Holdet 2024 nf/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Hold 2024 nf/o (1o nf)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand og forurening
Titel 2 Sexologi (Særfaglig emne i biologi)
Titel 3 Geologi (særfaglig geografi)
Titel 4 Kost og sundhed
Titel 5 Demografi
Titel 6 Vejret (særfaglig geografi)
Titel 7 Klima og ressourcer
Titel 8 Genetik: Særfagligt emne i biologi
Titel 9 Projekt grønomstilling
Titel 10 Istidslanskaber
Titel 11 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand og forurening

Geografi:
I dette tværfaglige forløb skal vi i geografi lære om vandets kredsløb. Gennem eksperimenter og opgaver fokuserer vi på de forskellige led i vandbalanceligningen. Vi undersøger hvorfor der dannes nedbør, og hvilke forhold der har betydning for fordampning, samt hvilken betydning nedbør og fordampning har for dannelsen af grundvand. Vi går i dybden med jordbundsforhold og forureningskilder i forhold til nedsivning til grundvandet.
Vi introduceres for vejrsystemerne i Danmark og undersøger regionale forskelle i nedbør, fordampning og dets betydning for grundvandet forskellige stedet i Danmark.
opdates...

BIOLOGI:
Introduktion til cellers opbygning og funktion, herunder mikroskopi af dyre- og planteceller.
Introduktion til økologi og centrale begreber, herunder fotosyntese og respiration.
Med et forsøg har vi påvist fotosyntese i laboratoriet, og lavet en rapport på baggrund af forsøget.
Vi har undersøgt åen som økosystem og set på betydningen af forurening med organisk og uorganisk stof på åen. I har i den forbindelse udformet en formidlende plakat på baggrund af undersøgelsen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sexologi (Særfaglig emne i biologi)

Introduktion til udviklingen af puberteten og de hormoner der regulerer denne. Gennemgang mandens og kvindens kønsorganer med fokus på hvordan mandens kønsceller dannes og reguleres.
Eleverne har arbejdet med præventionsformer og typiske kønssygdomme som de kan risikerer at få.

Eksperimentelarbejde: Smittespredningsforsøg af en kønssygdom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Geologi (særfaglig geografi)

GEOGRAFI
I dette særfaglige forløb skal vi lære om Jordens opbygning, det geologiske kredsløb og forskellige typer at sten. Vi undersøger hvordan Jordens overflade hele tiden ændres af vulkaner og jordskælv pga. pladeteknik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kost og sundhed

Fælles forløb

GEOGRAFI:
- Den demografiske transition
- Blackers model
- Befolkningspyramider
- Demografiske begreber: Fødsels- og dødsrate, samlet fertilitet
- ældrebyrden
klima plantebælte
Fødevareproduktion
Eksperimentelt:
- Befolkningspyramider.

Biologi:
Vi har arbejdet med kost og fordøjelse, BMI og livsstilssygdomme. Diabetes og blodsukkerregulering er gennemgået. Kredsløbsfysiologi med fokus på hjertets opbygning, blodårer, puls og blodtryk, åreforkalkning.
Biologiøvelser:
1) Tre små fordøjelse (effekt af spytamylase, kulhydraters opløselighed, effekt af galdesalte).
2) Aktivitet og måling af brænding af en burger
3) Undersøgelse af puls og blodtryk.

Kemi:
I dette forløb har vi arbejdet med
- Molekyler og elektronparbinding
- Prikformler, strukturformler og zigzagformler
- Eksempler på molekyler i kosten
- Polaritet og blandbarhed, herunder 4:1-reglen og elektronegativitet
- organisk kemi herunder navngivning navngivning.



Øvelser:
- Undersøgelse af polaritet
- Fedt i chips
- Energi i peanuts

Materiale Kemi:
Basis kemi C: s. 53-77 & s. 117- 130
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opløselighed 27-10-2024
Fedt i chips 19-11-2024
Bio-øvelse 2: Kostanalyse af Lucerna måltid 25-11-2024
Bio-øvelse 3: Tre små fordøjelsesforsøg 27-11-2024
Bio-Øvelse 4: Livsstil og sundhed 03-12-2024
Prøve i kost og sundhed 05-12-2024
Bio-øvelse 5: Hvor lang tid tager det at forbrænde 06-01-2025
Bio-øvelse 8: Forsuring: CO2 i havvand 22-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 78 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Demografi

Geografi:
I dette tværfaglige forløb supplerer vi biologi og kemi med at se på den demografiske udvikling i forskellige lande i verden ved at sammenligne fødsels- og dødsrater, befolkningspyramider, middellevealder og BNP med den demografiske transitionsmodel (Blackers model) samt Malthus' vækstmodel.
Vi dykker derefter ned i kommunedata fra Danmark hvor vi diskuterer regionale forskelle i sundhed og livsstil i Danmark.
GEOGRAFI:
- Den demografiske transition
- Blackers model
- Befolkningspyramider
- Demografiske begreber: Fødsels- og dødsrate, samlet fertilitet
- ældrebyrden
Human Development Index (HDI) Skoleår, BNP, Middellevetid.
Erhvervsudvikling og hovederhverv: Primære, Sekundære og Tertiære.
Eksperimentelt:
- Befolkningspyramider.
Empirisk:
Præsentation af Plakat med 2 nationers demografiske udvikling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Vejret (særfaglig geografi)

GEOGRAFI
I dette særfaglige forløb fortsætter vi med at se på, hvordan de forskellige klimafaktorer påvirker vejret. Vi undersøger vejret på vores breddegrader og i de ækvatoriale områder og vurderer, hvordan klimaforandringer kan påvirke vejret forskellige steder i verden.

Vahls Klimazoner og plantebælter.
De globale vindsystemer Hadley-, Ferrel- og Polarcellerne.
Høj- og lavtrykssystemer.
Sø og landbrise (Observationsøvelse ved fjorden)
Corioliskraftens betydning.
Tør adiabat og våd adiabat samt dugpunktsberegning.

Felttur til Holbækfjord (Sø-landbrise)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Klima og ressourcer

Geografi:
I dette tværfaglige forløb skal vi lære om processerne strålingsbalancen og kulstofkredsløbet samt hvilke faktorer der har betydning for temperaturen på jorden. Vi går i dybden med forskellige feedback-mekanismer såsom drivhuseffekten og albedoeffekten, og vi ser hvordan menneskers aktivitet på jorden påvirker disse mekanismer og processer. Vi skal lære om fortidens, nutidens og fremtidens klimaforandringer, undersøge vores eget CO2-aftryk samt se på hvordan vi ved cirkulær økonomi og reformation af energisektoren kan begrænse menneskers påvirkning på klimaet.
opdateres...

Biologi:
Kulstofkredsløb, forsuring af havene og udvalgte konsekvenser heraf. CO2 neutrale brændsler. Fokus på havet hvad der kan gøre for at nedbringe CO2 i atmosfæren.
Besøg på Kloak-lab på Avedøre værket, elever lavede forskellige gæringsforsøg.
Eksperimentelarbejde: CO2 i havvand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Genetik: Særfagligt emne i biologi

Indhold:
Intro til klassisk genetik, krydsningsskemaer og stamtavler, nedarvning af egenskaber og sygdomme. X og Y-bundet autosomal nedarvning.
DNA og kromosomers opbygning og funktion. Gennemgang af kromosom- og kromosomtalsmutationer. Introduktion til proteinsyntesen.

Gennemgang af bioteknologi metode til at bestemme PTC genotyper ved PCR og gel-elektroforese, dog kun teoretisk.

Øvelse: PTC-nedarvning ved to forskellige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 49 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Projekt grønomstilling

Anvendelse af FN's 17 verdensmål for bæredygtig omstilling i en geografisk relation.

I skal i grupper af 3 eller i par finde på bæredygtige løsninger til den grønne omstilling. Jeres produkt et 10 slides ppt. med uddybende forklaringer til figurer, tabeller, etc. der indeholder geografiske fagbegreber samt en sammenfattende infografik i A3 format!
I skal inddrage FN's 17 verdensmål for bæredygtig omstilling i jeres projekt!

Fra bekendtgørelsen
Faglige krav:
- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra geografi.
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskellige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Istidslanskaber

Fokus: At opnå en grundlæggende forståelse af den seneste istid Weichel-istiden og de processer som har medvirket til landskabsdannelse i Danmark og de danske jordbundstyper.

Istid begreber:
Istid og mellemistid
Lammefjordens skabelse
Randmoræner
Bundmoræner
Smeltevandssletter
Åse
Drumlinbakker
Kamebakker
Tunneldale
Sedimentationsrater

Betydningen af Milankovitch Cycler for istiderne.

Opgaver:
Opg: istidslandskaber
Opg: om eccentricity, precession og tilt.

Øvelse: jordarters permeabilitet og porøsitet.

Materiale
Geografihåndbogen 232-235 og 247-250
Naturgeografiportalen 1.7.2 -1.7.4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer