Holdet 2r ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold 2024 ks/r (1r ks, 2r ks, 2r ks hi, 2r ks re, 2r ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 USA i 1800 tallet
Titel 2 Frustration, Føreren og Fjendebilleder
Titel 3 DA HI forløb om besættelsestiden og film
Titel 4 Velfærd & Økonomi (samf. enkelt fagligt)
Titel 5 Islam (religion enkeltfagligt)
Titel 6 Socialisering og ulighed i Grønland
Titel 7 Socialisering og ulighed i Grønland del 2
Titel 8 Kriminalitet og straf
Titel 9 Indvandring og radikalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 USA i 1800 tallet

Forløbet søgte at besvare følgende problemstilling: Hvad var baggrunden for den amerikanske ekspansion mod vest samt hvilke konsekvenser havde den?

Baggrund:
- Thor Banke Hansen & Andreas Bonne Sindberg: USA - Historie, samfund, religion, Systime, 2015, s. 13-22
- Martin A. Husted: Globalisering 1850-1914 - da verden blev mindre, Systime, 2015, s. 164-165
- Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - verdenshistorien 1750-1945, Systime, 2001, s. 68-74

Kilder:
- Across the continent, "Westward the course of empire takes its way",1868, fra: http://www.philamuseum.org/collections/permanent/308328.html
- Reklamer til nybyggere, 1861, http://sits.sjsu.edu/teacher-support/lesson-plans/the-red-pony/trp-downloadable-plans/boosterism-and-manifest-destiny/
- Cherokeernes bøn om retfærdighed, 1813 (uddrag), fra: Karl-Johann Hemmersam og Kirsten Kristoffoffernes: USA før borgerkrigen, Munksgaard, (Acta-serien 10), s. 20-22)
- Svar til præsident Jackson 1830, her fra: Peter Frederik m.fl.: Grundbog til historie. Verdenshistorien 1750-1945, systime, 2001, s. 101-102

Film:
- Hell on Wheels, afsnit 1, 2011
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Frustration, Føreren og Fjendebilleder

Beskrivelse af forløbet:
Forløbet handler om, hvordan kriserne i mellemkrigstiden blev håndteret i Tyskland, og hvorfor Holocaust kunne ske. Forløbet kredser om tre overordnede faktorer, der greb ind i hinanden i mellemkrigstiden og som var medvirkende til Holocaust, nemlig: Frustration, Føreren og Fjendebilleder. Forløbet indledes med en kort indføring i Første verdenskrig og slutter med Holocaust.

Faglige mål:
• reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

Kernestof:
• forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
• styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
• ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• Holocaust og andre folkedrab
• forskellige typer af årsagssammenhænge
• Historiefaglige metode: Kildeanalyse og kildekritisk billedanalyse

Materialeliste:
• Peter Frederiksen: Det tredje Rige. Fællesskab og forbrydelse. Systime, 2001, s. 15-17
• Carl-Johan Bryld: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv. Systime 2008, s. 50, 89-108
• Dokumentar: ”Første verdenskrig. Apokalypsen (5)”, min. 35.50-52.40
• Tabel: s. 93 i Verden efter 1914: Arbejdsløshed og industriproduktion 1928-1933
• Hitlers vej til magten 1 (2014), DRKultur (ca. min. 26.00-55)
• Tabel: s. 91 i Verden efter 1914: Mandatfordelingen i den tyske Rigsdag 1919-1933
• Kilde: Rudolf Otto Beck: ”Tysk bjergbondefamilie” (1944), s. 102 i Verden efter 1914
• Kilde: Billedbog (1936), udvalgte billeder
• Kilde: Læserbrev til der Stürmer fra Drengene og pigerne i „Nationalsozialistische Jugendheimstätte Gross-Mollen" (1936)
• Kilde: Wannsee-konferencen (1942)
• Folkedrab: https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/retsopgoer-erindring-benaegtelse/hvad-betyder-holocaust-dag
https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/stantons-model-folkedrabets-10-stadier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DA HI forløb om besættelsestiden og film

Hvidstensgruppen
Flammen og Citronen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Velfærd & Økonomi (samf. enkelt fagligt)

Indhold:  
Generel introduktion til - og diskussion af - centrale begreber, teorier og årsagsforklaringer indenfor økonomi og velfærd.

Forløbet skal kunne besvare følgende spørgsmål:
• Hvad kendetegner det danske økonomiske system?
• Hvordan fungerer de økonomiske sammenhænge?
• I hvor høj grad er dansk økonomi udfordret
• Hvad menes med den universelle velfærdsmodel og hvordan adskiller denne sig fra de øvrige modeller?
• Hvilke udfordringer står vores velfærdsmodel overfor?

Faglige mål:
– anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
– argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.

Kernestof:
̶ kort præsentation af politiske partier i Danmark og politiske ideologier, fokus på økonomisk fordeling
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund + gennemgang af de forskellige velfærdsstater
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 76 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Islam (religion enkeltfagligt)

Undervisningen har haft fokus på følgende emner:
- Islams tidlige udvikling
- Islams tro (de seks trosartikler) og lære - især synet på Muhammed
- De fem søjler - med fokus på hajj
- Sharia - tilgange til sharia i det moderne/senmoderne samfund

Religionsfaglig teori gennemgået i forløbet:
- Ninian Smarts 7 dimensioner
- Kildeanalyse: Indefra/udefra og informanttrekanten
- Introduktion til myter: Kendetegn og typer
- Introduktion til ritualer: Typer af ritualer, ritualets tre dimensioner, overgangsritualer

Baggrundsmateriale til islam:
- Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam, Systime, 2020, 39-42, 59-60, 63-67, 68-69, 73-74, 122-123

Tekster:
Myter
- Sura 112, v. 1-4, Sura 5, v. 38, Sura 24, v. 1-9 (Uddragene er taget Ellen Wulff: Koranen i ny dansk oversættelse, Forlaget Vandkunsten, 2006)
- Hadith Gabriel (her fra Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam, Systime, 2020)

Ritualer:
- Video af Hajj: ”Sneaking a camera into Mecca to film Hajj”  https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI

Moderne sharia
- Native Deen, Not afraid to stand alone (tekst og video)
- Hjemmeside med sharia-vejledninger: www.islamsvar.dk
- Abu al-Ala Mawdudi (1903-1979): Teodemokrati, Her taget fra: Hanne Følner og Bente Lund: Fundamentalisme i kristendom og islam, Systime, 2012, s. 157-158

Begreber:
- Monoteisme
- Muhammed: Profeternes segl
- Mekka og Medina
- Hidjra
- Umma
- Islams tekster: Koranen, hadith, sira
- De fem søjler: Trosbekendelsen, bønnen, fasten, almissen og valfart
- De seks trosartikler: Gud, engle, bøger, profeter, dommedag og forudbestemmelse
- Sharia og de fire kilder hertil: Koranen, hadith, analogi og konsensus
- Haram og halal
- Holdninger til sharia: Modernisme, traditionalisme, fundamentalisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Socialisering og ulighed i Grønland

SAMFUNDSFAG: Eleverne skal anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Grønland og Rigsfællesskabet og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå samt anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser.
Under temaet Socialisering og ulighed ser eleverne særligt på identitetsskabelse, fattigdom og perspektiver ift. ulighed generelt samt med særligt fokus på ulighed og fattigdom i Grønland.  

Eleverne vil gennem forløbet bliver præsenteret for Giddens og Bourdieus begrebsverden.
Eleverne skal undersøge og diskutere foreliggende løsninger på aktørernes problemstillinger og de skal kunne forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.

"anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og andre lande”.

”formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof”.

”undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data”.

”argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog”


Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering
Herunder faktorer, der påvirker identitetsdannelsen: Familien, institutioner, venner, uddannelse, arbejde, køn, m.m. Sociologiske begreber vil bl.a. være: Normer, social kontrol, primær-, sekundær- og dobbeltsocialisering. Identitetsdannelse og socialisering ses også i et historisk og teoretisk perspektiv, herunder konsekvenserne af individualisering, aftraditionalisering, refleksivitet, opsplitning af tid og rum, ontologisk usikkerhed m.v.

Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
I arbejdet med ”sociale forskelle” vil der blive inddrage forskellige klassifikationer og begreberne ulighed, social arv, social mobilitet, habitus samt økonomisk, kulturel og social kapital. Yderligere vil eleverne blive præsenteret for begreber Gini-koefficient og absolut – og relativ fattigdom.

HISTORIE:
Forløbet besvarer følgende overordnede tværfaglige problemformulering:
Med udgangspunkt i dokumentarfilmen "Kampen om Grønland" har forløbet undersøgt hvilke udfordringer de unge i Grønland står overfor i dag – og hvad er de historiske årsager til dem?

HISTORIE:
Forløbet har fokus på Danmarks og Grønlands forhold fra kolonitiden og frem til i dag for at forstå hvorfor størstedelen af grønlændere i dag ønsker selvstændighed. Forløbet har hovedsageligt været tilrettelagt kronologisk, hvor der har været fokus på følgende:
1) Hvordan Danmark koloniserede Grønland fra 1721 og frem med Hans Egede som missionær.
2) Hvordan grønlændere fra år 1930 og frem til at Grønland blev indlemmet som dansk amt i 1953 ønskede en modernisering af Grønland
3) Hvorfor moderniseringen med G-50 og G-60 medførte kritik af Danmark og gav grobund for indførelsen af Hjemmestyre i 1979
4) Hvilken betydning indførelsen af Selvstyre i 2009 og historiske begivenheder har haft for det nutidige postkoloniale forhold
Udover at læse forskellige fremstillinger og øve kildekritik har forløbet haft fokus på ’historiebrug’. I forbindelse hermed har eleverne foretaget en erindringsstedsanalyse af Hans Egede-statuen i Nuuk og diskuteret de historiske overmalinger heraf. Det overordnede spørgsmål som undervisningen i historie har søgt at besvare er:
Hvordan har forholdet mellem Grønland og Danmark udviklet sig fra 1700-tallet til i dag og hvordan har selvforståelsen hos inuit udviklet sig i samme periode?


Grundbogsmateriale:
- ”Det moderne Grønland – fra koloni til selvstyre” skrevet af Krister Hansen & Rasmus Augustesen (2013), s. 7, 8-9, 10-15, 26, 34-35, 51-52.
- ”Undskyld?” skrevet af Winnie Færk (2016), s. 40, 43, 45, 48, 67-72.
- ”Grønland. Historie, samfund, religion” skrevet af Rasmus Augustesen og Krister Hansen (2016), Systime, s. 20-22, 22-27, 30.
- Danmarkshistorien.dk: ”De grønlandske modernister ca. 1930-1970”: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/de-groenlandske-modernister-ca-1930-70


Kilder:
• ”De ægte grønlændere og nye grønlændere” af Jonathan Petersen 1910-1920
• ”Omkring det nationale” af Augo Lynge: https://m.timarit.is/view_page_init.jsp?pageId=130929
• "Inuit Nunaat" (sang) fra Sumé oversat til dansk: https://www.levendegronland.dk/media/1250/inuit-nunaat-sangtekst-sum%C3%A9.pdf
• Uddrag af G50: https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-20/
• AG 1953 ”Grundlovsdagen i Grønland”. Atuagagdliutit/Grønlandsposten (AG), s. 210 udgivet 18.06.1953: https://timarit.is/page/3777164#page/n1/mode/2up
• Duus, Søren Duran. 2012. “Hans Egede-statue vandaliseret”. Sermitsiaq.AG, udgivet 14.05.2012. https://sermitsiaq.ag/node/126094
• Dam, Camilla. 2015. “Hans Egede-statuen graffiti-forgyldt”. KNR.gl, udgivet 4.04.2015. https://knr.gl/da/nyheder/hans-egede-statuen-graffiti-forgyldt
• billede af Trump Jr. foran Egede-statuen: https://edition.cnn.com/2025/01/06/europe/trump-greenland-visit-denmark-intl-latam/index.html
• Kjærgaard, Thorkild. 2020a. “Debat: Hans Egede slavebandt ikke grønlænderne. Tværtimod frisatte han dem”. Jyllands-Posten, s. 21, 1. sektion, debatindlæg udgivet 9.07.2020.
• Berthelsen, Aqqalu. 2020. “Twitter-opslag m. billede af Hans Egede-statuen i Nuuk uden hoved”. Twitter, delt kl. 03:09, 11.06.2020. https://twitter.com/uyarakq/status/1270885919302746112 (15. februar 2021).
• Nalik. 2020a. “Facebook-opslag m. billeder”. Facebook, delt 22.06.2020. https://www.facebook.com/orgnalik/posts/2612814412369937 (3. april 2021).
• Berthelsen, Juno. 2020. “Grønlandsk studerende: Vi sletter ikke historie ved at tage statueen af Hans
• Eleverne har derudover selv fundet kilder til projektarbejde fra: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/groenlands-afkolonisering-1945-1954/


Dokumentarer/video’er:
• Rigsfællesskabets historie 1:6 - Det vanskelige møde (udvalgte uddrag)
• Rigsfællesskabets historie 2:6 -Trangen til selvbestemmelse (udvalgte uddrag)
• Historien om Danmark og Grønland afsnit 1, 3 og 4
• Dokumentar: Kampen om Grønland (2020): https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372629165/kampen-om-gronland
• Explainer-video fra DR: ”Hvorfor vil grønlænderne gerne løsrive sig fra Danmark?” https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-vil-groenlaenderne-gerne-loesrive-sig-fra-danmark_197995


RELIGION

Undervisningen har haft fokus på følgende emner:
- Inuitternes forhold til naturen
- havkvindens og angakkoqens rolle
- de vigtigste ritualer og myter
- moderne brug af traditionel inuitisk religion

Baggrundsmateriale:
• Kristendom og spøgelsestro lever side om side i Grønland, Her fra: https://videnskab.dk/kultur-samfund/kristendom-og-spoegelsestro-lever-side-om-side-i-groenland?fbclid=IwAR3FcULefTPc-wt-qWjkBwPVW-np1mNYTlt8khgII7Edm1bZyAdrsZ_qWII
• Anders Bjørn: Sila – Grønlandsk religion, 1992, s. 40-41, 44-45, 51-52
• Inuitisk religion er en del af kulturen, her fra Rasmus Augustesen og Krister Hansen: Grønland. Historie, samfund, religion, Systime, 2016, s. 74-75

Tekster:
• Knud Rasmussen: Vi frygter, Her fra: Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: Eskimoerne, Gyldendal, s. 197
• Solen og månen: Her fra: Poul Egede: Efterretninger om Grønland uddragne af en journal holden fra 1721 til 1788 af Poul Egede. Det Grønlandske Selskabs Skrifter 29. Det Grønlandske Selskab, 1988. s. 53-54
• Havets moder og havdyrenes oprindelse, her fra: Klaus Engelbrechtsen & Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytologi, Ilinniusiorfik undervisningsmiddelforlag, 2013, s. 121-123
• Igjugaarjuk, her fra: Klaus Engelbrechtsen & Jørgen Thomsen: Inuitisk religion og mytologi, Ilinniusiorfik undervisningsmiddelforlag, 2013, s. 170-171
• Josef på 21 følte sig ikke god nok som grønlænder: Nu viser han sin stolthed igennem ansigtstatoveringer, https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/josef-paa-21-foelte-sig-ikke-god-nok-som-groenlaender-nu-viser-han-sin-stolthed
• Ann-Sophie Greve Møller Grønlandsk maskedans har været tæt på at forsvinde, men er i dag en vigtig identitetsmarkør, https://www.religion.dk/interview/gronlandsk-maskedans-har-vaeret-taet-pa-forsvinde-men-er-i-dag-en-vigtig-identitetsmarkor
• Kristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland: Voxpop på Religion.dk 25. marts 2021: https://www.religion.dk/tvaerreligiost/kristendom-inuit-religion-tre-unge-fortaeller-om-troen-i-gronland
• Overgangsritual fangerkultur i Grønland: Menneskets enestående ritualer: Overgangsritualer DR2 2020, her fra MitCFU 00:22:00-00:32:00

Begreber:
- Inuit
- Taburegler
- Animisme
- Angakkoq/shaman
- Tarneq: Menneskets sjæl
- Arteq taninga: Navnesjælen
- Uumasup tarninga: Dyresjælen
- Inua
- Sila
- Dyrenes beskyttere: Havets moder og Månemanden


Omfang i religion: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Kriminalitet og straf

Historie:
I historie er der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
- Hvordan og hvorfor har straffene ændret sig i Danmark fra renæssancen til starten af 1900-tallet?

Forløbet ser i den forbindelse på hvilke strafprincipper, som var dominerende i renæssance, oplysningstiden, slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet. Til de fleste perioder skal vi også karakterisere perioden og se på, hvordan vi kan forklare de gældende strafprincipper.

De fire strafprincipper er: Gengældelse, afskrækkelse, uskadeliggørelse og resocialisering
Materiale:
Baggrundsmateriale/fremstillinger  
• Anne Okkels: Kriminalitet og straf, Gyldendal, 2011, ISBN: 9788702101829, s. 21
• Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorie, Systime, 2008, ISBN: 9788761628633 s, 73-79
• Johnny Thiedecke: Er vi alle forbrydere? Historien om kriminalitet og straf i Danmark, Pantheon, 1996, ISBN: 87-90108-24-8, s. 61, 63
• Oplysningstid og reformpolitik i 1700-tallet: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1700-talstema-oplysningstid-og-reformpolitik/
• Jørgen Olsen: Oplysningstiden. Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275, s. 7
• Strafferetten i oplysningstiden: Tyge Krogh: om straffenes hensigt (1999), her fra: Her fra: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275 s. 61-63
• Fortællingen om Vridsløselille – Starten på en ny æra. Hentet her: https://kriminalforsorgen.dk/om-os/nyt-og-presse/nyheder/fortaellingen-om-vridsloeselille-starten-paa-en-ny-aera/  
Kilder:
• Renæssancens straffepraksis – en oversigt, hentet her: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 52
• Kagen og dens klienter, hentet her: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 62-63
• Retspraksis over for skøger og andre, Hentet her: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse. Samfundets bund i renæssancens Danmark, G.E.C. Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 60-61
• Beccaria om tortur og om dødsstraf, Hentet her: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275, s. s. 67+69
• Uddrag af Struensees reformer, hentet her: Johnny Thiedecke: Europa i opbrud, Pantheon, 2005, s. 150-151
• Avisrapporter om Anders Sjællænders henrettelse 1882 (National Tidende, aftenudgaven 22. november), Hentet her: Søren Mørch m.fl.: Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal, 1984, ISBN: 87-00-56143-6, s. 98
• Skarpretter Seistrups beretning, 1916, Hentet her: Søren Mørch m.fl.: Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal, 1984, ISBN: 87-00-56143-6, s. 96-87
Film:
• Serie: Straffens rædsler, DRK, 2016. Afsnit 1 og 3 (Dødsstraf og fængsel)




Formål
Formålet for samfundsfagsdelen i dette KS-forløb er at undersøge, hvordan det står til med kriminaliteten i Danmark, og hvordan og hvorfor vi straffer lovovertrædere. Derfor skal vi undersøge, hvem de kriminelle er, og hvorfor man bliver kriminel ved at opnå viden om sociologiske teorier om socialisation og identitetsdannelse, strukturel ulighed og klassiske kriminalitetsteorier. Derudover undersøger vi, hvordan det danske retssystem fungerer og opnår viden om forskellige strafteorier. Vi samler desuden op på partiernes forskellige syn på kriminalitet og straf.

I forløbet er der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
- Hvad er kriminalitet?
- Hvem er de kriminelle?
- Hvorfor bliver man kriminel?
- Hvordan og hvorfor for straffer vi?
- Hvilke holdninger er der til straf?
- Hvordan fungerer retssystemet?

Følgende faglige mål vil blive dækket igennem forløbet:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Følgende kernestof vil blive dækket:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Kernebegreber
Kriminalitetsformer, mørketal, social arv, mønsterbryder, socialisation, normer, sanktioner, social kontrol, habitus, kapitaler (økonomisk, kulturel, social), felter, SNAP-modellen, kultur-, motivations- og kontrolteorier. Merton og overlevelses-kriminalitet, Sutherland og opvisningskriminalitet og Hirschi og organisk kriminalitet. Retssikkerhed, retsfølelse og retssamfund. Den retfærdige straf, den nyttige straf, resocialisering, social stigmatisering, recidivisme. Konservatisme, liberalisme, socialisme. Fordelings- og værdipolitik. Magtens tredeling: Den dømmende, lovgivende og udøvende magt. Det danske retssystem: Byret, landsret og højesteret. Frihedsstraffe, økonomiske straffe, alternative straffe og andre straffe.
Metode
Forløbet har overordnet til hensigt at introducere eleverne til sociologiske og politiske perspektiver på kriminalitet og straf i Danmark.

Undervisningen tager primært udgangspunkt i det formidlingsorienterede og det opgaveorienterede læringsrum. Undervisningen tager afsæt i det formidlingsorienterede læringsrum, når eleverne skal introduceres til nye teorier og begreber, og i ’det opgaveorienterede læringsrum’, når eleverne skal træne nye begreber, repetere begreber fra tidligere forløb og koble teori og praksis i øvelsesopgaver. Forløbets metode er således kendetegnet ved en høj lærerstyring. Det skyldes, at forløbet indgår som en del af KS-undervisningen i en 1. eller 2. HF-klasse, hvor der typisk er behov for en mere tydelig lærerrolle med præcise anvisninger og kortere sekvenser. Undervejs i forløbet er der indlagt elementer af både det dialogiskorienterede læringsrum og det projektorienterede læringsrum. Som eksempel herpå skal eleverne dels arbejde med at finde frem til de danske partiers retspolitiske holdninger og som afslutning på forløbet introduceres eleverne til, hvordan et eksamensspørgsmål kunne se ud og herudfra arbejde mere selvstændigt med besvarelsen af et konkret eksamensspørgsmål.

Et gennemgående hensyn i forløbet er at sikre en kobling mellem teori og praksis. Derfor arbejder vi med at koble f.eks. kriminalitetsteorier og Pierre Bourdieus begreber til dokumentarserien ’Født til fængsel’. Det skal gerne bidrage til, at eleverne får nogle empiriske eksempler på teorierne og dermed en mere nuanceret forståelse af de teoretiske begreber.

HISTORIE

Historie:
I historie er der fokus på at besvare følgende spørgsmål:
- Hvordan og hvorfor har straffene ændret sig i Danmark fra renæssancen til starten af 1900-tallet?

Forløbet ser i den forbindelse på hvilke strafprincipper, som var dominerende i renæssance, oplysningstiden, slutningen af 1800-tallet og starten af 1900-tallet. Til de fleste perioder skal vi også karakterisere perioden og se på, hvordan vi kan forklare de gældende strafprincipper.

De fire strafprincipper er: Gengældelse, afskrækkelse, uskadeliggørelse og resocialisering
Materiale:
Baggrundsmateriale/fremstillinger  
• Anne Okkels: Kriminalitet og straf, Gyldendal, 2011, ISBN: 9788702101829, s. 21
• Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til Danmarkshistorie, Systime, 2008, ISBN: 9788761628633 s, 73-79
• Johnny Thiedecke: Er vi alle forbrydere? Historien om kriminalitet og straf i Danmark, Pantheon, 1996, ISBN: 87-90108-24-8, s. 61, 63
• Oplysningstid og reformpolitik i 1700-tallet: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/1700-talstema-oplysningstid-og-reformpolitik/
• Jørgen Olsen: Oplysningstiden. Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275, s. 7
• Strafferetten i oplysningstiden: Tyge Krogh: om straffenes hensigt (1999), her fra: Her fra: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275 s. 61-63
• Fortællingen om Vridsløselille – Starten på en ny æra. Hentet her: https://kriminalforsorgen.dk/om-os/nyt-og-presse/nyheder/fortaellingen-om-vridsloeselille-starten-paa-en-ny-aera/  
Kilder:
• Renæssancens straffepraksis – en oversigt, hentet her: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 52
• Kagen og dens klienter, hentet her: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse, Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 62-63
• Retspraksis over for skøger og andre, Hentet her: Johnny Thiedecke: Fattigdom og forbrydelse. Samfundets bund i renæssancens Danmark, G.E.C. Gad, 1982, ISBN: 87-12-89960-7, s. 60-61
• Beccaria om tortur og om dødsstraf, Hentet her: Jørgen Olsen: Oplysningstiden: Da det moderne tog form, Systime, 2008, ISBN: 9788761615275, s. s. 67+69
• Uddrag af Struensees reformer, hentet her: Johnny Thiedecke: Europa i opbrud, Pantheon, 2005, s. 150-151
• Avisrapporter om Anders Sjællænders henrettelse 1882 (National Tidende, aftenudgaven 22. november), Hentet her: Søren Mørch m.fl.: Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal, 1984, ISBN: 87-00-56143-6, s. 98
• Skarpretter Seistrups beretning, 1916, Hentet her: Søren Mørch m.fl.: Danmarks historie 1880-1960, Gyldendal, 1984, ISBN: 87-00-56143-6, s. 96-87
Film:
• Serie: Straffens rædsler, DRK, 2016. Afsnit 1 og 3 (Dødsstraf og fængsel)

Religion

Religion:

Hovedvinklen har været synet på straf og frelse, herunder begreberne dennesidig/hinsidig og kollektiv/individuel.

Forløbet bygger på et kompendium med følgende indhold:

Baggrundsmateriale:
http://www.b.dk/nationalt/hoejesteret-afsiger-dom-om-udsmidning-af-gellerup-familier   
Jens Forman: De kristnes religion, Systime, 2008, s. 48-50, + 114-118 + 121-124  https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/hvad-er-arvesynd  

Tekster: Første mosebog kap. 2-3: Adam og Eva og Syndefaldet • Første Mosebog kap. 6-9: Den store vandflod • Anden Mosebog kap. 20: De ti bud • Matthæusevangeliet kap. 5, v.1-32 • Markus kap. 14, v. 12-72 og kap. 15-16 • Moseloven om løsagtighed og Danske Lov om løsagtighed, her fra: Jens Forman: De kristnes religion, Systime, 2008, s. 190-191

Derudover er set filmen Noafra 2014 (af instruktøren Darren Aronofsky)
Samt: 5 skarpe om Jesus
Derudover er der på baggrund af lærerfremstillede dokumenter arbejdet med:
Forskellige mytetyper
Forskellige retssager
Forskellen på det traditionelle samfund og det moderne samfund
Filmen Noa versus fremstillingen af Noa i Genesis (= 1. Mosebog)
Læst er også Genesis (= 1. Mosebog), kapitel 18: Sodoma og Gomorra
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Indvandring og radikalisering

Formål
Formålet i samfundsfagsdelen af KS-forløbet ‘Indvandring i Danmark’ er, at undersøge politiske og sociologiske perspektiver på indvandringsudfordringer og –problemstillinger i nutidens Danmark.
Forløbet ligger ud med at undersøge forskellige årsager til at befolkningsgrupper emigrerer, og arbejder med forskellige definitioner af indvandring, efterkommere, etc.   
Vi undersøger desuden partierne og vælgernes holdning til indvandring og forstå de politiske skillelinjer der tegner sig. Centrale begreber som ideologi, fordelingspolitik og værdipoliti anvendes til forstå hvilke konkrete integrationsstrategier de danske partier abonnerer på.
Derudover undersøger vi sociologiske perspektiver på integrationsprocessen for indvandrere og etniske danskere. Vi undersøger hvilken betydning socialisering og dobbeltsocialisering har for personer, der kommer fra andre kulturer end den danske. Vi undersøger desuden hvilke betydning nationalitet og fordomme har for en god integrationsproces. Slutteligt undersøger vi desuden hvordan modkultur blandt indvandrere kommer til udtryk.
Indhold
Følgende kernestof vil blive dække igennem forløbet:
• identitetsdannelse og socialisering
• sociale og kulturelle forskelle
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Forløbet vil introducere eleverne for følgende teorier og begreber:
• Indvandrer
• Efterkommer
• Push-faktor
• Pull-faktor
• Integration
• Assimilation
• Segregation
• Parallelsamfund
• Fordelingspolitik
• Værdipolitik
• Politiske skillelinjer
• Molins model
• Catch-all partier
• Senmoderne og traditionelt samfund
• Dobbeltsocialisering
• Jeg-kultur
• Vi-kultur
• Den rene identitet
• Bindestregsidentitet
• Kreolsk identitet
• Stereotyper
• Fordomme
• Rosenthal-effekten
• Kontaktteori
• Medborgerskab og modborgerskab
• Radikalisering

Religion

Forløb om islam og invandring, med fokus på blandt andet:

Sharia (lærerfremstillet powerpoint)
Kate Østergaard: Danske verdensreligioner - islam, Gyldendal, 2007, 63-66 + 69 + 71 + 73
Muslimer som minoritet i Danmark (forholdet mellem majoritet og minoritet, majorisering, integration, assimilation, segregation)
Klip fra Debatten: Slut med flygtninge
Orientalisme
Jens Podeman Sørensen (klip fra lex om ritualer)
Camilla B. og Jeanne H.: Jesus i Koranen og Bibelen, kronik i Information, 24.12.2003
Camilla Lenti: Hvad er en moské?, Kristeligt Dagblad, 19.10.09
Lærefremstillet dokument om tørklædet i islam, herunder sura 24, vers 30-31
"Hendes tørklæde splitter os", Berlingske, 24.10.13
Link om danske stillerum på universiteter
Link om debatten i Danmark om omskæring af drenge
De 10 vigtigste ting at vide om hajj
BBC dokumentar om hajj

HISTORIE


Problemformulering:
Hvordan har indvandringen til Danmark udviklet sig gennem det 20. århundrede og hvilke politiske og identitetsmæssige konsekvenser har indvandringen haft for det danske samfund og de indvandrere, som er kommet hertil?

Materialeliste
Baggrundsmateriale og artikler:
• Isabella Tvede: Fra 27 til 4 procent: Danskerne anså flygtninge som en større trussel i 2015 end i dag, DR den 30. marts 2022, https://www.dr.dk/nyheder/indland/er-flygtninge-en-trussel-mod-samfundet-det-mente-27-procent-af-danskerne-i-2015-i
• Bejder, Peter & Holt, Kim Boye: Fra huguenotter til afghanere, Systime 2003 s. 133-
• Nikolajsen, Karsten og Ohnesorge, Thomas: Den ny indvandring. Systime 2021, s. 62-66
• Uddrag af Journalist Malene Fenger-Grøndahl: Den danske indvandrerdebat, iBureauet/Dagbladet Information, oktober 2013. Opdateret af journalist og cand.comm. Anne Anthon Andersen, Bureauet, oktober 2020. Hentet her: https://faktalink.dk/titelliste/den-danske-indvandrerdebat
• Uddrag af journalist Malene Fenger-Grøndahl: Tørklædedebatten, iBureauet/Dagbladet Information. 2011. Opdateret af Malene Fenger-Grøndahl, oktober 2021. Hentet her: https://faktalink.dk/titelliste/tdeb
• Domino, Søren: Forfatter spærrede øjnene op over den vildeste idé fra erhvervslivet (uddrag), 11. september 2023 Berlingske Sektion 1 Side 4

Kultur og samfund, Systime 2015, s 91-92

Filmmateriale:
• Uddrag af DR2-dokumentar fra 2003, tilrettelagt af Jacob Gottshau m.fl.:
o 100 års indvandring (1) Om roepolakkerne
o 100 års indvandring (2) Om de russiske jøder omkring 1900
o 100 års indvandring (4) Om de ungarske flygtning i 1956
• Politiske flygtninge til Danmark, Indvandringens historie, del 6, DR2, 2011
• Aarhus Universitet: Indvandring i Velfærdsstaten, 2018 https://www.youtube.com/watch?v=Nj4Pj5jcORw
• Det slører stadig, afsnit 1, DR2, 2013
Kilder:
• Fisker, Jens: Velkommen Mustafa - kronik, Dansk Arbejdsgiverforening, 1970, her fra: Bejder, Peter og Kim Boye Holt: Fra Huguenotter til Afghanere. Systime 2003-13 s. 138-140
• Dohrmann, Helge: Om Danmark som flygtningeland, Helge, 1984, Her fra: Bejder og Holt: Fra huguenotter til afghaner, Systime 2003
• Pia Kjærsgaard: Tørklæder skal væk fra skolen, Avisen.dk, d.16.05.07
• Sara El-Adawi: Mig og mit tørklæde, Information, d.17.01.2010
• Jakob Bang Schmidt: Hvem vil du give lov til at arbejde i Danmark? Ugebrevet A4, d. 12.09.12

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer