Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/p (1p ks, 2p ks, 2p ks hi, 2p ks re, 2p ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 USA i 1800-tallet
Titel 2 Frustration, Føreren og Fjendebilleder
Titel 3 Dansk-Historie: Modstandsbevægelsen
Titel 4 Velfærd og økonomi (særfagligt samfundsfag)
Titel 5 Optakt til Historieopgaven
Titel 6 Tværfagligt forløb: Grønland
Titel 7 Karisma
Titel 8 straf og kriminalitet
Titel 9 Indvandring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 USA i 1800-tallet

Forløbet søgte at besvare følgende problemstilling: Hvad var baggrunden for den amerikanske ekspansion mod vest samt hvilke konsekvenser havde den?

Baggrund:
- Thor Banke Hansen & Andreas Bonne Sindberg: USA - Historie, samfund, religion, Systime, 2015, s. 13-22
- Martin A. Husted: Globalisering 1850-1914 - da verden blev mindre, Systime, 2015, s. 164-165
- Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - verdenshistorien 1750-1945, Systime, 2001, s. 68-74

Kilder:
- Across the continent, "Westward the course of empire takes its way",1868, fra: http://www.philamuseum.org/collections/permanent/308328.html
- Reklamer til nybyggere, 1861, http://sits.sjsu.edu/teacher-support/lesson-plans/the-red-pony/trp-downloadable-plans/boosterism-and-manifest-destiny/
- Cherokeernes bøn om retfærdighed, 1813 (uddrag), fra: Karl-Johann Hemmersam og Kirsten Kristoffoffernes: USA før borgerkrigen, Munksgaard, (Acta-serien 10), s. 20-22)
- Svar til præsident Jackson 1830, her fra: Peter Frederik m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, systime, 2001, s. 101-102

Film:
- Hell on Wheels, afsnit 1, 2011
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Frustration, Føreren og Fjendebilleder

Beskrivelse af forløbet:
Forløbet handler om, hvordan kriserne i mellemkrigstiden blev håndteret i Tyskland, og hvorfor Holocaust kunne ske. Forløbet kredser om tre overordnede faktorer, der greb ind i hinanden i mellemkrigstiden og som var medvirkende til Holocaust, nemlig: Frustration, Føreren og Fjendebilleder. Forløbet indledes med en kort indføring i Første verdenskrig og slutter med Holocaust.

Faglige mål:
• reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

Kernestof:
• forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
• styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
• ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• Holocaust og andre folkedrab
• forskellige typer af årsagssammenhænge
• Historiefaglige metode: Kildeanalyse og kildekritisk billedanalyse

Materialeliste:
• Peter Frederiksen: Det tredje Rige. Fællesskab og forbrydelse. Systime, 2001, s. 15-17
• Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime 2008, s. 50, 89-108
• Dokumentar: ”Første verdenskrig. Apokalypsen (5)”, min. 35.50-52.40
• Tabel: s. 93 i Verden efter 1914: Arbejdsløshed og industriproduktion 1928-1933
• Hitlers vej til magten 1 (2014), DRKultur (ca. min. 26.00-55)
• Tabel: s. 91 i Verden efter 1914: Mandatfordelingen i den tyske Rigsdag 1919-1933
• Kilde: Rudolf Otto Beck: ”Tysk bjergbondefamilie” (1944), s. 102 i Verden efter 1914
• Kilde: Billedbog (1936), udvalgte billeder
• Kilde: Læserbrev til der Stürmer fra Drengene og pigerne i „Nationalsozialistische Jugendheimstätte Gross-Mollen" (1936)
• Kilde: Wannsee-konferencen (1942)
• Folkedrab: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/hvad-betyder-holocaust-dag
https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/stantons-model-folkedrabets-10-stadier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dansk-Historie: Modstandsbevægelsen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Velfærd og økonomi (særfagligt samfundsfag)

Forløbets fokus er at give eleverne en generel introduktion til - og diskussion af - centrale begreber, teorier og forklaringer indenfor økonomi og velfærd.

Forløbet skal kunne besvare følgende spørgsmål:

• Hvad kendetegner det danske økonomiske system?
• Hvordan fungerer de økonomiske sammenhænge?
• Hvad menes med den universelle velfærdsmodel, og hvordan adskiller denne sig fra de øvrige modeller?
• Hvilke udfordringer står vores velfærdsmodel overfor?

Centrale begreber, som eleverne har arbejdet med: Forholdet mellem marked, stat og civilsamfund, herunder planøkonomi, markedsøkonomi og blandingsøkonomi. De økonomiske mål og det økonomiske kredsløb. Finans-, penge- og strukturpolitik. De tre velfærdsmodeller og fordele og ulemper ved disse. Den danske velfærdsstats interne udfordring, herunder den demografiske udfordring, forventningspresset og stigende individualisering.

Faglige mål, som bliver arbejdet med i forløbet:
• anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
• forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
• sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
• skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
• argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.


Kernestof:
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
• kvantitativ og kvalitativ metode


Kernestof:
- Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen (2015): "Luk Samfundet Op", 2. udg. Columbus. Sider 151-175, 181-191.

Artikler:
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/velfaerdsstaten-goer-os-alle-til-egoister
https://nyheder.tv2.dk/business/2022-11-22-oecd-med-dyster-prognose-for-oekonomien
https://www.dr.dk/nyheder/politik/regeringen-er-klar-med-23-milliarder-kroner-til-inflationshjaelp

Statistik og tabeller:
Forskellige data over de økonomiske mål: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi

Videoklip:
Hvad er BNP? https://www.youtube.com/watch?v=CDbE76xFyVE
Henrik Kureer forklarer de økonomiske mål: https://www.youtube.com/watch?v=i6B8jPVwJoE
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Optakt til Historieopgaven

Indhold
Forløbet ”Optakt til Historieopgaven” er et introducerende træningsforløb, der skal gøre eleverne klar til at skrive deres første større akademiske opgave på HF, nemlig Historieopgaven. Fokus for forløbet er derfor at præsentere eleverne for de opgavetekniske krav, introducere læse og notatteknik-øvelser, øve at finde relevant litteratur og træne skriveøvelser, så eleverne er godt rustet til skriveugen, der afholdes i umiddelbar forlængelse af forløbet. Eleverne kan vælge mellem fem forskellige emner, der alle er forbundet til de forløb, som eleverne har været igennem i første del af 1. HF: 1) Hitlers vej til magten, 2) Nazistpartiets propaganda, 3) Holocaust, 4) Samarbejdspolitikken under besættelsen og 5) Modstandsbevægelsen. Eleverne vælger ud fra, hvilket emne de synes er mest spændende at arbejde videre med. På den måde varierer det fag-faglige fokus fra elev til elev, mens forløbet tilbyder eleverne forskellige værktøjer til at styre deres forberedelse til Historieopgaven.  

Formål
Formålet med forløbet er som sagt at give eleverne de bedste forudsætninger for at skrive deres Historieopgave ved at træne læse-, note- og skriveteknikker i optakten.
Faglige mål fra Læreplanen, som forløbet dækker:
• formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
Metode mål fra Læreplanen, som forløbet dækker:
• kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
• gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
• formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

Metode
I forløbet er der, som skrevet, fokus på at give eleverne værktøjer til at arbejde med en større skriftlig aflevering i Historie. Det sker ved at eleverne arbejder i projektgrupper (med andre som har valgt samme emne) og individuelt, hvor der vil være tid til fordybelse og vejledning. Størstedelen af øvelsesopgaverne eleverne arbejder med vil gå igen for at øge graden af genkendelig for eleverne.

Materiale
Størstedelen af materialet eleverne vil anvende i forløbet kommer enten fra tidligere undervisningsforløb eller er fundet af eleverne selv, som en del af deres læring i at søge relevant litteratur.
Læse-, note- og skriveteknikøvelserne er hovedsageligt fundet i Historiedidaktik (2017) af Allan Ahle & Christian Vollmond i kapitlerne ”Indhold og metoder i faglig læseundervisning”, s. 127-144 af Elisabeth Arnbak og ”At skrive historiefagligt”, s. 265-280 af Karen Steller Bjerregaard.

Evaluering
I forløbet anvendes især formativ feedback i form af et portfolio-inspireret overbliksdokument: Hver time afsluttes med at eleverne vurderer i hvilken grad, at de har nået dagens formål i et overbliksdokument i OneNote ”Øvelse 1: Hvad skal jeg have lært i optakten til Historieopgaven” ved at markere med en farve. I dette dokument bliver progressionen i forløbet og elevernes egen læring tydelig samtidig med, at det skulle hjælpe med at give overblik over, hvad de skal lære i forløbet for at være klar til at skrive Historieopgaven. Selve Historieopgaven indeholder en summativ evaluering, da der gives en karakter for elevens arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tværfagligt forløb: Grønland

Forløbet besvarer følgende overordnede tværfaglige problemformulering:
Med udgangspunkt i dokumentarfilmen "Kampen om Grønland" har forløbet undersøgt hvilke udfordringer de unge i Grønland står overfor i dag – og hvad er de historiske årsager til dem?

HISTORIE:
Forløbet har fokus på Danmarks og Grønlands forhold fra kolonitiden og frem til i dag for at forstå hvorfor størstedelen af grønlændere i dag ønsker selvstændighed. Forløbet har hovedsageligt været tilrettelagt kronologisk, hvor der har været fokus på følgende:
1) Hvordan Danmark koloniserede Grønland fra 1721 og frem med Hans Egede som missionær.
2) Hvordan grønlændere fra år 1930 og frem til at Grønland blev indlemmet som dansk amt i 1953 ønskede en modernisering af Grønland
3) Hvorfor moderniseringen med G-50 og G-60 medførte kritik af Danmark og gav grobund for indførelsen af Hjemmestyre i 1979
4) Hvilken betydning indførelsen af Selvstyre i 2009 og historiske begivenheder har haft for det nutidige postkoloniale forhold
Udover at læse forskellige fremstillinger og øve kildekritik har forløbet haft fokus på ’historiebrug’. I forbindelse hermed har eleverne foretaget en erindringsstedsanalyse af Hans Egede-statuen i Nuuk og diskuteret de historiske overmalinger heraf. Det overordnede spørgsmål som undervisningen i historie har søgt at besvare er:
Hvordan har forholdet mellem Grønland og Danmark udviklet sig fra 1700-tallet til i dag og hvordan har selvforståelsen hos inuit udviklet sig i samme periode?


Grundbogsmateriale:
- ”Det moderne Grønland – fra koloni til selvstyre” skrevet af Krister Hansen & Rasmus Augustesen (2013), s. 7, 8-9, 10-15, 26, 34-35, 51-52.
- ”Undskyld?” skrevet af Winnie Færk (2016), s. 40, 43, 45, 48, 67-72.
- ”Grønland. Historie, samfund, religion” skrevet af Rasmus Augustesen og Krister Hansen (2016), Systime, s. 20-22, 22-27, 30.
- Danmarkshistorien.dk: ”De grønlandske modernister ca. 1930-1970”: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-groenlandske-modernister-ca-1930-70


Kilder:
• ”De ægte grønlændere og nye grønlændere” af Jonathan Petersen 1910-1920
• ”Omkring det nationale” af Augo Lynge: https://m.timarit.is/view_page_init.jsp?pageId=130929
• "Inuit Nunaat" (sang) fra Sumé oversat til dansk: https://www.levendegronland.dk/media/1250/inuit-nunaat-sangtekst-sum%C3%A9.pdf
• Uddrag af G50: https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-20/
• AG 1953 ”Grundlovsdagen i Grønland”. Atuagagdliutit/Grønlandsposten (AG), s. 210 udgivet 18.06.1953: https://timarit.is/page/3777164#page/n1/mode/2up
• Duus, Søren Duran. 2012. “Hans Egede-statue vandaliseret”. Sermitsiaq.AG, udgivet 14.05.2012. https://sermitsiaq.ag/node/126094
• Dam, Camilla. 2015. “Hans Egede-statuen graffiti-forgyldt”. KNR.gl, udgivet 4.04.2015. https://knr.gl/da/nyheder/hans-egede-statuen-graffiti-forgyldt
• billede af Trump Jr. foran Egede-statuen: https://edition.cnn.com/2025/01/06/europe/trump-greenland-visit-denmark-intl-latam/index.html
• Kjærgaard, Thorkild. 2020a. “Debat: Hans Egede slavebandt ikke grønlænderne. Tværtimod frisatte han dem”. Jyllands-Posten, s. 21, 1. sektion, debatindlæg udgivet 9.07.2020.
• Berthelsen, Aqqalu. 2020. “Twitter-opslag m. billede af Hans Egede-statuen i Nuuk uden hoved”. Twitter, delt kl. 03:09, 11.06.2020. https://twitter.com/uyarakq/status/1270885919302746112 (15. februar 2021).
• Nalik. 2020a. “Facebook-opslag m. billeder”. Facebook, delt 22.06.2020. https://www.facebook.com/orgnalik/posts/2612814412369937 (3. april 2021).
• Berthelsen, Juno. 2020. “Grønlandsk studerende: Vi sletter ikke historie ved at tage statueen af Hans
• Eleverne har derudover selv fundet kilder til projektarbejde fra: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/groenlands-afkolonisering-1945-1954/


Dokumentarer/video’er:
• Rigsfællesskabets historie 1:6 - Det vanskelige møde (udvalgte uddrag)
• Rigsfællesskabets historie 2:6 -Trangen til selvbestemmelse (udvalgte uddrag)
• Historien om Danmark og Grønland afsnit 3
• Dokumentar: Kampen om Grønland (2020): https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372629165/kampen-om-gronland
• Explainer-video fra DR: ”Hvorfor vil grønlænderne gerne løsrive sig fra Danmark?” https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-vil-groenlaenderne-gerne-loesrive-sig-fra-danmark_197995

Religion

Forløbet har været det første i KS-religion og har derfor også fungeret som en introduktion til religionsfaget og centrale begreber/teorier.

Materiale:
Kristendom og spøgelsestro lever side om side i Grønland (https://videnskab.dk/kultur-samfund/kristendom-og-spoegelsestro-lever-side-om-side-i-groenland)

Dyrenes beskyttere: Havkvinden og månemanden. Her fra: Anders Bjørn: Sila

Knud Rasmussen: Vi frygter, Her fra: Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: Eskimoerne, Gyldendal, s. 197

Solen og månen: Her fra: Poul Egede: Efterretninger om Grønland uddragne af en journal holden fra 1721 til 1788 af Poul Egede. Det Grønlandske Selskabs Skrifter 29. Det Grønlandske Selskab, 1988. s. 53-54

Havets moder og havdyrenes oprindelse, her fra: Klaus Engelbrechtsen & Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytologi, Ilinniusiorfik undervisningsmiddelforlag, 2013, s. 121-123

Nedfarten til havets bund, her fra: Klaus Engelbrechtsen & Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytologi, Ilinniusiorfik undervisningsmiddelforlag, 2013, s. 79-80

Igjugaarjuk, her fra: Klaus Engelbrechtsen & Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytologi, Ilinniusiorfik undervisningsmiddelforlag, 2013, s. 170-171

Poul Egede: Syn på Angakkoq, her fra: Anders Bjørn: Sila, Pantheon, 1992, s. 60

Josef på 21 følte sig ikke god nok som grønlænder: Nu viser han sin stolthed igennem ansigtstatoveringer, (https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/josef-paa-21-foelte-sig-ikke-god-nok-som-groenlaender-nu-viser-han-sin-stolthed)

Dansker-statue overmalet og udsat for hærværk i Grønland: Flere vil have den revet ned (https://www.dr.dk/nyheder/indland/dansker-statue-overmalet-og-udsat-haervaerk-i-groenland-flere-vil-have-den-revet-ned)


Begreber/teori der er arbejdet med
Ninian Smarts syv dimensioner
Indefra/udefra
Myte
Ritual
Ætiologi
Overgangsritual (Hvordan bliver man angakok)
Van Genneps overgangsritual (separationsfase, liminalfase, inkorporationsfase)
Afværgeritual eller kriseritual
Tabu
Kaos
Kosmos
Inuitternes religion og natursyn
Havetsmoder
Angakok
Shaman
Knud Rasmussen

Samfundsfag:

Eleverne skal anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Grønland og Rigsfællesskabet og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå samt anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.

Under temaet Socialisering og ulighed ser eleverne særligt på identitetsskabelse, fattigdom og perspektiver ift. ulighed generelt samt med særligt fokus på ulighed og fattigdom i Grønland.  Eleverne vil gennem forløbet bliver præsenteret for Giddens og Bourdieus begrebsverden.

- Eleverne skal undersøge og diskutere foreliggende løsninger på aktørernes problemstillinger og de skal kunne forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og andre lande”
- ”formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof”
- ”undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data”.
- ”argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog”

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering.

Herunder faktorer, der påvirker identitetsdannelsen: Familien, institutioner, venner, uddannelse, arbejde, køn, m.m. Sociologiske begreber vil bl.a. være: Normer, social kontrol, primær-, sekundær- og dobbeltsocialisering. Identitetsdannelse og socialisering ses også i et historisk og teoretisk perspektiv, herunder konsekvenserne af individualisering, aftraditionalisering, refleksivitet, opsplitning af tid og rum, ontologisk usikkerhed m.v. social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande. Derudover har eleverne lært forskellige begreber om identitetsdannelse blandt indvandrere.

I arbejdet med ”sociale forskelle” vil der blive inddrage forskellige klassifikationer og begreberne ulighed, social arv, social mobilitet, habitus samt økonomisk, kulturel og social kapital. Yderligere vil eleverne blive præsenteret for begreber Gini-koefficient og absolut – og relativ fattigdom. Sluttelig bliver eleverne introduceret til Alex Honneths anerkendelsesteori.

Pensum:
Luk samfundet op, 3. udgave, s: 30-38, 63-67, 74-77, 104-105, 51-53
Ærkedansker-Perkerdansker, 3. udgave, s. 80-84.
Ulighedens mange ansigter. Columbus, side 179-183

Supplerende materiale:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/moensterbryder-i-groenland-jeg-har-besluttet-min-daarlige-barndom-ikke-maa-vaere-en
https://politiken.dk/debat/kroniken/art8178168/Mistrivslen-blandt-unge-er-i-hastig-v%C3%A6kst.-Det-nytter-ikke-noget-at-vi-siger-at-det-er-deres-egen-skyld
https://www.sdu.dk/da/sif/rapporter/2021/mental_sundhed_unge_groenland_dk
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/film/haabets-oe
file:///C:/Users/henr987c/Downloads/ingen_boern_skal_vokse_op_i_fattigdom_resume_dansk.pdf

https://im.dk/nyheder/nyhedsarkiv/2020/sep/vi-vil-sikre-boern-i-groenland-en-bedre-barndom

Diverse statistik om Grønland:
https://www.levendegronland.dk/da/fakta-om-groenland/
https://www.levendegronland.dk/da/historie/tidslinje/
https://www.norden.org/da/information/fakta-om-groenland
https://faktalink.dk/gronland-faktalink-light/hvad-gronlands-selvstyre
https://stat.gl/dialog/topmain.asp?lang=da&sc=BE
https://stat.gl/dialog/main.asp?lang=da&version=201605&sc=BE&subthemecode=RESULTATER&colcode=R
file:///C:/Users/henr987c/Downloads/mental_sundhed_unge_helbred_dk.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Karisma

Forløbet forsøger med udgangspunkt i Max Webers teori om karismatisk ledelse og rutiniseringsprocessen at forklare, hvordan religioner starter med fokus på hvilken rolle henholdsvis de religiøse ledere, tilhængerne og samfundet spiller. Fokus er på Hitler, Jesus, Muhammed og Jim Jones

Kernestof: væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori

Baggrundsmateriale:
- JANNIE LE MOIGNE: Den karismatiske leder: Diktator, politiker eller religiøs profet, 5/5 2015, her fra:
http://www.religion.dk/religion-og-ideologiske-vaerdier/den-karismatiske-leder-kan-ogsaa-vaere-en-religioes-profet
- Lykke-Kjeldsen, C., Pedersen, B.J., Rask, T.M., Roost, T.O., Wagner, H. 2023. Begreber. Begrebsnøglen til religion – teori og metode Systime. https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140
Om karismatisk ledelse og rutinisering af karisma
- Anders Østerby Mønsted: Massakren i Jonestown, 17. november 2013 Jyllands-Posten
- Beckfords model, Her fra: Tim Jensen (red): Minoritetsreligioner i Danmark – religionssociologisk set, Columbus,1991, s. 20-25
- Neostammer: Victor Bjørnstrup m.fl.: Fra drengestreger til bandekrig, Columbus, 2018, s. 59-61

Tekster:
- Teksteksempler om forskellige autoritetsformer fra: Margit Warburgs ”Religionssociologi” fra 1979, side 49-51
- Udtalelser om Hitler: Her fra: Problemer omkring nazismen i Tyskland frem til 1940 (Gyldendal, 1972), af Erik Ingemann Sørensen (og andre), - Goebbels siger om Hitler i sin dagbog, 11-12, journalist William Shirers s. 12-13, Hitler s. 15 + 18, Robert Ley s. 16
- Til Muhammed som karismatisk leder
Sura 3, 32, Sura 4, 59, Hadith om profetens udseende fra: Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam. Grundbog til islam, Systime, 2011, s. 62-63
- Til Jesus som karismatisk leder
Lukas kap. 4

Dokumentar:
- Massakren i Jonestown (Hot Doks), TV2, 2007
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 straf og kriminalitet

Baggrundsmateriale/fremstillinger
• Anne Okkels: Kriminalitet og straf, Gyldendal, 2011, s. 21
• Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorie, Systime, 2008, s. 51-53, 55-57, 73-79
• Johnny Thiedecke: Er vi alle forbrydere? Historien om kriminalitet og straf i Danmark, Pantheon, 1996, s. 8-10, 61, 63, 65-66
• Jernbyrd: http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Retshistorie/jernbyrd  
• Fredløshed: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/fredloeshed/
• Oplysningstid og reformpolitik i 1700-tallet: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1700-talstema-oplysningstid-og-reformpolitik/
• John Andersen m.fl: Heksenes historie, Dansklærerforeningen, 1988, s.12-14
• Jørgen Olsen: Oplysningstiden. Da det moderne tog form, Systime, 2008, s. 7
• Strafferetten i oplysningstiden: Tyge Krogh: om straffenes hensigt (1999), her fra: Her fra: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, s. 61-63
• Søren Mørch m.fl.: Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal, 1984, s. 81-82

Kilder:
• Fortalen til Jyske lov 1241 + Anders Sunesens parafrase af Skånske lov. Begge taget fra: Mogens Carstensen og Jørgen Olsen: Middelalderliv, Gyldendal, 1988, s. 108-109 + 110
• Renæssancens straffepraksis – en oversigt, her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, s. 52
• Kagen og dens klienter, her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, s. 62-63
• Retspraksis over for skøger og andre, Her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse. Samfundets bund i renæssancens Danmark, G.E.C. Gad, 1992, s. 60-61
• Retspraksis under Christian 4, Her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse. Samfundets bund i renæssancens Danmark, G.E.C. Gad, 1992, s. 77-78
• Beccaria om tortur og om dødsstraf, Her fra: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, s. 64-65 + 67-70
• Henrettelsen af Anders Sjællænder 1882 (Wm. Fleurons reportage), Her fra: Søren Mørch m.fl.: Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal, 1984, s. 93-95
• Var »Den store indespærring« første trin mod »1984«? Her fra: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, s. 94-94
Film:
• Serie: Straffens rædsler, DRK, 2016. Afsnit 1-3 (Dødstraf, fængsel, skamstraf)
• Uddrag af: Michael Noer: Før frosten, 2019


SAMFUNDSFAG:
Formålet for samfundsfagsdelen i dette KS-forløb er at undersøge, hvordan det står til med kriminaliteten i Danmark, og hvordan og hvorfor vi straffer lovovertrædere. Derfor skal vi undersøge, hvem de kriminelle er, og hvorfor man bliver kriminel ved at opnå viden om sociologiske teorier om socialisation og identitetsdannelse, strukturel ulighed og klassiske kriminalitetsteorier. Derudover undersøger vi, hvordan det danske retssystem fungerer og opnår viden om forskellige strafteorier. Vi samler desuden op på partiernes forskellige syn på kriminalitet og straf.

I forløbet er der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
• Hvad er kriminalitet?
• Hvem er de kriminelle?
• Hvorfor bliver man kriminel?
• Hvordan og hvorfor for straffer vi?
• Hvilke holdninger er der til straf?
• Hvordan fungerer retssystemet?

Indhold
Følgende kernestof vil blive dækket:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- kvantitativ og kvalitativ metode

Kernebegreber
Kriminalitetsformer, mørketal, social arv, mønsterbryder, socialisation, normer, sanktioner, social kontrol, habitus, kapitaler (økonomisk, kulturel, social), felter, SNAP-modellen, kultur-, motivations- og kontrolteorier. Merton og overlevelses-kriminalitet, Sutherland og opvisningskriminalitet og Hirschi og organisk kriminalitet. Retssikkerhed, retsfølelse og retssamfund. Den retfærdige straf, den nyttige straf, resocialisering, social stigmatisering, recidivisme. Konservatisme, liberalisme, socialisme. Fordelings- og værdipolitik. Magtens tredeling: Den dømmende, lovgivende og udøvende magt. Det danske retssystem: Byret, landsret og højesteret.

Materiale
Lærebøger:
• Bjørnstrup, Victor, Tobias Matthiesen & Oliver Boserup Skov (2017): Fra drengestreger til bandekrig: Perspektiver på kriminalitet. Columbus. Side 11-15, 29-36, 92-98.
• Brøndum, Peter & Thor Banke Hansen (2015): Luk samfundet op, 2. udg. Columbus. Side 38-43, 90-93, 97-99, 105-112, 114, 126.
• Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup (2018): Samf på B, 2. udg. Columbus. Side 113-114.
• Smith, Eva (2012). Kriminalitet og retfærdighed. Columbus. Side 32.

Dokumentar og medieklip
• TV2 (2017). Født til fængsel (1-3). På MitCFU.
• DR1 (2017). Langt fra Borgen: Skal vi straffe hårdere? På MitCFU.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=1&page=19&pageSize=6&search=serietitel:%20Langt%20fra%20Borgen&orderby=title&SearchID=2da09abc-797c-4a55-aee8-5b991e8e23ec&index=2
• Forbrydelse og straf. Straffens formål. Link: https://vimeo.com/141041407

Statistik:
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=25598
• Statistikkerne om 'voldskriminalitet og alder samt sigtelser for forskellige straffelovsovertrædelser. Link: https://www.ae.dk/sites/www.ae.dk/files/dokumenter/analyse/kriminalitetsanalyse-ng.pdf




RELIGION

Religion – Straf og kriminalitet

I religion var der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
Hvordan har syn på straf og frelse ændret sig i kristendommen? Fokus var på udviklingen fra Det Gamle Testamente til Det Nye Testamente samt i Danmark fra renæssancen til slutningen af 1800-tallet?

De vigtigste begreber i synet på straf og frelse var:
Hinsidig >< dennesidig
Kollektiv >< individuel
Vertikal kollektivisme >< horisontal kollektivisme
Strafsynet i GT >< Strafsynet hos Jesus
Strafsyn i det traditionelle kristne samfund ca. 1500-1800
Strafsyn i det moderne danske samfund ca. 1800
Sekularisering/Sekulariseringsprocessen

Baggrundsmateriale (udleveret i kompendium):
- http://www.b.dk/nationalt/hoejesteret-afsiger-dom-om-udsmidning-af-gellerup-familier
- Jens Forman: De kristnes religion, Systime, 2008, s. 48-50, + 114-118 + 121-124
- https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-arvesynd

Baggrundsmateriale til nadveren og lignelser:
Kirsten Højstrup Nielsen: Nadverens betydning i folkekirken. (Systime)
Påske og nadver som kultdrama.
Lærerark om Bibelen (Oversigt over GT og NT, Datering).
Om påsken, fra: https://www.religion.dk/kristendom/pske
Lærerark om lignelser (JM)

Tekst til lignelser:
Lukasevangeliet kapitel 15, vers 11-32 (Lignelsen om den fortabte søn. Agape og næstekærlighed) + 5 mosebog, kap. 21, vers 18-21

Tekster (udleveret i kompendium):
- Første Mosebog kap. 2-3: Adam og Eva og Syndefaldet
- Første Mosebog, kap. 6-9: Den store vandflod (Noa)
- Anden Mosebog kap. 20: De ti bud (Moses på Sinaibjerget, Moses formidlede pagten mellem Gud og Israel, som er grundlaget for Moseloven med De Ti Bud).
- Matthæusevangeliet kap. 5, v.1-32 (Bjergprædiken, opfyldelse af Loven, radikalisering af Loven, tro)
- Markus kap. 14, v. 12-72 og kap. 15-16 (Nadveren, påsken)
- Moseloven om løsagtighed og Danske Lov om løsagtighed, her fra: Jens Forman: De kristnes religion, Systime, 2008, s. 190-191

Vigtige begreber:
Syndefaldet
Arvesynd
Den kristne grundmyte                       
Problemmyten                      
Løsningsmyten (jødiske løsning på problemmyten ><  kristne løsning på problemmyten)
Kosmos - kaos
Tabu
Hinsidig >< dennesidig
Kollektiv >< individuel
Vertikal kollektivisme >< horisontal kollektivisme
Pagt (Noa, Abraham, Moses, David, Jesus)
Myte                            
Ætiologi
Trickster
Sekularisering (Betegner den udvikling, der fører til, at flere og flere livsområder (f.eks. Videnskaben og samfundsindretningen) frigøres fra religion.
Lovens vej (Moseloven) >< Troens vej (Kristus-pagten)
Agape (Guds faderlige kærlighed til menneskene, og den menneskelige kærlighed til Gud).
Det dobbelte kærlighedsbud (Buddet om kærlighed til Gud og næsten).   
Næstekærlighed (Kravet til næstekærlighed føres helt ud i det absurde i Bjergprædiken, f.eks. fjendekærlighed).
Jesu lignelser (Definition på lignelser, to grunde til at Jesus fortalte lignelser, apokatastasis, dobbelt udgang).
Dobbelt udgang / Apokatastasis
Monoteisme >< Polyteisme
Treenigheden
Karisma (magisk, profetisk, heroisk) https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/index.php?id=140 (Om karisma)
Sinaibjerget
Teologisk bjerg
Den kristne påske  
Nadveren som ritual og kultdrama.    
Kultdrama (Når ritualet direkte gennemspiller en myte, taler man om et kultdrama. I kultdramaet dramatiseres mytens begivenheder, så urtiden forbindes med nutiden. Kultdramaet fornyer verden, vækker de mytiske kræfter og genskaber den orden, der blev til i urtiden)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 79 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Indvandring

Der findes næppe et tema, der er mere aktuelt – eller kan skabe større diskussioner i samfundsdebatten end migration. Det er
naturligvis en opgave for skolen at give eleverne mulighed for at debattere og tage stilling til dette tema på et oplyst grundlag. Forløbet
tager sit udspring i de voldsomme episoder, der fandt sted i 2015 med store grupper af indvandrere på de danske motorveje. Derefter
går forløbet godt 100 år tilbage i tiden og ser ved hjælp af videoklip på indvandring i forrige århundrede. Herefter samles hele billedet af
det 20. århundredes indvandring til Danmark og den medfølgende politiske debat, der fulgte i kølvandet. Endelig afsluttes forløbet med
et mere overordnet perspektiv på mennesket som traditionel vandrer gennem hele historien. Forløbet har desuden indbygget
gruppearbejde med valgmuligheder og redskab til undersøgelse af hjemmesiders troværdighed

Problemformulering
Hvordan har indvandringen til Danmark udviklet sig gennem det 20. århundrede og hvilke politiske og identitetsmæssige konsekvenser har indvandringen haft for det danske samfund og de indvandrere, som er kommet hertil?

Materialeliste
• Bejder, Peter & Holt, Kim Boye: Fra huguenotter til afghanere, Systime 2003 s 133-137+161-170+177-181
Reimick og Madsen: Kultur og samfund, Systime 2015, s 91-92
• Nissen, Maya. Politiet lukker motorvej med flygtninge til fods. DR-nyheder d. 07. Sep. 2015 kl. 22.42, https://www.dr.dk/nyheder/indland/politiet-lukker-motorvej-med-flygtninge-til-fods
• 100 års indvandring (1-4). Tilrettelægger Jacob Gottschau m.fl. Sendt første gang på DR2 d. 23. marts 2003 – her anvendt klip fra 0.00 – 16.00 min. Er tilgængelig på CFU-TV (kræver UNI-Login). http://hval.dk/mitcfu/
• Fenger-Grøndahl, Malene. Den danske indvandrerdebat. Faktalink oktober 2013, http://www.faktalink.dk/titelliste/den-danske-indvandrerdebat/hele-faktalinket-om-den-danske-indvandrerdebat
• Varberg, Jeanette. Mennesket er født som vandrer for at overleve. Kronik i Politiken d. 9. september 2015, http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2832848/mennesket-er-foedt-som-vandrer-for-at-overleve/
• Anne Anthon Andersen, Anne Anthon. Indvandring og udvandring, i: iBureauet/Dagbladet Information. August 2016. Her fra Faktaklink https://faktalink.dk/titelliste/indvandring-og-udvandring

Kilde: Margrethe 2.s nytårstale 31. december 1984
Kilde: Pia Kjærsgaard: Tørklæder skal væk fra skolen, Avisen.dk, d.16.05.07
Kilde: Sara El-Adawi: Mig & mit tørklæde, Information, d.17.01.2010
Kilde: Den Europæiske Menneskerettighedskonvention om at bære tørklæde, Konvention til Beskyttelse af Menneskerettigheder og Grundlæggende Frihedsrettigheder, 1950.
Kilde: FN's konvention om bekæmpelse af diskrimination, Konvention om afskaffelse af alle former for diskrimination mod kvinder, 1979
Kilde: Hvem vil du give lov til at arbejde i Danmark?, Jakob Bang Schmidt, Ugebrevet A4, d. 12.09.12
Kilde: Velkommen Mustafa - kronik af direktør Jens Fisker, Dansk Arbejdsgiverforening, 1970
Kilde: Om Danmark som flygtningeland, Helge Dohrmann (Fremskridtspartiet) i Folketinget.



RELIGION

Islam - Indvandring

I religion har vi fokuseret på:
Islams formative periode. Særlig fokus på Hajj som overgangsritual vha Van Gennep.
Kanontekster fra koranen om Muhammeds og koranens autoritet.
Profetens himmelrejse fra Ibn Ishaq
Klassisk og moderne sharia
Muslimer som minoritet i Danmark (minoritet, majoritet, minorisering og orientalisme, herunder religion som identitetsdannende. Fokus var især på tørklædet og begrundelsen for at bære tørklæde. Tildækningsforbuddet. C. Hamburger, Thomas Hoffmann)
Trospunkterne.
Islams søjler.

Baggrund:
- Islam - Fremstilling fra 'Kuplen, Muren, Graven' side 204-217
- 'Danske Verdensreligioner - Islam' side 63-66 + 69 + 71-73

Tekster:
-  Sura 112, vers 1-4, Sura 5, vers 38, Sura 24, vers 1-9
- Profetens himmelrejse, her fra 'Muslimernes Religion' side 65-69
- Uddrag af Sirat Rasul Allah, del 1 (Guds udsendings slægtslinje + Udsendingen fortæller om sig selv), her fra: Esben Andreasen og Ellen Wulff: Sirat Rasul Allah - Ibn Ishaqs Muhammed-biografi fra 700-tallet, systime, 2010
- Unge muslimer søger identitet i religionen, her fra: 'Kultur og samfund' side 182-183 (Den røde)
- Om ritualer og identitet, 'Kultur og samfund' side 184-185 (Den røde)

Film og klip:
5 Skarpe om islam (CFU).
Hajj, DR, 2003
Hvorfor Naser Khader (MF for De konservative) – bl.a. ud fra tawhid - ikke kan være muslim. Salafismens tolkning af, at islam er uforenelig med demokrati.
Er det tilladt at have Army Cut frisure_ - Dr. Kamran Shah
Ramt af: Burka-forbuddet - Sarahs niqab-fængsel. (2019). DR2.
Deadline DR2, D. 5. AUGUST 2018 (Tildækningsforbuddet. Professor Thomas Hofmann om muslimske kvinders argumentation for at bære slør (en juridisk farvede rettigheds diskurs, et private sprog, en eksistentiel sprogbrug, et feministisk aspekt).

Omfang: I religion ca. 40 sider

Religionsfaglige begreber:
Antropomorf
Axis mundi
Basmala-frasen
Circumambulation
Eskatologi - læren om de sidste tider
Kaos
Kosmos
Monoteisme
Polyteisme
Negativ-teologi
Overgangsritual (separationsfase, liminalfase, inkorporationsfase)
Kultdrama (Når ritualet direkte gennemspiller en myte, taler man om et kultdrama. I kultdramaet dramatiseres mytens begivenheder, så urtiden forbindes med nutiden. Kultdramaet fornyer verden, vækker de mytiske kræfter og genskaber den orden, der blev til i urtiden)
Myte
Ritual
Profan
Quibla
Sakrale
Shirk
Tawhid
Sunna
Hadith
Formans model (sekulær, modernist, traditionalist, fundamentalist - radikal islamisme, militant islamisme).
Tilgange til oplevelser af ritualer anvendt til valfarten (Horisontal, vertikal, kontemplativ).

Materiale til prøveeksamen december 2024:
Uddrag af Sura 24 (Lyset) vers 30-31.
Hendes tørklæde splitter os, Berlingske, 24/10 2013.
Opslag fra Dansk Folkeparti på FB, SLUT MED AT DOVNE DEN PÅ DANSKERNES REGNING. NU SKAL DE ARBEJDE. 13. oktober 2023

SAMFUNDSFAG:

Formål
Formålet i samfundsfagsdelen af KS-forløbet ‘Indvandring i Danmark’ er at undersøge politiske og sociologiske perspektiver på indvandringsproblemstillinger i nutidens Danmark.
Forløbet ligger ud med at undersøge forskellige årsager til at befolkningsgrupper emigrerer, og arbejder med forskellige definitioner af indvandring, efterkommere etc. Vi undersøger desuden partierne og vælgernes holdning til indvandring og for at forstå de politiske skillelinjer, der tegner sig. Centrale begreber som ideologi, fordelingspolitik og værdipoliti anvendes til forstå, hvilke konkrete integrationsstrategier de danske partier abonnerer på. Derudover undersøger vi sociologiske perspektiver på integrationsprocessen for indvandrere og etniske danskere. Vi undersøger, hvilken betydning socialisering og dobbeltsocialisering har for personer, der kommer fra andre kulturer end den danske. Vi undersøger slutteligt, hvilken betydning nationalitet, fordomme og anerkendelse har for en god integrationsproces.
I forløbet er der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
• Hvad er danskhed?
• Hvad er integration?
• Hvad mener de politiske partier om indvandring og integration?
• Hvordan vælgerne partierne deres standpunkter?
• Hvad er vælgernes holdning til indvandring/integration? Og hvorfor stemmerne vælger, som de gør?
• Hvordan er indvandreres identitetsdannelse forskellig fra etniske danskeres?
• Hvad er fordomme og stereotyper, og hvordan påvirker de integrationen?
• Hvad er modborgerskab? Og hvilke faktorer bidrager til modborgerskab?

Indhold
Følgende kernestof vil blive dækket igennem forløbet:
• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
• kvantitativ og kvalitativ metode

Kernebegreber:
Integration, assimilation, segregation, push- og pullfaktorer, fordelings- og værdipolitik, politiske skillelinjer, partiadfærd (Molins model og Kaare Strøms seekings), vælgeradfærd (issue voting), socialisering, dobbeltsocialisering, normer, værdier, identitetsdannelse, den rene identitet, bindestregsidentitet, den kreolske identitet, fordomme og stereotyper, Rosenthal-effekten, kontaktteorien, Honneths anerkendelsesteori, modborgerskab, radikalisering.

Materiale
Lærebøger:
• Thorndal, Morten Hansen (2018). Ærkedansker – perkerdansker. Perspektiver på integration. Integration i politisk, sociologisk og økonomisk belysning. København: Columbus. Siderne: 10-12, 15-18, 20-22, 25-29, 34-35, 39-40, 78-84, 89-95, 98-101, 113-119.
• Thorndel, Morten Hansen (2015). Ærkedansker – perkerdansker. Integration i politisk, sociologisk og økonomisk belysning. København: Columbus. Side 27-28.

Artikler:

• Nedergaard, Peter (2019, 18. november). Hvorfor skiftede Socialdemokratiet udlændingepolitik? Kristeligt Dagblad.
• Sørensen, Laura Marie (2016, 20. november). Integration: Så ens og forskellige er etniske grupper i Danmark. Dr.dk.

Medieklip og hjemmesider:

• DR3 Dokumentar (2015): PerkerDansk: Danskhed (afsnit 2). Afspillet fra MitCFU.
´Ghettodrengen. TV2 2015
• DR P3: Velkommen til flygtning: De danske landsdele.
https://www.youtube.com/watch?v=cpjZJIcj_BM&list=PLyiSMgvGndBaqloPRQoCnK87GgRsosulG
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer