Holdet 2n ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/n (1n ks, 2n ks, 2n ks hi, 2n ks re, 2n ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 USA i 1800-tallet
Titel 2 Frustration, føreren & fjendebilleder
Titel 3 Dansk Vestindien (DH-forløb)
Titel 4 Faderhuset - enkeltfagligt (re)
Titel 5 Velfærd og økonomi (sa)
Titel 6 Historieopgaven
Titel 7 Grønland
Titel 8 Socialisering og ulighed i Grønland (sa)
Titel 9 Straffens Danmarkshistorie
Titel 10 Straf og kriminalitet (sa) + (re)
Titel 11 Indvandring (sa) + (re) + (Hi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 USA i 1800-tallet

Forløbsbeskrivelse
Forløbet undersøger USA’s udvikling i 1800-tallet som en periode præget af voldsom ekspansion, teknologiske fremskridt og sociale omvæltninger. Eleverne arbejder med, hvordan ideen om Manifest Destiny og forestillingen om den amerikanske nations særlige mission blev brugt til at legitimere ekspansion mod vest – og hvilke konsekvenser dette fik for oprindelige folk, samfundsstrukturer og den nationale identitet.
Der sættes fokus på nøglebegivenheder som Louisiana-købet, indianerfjernelsen, industrialiseringen, den interne migration samt borgerkrigen som et afgørende brudpunkt i amerikansk historie. Forløbet inddrager også de sociale og racemæssige spændinger, der fulgte med udvidelsen af territoriet og slaveriets rolle i den økonomiske udvikling.
Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i, hvordan en national idé om udvikling og vækst kan have komplekse og ofte modsatrettede konsekvenser – og hvordan historiske fortællinger om fremskridt også rummer konflikt, undertrykkelse og modstand.

Centrale problemstillinger/tematikker
Den tidlige kolonisering af Amerika
- Hvilke motiver lå bag den europæiske kolonisering af Nordamerika, og hvordan kom det til udtryk i de første bosættelser?
- Hvordan påvirkede mødet mellem europæere og oprindelige folk de sociale og kulturelle strukturer?
Uafhængighed & forfatning
- Hvilke begivenheder og idéer førte til den amerikanske uafhængighedserklæring i 1776?
- Hvordan blev magten fordelt i den nye forfatning, og hvilke idealer afspejlede den?
Den amerikanske selvopfattelse
- Hvad ligger der i ideen om Manifest Destiny, og hvordan formede den USA’s nationale identitet?
- Hvordan blev frihed, demokrati og ekspansion centrale værdier i amerikansk selvforståelse – og hvem blev udelukket?
USA’s vokseværk og jernbanen
- Hvordan bidrog teknologiske fremskridt som jernbanen til USA’s territoriale og økonomiske ekspansion?
- Hvilke konsekvenser fik industrialisering og infrastrukturel udvikling for samfundet og landskabet?
Konsekvenser for de indfødte
- Hvordan blev oprindelige folk påvirket af USA’s ekspansion, og hvilke former for modstand eller tilpasning opstod?
- I hvilken grad var den amerikanske politik over for de indfødte præget af racisme, økonomiske interesser og kontrol?

Materialeliste
Grundbog:
- Thor Banke Hansen & Andreas Bonne Sindberg: USA - Historie, samfund, religion, Systime, 2015, s. 13-22
- Martin A. Husted: Globalisering 1850-1914 - da verden blev mindre, Systime, 2015, s. 164-165
- Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - verdenshistorien 1750-1945, Systime, 2001, s. 68-74

Medier:
- Hell on Wheels, afsnit 1, 2011

Kilder:
- Across the continent, "Westward the course of empire takes its way",1868, fra: http://www.philamuseum.org/collections/permanent/308328.html
- Reklamer til nybyggere, 1861, http://sits.sjsu.edu/teacher-support/lesson-plans/the-red-pony/trp-downloadable-plans/boosterism-and-manifest-destiny/
- Cherokeernes bøn om retfærdighed, 1813 (uddrag), fra: Karl-Johann Hemmersam og Kirsten Kristoffoffernes: USA før borgerkrigen, Munksgaard, (Acta-serien 10), s. 20-22)
- Svar til præsident Jackson 1830, her fra: Peter Frederik m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, systime, 2001, s. 101-102
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Frustration, føreren & fjendebilleder

Forløbsbeskrivelse
Forløbet undersøger, hvordan Tysklands politiske, økonomiske og sociale krise i mellemkrigstiden skabte grobund for ekstremisme, nazismens fremvækst og Adolf Hitlers magtovertagelse. Eleverne arbejder med temaer som statsdannelse, propaganda, karismatisk lederskab og syndebukke, og analyserer, hvordan disse blev anvendt til at mobilisere støtte og eliminere modstand.
Der sættes særligt fokus på Versaillestraktatens konsekvenser, Weimarrepublikkens ustabilitet og de kollektive følelser af nederlag, ydmygelse og frustration, der prægede perioden. Forløbet belyser også, hvordan antisemitisme og andre fjendebilleder blev systematisk opbygget og brugt politisk.
Undervisningen kombinerer samtidige kilder (taler, plakater, lovgivning) med historiske analyser og diskussioner af, hvordan totalitære regimer udnytter kriser og menneskelige behov for orden, identitet og tilhørsforhold.

Centrale problemstillinger/tematikker
1. verdenskrigs afslutning & Versaillestraktaten
- Hvordan påvirkede Versaillestraktaten det tyske samfunds økonomi, selvforståelse og politiske stabilitet?
- I hvilken grad kan traktaten siges at have banet vejen for ekstremisme og radikalisering i Tyskland?
Weimarrepublikkens svære start
- Hvorfor havde demokratiet i Weimarrepublikken så vanskelige vilkår?
- Hvilke interne og eksterne faktorer underminerede den nye republik?
Nazistpartiets vej til magten
- Hvordan lykkedes det NSDAP og Hitler at mobilisere folkelig opbakning i 1920’erne og 1930’erne?
- Hvilken rolle spillede krise, massearbejdsløshed og politisk ustabilitet i nazismens gennembrud?
Nazisme & propaganda
- Hvordan brugte nazisterne propaganda til at forme befolkningens holdninger og skabe en fælles fjendeforståelse?
- Hvad karakteriserer den nazistiske propaganda, og hvordan adskiller den sig fra traditionel politisk kommunikation?
Holocaust & Wannsee-konferencen
- Hvordan blev Holocaust organiseret og systematiseret af den nazistiske stat?
- Hvad afslører Wannsee-konferencen om nazismens mål og mentalitet i forhold til jøderne?

Faglige mål
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
- analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

Kernestof
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Holocaust og andre folkedrab
- forskellige typer af årsagssammenhænge
- Historiefaglige metode: Kildeanalyse og kildekritisk billedanalyse

Materialeliste
Grundbog:
- Peter Frederiksen: Det tredje Rige. Fællesskab og forbrydelse. Systime, 2001, s. 15-17
- Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime 2008, s. 50, 89-108
- Tabel: s. 93 i Verden efter 1914: Arbejdsløshed og industriproduktion 1928-1933
- Tabel: s. 91 i Verden efter 1914: Mandatfordelingen i den tyske Rigsdag 1919-1933

Medier
- Hitlers vej til magten 1 (2014), DRKultur (ca. min. 26.00-55)
- Dokumentar: ”Første verdenskrig. Apokalypsen (5)”, min. 35.50-52.40

Kilder:
- Rudolf Otto Beck: ”Tysk bjergbondefamilie” (1944), s. 102 i Verden efter 1914
- Kilde: Billedbog (1936), udvalgte billeder
- Kilde: Læserbrev til der Stürmer fra Drengene og pigerne i „Nationalsozialistische Jugendheimstätte Gross-Mollen" (1936)
- Kilde: Wannsee-konferencen (1942)
- Stantons model: Folkedrabets 10 stadier. Fra: https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/stantons-model-folkedrabets-10-stadier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dansk Vestindien (DH-forløb)

Forløbsbeskrivelse
Forløbet undersøger Danmarks rolle som kolonimagt med fokus på koloniseringen og udnyttelsen af Dansk Vestindien i perioden ca. 1671–1917. Gennem arbejdet med samtidige kilder, historiske fremstillinger og nyere debatstof analyseres, hvordan kolonimagten Danmark deltog i den transatlantiske slavehandel og opretholdt en plantageøkonomi baseret på slaveri.
Forløbet belyser både de økonomiske, politiske og kulturelle aspekter af kolonitiden samt de menneskelige konsekvenser for de koloniserede og slavegjorte. Der arbejdes også med, hvordan Danmarks koloniale fortid er blevet fremstillet, fortiet og genfortolket i eftertiden – herunder i forbindelse med salget af øerne til USA i 1917 og den aktuelle debat om erindring, ansvar og erstatning.
Formålet er at give eleverne indsigt i Danmarks del i den globale kolonihistorie og skabe refleksion over, hvordan kolonitiden stadig spiller en rolle i nutidens identitets- og historiesyn.

Centrale problemstillinger/tematikker
Merkantilisme og trekantshandel
- Hvordan var Danmark en del af den transatlantiske trekantshandel, og hvad var formålet med denne økonomiske model?
- Hvordan blev merkantilistiske idéer brugt til at legitimere koloni- og handelsaktiviteter?
Slavernes forhold
- Hvordan var livsvilkårene for de slavegjorte i Dansk Vestindien, og hvordan blev disse begrundet og opretholdt?
- Hvordan gjorde de slavegjorte modstand, og hvilke muligheder havde de for at påvirke deres egne livsvilkår?
Forbuddet mod slavehandlen
- Hvilke motiver lå bag Danmarks beslutning om at forbyde den transatlantiske slavehandel i 1792?
- Hvilken betydning fik forbuddet i praksis for de slavegjortes situation i Dansk Vestindien?
Salget af øerne
- Hvad var de politiske og økonomiske årsager til, at Danmark solgte Dansk Vestindien til USA i 1917?
- Hvordan blev salget opfattet i Danmark og blandt øernes befolkning?
Debatten om en officiel undskyldning
- Hvilke argumenter findes for og imod, at Danmark bør give en officiel undskyldning for sin rolle i slavehandel og kolonialisme?
- Hvad siger nutidens debat om Danmarks kolonirolle om vores forhold til historie, ansvar og identitet?

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.

Materialeliste
Grundbog:
- Finderup, Anne-Mette: "Danske kolonihistorier: fra sukkerrør til Skipper Mix", 2019, Dansklærerforeningens Forlag
- Halberg, R. L. & Coley, B. R.: ”Dansk Vestindien: fra dansk koloni til amerikansk territorium”. Frydenlund, 2016.

Artikler:
- Nikolajsen, L.: ”Hvem skal undskylde for hvad?”. Information, 31. marts 2017. https://www.information.dk/kultur/2017/03/hvem-undskylde

Medier:
- Rigsarkivet: Dansk Vestindien – Historien kort. https://www.youtube.com/watch?v=_L-S8tXePnE&t=188s&ab_channel=Rigsarkivet
DR: Slavenation Danmark, 2017 (afsnit 1, 2 & 3). https://www.dr.dk/drtv/episode/slavenation-danmark_196964

Kilder:
- Guvernør Gardelins slavereglement, 5. september 1733 (uddrag). Fra: https://danmarkshistorien.lex.dk/Guvern%C3%B8r_Gardelins_slavereglement,_5._september_1733
- Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792 (uddrag). Fra: https://danmarkshistorien.lex.dk/Forordning_om_negerhandelen,_16._marts_1792
- Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved Transfer Day på St. Croix, 31. marts 2017. Fra: https://danmarkshistorien.lex.dk/Statsminister_Lars_L%C3%B8kke_Rasmussens_tale_ved_Transfer_Day_p%C3%A5_St._Croix,_31._marts_2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Faderhuset - enkeltfagligt (re)

Fokus på en introduktion til religion generelt og kristendom i særdeleshed. Vi har arbejdet med begreber som indefra/udefra, karisma, Ninian Smarts dimensioner, sekterisme og Lewis Rambos konversionsmodel. Vi har også brugt Jan Hjärpes model til at tale om religiøst engagement.

Materiale:
Faderhuset kort fortalt: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/faderhuset-kort-fortalt
Podcast: https://www.spreaker.com/episode/s4e6-ruths-abenbaring-ville-faderhuset-uddrive-sataniske-kraefter-pa-jagtvej-69--57844033
Totalitarisme og sekterisme gør mennesker ufri: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/totalitarisme-og-sekterisme-g%C3%B8r-mennesker-ufri
Mit hemmelige Liv i Faderhuset: Dokumentar
Faderhuset i Modvind - reportagen med Kaare Sand: Dokumentar
Vi er ikke af denne verden: https://www.information.dk/2001/10/verden (Denne artikel blev brugt til at afrunde forløbet. Klassen blev inddelt i grupper som fremlagde for mig)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Velfærd og økonomi (sa)

Formål
Forløbets fokus er at give eleverne en generel introduktion til - og diskussion af - centrale begreber, teorier og forklaringer indenfor økonomi og velfærd. Forløbet har fokus på aktuelle økonomiske problemstillinger, herunder den aktuelle finanslov og inflationens betydning for dansk økonomi.

I forløbet er der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
• Hvad kendetegner det danske økonomiske system?
• Hvordan fungerer de økonomiske sammenhænge?
• Hvordan er det muligt at påvirke økonomien gennem økonomiske politikker?
• Hvad menes med den universelle velfærdsmodel, og hvordan adskiller denne sig fra de øvrige modeller?
• Hvilke udfordringer står vores velfærdsmodel overfor?

Indhold
Følgende kernestof vil blive dækket:
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• kvantitativ og kvalitativ metode

Kernebegreber:
Finanslov, marked, stat, civilsamfund, markedsøkonomi, planøkonomi, blandingsøkonomi, de økonomiske mål, det økonomiske kredsløb, økonomisk politik; finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik, den universelle, residuale og korporative velfærdsmodel, velfærdsstatens interne udfordringer (den demografiske udfordring, forsørgerbyrden, forventningspres, øget individualisering), nedskærings- og udvidelsesstrategien.

Materiale:
Lærebøger:
• Luk Samfundet Op, 2. udg., s. 151-175, 181-191.

Artikler:
• Finansministeriet (2024, 22. november). Aftale om finansloven for 2025 med fokus på velfærd, grøn omstilling og uddannelse.
• K. Andersen, Torben & Jens Reiermann (2019, 8. april). Den stille privatisering: Dansk velfærd træder ind i en ny epoke. Mandagmorgen.dk (figurer fra artiklen)
• Økonomiministeriet (2024, 5. december): Økonomisk Redegørelse: Dansk økonomi står fortsat stærkt.

Videoklip og hjemmesider:
• P3 Essensen: Sådan fordeler politikerne vores penge. https://www.youtube.com/watch?v=7h0oEl3EeCQ
• Danmarks statistisk: Hvad er BNP? (Videoklip)
https://www.youtube.com/watch?v=CDbE76xFyVE&feature=youtu.be
• Forlaget Columbus: Det økonomiske kredsløb (Videoklip)
https://vimeo.com/526028619
• Forlaget Columbus: Økonomiske konjunkturer (Videoklip)
https://vimeo.com/539619969
• Forlaget Columbus: Velfærdsmodeller (Videoklip)
https://vimeo.com/514322913
• OECD Better Life Index
https://www.oecdbetterlifeindex.org/

Data og statistik:
• Danmarks Statistik (2023): Lille fremgang i BNP og beskæftigelsen. Figur: BNP og beskæftigelse.
https://www.youtube.com/watch?v=0664AQgLb0w
• Danmarks Statistik: Udvalgte statistikker over økonomiske mål (separat dokument)
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 72 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Historieopgaven

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Grønland

Religion:
Undervisningen har haft fokus på følgende emner:
- Inuitternes forhold til naturen
- havkvindens og angakkoqens rolle
- de vigtigste ritualer
- moderne brug af traditionel inuitisk religion

Baggrundsmateriale:
• Kristendom og spøgelsestro lever side om side i Grønland, Her fra: https://videnskab.dk/kultur-samfund/kristendom-og-spoegelsestro-lever-side-om-side-i-groenland?fbclid=IwAR3FcULefTPc-wt-qWjkBwPVW-np1mNYTlt8khgII7Edm1bZyAdrsZ_qWII
• Anders Bjørn: Sila – Grønlandsk religion, 1992, s. 40-41, 44-45, 51-52
• Inuitisk religion er en del af kulturen, her fra Rasmus Augustesen og Krister Hansen: Grønland. Historie, samfund, religion, Systime, 2016, s. 74-76

Tekster:
• Knud Rasmussen: Vi frygter, Her fra: Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: Eskimoerne, Gyldendal, s. 197
• Havets moder og havdyrenes oprindelse, her fra: Klaus Engelbrechtsen & Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytologi, Ilinniusiorfik undervisningsmiddelforlag, 2013, s. 121-123
• Igjugaarjuk, her fra: Klaus Engelbrechtsen & Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytologi, Ilinniusiorfik undervisningsmiddelforlag, 2013, s. 170-171
• Josef på 21 følte sig ikke god nok som grønlænder: Nu viser han sin stolthed igennem ansigtstatoveringer, https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/josef-paa-21-foelte-sig-ikke-god-nok-som-groenlaender-nu-viser-han-sin-stolthed
• Ann-Sophie Greve Møller Grønlandsk maskedans har været tæt på at forsvinde, men er i dag en vigtig identitetsmarkør, https://www.religion.dk/interview/gronlandsk-maskedans-har-vaeret-taet-pa-forsvinde-men-er-i-dag-en-vigtig-identitetsmarkor

Omfang i religion: ca. 40 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Socialisering og ulighed i Grønland (sa)

Eleverne skal anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Grønland og Rigsfællesskabet og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå samt anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.

Under temaet Socialisering og ulighed ser eleverne særligt på identitetsskabelse, fattigdom og perspektiver ift. ulighed generelt samt med særligt fokus på ulighed og fattigdom i Grønland.  Eleverne vil gennem forløbet bliver præsenteret for Giddens og Bourdieus begrebsverden.

- Eleverne skal undersøge og diskutere foreliggende løsninger på aktørernes problemstillinger og de skal kunne forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og andre lande”
- ”formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof”
- ”undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data”.
- ”argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog”

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering.

Herunder faktorer, der påvirker identitetsdannelsen: Familien, institutioner, venner, uddannelse, arbejde, køn, m.m. Sociologiske begreber vil bl.a. være: Normer, social kontrol, primær-, sekundær- og dobbeltsocialisering. Identitetsdannelse og socialisering ses også i et historisk og teoretisk perspektiv, herunder konsekvenserne af individualisering, aftraditionalisering, refleksivitet, opsplitning af tid og rum, ontologisk usikkerhed m.v. social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande. Derudover har eleverne lært forskellige begreber om identitetsdannelse blandt indvandrere.

I arbejdet med ”sociale forskelle” vil der blive inddrage forskellige klassifikationer og begreberne ulighed, social arv, social mobilitet, habitus samt økonomisk, kulturel og social kapital. Yderligere vil eleverne blive præsenteret for begreber Gini-koefficient og absolut – og relativ fattigdom. Sluttelig bliver eleverne introduceret til Alex Honneths anerkendelsesteori.

Grundbøger:
• Luk samfundet op, 3. udgave, s: 30-38, 51-53, 63-67, 74-77, 104-105,
• Ærkedansker-Perkerdansker (2011), s. 72-82.

Supplerende materiale:
• Søndergaard, B. (2017, 15. november). Mønsterbryder i Grønland: Min dårlige barndom må ikke være en undskyldning. Kristeligt-dagblad.dk.
• Ottendahl, C.B. m.fl. (2021). Mental sundhed og helbred blandt 15-34 årige i Grønland: Betydningen af opvækstvilkår, beskyttende faktorer og risikofaktorer. Sdu.dk
• Lynge, N. (2023, 2. august). Grønlændere i Danmark skal anerkendes som et nationalt mindretal. Information.dk
• Abelsen, M. & Krag, A. (2020, 3. september). Socialministre fra Grønland og Danmark: Vi vil sikre børn i Grønland en bedre barndom. Kristeligt-dagblad.dk.
• Karkov, R. (2025, 25. januar). I Grønland kender alle nogle, der har mistet til selvmord. Berlingske.dk.
• Grube Jakobsen, S. (2021). Selvmordsforskning på Grønland (nyhedsbrev og figur). Center for selvmordsforskning. Link: https://selvmordsforskning.dk/wp-content/uploads/sites/2/2021/10/N_2021-Selvmordsadfaerd-paa-Gronland.pdf

Filmmateriale:
• DR (2018). De unge grønlændere: Kultursplittelsen (episode 3).
• Pilskog, S & Torstholm Larsen, S. (2019). Håbets Ø (dokumentar)

Statistik:
https://www.levendegronland.dk/da/fakta-om-groenland/
https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/
https://www.norden.org/da/information/fakta-om-groenland
https://faktalink.dk/gronland-faktalink-light/hvad-gronlands-selvstyre
• https://stat.gl/dialog/topmain.asp?lang=da&sc=BE
• https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&version=202301&sc=IN&subthemecode=o4&colcode=O
• https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&version=201605&sc=BE&subthemecode=RESULTATER&colcode=R
https://www.levendegronland.dk/da/samfundsfag/socialisering-og-ulighed/  
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Straffens Danmarkshistorie

Fokusområder:
- Kendetegn ved Danmark i renæssancen, oplysningstiden, industrialiseringen og mellemkrigstiden
- Dominerende strafprincipper i de samme perioder
- Årsager til ændringerne i synet på straf

Forløbsbeskrivelse
Forløbet undersøger udviklingen i straffepraksis og retssystemets rolle i Danmark fra renæssancen til i dag. Gennem arbejdet med både lovtekster, kilder og historiske fremstillinger analyseres sammenhængen mellem samfundets udvikling og synet på kriminalitet, skyld og straf.
Der sættes særligt fokus på overgangen fra enevældens hårde og offentlige straffe til oplysningstidens mere humanistiske ideer, og videre til det moderne retssamfunds fokus på resocialisering og menneskerettigheder. Forløbet belyser også, hvordan straffens form og funktion har været tæt knyttet til magt, moral og samfundsforståelse i forskellige perioder.
Undervisningen inddrager centrale brud og kontinuiteter i dansk retshistorie, fx dødsstraffens afskaffelse, indførelsen af fængselsstraffe, og aktuelle debatter om straf, kriminalitet og retsfølelse.

Centrale tematikker/problemstillinger
Overordnet tematik:
- Hvem, med hvilket formål og hvordan straffer man I et givent samfund?
Renæssancen & straf
- Hvilket menneskesyn og samfundssyn afspejler straffepraksis i renæssancens Danmark?
- Hvordan blev straf brugt som et offentligt og symbolsk middel til at opretholde orden og magt?
Oplysningstiden & straf
- Hvordan udfordrede oplysningstidens ideer det traditionelle retssystem og synet på straf?
- Hvilken rolle spillede filosoffer som Beccaria i udviklingen mod mere humane straffe?
Nutidens straffe
- Hvad er formålet med straf i det moderne retssamfund – hævn, afskrækkelse eller resocialisering?
- Hvordan balanceres hensynet til ofre, samfundets retsfølelse og den dømtes rettigheder i nutidens straffesystem?

Faglige mål
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof
- hovedlinjer i Danmarks og Europas historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

Materialeliste
Grundbog:
- Anne Okkels: Kriminalitet og straf, Gyldendal, 2011, ISBN: 9788702101829, s. 21
- Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorie, Systime, 2008, ISBN: 9788761628633 s, 73-79
- Johnny Thiedecke: Er vi alle forbrydere? Historien om kriminalitet og straf i Danmark, Pantheon, 1996, ISBN: 87-90108-24-8, s. 61, 63
- Oplysningstid og reformpolitik i 1700-tallet: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1700-talstema-oplysningstid-og-reformpolitik/
- Jørgen Olsen: Oplysningstiden. Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275, s. 7
- Strafferetten i oplysningstiden: Tyge Krogh: om straffenes hensigt (1999), her fra: Her fra: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275 s. 61-63

Kilder:
- Renæssancens straffepraksis – en oversigt, her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 52
- Kagen og dens klienter, her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 62-63
- Retspraksis over for skøger og andre, Her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse. Samfundets bund i renæssancens Danmark, G.E.C. Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 60-61
- Beccaria om tortur og om dødsstraf, Her fra: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275, s. 64-65 + 67-70
- Uddrag af Struensees reformer, her fra: Johnny Thiedecke: Europa i opbrud, Pantheon, 2005, s. 150-151
- Henrettelsen af Anders Sjællænder 1882 (Wm. Fleurons reportage), Her fra: Søren Mørch m.fl.: Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal, 1984, ISBN: 87-00-56143-6, s. 93-95

Medier:
- DR, Kampen om historien (Red.: Thomas Vinther Larsen): ”Dømt til bålet - historien om hekseprocesserne”, 18. juni 2024.
- DRK, Straffens rædsler, 2016. Afsnit 1, 2 og 3 (Dødsstraf, skamstraf og fængsel)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Straf og kriminalitet (sa) + (re)

Formålet for samfundsfagsdelen i dette KS-forløb er at undersøge, hvordan det står til med kriminaliteten i Danmark, og hvordan og hvorfor vi straffer lovovertrædere. Derfor skal vi undersøge, hvem de kriminelle er, og hvorfor man bliver kriminel ved at opnå viden om sociologiske teorier om socialisation og identitetsdannelse, strukturel ulighed og klassiske kriminalitetsteorier. Derudover undersøger vi, hvordan det danske retssystem fungerer og opnår viden om forskellige strafteorier. Vi samler desuden op på partiernes forskellige syn på kriminalitet og straf.

I forløbet er der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
• Hvad er kriminalitet?
• Hvem er de kriminelle?
• Hvorfor bliver man kriminel?
• Hvordan og hvorfor for straffer vi?
• Hvilke holdninger er der til straf?
• Hvordan fungerer retssystemet?

Indhold
Følgende kernestof vil blive dækket:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- kvantitativ og kvalitativ metode

Kernebegreber
Kriminalitetsformer, mørketal, social arv, mønsterbryder, socialisation, normer, sanktioner, social kontrol, habitus, kapitaler (økonomisk, kulturel, social), felter, SNAP-modellen, kultur-, motivations- og kontrolteorier. Merton og overlevelses-kriminalitet, Sutherland og opvisningskriminalitet og Hirschi og organisk kriminalitet. Retssikkerhed, retsfølelse og retssamfund. Den retfærdige straf, den nyttige straf, resocialisering, social stigmatisering, recidivisme. Konservatisme, liberalisme, socialisme. Fordelings- og værdipolitik. Magtens tredeling: Den dømmende, lovgivende og udøvende magt. Det danske retssystem: Byret, landsret og højesteret.

Materiale
Lærebøger:
• Bjørnstrup, Victor, Tobias Matthiesen & Oliver Boserup Skov (2017): Fra drengestreger til bandekrig: Perspektiver på kriminalitet. Columbus. Side 11-15, 29-36, 92-98.
• Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen (2015): Luk samfundet op, 2. udg. Columbus. Side 38-43, 90-93, 97-99, 105-112, 114, 126.
• Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup (2018): Samf på B, 2. udg. Columbus. Side 113-114.
• Smith, Eva (2012). Kriminalitet og retfærdighed. Columbus. Side 32.

Artikler:
• Enhedslisten. ”Retspolitik” tilgået d. 21. november 2023. Link:  https://enhedslisten.dk/politikomraade/retspolitik
• Gierl, Rune Sebastian (2023, 30. marts). Kriminaliteten stiger for første gang i flere år. Politiken.dk.
• Møller Hansen, Lærke (2022, 24. august) Eksperter hælder regeringens forslag om hårde straffe ned ad brættet: Vores viden er slet ikke sat i spil. Altinget.
• Socialstyrelsen (2012). Veje ind og ud af kriminalitet: Danny 20 år. Link: https://viden.sl.dk/media/5808/veje_ind_og_ud_af_kriminalitet.pdf

Hjemmesider:
• Danmarks Domstole. Undervisningsmateriale til gymnasierne, tema 2, 3, og 4. Link, lokaliseret 26.4.2024: https://gymnasie.kenddinret.dk/

Dokumentar og medieklip
• TV2 (2017). Født til fængsel (1). På MitCFU.
• DR1 (2017). Langt fra Borgen: Skal vi straffe hårdere? På MitCFU.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=1&page=19&pageSize=6&search=serietitel:%20Langt%20fra%20Borgen&orderby=title&SearchID=2da09abc-797c-4a55-aee8-5b991e8e23ec&index=2
• Forbrydelse og straf. Straffens formål. Link: https://vimeo.com/141041407

Statistik:
• Danmarks Statistik. Dømte unge tager erhvervsuddannelser. Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=25598
• Statistikkerne om 'voldskriminalitet og alder samt sigtelser for forskellige straffelovsovertrædelser. Link: https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/kriminalitetsanalyse-ng.pdf
• Danmarks Statistik. ”Fødselsårgangenes kriminalitet 2022”. Udgivet af Danmarks Statistik, december 2022 https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/sociale-forhold/kriminalitet/foedselsaargangenes-kriminalitet  
• Danmarks Statistik, “Tilbagefald til kriminalitet”.  https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/sociale-forhold/kriminalitet/tilbagefald-til-kriminalitet
• Danmarks Statistik. "Varighed til tilbagefald til ny kriminalitet 2019-2021, https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47252  

RELIGION:
Religion:
I religion var der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
- Hvordan har syn på straf og frelse ændret sig i kristendommen? Fokus var på udviklingen fra det gamle testamente til det nye testamente samt i Danmark fra renæssancen til slutningen af 1800-tallet?

Forløbet har i den forbindelse set på, hvilket syn på straf og frelse der kendetegnede de forskellige perioder:

De vigtigste begreber i synet på straf og frelse var:
- Hinsidig <--> dennesidig
- Kollektiv <--> individuel
- Vertikal kollektivisme <--> horisontal kollektivisme
- Arvesynd
Problemmyte. Løsningsmyte.
Antropomorf.
Myte.
Ætiologi.
Kosmos/Kaos

Baggrundsmateriale:
- http://www.b.dk/nationalt/hoejesteret-afsiger-dom-om-udsmidning-af-gellerup-familier
- Jens Forman: De kristnes religion, Systime, 2008, s. 48-50, + 114-118 + 121-124
- https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-arvesynd

Tekster:
- Første Mosebog kap. 2-3: Adam og Eva og Syndefaldet
- Anden Mosebog kap. 20: De ti bud
- Matthæusevangeliet kap. 5, v.1-32
- Markus kap. 14, v. 12-72 og kap. 15-16
- Moseloven om løsagtighed og Danske Lov om løsagtighed, her fra: Jens Forman: De kristnes religion, Systime, 2008, s. 190-191

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Indvandring (sa) + (re) + (Hi)

Formålet i samfundsfagsdelen af KS-forløbet ‘Indvandring i Danmark’ er at undersøge politiske og sociologiske perspektiver på indvandringsproblemstillinger i nutidens Danmark.

Forløbet ligger ud med at undersøge forskellige årsager til at befolkningsgrupper emigrerer, og arbejder med forskellige definitioner af indvandring, efterkommere etc. Vi undersøger desuden partierne og vælgernes holdning til indvandring og for at forstå de politiske skillelinjer, der tegner sig. Centrale begreber som ideologi, fordelingspolitik og værdipoliti anvendes til forstå, hvilke konkrete integrationsstrategier de danske partier abonnerer på. Derudover undersøger vi sociologiske perspektiver på integrationsprocessen for indvandrere og etniske danskere. Vi undersøger, hvilken betydning socialisering og dobbeltsocialisering har for personer, der kommer fra andre kulturer end den danske. Vi undersøger slutteligt, hvilken betydning nationalitet, fordomme og anerkendelse har for en god integrationsproces.

I forløbet er der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
• Hvad er danskhed?
• Hvad er integration?
• Hvad mener de politiske partier om indvandring og integration?
• Hvordan vælgerne partierne deres standpunkter?
• Hvad er vælgernes holdning til indvandring/integration? Og hvorfor stemmerne vælger, som de gør?
• Hvordan er indvandreres identitetsdannelse forskellig fra etniske danskeres?
• Hvad er fordomme og stereotyper, og hvordan påvirker de integrationen?
• Hvad er modborgerskab? Og hvilke faktorer bidrager til modborgerskab?

Indhold
Følgende kernestof vil blive dækket igennem forløbet:
• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
• kvantitativ og kvalitativ metode

Kernebegreber:
Integration, assimilation, segregation, push- og pullfaktorer, fordelings- og værdipolitik, politiske skillelinjer, partiadfærd (Molins model og Kaare Strøms seekings), vælgeradfærd (issue voting), socialisering, dobbeltsocialisering, normer, værdier, identitetsdannelse, den rene identitet, bindestregsidentitet, den kreolske identitet, fordomme og stereotyper, Rosenthal-effekten, kontaktteorien, Honneths anerkendelsesteori, modborgerskab, radikalisering.

Materiale
Lærebøger:
• Thorndal, Morten Hansen (2018). Ærkedansker – perkerdansker. Perspektiver på integration. Integration i politisk, sociologisk og økonomisk belysning. København: Columbus. Siderne: 10-12, 15-18, 20-22, 25-29, 34-35, 39-40, 78-84, 89-95, 98-101, 113-119.
• Thorndel, Morten Hansen (2015). Ærkedansker – perkerdansker. Integration i politisk, sociologisk og økonomisk belysning. København: Columbus. Side 27-28.

Artikler:
• Altinget (2021, 29. november). Danskernes viden om integration halter. Flertallet skyder helt forbi virkeligheden i ny undersøgelse (uddrag), Altinget.dk.
• Birk, Christian (2018, 25. august). Aydin Soei: Man er ikke dømt til at mislykkes som ung indvandrer. Kristeligt Dagblad.
• Danmarksdemokraterne: En stram udlændingepolitik. Fra partiets hjemmeside:
https://danmarksdemokraterne.dk/forside/udlaendingepolitik/
• Hede, Mark Michael (2021, 10. november). Fatema er opvokset i Esbjergs ghetto, og om lidt skal hun stemme for første gang: Jeg ville ønske, at folk så andet end min religion og hudfarve (uddrag). JydskeVestkysten.
• Klose Jensen, Thomas (2019, 11. juni). Enhedslisten efter forhandlinger om udlændinge med S: Det skal vi skændes videre om. Dr.dk.
• Nedergaard, Peter (2019, 18. november). Hvorfor skiftede Socialdemokratiet udlændingepolitik? Kristeligt Dagblad.
• Sørensen, Laura Marie (2016, 20. november). Integration: Så ens og forskellige er etniske grupper i Danmark. Dr.dk.

Medieklip:
• Adam og Noah: Når danskere bliver stoppet af politiet. Fra Adam og Noahs Instagram (25. oktober 2019). Link: https://www.instagram.com/p/B4CAxelpsk-/?hl=da
• DR3 Dokumentar (2015): PerkerDansk: Danskhed (afsnit 2). Afspillet fra MitCFU.
• DR P3: Velkommen til flygtning: De danske landsdele.
https://www.youtube.com/watch?v=cpjZJIcj_BM&list=PLyiSMgvGndBaqloPRQoCnK87GgRsosulG

Statistik:
• Danmarks Statistik (2024). Udviklingen i andelen af indvandrere og efterkommere. Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/indvandrere-og-efterkommere
• Danmarks Statistik (2024). Indvandrere og efterkommere fordelt efter oprindelsesland. Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/indvandrere-og-efterkommere
• Figur: Hvor kommer Danmarksdemokraternes vælgere fra? 2019-2022. Fra artiklen:
https://nyheder.tv2.dk/2022-10-31-grafik-viser-voldsomme-vaelgervandringer-i-blaa-blok#L%C3%86
• Megafon for Tv2: Vigtigste politiske temaer, tv2.dk, 5. oktober 2022
• Megafon for Tv2: Vælgervandringer for DF fra valget i 2019 til 2022, tv2.dk, 31. oktober 2022.
• Udlændinge- og Integrationsministeriet (2024). Medborgerskabsundersøgelsen. Baggrundstabeller. Udvalgte tabeller: ’Må du, eller tror du, at du må have en kæreste for din familie?’, ’I hvilken grad tror du, at din familie vil give dig lov til frit at vælge, hvem du gifter dig med?’ og ’Tror du, at din familie vælger en fremtidig partner eller ægtefælle til dig imod din vilje?’. Link: https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/filer-tal-og-analyser/arkiv/BaggrundstabellerfraMedborgerskabsundersgelsen2024_august2024.pdf
• Udlændinge- og Integrationsministeriet (2022). Medborgerskabsundersøgelsen: Baggrundstabeller. Udvalgte tabeller: 'Har du inden for det seneste år oplevet, at du pga. din etniske baggrund er blevet udsat for fornærmende ord eller nedværdigende vittigheder' og 'I hvilken grad synes du, at folk i Danmark anerkender indvandreres indsats i samfundet'. Link til udgivelsen:
https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/filer-tal-og-analyser/arkiv/baggrundstabeller-fra-medborgerskabsundersogelsen-2022

RELIGION:

I religion har vi fokuseret på:
- Islams formative periode. Særlig fokus på Hajj som overgangsritual vha Van Gennep.
- Kanontekster fra koranen om Muhammeds og koranens autoritet.
- Profetens himmelrejse fra Ibn Ishaq
- Klassisk og moderne sharia
- Muslimer som minoritet i Danmark (minoritet, majoritet, minorisering og orientalisme, herunder religion som identitetdannende. Fokus var især på tørklædet og begrundelsen for at bære tørklæde. C. Hamburger, Luhman Dem-Os)
- Trospunkterne.
- Islams søjler.

Baggrund:
- Islam - Fremstilling fra 'Kuplen, Muren, Graven' side 204-217
- 'Danske Verdensreligioner - Islam' side 63-66 + 69 + 71-73

Tekster:
-  Sura 112, vers 1-4, Sura 5, vers 38, Sura 24, vers 1-9
- Profetens himmelrejse, her fra 'Muslimernes Religion' side 65-69
- Uddrag af Sirat Rasul Allah, del 1 (Guds udsendings slægtslinje + Udsendingen fortæller om sig selv), her fra: Esben Andreasen og Ellen Wulff: Sirat Rasul Allah - Ibn Ishaqs Muhammed-biografi fra 700-tallet, systime, 2010
- Unge muslimer søger identitet i religionen, her fra: 'Kultur og samfund' side 182-183 (Den røde)
- Om ritualer og identitet, 'Kultur og samfund' side 184-185 (Den røde)

Film og klip:
- Hajj, Vice

Omfang: I religion ca. 40 sider

Religionsfaglige begreber:
Antropomorf
Axis mundi
Circumambulation
Eskatologi - læren om de sidste tider
Kaos
Kosmos
Monoteisme
Polyteisme
Overgangsritual (separationsfase, liminalfase, inkorporationsfase)
Myte
Ritual
Profan
Quibla
Sakrale
Shirk
Tawhid
Formans model (sekulær, modernist, traditionalist, fundamentalist - radikal islamisme, militant islamisme).
Tilgange til oplevelser af ritualer anvendt til valfarten (Horisontal, vertikal, kontemplativ).

HISTORIE
Forløbet har arbejdet med den overordnede historiske problemformulering:
Hvordan har indvandringen til Danmark udviklet sig gennem det 20. århundrede, og hvilke politiske og identitetsmæssige konsekvenser har indvandringen haft for det danske samfund og de indvandrere, som er kommet hertil?

Indvandring er ikke bare et aktuelt politisk emne — det er en central del af Danmarks historie.
Når vi beskæftiger os med indvandring i historie, handler det om at forstå, hvordan Danmark er blevet det samfund, vi lever i i dag.
Danmark har altid været præget af bevægelse: folk er rejst til og fra landet gennem hele historien.

Hver bølge af indvandrere har sat spor i arbejdsmarkedet, kulturen, sproget og politikken.
Roepolakkerne ændrede landbruget.
Gæstearbejderne ændrede industrien.
Flygtninge fra Mellemøsten og Balkan har præget den moderne velfærdsstat.

Historien om indvandring er derfor også historien om moderniseringen af Danmark.

Når vi ser på, hvordan Danmark har modtaget indvandrere gennem historien, får vi et indblik i, hvilke værdier samfundet har prioriteret:
Solidaritet og fællesskab?
National identitet og grænser?
Menneskerettigheder og ansvar?

Debatten om indvandring har altid handlet om mere end bare flygtninge og tal – den handler om, hvem vi er som nation, og hvad det vil sige at være dansk.
Mange af de spørgsmål, vi diskuterer i dag – integration, religion, danskhed, “os og dem” – er ikke nye.

Når vi kender de historiske mønstre, kan vi:
genkende gamle argumenter i nye former
forstå, hvorfor bestemte holdninger opstår
diskutere nutidens debat på et mere nuanceret og oplyst grundlag

Undervisningen har haft fokus på følgende:
Vi skal arbejde kronologisk med de forskellige indvandringsbølger til Danmark
Vi skal forstå, hvem indvandrende var, og hvorfor de kom til Danmark (Push/pull?)
Vi skal forstå, hvordan indvandrende blev taget imod
Vi skal forstå de forskellige politiske reaktioner og rammer for indvandrernes vilkår


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer