Titel
1
|
Vand og forurening
Fælles forløb.
Biologi:
Cellers opbygning: pro- og eukaryote celler. Mikroskopi af planten vandpest (journal).
Energi i økosystemet: Fotosyntesen, fødekæde, primærproducenter, respiration, brutto- og nettoprimærproduktion.
Åer og vandløb som levested; det naturlige og det regulerede vandløb, abiotiske faktorer: næringssalte, ilt, lys, temperatur og bundforhold.
Vandløbsundersøgelse: Indsamling og identifikation af vandløbsdyr til bestemmelse af den økologiske vandkvalitet( journal).
Vandløbsdyr: tilpasninger til iltforhold.
Fotosyntese forsøg hvor iltdannelse som funktion af afstand til lyskilde observeres (journal).
Forurening af vandløbet med organisk materiale og næringssalte. Planternes brug af næringssalte til vækst. Vandmiljøplaner.
Vi har i forbindelse med ekskursion til renseanlæg Damhusåen gennemgået den biologiske spildevandsrensning og lavet et forsøg (journal) hvor gærcellers evne til at omsætte sukker skulle illustrere biologisk rensning af spildevandet.
Øvelser: mikroskopi af celler, vandløbsundersøgelse, fotosyntese, rensning af spildevand.
Materiale: Biologi i udvikling s. 14-16, 24-27, 43-47, 52-58-64, 70- 73.
GEOGRAFI
I dette tværfaglige forløb skal vi i geografi lære om vandets kredsløb. Gennem eksperimenter og opgaver fokuserer vi på de forskellige led i vandbalanceligningen. Vi undersøger hvorfor der dannes nedbør, og hvilke forhold der har betydning for fordampning, samt hvilken betydning nedbør og fordampning har for dannelsen af grundvand. Vi går i dybden med jordbundsforhold som porøsitet og permeabilitet, og lærer også om forureningskilder i forhold til nedsivning til grundvandet.
Vi undersøger regionale forskelle i nedbør, fordampning og dets betydning for grundvandet forskellige stedet i Danmark.
Vigtige begreber: Vandets kredsløb, vandbalanceligningen, Nedsivning, Grundvand, Porøsitet og permeabilitet, Jordbundsforhold, Punkt og fladeforurening, Gødning og pesticider, Vandets mætningskurve, Fordampning, Nettonedbør, vandføring, Vandressourcer, personligt vandforbrug.
Materiale: Naturgeografiportalen 2.8, 2.8.1, 2.9, 2.9.1, 2.5, 2.5.1, 2.5.2, 2.5.3, 2.10.1, 2.10.2, 2.11.1, PP fra undervisningen (Hydrologi)
CFU Aralsøen en forudsigelig katastrofe
CFU En verden uden vand
Opgaver: vandets kredsløb, vandbalanceligningen, vandets mætningskurve, vandressourcer, vandforurening
Empiribaserede øvelser:
- Vandføring i Å,
- Sky på flaske,
- Nedsivning
- Personligt vandforbrug
Supplerende materialer - geografi:
NF-grundbogen, s. 66-73
Alverdens geografi, s. 65-69
Alverdens geografi, s. 29-43
Geografihåndbogen s. 208-220
Kemi:
Elever har efter forløbet viden om
- Atomer og atomers opbygning
- Det periodiske system
- Kan give eksempler på eksempler på molekyler, samt navngivning af disse
- Ioner og ionforbindelser samt navngivning af disse ,
- Tilstandsformer
- Fældningsreaktioner
- Reaktionsskemaer og afstemning af disse.
Øvelser:
- Krystalvand i kobbersulfat
- Spildevand
Materiale Kemi:
Basis kemi C: s.7-51
|