Titel
1
|
Vand og forurening
BIOLOGI:
Introduktion til cellers opbygning og funktion, herunder mikroskopi af dyre- og planteceller.
Introduktion til økologi og centrale begreber, herunder fotosyntese og respiration.
Med et forsøg har vi påvist fotosyntese i laboratoriet, og lavet en rapport på baggrund af forsøget.
Vi har undersøgt åen som økosystem og set på betydningen af forurening med organisk og uorganisk stof på åen. I har i den forbindelse udformet en formidlende plakat på baggrund af undersøgelsen. Vi har også set på funktionen af rensningsanlæg med særligt fokus på den biologiske rensning.
Forsøg biologi:
- Vandløbsundersøgelse
- Fotosyntese i en vandplante
- Mikroskopi af plante- og dyreceller.
Materialer Biologi:
- Biologi i udvikling; sider: 14-21, 24-27, 35-36, 61-64, 70-73
GEOGRAFI
I dette tværfaglige forløb skal vi i geografi lære om vandets kredsløb. Gennem eksperimenter og opgaver fokuserer vi på de forskellige led i vandbalanceligningen. Vi undersøger hvorfor der dannes nedbør, og hvilke forhold der har betydning for fordampning, samt hvilken betydning nedbør og fordampning har for dannelsen af grundvand. Vi går i dybden med jordbundsforhold som porøsitet og permeabilitet, og lærer også om forureningskilder i forhold til nedsivning til grundvandet.
Vi undersøger regionale forskelle i nedbør, fordampning og dets betydning for grundvandet forskellige stedet i Danmark.
Vigtige begreber: Vandets kredsløb, vandbalanceligningen, Nedsivning, Grundvand, Porøsitet og permeabilitet, Jordbundsforhold, Punkt og fladeforurening, Gødning og pesticider, Vandets mætningskurve, Fordampning, Nettonedbør, vandføring, Vandressourcer
Materiale: Naturgeografiportalen 2.8, 2.8.1, 2.9, 2.9.1, 2.5, 2.5.1, 2.5.2, 2.5.3, 2.10.1, 2.10.2, 2.11.1, PP fra undervisninge (se forløbsplan i sektionen i OneNote), https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-vores-drikkevand-i-fare_473614
Opgaver: vandets kredsløb, vandbalanceligningen, vandets mætningskurve, vandressourcer, vandforurening
Empiribaserede øvelser:
-Vandføring i Å,
- Sky på flaske,
- Nedsivning
KEMI
I dette forløb lærer I om atomer, ioner og ionforbindelser. Vi kigger nærmere på hvordan næringssalte kan havne i det danske vandmiljø, og hvordan uønskede ioner kan fjernes fra spildevand på et rensningsanlæg.
Vigtige fagtermer:
Grundstof, atom, molekyle, kemisk forbindelse, tilstandsform, reaktant, produkt, reaktionsskema, afstemning, koefficient, proton, neutron, elektron, elektronskal, atomnummer, periodisk system, hovedgruppe, periode, ædelgas, metal, ikke-metal, ædelgasreglen, ion, ionforbindelse, ionbinding, iongitter, simple ioner, sammensatte ioner, neutral formelenhed, letopløselige og tungtopløselige ionforbindelser, fældningsreaktion, bundfald, tilskuerioner.
Forsøg:
- Fældningsreaktioner
- Rensning af spildevand
Materiale:
Basiskemi C, side 7-14, 19-20, 23-26, 31-38, 41-47
Læringsmål:
Du skal være i stand til:
At forklare hvordan atomer er opbygget, og tegne elektronskalmodeller for grundstof nr. 1-18 i det periodiske system;
At afstemme reaktionsskemaer;
At redegøre for de forskellige tilstandsformer og deres symboler;
At forklare iondannelse ud fra ædelgasreglen, inklusive fortegnet og størrelsen på ionernes elektriske ladninger;
At kombinere forskellige ioner til neutrale formelenheder, og opskrive formlen for ionforbindelsen;
At navngive ioner og ionforbindelser ud fra deres kemiske formel;
At opskrive den kemiske formel for ioner og ionforbindelser ud fra deres navne;
At forklare om forskellen på let- og tungtopløselige ionforbindelser, og anvende tabel 8 side 43 til at vurdere en given ionforbindelses opløselighed;
At opskrive reaktionsskemaet for processen hvor en ionforbindelse opløses i vand;
At opskrive ionreaktionsskemaet for en fældningsreaktion, inklusive afstemning og tilstandsformer.
|