kontekst, Forlaget Columbus, (2024).
|