Holdet 2024 ma/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e)
Hold 2024 ma/n (1n ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Tal 1
Titel 2 Forløb 2: Ligninger
Titel 3 Forløb 3: Variabelsammenhænge og koordinatsystemer
Titel 4 Forløb 4: Lineære funktioner
Titel 5 Forløb 5: Procent
Titel 6 Forløb 6: Statistik
Titel 7 Forløb 7: Tal 2
Titel 8 Forløb 8: Trigonometri
Titel 9 Forløb 9: Rentesregning
Titel 10 Forløb 10: Logaritme
Titel 11 Forløb 11: Eksponentialfunktion
Titel 12 Forløb 12: Sandsynlighed
Titel 13 Forløb 13: Andengradspolynomier og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Tal 1

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

INDHOLD
Kernestoffet er:
- Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:
- Regnearternes hierarki (parentes, gange/division, plus/minus)
- Regler for regning med parenteser
- Regning med negative tal

METODE
Mundtligt: Deduktive læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Skriftligt: Regning af øvelser (alene, i par/grupper), afleveringsopgaver

MATERIALE
Der er ikke anvendt materialer til dette forløb, da det er repetition fra grundskolen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 23-08-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Ligninger

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv

INDHOLD
Kernestoffet er:
- Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder
- Simpel algebraisk manipulation

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:
- Løsning af simple ligninger, herunder ligningsreglerne (som findes på s. 23 i formelsamlingen)
- Løsning af ligninger med parenteser
- Løsning af ligninger i GeoGebra

METODE
Mundtligt: Deduktive læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Skriftligt: Regning af øvelser (alene, i par/grupper), afleveringsopgaver

MATERIALE:
Kernestof Mat 1 hf af Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave s. 10-11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Variabelsammenhænge og koordinatsystemer

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen

INDHOLD
Kernestoffet er:
- Funktioner: Funktionsbegrebet

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:
- Opbygning af koordinatsystemer
- Hvordan punkter afsættes i koordinatsystemet
- Variabelsammenhænge, herunder de fire forskellige repræsentationsformer: sproglig, tabel, graf og forskrift. Vi har i dette forløb brugt betegnelserne x og y for de to variable med henvisning til koordinatsystemets akser

METODE
Mundtligt: Deduktive læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Skriftligt: Regning af øvelser (alene, i par/grupper), afleveringsopgaver'

MATERIALE:
Kernestof Mat 1 hf af Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave s. 14-15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Lineære funktioner

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
- opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

INDHOLD
Kernestoffet er:
- Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb
- Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner, herunder anvendelse af regression

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:
- at vi her benytter x og f(x) som betegnelser for de to variable
- de fire repræsentationsformer (sproglig, tabel, graf og forskrift)
- den generelle forskrift for en lineær funktion f(x)=ax+b
- begreberne hældningskoefficient (a-værdien) og begyndelsesværdi/skæring med y-aksen (b-værdien), herunder betydningen for grafens udseende for disse to værdier
- bestemmelse af a og b ud fra to punkter (topunktsformlen). Vi har også set beviset for disse to formler
- bestemmelse af skæringspunkt for to lineære funktioner/grafisk løsning af ligningen f(x)=g(x) (hvor f(x) og g(x) er lineære funktioner)
- modellering med lineære funktioner
- lineær regression i GeoGebra
- beregning af absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og observeret værdi (formlerne (52)-(54) i formelsamlingen) OBS: dette har vi først set efter forløbet om procentregning
- at tegne lineære funktioner i GeoGebra, også i et begrænset område (f.eks. fra x=0 til x=24)

METODE
Mundtligt: Deduktive læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Skriftligt: Regning af øvelser (alene, i par/grupper), afleveringsopgaver

MATERIALE:
Kernestof Mat 1 hf af Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave s. 24-35
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 06-09-2024
Prøve 1 18-09-2024
Aflevering 3 20-09-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Procent

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold

INDHOLD
Kernestoffet er:
- Procentregning. Relativ vækst

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:
- omskrivning mellem procent, brøk og decimaltal
- hvor mange procent udgør x af y
- beregne en procent p af et tal x
- absolut og relativ ændring
- lægge p procent til et tal og trække p procent fra et tal

METODE
Mundtligt: Deduktive læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Skriftligt: Regning af øvelser (alene, i par/grupper), afleveringsopgaver

MATERIALE:
Dokumentet 'Absolut og relativ ændring'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 4 11-10-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: Statistik

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt

INDHOLD
Kernestoffet er:
- Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:¨
Ugrupperede observationssæt, herunder begreberne
- hyppighed
- frekvens
- kumuleret (summeret) frekvens
- typetal
- middelværdi/middeltal (formel (71) i formelsamlingen)
- fraktiler (herunder særligt nedre kvartil, median og øvre kvartil)
- maksimum og minimum
- boksplot
- kvartilbredde (formel (66) i formelsamlingen)
- variationsbredde (formel (62) i formelsamlingen)
- outlier
- pindediagram
- trappediagram

Bestemmelse af ovenstående ved hjælp af GeoGebra. I forhold til diagrammer har vi lavet boksplot i GeoGebra. Resten har vi lavet i hånden.

Grupperede observationssæt, herunder begreberne:
- hyppighed
- frekvens
- kumuleret (summeret) frekvens
- typeinterval
- middelværdi
- fraktiler (herunder særligt nedre kvartil, median og øvre kvartil)
- maksimum og minimum
- boksplot
- kvartilbredde
- variationsbredde
- outlier
- histogram
- sumkurve

METODE
Mundtligt: Deduktive læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Skriftligt: Regning af øvelser (alene, i par/grupper), afleveringsopgaver

MATERIALE:
Kernestof Mat 1 hf af Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave s. 46-55
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 5 01-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Tal 2

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog

INDHOLD
Kernestoffet er:
- Tallene: Potens og rod. Simpel algebraisk manipulation

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:
- betydning af og regneregler for potenser
- betydning af rødder
- placeringen af potenser og rødder i regnearternes hierarki (parenteser, potenser/rødder, gange/division, plus/minus)
- lidt brøkregning

METODE
Mundtligt: Deduktive læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Skriftligt: Regning af øvelser (alene, i par/grupper), afleveringsopgaver

MATERIALE:
Der er ikke anvendt materialer til dette forløb, da det er repetition fra grundskolen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 6 15-11-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8: Trigonometri

FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
- følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
- forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
- anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
- benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
- formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

INDHOLD
Kernestoffet er:
- Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:
- almindelige begreber for trekanter, herunder navngivning af sider og vinkler, median, vinkelhalveringslinje, ret-, spids- og stumpvinklede trekanter
- Pythagoras' sætning (KUN for retvinklede trekanter)
- enhedscirklen og definitionen af sinus, cosinus og tangens ud fra denne, herunder hvordan man kan bestemme værdier af sinus, cosinus og tangens i GeoGebra
- sinus, cosinus og tangens i retvinklede trekanter (formlerne)

METODE
Mundtligt: Deduktive læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Skriftligt: Regning af øvelser (alene, i par/grupper), afleveringsopgaver

MATERIALE:
Kernestof Mat 1 hf af Per Gregersen og Majken Sabina Skov, Lindhardt og Ringhof, 1. udgave s. 90-93 + 96-99
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 7 02-12-2024
Aflevering 8 07-01-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9: Rentesregning

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
aflevering 9 03-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 10: Logaritme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 11: Eksponentialfunktion

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
aflevering 10 14-03-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 12: Sandsynlighed

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
aflevering 11 04-04-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 13: Andengradspolynomier og repetition

INDHOLD
- Suplerende stof

TIL ELEVERNE:
Vi har konkret gennemgået:
- forskriften for et andengradspolynomium
- betydningen af a, b og c for grafens udseende
- beregning af diskriminanten
- begrebet rødder, herunder diskriminantens betydning for antallet af rødder.¨
-Udregning af funktionsværdier

-Bevis/Ræssonenment for B og C's betydning

METODE
Mundtligt: Læreroplæg, klassedialog/plenumundervisning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 12 12-05-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer