Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 nf/p (1p nf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til NF
Introduktion til NF
Biologi:
Liv - Hvad er liv og hvad kendetegner levende organismer
Celler - Hvordan er celler opbygget?
Kemi: Atomer og grundstoffer
Geografi:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vand og forurening
Fælles forløb.
Biologi: Introduktion til levende organismer samt cellen og dens bestanddele. Eleverne har mikroskoperet plante- og dyreceller.
Biologiske processer i økosystemet, herunder fotosyntese og respiration. Med et simpelt forsøg påviser vi fotosyntese i laboratoriet, og laver en aflevering på baggrund af forsøget.
Vi undersøger åen som økosystem og laver en aflevering på baggrund af undersøgelsen.
Fokus på hvilke stoffer der er forurenende og hvilke konsekvenser har forurening af vandmiljøer.
Kemi:
Elever har efter forløbet viden om
- Atomer og atomers opbygning
- Det periodiske system
- Kan give eksempler på eksempler på molekyler, samt navngivning af disse
- Ioner og ionforbindelser samt navngivning af disse ,
- Tilstandsformer
- Fældningsreaktioner
- Reaktionsskemaer og afstemning af disse.
Øvelser:
- Krystalvand i kobbersulfat
- Spildevand
Materiale Kemi:
Basis kemi C: s.7-51
Geografi:arbejder med vandets kredsløb, herunder fordampning, nedbør og vandets nedsivning gennem jordlagene til grundvandet. Strømning i et vandløb og beregning af vandføring.
(Vejr og vindforhold, herunder dannelsen af vandrende lavtryk og passage af en varmfront og en koldfront. Vejrudviklingen i Danmark og analyse af klimaforhold ud fra hydrotermfigur.)
materialer - geografi:
NF-grundbogen, s. 66-73
Alverdens geografi, s. 65-69
Alverdens geografi, s. 29-43
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nf-geo: Personligt vandforbrug
|
06-09-2024
|
NF -Bio: Fotosyntese
|
06-09-2024
|
NF-geo: Vandløbsundersøgelse - Kalve å.
|
23-09-2024
|
NF Bio: Vandløbsundersøgelse
|
27-09-2024
|
NF-geo: permeabilitet og vandkapacitet
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Særfaglig biologi: Forplantning
Særfagligt biologi forløb
Fokus på mandens og kvindens kønsorganer.
Kvindens menstruationscyklus er gennemgået og eleverne er introduceret til hormoneller feedback mekanismer.
Vi har arbejdet med præventionsformer og udført forsøg med smittespredning.
Fertilitet er introduceret.
Vh. Jacob
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jorden som planet
Eksperiment: Stenøvelse, udbredelses af jordskælvsbølger
Jordens opbygning og dannelse, pladetektonik og jordskælv, geologisk kredsløb, vulkaner og vulkanske ressourcer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
NF-kemi: Tungtopløselige salte
|
24-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kost og sundhed
Fælles forløb
GEOGRAFI:
- Den demografiske transition
- Blackers model
- Befolkningspyramider
- Demografiske begreber: Fødsels- og dødsrate, samlet fertilitet
- ældrebyrden
klima plantebælte
Fødevareproduktion
Eksperimentelt:
- Befolkningspyramider.
Biologi:
Vi skal beskæftige os med kost og fordøjelse. Livsstilssygdomme med fokus på kolesterol og åreforkalkning er gennemgået.
Biologiøvelser:
Forbrænding af en burger, målt i testcenteret
Fordøjelse (effekt af galde, effekt af spytamylase, kulhydraters opløselighed)
Kemi:
I dette forløb har vi arbejdet med
- Molekyler og elektronparbinding
- Prikformler, strukturformler og zigzagformler
- Eksempler på molekyler i kosten
- Polaritet og blandbarhed, herunder 4:1-reglen og elektronegativitet
- organisk kemi herunder navngivning navngivning.
Øvelser:
- Undersøgelse af polaritet
- Fedt i chips
- Energi i peanuts
Materiale Kemi:
Basis kemi C: s. 53-77 & s. 117- 130
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ny opgave
|
07-11-2024
|
NF Bio: Fordøjelse
|
03-12-2024
|
NF geo: Befolkningspyramider og levevilkår
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Klima og ressourcer
Fællesfagligt forløb:
Vi skal arbejde med forskellige faktorer, der har indflydelse på klima og temperatur. Strålingsbalance - drivhuseffekt - CO2 udledning - samt konsekvenser af global opvarmning og hvad der kan gøres for at modvirke den globale opvarmning. Herunder forskellige alternative energikilder.
Opbygning og funktion af rensningsanlæg, herunder de mikrobielle processer. Holdet har besøgt Avedøre Spildevandscenter.
Geografi:
Strålingsbalancen, drivhuseffekten, klimaforandringer, udledning af drivhusgasser, kulstofkredsløbet, oliedannelse, albedo
Biologi:
Kulstofkredsløb, forsuring af havene og udvalgte konsekvenser heraf. CO2 neutrale brændsler. Fokus på hvad skovene kan gøre for at nedbringe CO2 i atmosfæren.
Produktion af bioethanol er gennemgået. I den forbindelse har elever lavet gæringsforsøg. Kort intro til biogas og power-to-x.
Kemi:
Eleverne har efter dette emne kendskab til:
- Forbrændingsreaktioner (fuldstændig og ufuldstændig forbrænding)
- Mængdeberegninger, herunder:
- Molarmasse
- Stofmængde
- Densitet
- Stofmængde koncentration
- Udregninger fra reaktionsskemaer
Øvelser:
- Power to X
Materiale i Kemi:
Basis kemi C: 82-99, 104-107 & 129-130
Lærebog, geografi:
Alverdens geografi, s. 44-63
NF grundbogen, kap 5, s. 137-142, (144-146), 147-154
Alverdens geografi s. 224-227, 232-234
øvelser og opgaver i geografi:
Opgaveark om drivhuseffekten
Personlige CO2 forbrug
Podcastfremlæggelse om reduktion af drivhusgasser
Opgaveark om kulstofkredsløb og oliedannelse
Tegneserie om oliedannelse
Feltundersøgeles: Måling af strålingsbalancen
Feltundersøgelse: Måling af albedo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Særfagligt biologi: DNA og genetik
DNA, celledeling, arv og miljø, nedarvning. Både autosomal og kønsbundet nedarvning er gennemgået.
Elever laver DNA oprensning af planteceller.
Øvelse med fokus på den genetisk evne til at smage PTC.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
NF-geo: Vejret
Eksperimenter: lavtrykspassage over Danmark
Lavtrykspassage, front-nedbør, regionale nedbørsforskelle i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Titrering af ukendt syre
|
17-03-2025
|
NF Afsluttende skriftligt produkt
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961766157",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961766157",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65961766157"
}